FredrikC sitt forslag til Forumprosjektet 2012 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hvilken driver er det du primært bruker på SEOS Tytte? Fortsatt DE-250 eller har du funnet noe som fungerer bedre?
    Fortsatt de250 og de er ikke mine engang jeg venter i grunn i spenning på at diysoundgroup releaser sin 1" "mellomformatdriver". Og så pusher jeg på Jacek om å få laget seos18 med 1,4" trut... Håper det blir noe av.
    Hadde også håpet noen kunne fortelle om sine erfaringer med drivere fra feks Beyma og bms.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi får ordnet sånn at SEOS waveguidene kan sendes til Norge, skal jeg nok få testet BMS4540 og Beyma CP380 etter eksamene mine i midten av Juni.
    Den 1" til diysoungroup så tøff ut da, skikkelig massiv sak, men har ikke hørt noe derfra på en stund så det spørs om den blir klar med det første...

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi får ordnet sånn at SEOS waveguidene kan sendes til Norge, skal jeg nok få testet BMS4540 og Beyma CP380 etter eksamene mine i midten av Juni.
    Den 1" til diysoungroup så tøff ut da, skikkelig massiv sak, men har ikke hørt noe derfra på en stund så det spørs om den blir klar med det første...
    Sjekk ut Jetcarrier.no, kan hende at du sparer et par kroner i tilegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer en av dagene denne uken til å sende bestilling på seos12 til Polen. Det er plass til flere i kassen hvis noen ønsker å hive seg på.
    Er selv veldig spent på hva den beymaen presterer i en seos12.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra, da blir det endelig litt fremgang her også! Er det også bestemt et basselement?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte saker, ser ut som det kan bli både waveguides og kompresjonsdrivere på oss nordboere også etterhvert.

Tytte; hva skjer med off-axis responsen når man bruker en 1,4" driver slik som du har lyst til? I teorien bør den begynne å beame over 10kHz? 1" greier 15-16kH som er tilstrekkelig, 2" klarer bare ca 8kHz før de begynner å beame.
    Skulle gjerne sett at du fikk testet en SEOS med større driver, men er usikker på om du finner mange andre interesserte fordi det blir en betydelig dyrere løsning og det er ikke åpenbart at fordelene under 1kHz er verdt ulempene i toppen?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke et alternativ med supertweeter i topp+en større driver til diskant?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte saker, ser ut som det kan bli både waveguides og kompresjonsdrivere på oss nordboere også etterhvert.

Tytte; hva skjer med off-axis responsen når man bruker en 1,4" driver slik som du har lyst til? I teorien bør den begynne å beame over 10kHz? 1" greier 15-16kH som er tilstrekkelig, 2" klarer bare ca 8kHz før de begynner å beame.
    Skulle gjerne sett at du fikk testet en SEOS med større driver, men er usikker på om du finner mange andre interesserte fordi det blir en betydelig dyrere løsning og det er ikke åpenbart at fordelene under 1kHz er verdt ulempene i toppen?
    Tenkte på oppdateringen fra Erich som en mulighet til dette forumprosjektet. Den store 1" driveren til Erich synes jeg er noe med det mer interssante som er tatt frem ifm. bredbåndede diskanter.

Joda, ser jo at gruppen av interesserte smalner inn med SEOS for større driver og derfor er den ikke laget tidligere heller. Mye av det tror jeg bla. skyldes trenden som har vært i (spesielt) statene hvor alt skal være billigst mulig, hvilket også var bakgrunnen for utviklingen av SEOS og ikke minst alle varianter av Econowave de siste årene. Nå trenger man ikke Beryllium og det ene og andre selv om man ønsker 1,4" driver, men noe mer kostbare er de enn 1" uansett. Så for dette prosjektet så er nok 1,4" off-topic.

Ordet beaming høres ut som noe vondt noe, men i praksis så er det bare snakk om større direktivitet. Og det skjer ikke sånn plutselig ved en frekvens slik at man får et fryktelig stepp i powerresponsen heller. Det har også vært en del diskusjon der ute hvor vidt det har så stor betydning psykoaksutisk om man mister støtte fra hornet over 10kHz - det må vel kanskje sånn sett erfares selv. For å gjøre en vurdering av det tekniske, så skal jeg gjøre spredningsmålinger med 951 og E-OS15... når ånden kommer over meg. E-OS15 har tilnærmet identiske egenskaper til SEOS15 i horisontalplanet og skulle derfor kunne gi en veldig god pekepinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det er vel ikke et alternativ med supertweeter i topp+en større driver til diskant?
    Absolutt, men da havner man litt på siden av Econowave-konseptet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Kjempebra, da blir det endelig litt fremgang her også! Er det også bestemt et basselement?
    FredrikC har foreslått Beyma 12MW/Nd. Synes selv det ser veldig tiltalende ut ift. bruken og prisen. Dumt at Beyma ikke viser off-axis responsen. Impedans og frekvenskurven gir uansett indikasjoner på at det oppgfører seg veldig fint. Eneste lille hake jeg har funnet er en økning i 2-hamoniske rundt 1,2k:
    Haut-parleur Beyma 12MW/Nd

Edit: øhhhh og at Thiele Small parametrene på toutlehautparleur overhodet ikke er i samsvar med Beyma sine

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tytte71 (eventuelt Fredrik).....kan du si litt om den driveren det er snakk om her? Er det en driver de lager fra scratch, eller er modding det er snakk om? Kan du også si litt om hva de ønsker å oppnå som ikke finnes hos andre drivere (eventuelt til prisen). Lettere å spørre deg og Fredrik enn å lese gjennom x-antall sider. Hva blir prisen?

Jeg er forøvrig med på et gruppekjøp om det gjør det lettere å få ting sendt over dammen. I første omgang er jeg interessert i SEOS12.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet fint lite om den driveren, men for meg ser det ut som en "custom" driver laget på bestilling, men med ganske rimelige komponenter.
    De fleste kompresjonsdrivere er ganske rimelige og ukompliserte å produsere f.eks i Kina, men så er det dette med feilrate og toleranser da...

Sån som jeg forstår målet med designet er det at det skal være en skikkelig robust driver med 1" exit som tåler å deles godt under 1kHz til en overkommelig pris.
    Det beste er vel egentlig at den blir utviklet for bruk med SEOS waveguidene og skal dermed fungere optimalt med disse waveguidene.

Her ser du driveren ved siden av "referansen" B&C DE-250:
    FredrikC sitt forslag til Forumprosjektet 2012-stordriver-jpg

Her er frekvensresponsen uten noen form for EQ på en SEOS 18:
    FredrikC sitt forslag til Forumprosjektet 2012-frekvensresponsdriver-jpg

Om det er titan, alu eller mylar membran aner jeg ikke og om den låter bedre en de 1" driverne som allerede er på markedet vet vel ingen andre enn Erich og de som driver prosjektet. Men de gutta har vært dyktige med SEOS designet så jeg tror det blir en vinner.

Dessuten syntes jeg det er veldig fornuftig å utvikle en så god 1" driver som mulig for dette konseptet.
    Det er en del som er fristet av å drivere med større exit i SEOS waveguidene, men for min del så virker det som et ganske stort hopp i pris for diskuterbar forbedring. Enten vil man da trenge megadyre kompresjonsdrivere med Berylliumsmembraner og liknenende for å spille bra over 10kHz, eller så trenger man supertweeter, som koster penger og er komplisert å integrere på en bra måte.
    Samtidig TROR jeg power responsen over 10kHz blir dårligere, noe som er lite ønskelig for et design som er ment for lytting of-axis.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info Fredrik. Er det antydet pris?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store (BA - bad ass) driveren er en 1" CD med 2" titan voice coil som Erich og Bill (bwaslow) i diysoundgroup jobber med. Jeg har sett priser på 200USD. Den er beregnet spesielt for SEOS18 og deling rundt 800Hz. Så kan man sikkert bruke vinter og vår på å diskutere om titan suger eller ikke, men jeg synes det er selve formatet som er spennende.

Tilsvarende jobber de med en DE250 klone som vil prises rundt halvparten av DE250.

Jeg messer ikke mer om min subjektive oppfatning av lydforskjellene. Det må nesten bli opp til den som har lyst og prøve noe slikt selv.
    Angående spredningskontroll og 1,4" så henger jeg ikke helt med på aversjonen. Ser man på DE250, så greit nok beamer den ikke noe særlig, men så er det også jevnt slutt på output i området hvor man hadde forventet beaming. Med andre ord så er det ingenting omtrent der hvor problemet til en 1,4" driver oppstår.

Special for you FredrikC: Hooket opp 951 med E-OS15 og DE250 med SEOS15. Siden det blåser stikker og strå i dag (støynivået er påtakelig innendørs) og målingene er tatt i stuen så er det ment for å vise beamingen til 1,4" driveren. Med andre ord... les målingene med varsomhet

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt BMS 4550 foran DE250 10 av 10 ganger. Låter bedre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine målinger Tytte!
    Er enig i at den Radian driveren din ser utrolig bra ut og at det lokker deg til å kjøre på med 1,4" throat i 18" SEOS.

Målingene indikerer noe av det jeg sier, men som du sier skal tolke de målingene med varsomhet. Det kan både se bedre og værre ut med mer nøyaktige målinger.

Jeg syntes også at en 1,4" BE driver til over 6000kr burde vært sammenliknet med noe tilsvarende ekslusivt på 1" siden, ikke en B&C DE-250. :-D Kanskje TAD-2001, selv om jeg har hørt den ikke er like bra som sin storebror.

Men håper du får tak i SEOS med 1,4" hals. Klarer ikke Autotech gutta å fikse det for deg altså?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at Radianen ble kjøpt for helt andre formål enn SEOS18, men jeg ble såpass glad i de SEOS-ene at da var det like greit å bruke de fremfor store beist. Jeg mener (og vet jeg har langt fra alle på lag med meg her) at 1" driver med 1,75" og spesielt 1,5" svingspole blir i minste laget når det skal deles under 1k.

Det var ikke meningen å kjøre en direkte sammenligningstest mellom 951 og DE250, men mer for å vise at svaret er ikke sort hvitt ift. bruk av 1,4" vs 1" i den øverste toppen.

Jacek klarer det meste han hvis man betaler for det. Å få laget en støpeform for SEOS kun til meg blir litt i overkant. Men jeg kan få meg en custom EOS og da er jeg i grunnen happy

...Jeg har vel sporet nok av nå... Siden dette er en Econowave tråd så gir uansett beryllium og 1,4" liten mening.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt på siden av topic, men for min del tåler jeg masse av den typen OT:-D
    Intill videre er jo prosjektet litt i stillstand uansett.

Min plan for fremtiden er å kjøpe SEOS 12" og antakeligvis BA driveren om om tilbakemeldinger og målingene fremover blir positive. En BMS driver har jeg fra før, så skal jeg prøve å få lånt en Beyma CP380 og så skal jeg sammenlikne de tre driverne og finne ut hvordan de måler og hva jeg liker best. Men alt dette ligger litt frem i tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser frem til oppdatering FredrikC, så kan kanskje jeg kjøpe meg en BMS å teste på. 4550 som Ostemannen er en god kandidat.
    Har du målinger Ostemannen?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •