Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 185
    Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012

Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Som svar til dem som ville ha litt mer detaljer om de jeg tegnet:

Den saken jeg outlinet bestod av:
    Seas H1192-08 CD22RN4X basser, 2 stk.
    H1192-08 CD22RN4X

Bassene er valgt på grunn av at 4-lags talespole gir relativt høy kraftfaktor og litt høyere Mms enn de fleste andre 8-tommerne. Det gjør at de går i 30 liter pr stk. Videre har de 7mm x-max (det lengste Seas har på Prestige og Excel) og papirmembran (uten støvhette) som gir maksimalt med membranareal og minimalt med pneumatisk støy for elementstørrelsen. Impedansen er ca 8 ohm og følsomheten går inn på 87dB half space, hvilket er ganske bra for et element av denne størrelsen (det kan høres lavt ut for dem som leser datablader for PA-elementer). Ekkofritt gir dette oss 81dB. Ved å parre 2 stk gir vi dem 6dB økning i spenningsfølsomheten. I tillegg kan vi ved å tune dem flatt gi dem omkring 4dB gain i filteret. Da blir den naturlige følsomheten matchet til LF-følsomheten og total følsomhet blir da 91dB ekkofritt ved 2,828V RMS. Impedansen blir 4 ohm.

Seas H1571-08 U18RNX/P mellomtone, 1 stk.
    H1571-08 U18RNX/P

Denne har eksepsjonelt god oppførsel i tidsdomenet. Den har også svært jevn frekvensrespons, forseggjort motor og kapasitet nok til å henge med 8-tommerne ned til ca 250Hz uten å få pusteproblemer. Spredningsmønsteret i toppen (3-3,5kHz) matcher diskanten. Sammenliknet med stort sett alt av 7-tommere uansett pris er den av det beste som finnes, kanskje med unntak av basskapasiteten der den ikke har noe å stille opp med mot for eksempel SS Illuminator og liknende (men det er jo ikke noe tema her). Etter hvert som den naturlige spredningskontrollen opphører nedover i frekvens begynner lyden fra elementets bakside å blande seg i fase med elementets fremside fremmover og i motfase med elementets bakside bakover. Fra 600Hz tar dette systemet seg av 100% av spredningskontrollen til elementet. Dette gir en maksimal gain på ca 6dB (sammenliknet med å ha elementet i lukket kasse). Gain synker med frekvens, og med den tenkte konstruksjonen er gain på 0dB ved ca 177Hz. Ved 250Hz er gain nede på ca 2,6dB. Siden dette blir delefrekvensen og den naturlig skal ligge omkring -6dB betyr det at det er først ved ca 350-400Hz at gain begynner å bli representativ for hva elementet skal levere. Ved 350Hz er gain på omkring 4,7dB, og ved 400Hz er den på ca 5,3dB. Et kreativt 2. ordens filter vil fikse nivået ved overgangen til bassene så den henger med og ruller av akkurat som den skal. Spredningsmønsteret vil da bli temmelig uforandret i hele elementets arbeidsområde.

Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT diskant, 1 stk.
    H1499-06 27TBCD/GB-DXT

Her er det jo bare å ta en kikk på spredningsmønsteret. Siden spredningen ved høye frekvenser er såpass bred skal den helst rulle av litt i toppen. I tillegg vil man få noe filtergain når man retter opp kurven til elementet, så den vil legge seg omtrent akkurat rundt 89 (man legger den nok greit opp på 91-92, men så høyt skal den helst ikke være). I tidsdomenet er også denne diskanten et funn. Det er kun godt under delefrekvensen og godt over grensen for det hørbare området at den har noe som helst. Den banker dermed stort sett alt av dyre diskanter der ute både på spredningsmønster, kapasitet og oppførsel i tidsdomenet.

Slik de er tegnet er de:
    D 440mm x B 290mm x H 1047mm. En 100mm port blåser ned mot bunnplaten og får en lengde på omkring 35cm. Bunnplaten vil bidra en del til bassporten så det er viktig at denne har avrundede kanter. For å fastslå tuningfrekvensen må elementenes impedanskurve måles. På den måten kan man tune lengden på porten til eksakt 30Hz. Inne i kassa bør nok en avrunding monteres, og det bør være en skillevegg mellom elementene og portåpningen som luften må passere under slik at man kan skjerme mellomtoner fra porten med dempemateriale.

Toppseksjonen kan være løs slik at den bare monteres oppå. Siden mellomtonekammeret er relativt åpent kan man også ha dette åpent under slik at man kan ha terminaler for mellomtone og diskant under denne. Selve mellomtonekammeret skal strekke seg omkring 16cm bakover og dempes på innsiden. Åpningen ut mot friluft må dempes med en avstemt mengde dempemateriale som fungerer som et lavpassfilter.

Diskanten har ingen lyd bakover. Den kan derfor monteres i baffelen på vanlig måte. Bak diskanten er det plass til filter for mellomtone og diskant. Filter for bassene kan monteres i bunnen på kassa foran portene.

Elementenes høyde over gulvet i forhold til en lytteavstand i området 2,3-3,3 meter, og deres delefrekvenser, skulle bidra til å diffusere gulvrefleksjonene slik at man ikke får fremtredende peaker og diper ved enkelte frekvenser grunnet førsterefleksjoner fra gulv og tak. Vinkelen på toppseksjonen bidrar til at energinivået i diskant og mellomtone i direktelyden representerer omtrent snittet av det som skjer innenfor +/- 30 grader. Vinklingen gjør dem også mindre sensitive for sideveis plassering og om man står får man nesten eksakt samme frekvensgang som når man sitter. I sittende posisjon gir dette også et ganske nøye matchet akustisk senter. Forøvrig mener jeg man ikke i særlig grad vil høre overgangen mellom mellomtonen og bassene siden denne foregår omkring eller under Schroeder-frekvensen. Overgangen mellom mellomtone og diskant blir svært vanskelig å høre siden spredningsmønsteret er omtrent identisk.

Basskassa har kun skrå topp, ellers er den så enkel å sette sammen som en kasse kan bli. Toppen kan man bygge på samme måte, men der får man skrå fremside, bunn, topp og bakside. Front og topp er 90 grader på hverandre så de kan man vel bruke som utgangspunkt. De skrå hjørnene er ganske enkle å lage. Man legger bare inn dobbelt opp med sidevegger øverst i hjørnene. Så merker man av et punkt langs kanten på toppen bakover, langs kanten på toppen på tvers, og langs kanten nedover på siden av fronten, tegner 3 linjer mellom hvert av punktene, og grovsager det hele av med en håndsag. Finpussen gjøres med en pussemaskin til man har jobbet seg ned til strekene.

Siden høyttaleren ikke får port bak kan den i prinsippet plasseres så nær bakveggen at den er i kontakt med veggen. Mellomtonen og diskanten vil i liten grad være påvirket av dette på grunn av spredningsmønsteret. Bassen derimot vil være ganske rundstrålende, så her må man finne seg i å ta de normale plasseringshensynene. Men det hjelper en hel del at dette begrenser seg til under 250Hz.

Filtrene ser jeg for meg blir 2. ordens. Impedanskorreksjon skulle være unødvendig siden resonansfrekvensene ligger langt fra alle delefrekvensene. Det må i såfall bli i diskanten der resonansfrekvensen ligger omtrent 2 oktaver fra delefrekvensen.

Totalprisen (veil) på elementene er ca 7000kr. I kit bør de vel klare å få til noe tilsvarende eller litt lavere inklusive filter og bassport.

Med spredningskontroll kan mellomtonekammeret seg ut omtrent som dette:

Nytt forumprosjekt!?-yttaler-2-jpg
    All videre info vil bli lagt til med tiden.

Diskusjon og spørsmål angående høyttalerene vil foregå i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamiker: Jeg synes dette virker spennende og ikke minst svært gjennomtenkt! Jeg lurer, er dette noe du har lyst eller skal bygge selv? Isåfall, har du tidligere erfaring med å konstruere 3-veis passivt delefilter?

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok litt lyst til å bygge dette selv ja, om jeg føler jeg har tid til det.

Ja, jeg har satt sammen noen 3-veis filtre før.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg se... hva skal skattepengene gå til? Håper denne blir gjennomført..

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut den her, ser ut som en blanding av Midgard SRM og Wilson Watt/Puppy:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke annet enn imponerende!

Hvor kostbare ferdighøyttalere må en ha for å matche dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ManagHead
    Ikke annet enn imponerende!

Hvor kostbare ferdighøyttalere må en ha for å matche dette?

I og med at de ikke er bygd enda å en ikke vet sikkert hvordan de vil låte, vil vel svaret på dette være litt i det blå foreløbig!
    Men ser ut som en spennende konstruksjon ja!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kampanje på både diskant og mellomtone på dynabel for tiden, så elementkostnad er hyggelige 6k pr nå. Personlig liker jeg ikke når "toppen" blir smalere enn bassdelen, men det er jo en smakssak. (tenker estetisk)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er litt enig i teddy.

hadde sett bedre ut om den skrået oppover syns jeg om den skal smale ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig spennende ut denne! Følger absolutt med på en evt. byggeprosess.

Stefan

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fritt frem å komme med konkrete designforslag, men da helst med en liten tegning. Jeg har ingen problemer med kritikk av min 10-minutters skisse.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fritt frem å komme med konkrete designforslag, men da helst med en liten tegning. Jeg har ingen problemer med kritikk av min 10-minutters skisse.
    Designforslag....Vedlegg 88672Vedlegg 88671

(ikke ment som noe kritikk....)

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

front port

Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Designforslag....Vedlegg 88672Vedlegg 88671

(ikke ment som noe kritikk....)

vil ha porten fremme, ikke bak

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke nedover slik Dynamiker designet det?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

port

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Hvorfor ikke nedover slik Dynamiker designet det?

tenker at med port frem blir den lettere å plassere i forhold til vegger. ned funker sikkert greit, bare ikke bakover som på den hånd tegnete her

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden høyttaleren ikke får port bak kan den i prinsippet plasseres så nær bakveggen at den er i kontakt med veggen. Mellomtonen og diskanten vil i liten grad være påvirket av dette på grunn av spredningsmønsteret. Bassen derimot vil være ganske rundstrålende, så her må man finne seg i å ta de normale plasseringshensynene. Men det hjelper en hel del at dette begrenser seg til under 250Hz.
    Ser ikke ut til at det er bassporten som begrenser plasseringen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har konkrete forslag for å drive dette videre fremover?

Sånn jeg ser det må oppfinneren selv, eller en annen kompetent person ta skrittet og starte byggingen. Evnt kan noen andre ta på seg kassebygging, for så å sende dem videre til en som klarer å lage filter. Da trengs isåfall noen mer utdypende tegninger/beskrivelser.

Kronerulling?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    I og med at de ikke er bygd enda å en ikke vet sikkert hvordan de vil låte, vil vel svaret på dette være litt i det blå foreløbig!
    Men ser ut som en spennende konstruksjon ja!
    Det er klart Jeg regner likevel med at akkurat disse elementene er tatt fram pga. at noen har hørt dem og funnet dem brukbare (best?) til formålet. Med bra kasse og filter, bør de utkonkurrere f.eks. Klipsch rf 62? rf 63? Eller er jeg helt på viddene?

Jeg foreslår design alá Swans Diva 6.2F bar med portene bak eller noe Men dette med design. Så lenge elementene får kassene de skal ha og peker i samme retning så har det vel ikke noe å si hvordan de ser ut?

http://www.hivispain.com/img/altavoc...2/diva62f3.jpg

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipper kabinettet er for komplisert for hva de fleste gidder å sette sammen i garasjen.
    for et forumprosjekt syns jeg det mer eller mindre bør vær rektangulært med 90graders vinkler. vesentlig flere vil hive seg i gang da tenker e..
    rimelige men gode deler, enkel implementering og fleksibilitet hva angår utbytting av deler, oppgradering etc. ?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fire ting jeg (først og fremst) lurer på:
    1. Hvordan får man 4 dB gain ved å tune flatt i et passivt filter til bassen?
    2. Hva vil laveste impedansen bli og vil man være avhengig av strømsterk forsterker? Mao er denne konstruksjonen uegnet for de med "billigreceiver"?
    2. Hvorfor U18 istedet for f.eks ER18?
    3. Hvor ble det av Dynamiker og er han villig til å dra dette prosjektet helt ferdig?

For meg som er stor Seas fan så er jo dette en absolutt interessant sak jeg gjerne skulle sett ble gjennomført :-D

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •