Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 185
    Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Også med litt elementer og finer...

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler4-jpg

Større støvhetter på bassene?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja større støvhetter.

Tre finer er ikke min greie, ser ut som noe pioneer fra 70-tallet IMO.

Hvit er fargen om høyttalerne skal gli inn i moderne hjem. Ønsker man seg noe som frisker opp litt ser jeg for meg ferrari rød og toppen kledd med karbonfibermatte eller pianosort.

Ville også personlig vurdert å bue toppen på kabinetter for å bryte opp den veldig rektangulære fremtoningen....

Jeg er ikke så god til å tegne, men litt mer sånn tenker jeg:
    Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-untitled-jpg

Men design kan man jo i stor grad leke med på egenhånd siden dette er DIY.

Ellers bra jobba, gleder meg til å høre mer om dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper på visualiseringen med litt farger ja :-)
    Her har funksjon prioritert foran form og de har definitivt et karakteristisk vesen... Skulle være enkle å kjenne igjen de. Jeg er litt spent på hva andre interesserte mener...
    Er også veeeeldig spent på om Seas trigger på oppgaven med å lage mellomtonen.

Edit: det var ment som svar til dynamikers siste innlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte veldig godt ideen din FredrikC. Skulle være greit å integrere den formen med u-baffel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes designet ser lovende ut, form følger funksjon er en fin ting.

Håper jeg kan bidra med noe etterhvert.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult FredrikC!

Prøvde å gjøre litt av det samme her (med større støvhetter):

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler5-jpg

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler6-jpg

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler7-jpg

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler8-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sneisen design!!

Jeg liker Dynamikers/Tytte71 sitt design og rendringer veldig godt. Den åpne toppen harmonerer veldig godt med bassdelen og det hele har et karakteristisk utseende. Godt gjort å komme opp med noe unikt. Det er ikke få høyttalere som er designet de siste femti åra.. Og om designreferansene strekker seg noe tilbake i tid, så tenker jeg mer Bauhaus enn Pioneer (med all respekt for lekre Pioneer-kreasjoner gjennom åra).

Det viktigste er ideene mht spredningskontroll i en forholdsvis kompakt høyttaler. Og her ser det ut til at teorien henger på greip. Flinke folk dette her.

Liker prosjektet for godt! Får lyst til å bygge dette selv om hylla er full av andre prosjekter....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så gøy å se du følger med Naturlyd og takk for gode skussmål. Nå skal rett være rett - det er Dynamikers ideer og arbeid så langt, så han må nok finne seg i å ta brorparten av skrytet her :-). Om du ikke får anledning å bygge selv, så regner jeg med du på et tidspunkt tar turen vestover!!
    Synes helheten i formen kom bedre frem med fargene ala FredrikC sine ideer. Helt enig, det er mye retro over det. Tankene går tilbake til 70-tallet. For de som ønsker et mer moderne og avslepet formspråk, så synes jeg FredrikC sine ideer er fine og noe å jobbe videre med.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så beskjeden da Tytte71.

Det er relativt enkelt å tweake designen. Spesielt er det lett å endre den øvre linja.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekte litt med topplinja. Da forsvinner "vinduet" bakerst som går i ett med "vinduet" på toppen. Egentlig like greit.

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler9-jpg

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler10-jpg

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler11-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjennialt Egon
    Noen har sikkert en sub og to i hjemmet og andre tenker kanskje til og med aktiv drift. I den anledning hadde det vært kult å lage seg et alternativ to av dette designet (jaja jeg vet det ikke er det dette prosjektet handler om), hvor man sløyfer bakplaten i basskassen og lar denne virke som U-baffel. Rent hypotetisk Dynamiker, gidder du kjøre en simulering og se hvor langt opp/ned man kan trekke bassene da, med dimensjonene slik de er nå?

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Sjennialt Egon
    Noen har sikkert en sub og to i hjemmet og andre tenker kanskje til og med aktiv drift. I den anledning hadde det vært kult å lage seg et alternativ to av dette designet (jaja jeg vet det ikke er det dette prosjektet handler om), hvor man sløyfer bakplaten i basskassen og lar denne virke som U-baffel. Rent hypotetisk Dynamiker, gidder du kjøre en simulering og se hvor langt opp/ned man kan trekke bassene da, med dimensjonene slik de er nå?
    Kommer nok aldri il å bygge disse desverre. Tror nok lyden og potensialet er på høyde med ting som koster myyyyyye mer om Dynamiker og Co utvikler dette i retningen det kan virke som. Hos meg er desverre multifunksjon og design en viktig faktor.:cry:. Til daglig er det tv titting og film som prioriteres og blomstene og f.....s oldemor tar plass.........

Har en konspirasjon pågående så kanskje......Hun får sin etterlengtende bokhylle og jeg får bestemme designet på tv racket. (møblemang) Da blir plassen på sidene av tv større.

However..... hva med en litt bredere og buet front på den øvre delen som huser diskant og MT. Om det i tillegg monteres baffeltrekk på bassdelen heves nok WAF endel.

Håper imidlertid på mye god teori om passivt delefilter og faseforskyvninger og ikke minst en god forklaring på hvor mye et bratt filter senker systemfølsomheten.8)

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Sjennialt Egon
    Da kunne man vel kjørt en 250mm og en 500mm på de to elementene og fått spredningskontroll hele veien ned. 0dB-punktet i bassen blir da 57Hz. 0dB er altså det punktet der følsomheten tilsvarer en uendelig stor lukket kasse med 4-pi spredning.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petimeter
    Kommer nok aldri il å bygge disse desverre. Tror nok lyden og potensialet er på høyde med ting som koster myyyyyye mer om Dynamiker og Co utvikler dette i retningen det kan virke som. Hos meg er desverre multifunksjon og design en viktig faktor.:cry:. Til daglig er det tv titting og film som prioriteres og blomstene og f.....s oldemor tar plass.........
    Du har et seriøst oppdragelsesproblem :-D

Har en konspirasjon pågående så kanskje......Hun får sin etterlengtende bokhylle og jeg får bestemme designet på tv racket. (møblemang) Da blir plassen på sidene av tv større.
    Kan du ikke bare true henne med at det ikke blir noe på henne hele neste uke om hun ikke tar til fornuft?

However..... hva med en litt bredere og buet front på den øvre delen som huser diskant og MT. Om det i tillegg monteres baffeltrekk på bassdelen heves nok WAF endel.
    Bredere front vil innebære en ulempe da det degraderer den effektive spredningskontrollen slik den er tenkt. Det er også ganske komplisert å lage en buet baffel som skal huse elementer.

Håper imidlertid på mye god teori om passivt delefilter og faseforskyvninger og ikke minst en god forklaring på hvor mye et bratt filter senker systemfølsomheten.8)
    Kan jo tenkes at litt teori om filtre kan snikes inn, men det er ikke noen automatikk i at bratte filtre senker systemfølsomheten.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes virkelig den buede "taklinjen" gjorde seg!

Kjenner det rykker i DIY muskelen.

Foresten; noen som vet om Lexan kan egne seg som baffel til mellomtonedelen? Leker litt med tanken om å gjøre noe litt crazy med den delen for å gjøre den litt ekstra futuristisk. Skjønner om folk ikke deler mine syn på slikt :twisted:

Carbon fiber-finér er også en idé som er ganske lett gjennomførbar og kan gi en spennende finish, både matt og blank.

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-carbonlexan-jpg

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Dynamiker]Lekte litt med topplinja. Da forsvinner "vinduet" bakerst som går i ett med "vinduet" på toppen. Egentlig like greit.

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler9-jpg

Frekt to-tone tema på den der!

Hva er planen videre?
    Designet ser bra ut og kan jo tweakes mye etter egen smak. Vi må kanskje vente på litt tilbakemeldinger fra Seas før det kan skje noe mer?

Ser for meg at det blir en gankse stor jobb å teste custom lagde elementer og utvikle filter?

En idé til: hva tror dere om å tette den utluftingen bakover på mellomtonekamere med dempeskum for å senke den utstrålte energien bakover?
    Det vil tillate at høyttaleren står tettere på bakvegg. Men det er jo også en ting som er relativt lett å leke med i etterkant.

Jeg har troa på konspetet.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spacede tanker FredrikC

Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler12-jpg

Jeg har et litt sånn elsk-hat-forhold til dette her:
    Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012-yttaler13-jpg

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Hva er planen videre?
    Designet ser bra ut og kan jo tweakes mye etter egen smak. Vi må kanskje vente på litt tilbakemeldinger fra Seas før det kan skje noe mer?
    Ja, det er ikke noe poeng å gjøre noe før vi får tilbakemelding fra Seas.

Ser for meg at det blir en gankse stor jobb å teste custom lagde elementer og utvikle filter?
    Litt jobb blir det jo. Greit å ha knotet litt med elementer før, så vet man litt om hva man går til og hva resultatene kan bli. De gir også som regel gode tilbakemeldinger på Seas så man slipper å gå ned alt for mange blindgater.

En idé til: hva tror dere om å tette den utluftingen bakover på mellomtonekamere med dempeskum...
    Det skal dempes, men først og fremst for å unngå stående bølger mellom panelene og for å redusere bakoverlyden ved de aller høyeste frekvensene der elementets naturlige spredningskarakteristikk dominerer.

...for å senke den utstrålte energien bakover?
    Det vil tillate at høyttaleren står tettere på bakvegg. Men det er jo også en ting som er relativt lett å leke med i etterkant.
    Energien bakover vil jo være tilnærmet lik null over 250-300Hz nettopp på grunn av åpningene.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sotet glass versjonen var ganske syk! Jeg liker meg i grenseland mellom vulgært og elegant.

Lexan fåes jo i utallige kombinasjoner, alt fra "akustisk lexan" med ekstrem lyddemping, til skuddsikre typer eller veldig fleksible saker. Sikkert mulig å finne en type som egner seg til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Da kunne man vel kjørt en 250mm og en 500mm på de to elementene og fått spredningskontroll hele veien ned. 0dB-punktet i bassen blir da 57Hz. 0dB er altså det punktet der følsomheten tilsvarer en uendelig stor lukket kasse med 4-pi spredning.
    Forsåvidt enig i det, men tanken min var å kunne sjonglere litt rundt det samme designet. Jeg kommer nok til å teste du...

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •