FredrikC sitt forslag til Forumprosjektet 2012 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Veldig spennende prosjekt og som jeg tror kan blir en vinner

Jeg har bestilt noen utgaver ja, men desverre ikke SEOS12. Jeg har SEOS10, 15 og 18. De to sistnevnte har jeg i testoppsett nå og tester mot JBL2226Hpl og FaitalPro Fx560. Min erfaring så langt er at SEOS waveguidene gjør en fantastisk bra jobb. Jeg har testet disse mot nevnte QSC og en 18Sound XT120 klone. Av drivere har jeg brukt B&C DE250, Radian 475PB og Altec 988 (to sistnevnte med Alumembran). Den Beymaen som FredrikC nevner har stått høyt på listen min over drivere jeg har lyst å prøve...

Min konklusjon så langt er at QSC waveguiden er den som låter dårligst, preget av et småresonant forløp (noe av dette kan nok kamufleres i voicing og mekanisk demping av den tynne plasten og muligens finnes det bedre drivermatch). Det er kanskje ikke direkte fremtredende ved første inntrykk, men i sammenligning mot SEOS15, er SEOSen bare så veldig mye renere. Mot de to nevnte SEOS-ene har jeg fått best resultat med DE250 når jeg bruker delefrekvens under 1400Hz. Over 1500 så er Radian etter mine ører to hakk vassere... Rett og slett fantastisk oppløst og ren (jeg har som de fleste mest erfaring med typiske hifihøyttalere og det er det som er referansen når diskantene vurderes subjektivt). Men det er en mismacth tror jeg mellom waveguidene og Radian når det deles litt lavere (en plagsom sibilians som nok skyldes trigging av 2/3 ordens forvrengning). For ordens skyld har jeg ikke prøvd Radian enda ned mot 1kHz med SEOS. Det skal testes og jeg har heller ikke helt gitt opp å finne kilden til sibilansproblemet -det kan sågar skyldes overdreven linjarisering av frekvensforløpet.

SEOS10 er kjøpt inn til et annet oppsett med matching mot en 10" mellomtone. Jeg har ingen grunn til å tro at denne og SEOS12 ikke låter minst like bra som de større variantene.

Angående drivere så anbefaler Jazeck i Autotech BMS 4550 til SEOS. Nå tror jeg at Nd varianten er vel så fin, men har ikke hørt den selv.

Den dagen det releases en 1,4" utgave av SEOS15 eller 18 så er jeg nok blandt de første til å hive meg på en bestilling

Dette var en kort oppsummering av mine rent subjektive inntrykk.
    Har lagt ved diverse drivermålinger foretatt av en fransk entusiast - muligens interessant for dette prosjektet...
    Flott tilbakemelding Tytte! Gøy at noen i Norge har testet, og det virker som du er samstemt med resten av tilbakemeldingene på SEOS WG'ene.

Jeg mener Jazeck har sagt at det også kommer 22 og 24" versjoner av SEOS med 1,4" hals, det skulle kunne gi delefrekvenser rundt 600hz. Det hadde jeg syntes vært veldig fristende som neste prosjekt...

Grunnen til at jeg pekte på Beyma elementene både i bass og diskant er først og fremst pris og tilgjengelighet. Men samtidig tror jeg disse driverne egner seg rimelig godt.
    BMS driverne er veldig bra, men ganske dyre. B&C er rimeligere og også gode ved lav deling. At de ikke låter like oppløst oppover som metallmembraner eller BMS sine ringradiatorer er du ikke den første som sier, men de låter i det minste øre-vennlig etter hva jeg har lest?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei FredrikC

Som du påpeker så er Beymaen rimelig og spesielt hos AVshop som ligger way under det jeg har funnet andre steder. Diskanten du har anbefalt her har jeg sett andre har foretrukket fremfor alle de andre som er nevnt, rett og slett på bakgrunn av overall performance. Derfor kunne jeg også hatt lyst å prøve de.

Når det gjelder DE250 så spiller de veldig bra. Det er en fin sammenheng fra topp til bunn uten noen sjenerende artifakter... lite som stikker seg ut med andre ord og det er oppløst og pent. Utfordringen ligger ikke i å få til en god diskant, men å få til en sømløs overgang med mellomtonen og at mellomtonen leverer like dynamisk og "friflytende" som toppen. Jeg tror de aller aller fleste vil synes DE250 er godt innenfor hva de definerer som en god diskant.

...Det er bare det at Radianen har jeg fått så mye mer ut av oppover og når man først har sammenlignet, så skulle man ønske resten var slik også. Når jeg sier sibilant ved lavere deling, så er det så ille at jeg ikke orket høre på det ved høye lydnivå... ikke noe slik "en anelse" greie med andre ord

Jeg har mistenkt et par ting som kan ha betydning mht Radian.

1. Selve throaten - det oppstår en større pukkel rundt 1,5-2k enn med DE250. Det kan ha sammenheng med selve utformingen og/eller misstilpasning i vinkelen mellom exit og SEOS?
    2. Resonansproblemer i mylaropphenget... dette er en Radian spesialitet med et perforert oppheng. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det ved noen frekvenser må oppstå turbulens rundt disse hullene?
    3. ... min voldtekt av den naturlige frekvensresponsen...

Jeg har lite tro på at det er membranen i seg selv. Oppbrytningen av dette vil foregå ved langt høyere frekvenser og Alu er i så måte det materialet som kommer beryllium nærmest. Allikevel skal jeg forsøke å kline på litt Aquaplas for å se om det kan forbedre toppen ytterligere.

Gjorde forresten et litt artig eksperiment og demonterte bakstykket til Radian. Deretter pakket jeg baksiden inn i et stort kammer for å stenge ute bakstålende lyd. Når driveren fikk mer volum å jobbe med så ble de øverste oktaver ryddet betydelig opp i og den fremviste en faktisk frekvensmaks på godt 20kHz (se målingene under... om må tas med en sterk klype salt selv om de er foretatt under identisk samme oppsett. Alt etter 4ms er refleksjoner)

Som et resultat av erfaringene med Radian har jeg bestilt meg et par Radian 951PB med TrueExtent og jeg gleder meg som et barn til å motta den og reime de til mine Autotech E-OSWG15 og JMLC350. Spesielt interessant skal det blir med E-OSWG15 siden denne er likest SEOS15, men da med 1,4" trut. Delingen vil blir rundt 1k. Jeg får vel si, desverre er 1,4" driverne veldig mye dyrere enn 1" variantene... for dette er et format jeg virkelig har tro på. Men nok om det, denne tråden handler jo tross alt om en Econowave variant

E-OSWG15 kan dog kanskje tenkes på som et alternativ også for denne tråden, siden man da har større fleksibilitet ift. drivere? Vil komme tilbake med målinger når jeg har mottatt driveren... sikkert noen som er interessert

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja, Jazeck jobber med de større SEOS variantene du nevnte. Vet ikke om det er noe for meg - de er grisesvære og da synes jeg i grunn de runde er både penere og mer formålstjenelige.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som et resultat av erfaringene med Radian har jeg bestilt meg et par Radian 951PB med TrueExtent
    951? Jeg finner ikke denne modellen. Mener du 950?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radian selv har den ikke på listen. 951 er 1.4" utgaven og 950 er 2" utgaven. Oppbyggingen forøvrig er den samme.

Behringer electric - Radian + Truextent Beryllium

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FredrikC... sjekk denne - den blir verdt å følge med på.

Waveguides and horns - Page 98 - diyAudio

Gjengen som sysler med dette finner vi på Home page DIY Sound Group

SPENNENDE!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radian selv har den ikke på listen. 951 er 1.4" utgaven og 950 er 2" utgaven. Oppbyggingen forøvrig er den samme.

Behringer electric - Radian + Truextent Beryllium
    Hm...Betyr det at fasepluggen er identisk? Det vil i så fall bety at designet ikke er optimalt for den ene eller andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hm...Betyr det at fasepluggen er identisk? Det vil i så fall bety at designet ikke er optimalt for den ene eller andre.
    Nei... det var litt kjapt av meg. Mente å si at magnetsystemet og membran er det samme. Fasepluggen er tilpasset 1,4". Sender deg en PM

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plastic SEOS-12â„¢ for DIY Audio - Ordering Information - The SEOSâ„¢ Project DIY Sound Group

Nå er SEOS 12" satt i masseproduksjon. Dette er et røverkjøp...

Tror jeg skal kjøpe et par selv for å teste.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike, billig jo

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diysoundgroup oppgir nedre bruksfrekvens til 950Hz, som forsåvidt stemmer bra med målingene. Autotech på sin side oppgir 1,2kHz som også stemmer ift. deres målinger.
    Jeg trodde i min villfarelse at begge produsentene hadde tatt utgangspunkt i den samme profilen. Diysoundgroup sin måler jo mer som Autotech sin SEOS15. Småmuffens...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å bestille SEOS-12 i dag, men fikk beskjed om at det ikke var mulig å sende til Norge... Noen som har fått lagt inn pre-order...?

Skjer det noe med dette prosjektet forresten?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Prøvde å bestille SEOS-12 i dag, men fikk beskjed om at det ikke var mulig å sende til Norge... Noen som har fått lagt inn pre-order...?
    Dersom det er USAsk selskap så kan du bruke jetcarrier.no. Genialt og billig når amerikanere ikke kan sende til Norge.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det har jeg gjort i andre tilfeller, men det er lettere om man får det sendt direkte. Avventer svar fra forhandler før jeg gjør noe mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uaktuelt med de fra Polen?
    Jeg skal bestille et par derfra så det er sikkert mulig å få med et par til deg også

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke de langt dyrere...? Jeg har ikke planer for SEOS-en helt enda, og det var like mye for å støtte prosjektet i grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda de er en del dyrere, men så er finishen helt topp også. Mener SEOS12 ligger på en rundt 120-130Euro for to stk med "forhandlerrabatt"

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbudet Tytte, men jeg avventer og ser hva diysoundgroup har å si. Som så mange andre diy-ere så har jeg lyst å bygge mye forskjellig. Har veeeeldig lyst å bygge noe med fullrange fra Fostex i horn fra Autotech... Har noen andre prosjekt som må ferdigstilles før jeg bestemmer meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om diysoundgroup sin seos er en nobrainer. Og uansett vil jeg anbefale deg å prøve seos, de er veldig bra. Har så langt hatt mye bedre resultat med seos enn jmlc. Hvordan en slik profil stiller seg med en annen driver enn den jeg har, som feks. en fostex fulltoner, kan jeg ikke uttale meg om. Det eneste som er sikkert er at det blir et langt mer ego oppsett

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken driver er det du primært bruker på SEOS Tytte? Fortsatt DE-250 eller har du funnet noe som fungerer bedre?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •