Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 185
    Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I følge Seas er humpen i impedanskurven forårsaket av samspillet mellom oppheng og membran. Mulig man kunne løst det ved å montere spolen og opphenget fra coaxen (H1333).

10-tommeren kan det kanskje bli en rå med. Da i utgangspunktet med 2", 4-lags spole med DCR på mellom 8 og 9 ohm (skulle gi oss en minimumsimpedans på ca 3,5 ohm) og 20mm viklehøyde i kombinasjon med en 134mm magnet, alumembran (sort) og støvhette. Målet er da en økning på omkring 10 liter totalt sammenliknet med 2x8".

Han skulle også se om han hadde noen storsignalmålinger på U18.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal sjekke litt hva vi evt kan gjøre med annen spole på U18, men akkurat nå ligger nettsiden på ryggen og spreller.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er tanken å få laget et custom element?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke et mål i seg selv, men om det trengs så synes jeg ikke det skal stoppe oss. Personlig synes jeg ikke noen av 10-tommerne er så anvendelige slik de er.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo fort stoppe hele prosjektet... for hvem skal kjøpe inn alle de custom elementene på egen risiko?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva med dem som vil bygge høyttaleren senere og elementene ikke er tilgjengelig lengre? (ref BEL)

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å etterbestille slike elementer gjennom Seas. Ellers er det ganske fort gjort å komme opp på antall som Seas synes er interessante. Så lenge Seas finner prosjektet interessant ligger jo alle muligheter åpne. Problemet med BEL i så måte var jo at for å få tak i flere elementer måtte man bestille 1000 stk. Om vi baserer oss på en standarddesign fra Seas har vi heller ingen garanti for at det samme elementet er en standarddesign om 3 måneder.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enkelt personer kan bestille spesialversjonene hos seas? Dem lager det selv om det bare er snakk om 4stk? Blir prisen mye høyere da eller?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mulig ja. Jeg føler vel ikke at Seas er ute etter å flå noen.

Forøvrig synes jeg ikke problemstillingen er så relevant hvis man får noen til å føre byggesettet.

For å være helt ærlig tror jeg uansett 10-tommeren vil bli en del av standardsortimentet om den blir vellykket. Blir den ikke det er det ikke noe poeng for oss å bruke den heller.

Litt av poenget her er å sørge for at elementene består av delkomponenter som er standard i Seas sitt sortiment.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men da ser jeg ikke noe problem med det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av suksesskriteriene for optimal spredningskontroll for U-baffelen er valget av type og mengde/tykkelse dempemateriale. Jeg kan ikke minnes å ha sett tilsvarende løsning presentert for det aktuelle frekvensområdet i andre fora, så litt forundersøkelser, prøving og feiling må nok til for å komme i mål?
    Er det noen som kan peke til uavhengige tester gjort på forskjellige typer dempemateriale... det greieste hadde vært å sett en grafisk fremstilling med demping som funksjon av frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Er det noen som kan peke til uavhengige tester gjort på forskjellige typer dempemateriale... det greieste hadde vært å sett en grafisk fremstilling med demping som funksjon av frekvens.

http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del holder det lenge med standard elementer 2x8". Tror mange faller av lasset her når det blir snakk om custom element.

Skal det satses på noe som de fleste kan bygge å lære av og som samtidig banker de fleste høytalere i 10-20k klassen og kansje over så mener jeg vi bør gå for planen i første inlegg.

Og en annen drodling rundt dette kunne vere visst noen spesielt intresserte kunne teste ut forskjellige topp moduler, der det testes ut andre elementvalg og legger ut forslag, simuleringer/målinger delefilter forslag, Lukket eller åpen mellomtone kammer osv. Så lærer vi noe og vi får et bredere spekter av folk som finner dette intrssant.

Ærbødigst
    Kjell

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det du skriver er feil chieng. Det vil bli en kanon fin høyttaler. Imidlertid har jo Seas så langt vist velvilje. Dersom vi kan få elementer som er enda mer perfeksjonert mot sin oppgave og få sikret tilgjengeligheten på en eller annen måte mener jeg det hele kan bli enda mer interessant uten at prisen behøver å gå i taket av den grunn.

Men dersom man legger såpass med penger i elementer og filterkomponenter og lager en gjennomført konstruksjon vil jeg vel mene at om man kan sette dem opp mot en ferdig høyttalerkonstruksjon til 20k som yter tilsvarende så har man bommet grovt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Jeg synes ikke det du skriver er feil chieng. Det vil bli en kanon fin høyttaler. Imidlertid har jo Seas så langt vist velvilje. Dersom vi kan få elementer som er enda mer perfeksjonert mot sin oppgave og få sikret tilgjengeligheten på en eller annen måte mener jeg det hele kan bli enda mer interessant uten at prisen behøver å gå i taket av den grunn.

Men dersom man legger såpass med penger i elementer og filterkomponenter og lager en gjennomført konstruksjon vil jeg vel mene at om man kan sette dem opp mot en ferdig høyttalerkonstruksjon til 20k som yter tilsvarende så har man bommet grovt.

Ikke feil, men ikke rett heller
    Men før høytaleren er bygget og blitt en gjennomført konstruksjon er det bare i teorien. Selvfølgelig skal vi ha høye ambisjoner og mulighetene er der. Kansje blir det en j.... kanon bra høytaler!
    Hvordan kan vi sikre tilgjenglighet og hvor mye kan en forvente at prisen pr element vil stige.. eller vil den stige? Virker til at du har erfaring med det.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Ikke feil, men ikke rett heller
    Noen fasit finnes jo ikke. Poenget mitt var bare at jeg hadde lyst til å se hvor det ledet hen med evt custom-elementer før vi låser oss fast til noe.

Men før høytaleren er bygget og blitt en gjennomført konstruksjon er det bare i teorien.
    Det kan du godt si, men vi snakker om "velprøvde teorier", og når sant skal sies så er det vel ikke stor forskjell på en velprøvd teori og praksis.

Selvfølgelig skal vi ha høye ambisjoner og mulighetene er der. Kansje blir det en j.... kanon bra høytaler!
    Jeg har trua jeg, både med 8" og med 10".

Hvordan kan vi sikre tilgjenglighet og hvor mye kan en forvente at prisen pr element vil stige.. eller vil den stige? Virker til at du har erfaring med det.
    Tilgjengeligheten kan man sikre ved at en eller annen gidder å lagerføre elementene. Nå er det rimelig mange Seas-forhandlere rundt om i verden så om man tar frem et vellykket kit vil det være i Seas interesse også at elementene er tilgjengelige.

Prisen på elementer avhenger av flere faktorer. I og med at aluminiumsmembraner og støvhetter er relativt billige har de lite å si for prisen. Så kommer selve motoren. Jo større magnet, jo dyrere element. Men siden vi sikter mot 134mm magnet og 2" talespole vil kostnadene til magnetsystem ligge på samme nivå som RFX-elementene. Chassis koster det samme uansett hva man putter i det, så da står vi i gjen med spolen. En 4-lags 2" spole vil dra prisen opp noen få kroner. Putter vi kobber rundt polstykket øker prisen litt mer. Jeg tipper en veil pris tilpasset prisingen til Dynabel vil ligge omkring 1400-1500kr pr basselement.

Om vi lager en custom variant av U18 med kortere spole kan det bli en MU18RCY/P. Det blir da en mellomtone med Curv-membran. Motoren blir 90mm med spole fra MCA15. I såfall kan elementet bli billigere enn U18RNX/P, men noen stor forskjell blir det uansett neppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for opplysende svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne og sjekket dine diy prosjekter chieng - du har herved utnevnt deg selv til å være den som setter sammen første "produksjonsmodell" :-D Imponerende flotte bygg!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk for det Tytte71

time will sjåo

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    time will sjåo
    Huhhh??? Hvor eksakt klarte du å få intrykk av at du kunne velge?
    :-D

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •