Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 185
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Kan man presentere noen ytterligere detaljer mtp prestanda for denne konstruksjonen, evt også for en mulig 10 tommers versjon slik at vi vanlige dødelige har noe å drømme om. Litt for å få med flere på laget evt.
    Designmessig liker jeg sketchupen fra post 1
    Likte også designen fra post 1 og 10" bass hadde vært noe, men krever vel en del større kabinett og da begynner det jo å dra seg til da, men prismessig er det jo gjerne ikke store forskjell i pris på 8" og 10" :-D

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Jada dere kan diskutere fag, men tråden blir kjemperotete og for en stakker som senere vil gå gjennom tråden får masse pølsevev i tillegg til det konkrete, men som jeg mente i stad, hvordan de måler T/S på et element har egentlig lite å si, hver produsent måler alle elementene sine likt slik at du kan sammenligne elementer fra de, om perless og seas måler ulikt er vel egentlig litt uviktig for om høytaleren skal bygges he he. Men det er hyggelig at dere er så kunnskapsrike slik at vi andre kan lære noe, men synes kansje det burde ha vært i en egen tråd slik at denne tråden ikke spinner av. :-D Dette er ment som konstruktiv kritikk og ikke for å slenge drit altså dynamiker, synes noen av trådene her inne blir litt vel overfyllt med ting som ikke er tillknyttet det som blir diskutert. :-D
    Syntes da at samtalen var konstruktiv og relevant til saken, var jo for å sikre om at TS-parameterne var korrekte. Og ikke påpyntet.

Sonique har jo også et stort ønske om å lære også, han studerer jo faget. Og hvis Dynamiker kan hjelpe han med å få sanket inn enda mere viten, og motsatt. Så får det være verdt litt rot i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi kan gå ut i fra at TS parameterne fra produsent er riktige da

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T/S parametre er det jeg bekymrer meg minst for. Det som er værre er frekvensrespons. Man kan sitte og se på et datablad og alt ser fint, flatt og flott ut... siden det som oftest er målt i et stort eller uendelig baffel. Men i et real-life baffel så ser det straks helt annerledes ut. Og som ikke det er nok så vil det være eksemplaravvik mellom elementer, tildels ganske store avvik også. Optimalt sett burde man få elementer levert i matchede par.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Og som ikke det er nok så vil det være eksemplaravvik mellom elementer, tildels ganske store avvik også. Optimalt sett burde man få elementer levert i matchede par.

Dette er noe som opptar meg også. Vet du om produsenter/leverandører som gjør dette (uten at det koster en liten formue) ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @franka
    Jeg tror nok det dukker opp en konkretisert utgave av tråden, når prosjektet er modent for det.
    Dynamiker får sikkert noe "drive" av intelligente spørsmål fra personer med sammenfallende interesser.
    Personlig synes jeg det er fint med diskusjon som har "noe" med prosjektet å gjøre. Gjerne også for spesiellt interesserte. Håper tråden blir lang og fylt med relevante (og perifere) tema.
    Eventuelle bidragsytere gjør dette på frivillig basis og da passer det seg dårlig med oppgulp ang pølsevev ol.
    Ditt oppgulp og mitt tilsvar er jo også med å gjøre tråden uoversiktlig, eller hva?

Hvis jeg skal Bygge ht for 7000+ synes jeg det er helt greit å vite litt om hvordan SEAS kommer frem til elementenes TS parametre.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T/S parametre er det jeg bekymrer meg minst for. Det som er værre er frekvensrespons. Man kan sitte og se på et datablad og alt ser fint, flatt og flott ut... siden det som oftest er målt i et stort eller uendelig baffel. Men i et real-life baffel så ser det straks helt annerledes ut. Og som ikke det er nok så vil det være eksemplaravvik mellom elementer, tildels ganske store avvik også. Optimalt sett burde man få elementer levert i matchede par.
    Vil nå påstå at T/S parametere, og derav kassedesign, har alt å si for frekvensresponsen.. så ser ikke helt hva du mener. Og ja, det er ofte eksempelavvik i T/S parameterne mellom elementer, spesielt mellom forskjellige produksjonsserier osv.

Når det gjelder frekvensgrafer gitt i datablad er det umulig å si hvor mye smoothing som er brukt.. Frekvenskurven gir forøvrig ofte litt værsgodher informasjon om øvre oppbrytninger osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette er noe som opptar meg også. Vet du om produsenter/leverandører som gjør dette (uten at det koster en liten formue) ?
    Vet ikke om noen.

Men kjøp Seas Excel magnesium så er du trygg, de er i praksis klin like alle sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Vil nå påstå at T/S parametere, og derav kassedesign, har alt å si for frekvensresponsen..
    I basssen ja. Men ikke over ~100 Hz......

Men rommet kassen plasseres i, hvor den plasseres, og hvor lytteren plasseres har uendelig mye mer å si for den resulterende frekvensresponsen.

Men det er klart man må se på T/S parametrene og beregne en kasse ut fra det.

Poenget mitt er at det er andre steder man heller bør se hvis målet er å "polere diamanten"... dvs få et så bra resultat som mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke over ~100 Hz......
    Vil bare skyte inn at dette ikke gjelder dersom du hornlader elementet. Da vil T/S parametrene Fs og Qes omtrentlig definere øvre brukbare frekvens. Generelt sett er denne frekvensen mye lavere enn om man bruker elementet på "normal" måte.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I basssen ja. Men ikke over ~100 Hz......

Men rommet kassen plasseres i, hvor den plasseres, og hvor lytteren plasseres har uendelig mye mer å si for den resulterende frekvensresponsen.

Men det er klart man må se på T/S parametrene og beregne en kasse ut fra det.

Poenget mitt er at det er andre steder man heller bør se hvis målet er å "polere diamanten"... dvs få et så bra resultat som mulig.
    Ja okei, mulig jeg misforstod innlegget ditt litt.. men er jo ikke nødvendigvis bare bass som bruker T/S, selv om det kanskje blir slik i denne sammenhengen her.

Rommet har selvsagt alt å si.. men storparten av norske lytterom er dessverre altfor små. Forøvrig alltid like fascinert over de som mener de har god bass-gjengivelse langt under 20Hz i et rom på 4x3m..

Å forutse polarmønsteret til høyttaleren er vel litt vanskelig, og er vel ofte noe man må finpusse på i ettertid (med mindre eller større inngrep). Et sted må man jo begynne.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle man ikke få god bassgjengivelse ved 20 Hz i et lite rom? Man er jo i trykk-sonen, og det er ingen stående bølger....

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle man ikke få god bassgjengivelse ved 20 Hz i et lite rom? Man er jo i trykk-sonen, og det er ingen stående bølger....
    Du er under cut-off frekvensen ja.. og stråleimpedansen forandrer seg kraftig i forhold til i modalregionen. Og en jevn fordeling av moder er jo noe man faktisk ønsker.

Forøvrig får jeg kanskje prøve å holde meg til tema nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del ønsker ikke moder i det hele tatt, men det lar seg jo ikke gjøre med unntak av hodetelefoner.

Men en fordel med store rom er jo at man får mindre avstand mellom modene og dermed mulighet for jevnere bass.

Men jeg er fundamentalt uenig i at man ikke kan ha god gjengivelse under laveste mode.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men jeg er fundamentalt uenig i at man ikke kan ha god gjengivelse under laveste mode.
    Enig med deg. Ser ikke helt logikken i det.

Det ville jo i praksis bety at men ikke kan ha en god respons inne i høyttalerkabinettet under førstemoden til det indre volumet (som er ganske høyt i frekvens. Det stemmer jo ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... eller i hodetelefoner .....

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del ønsker ikke moder i det hele tatt, men det lar seg jo ikke gjøre med unntak av hodetelefoner.

Men en fordel med store rom er jo at man får mindre avstand mellom modene og dermed mulighet for jevnere bass.

Ja.. med større rom vil du flytte cut-off nedover, samtidig som modalregionen blir mindre.. imed at modedistrubisjonen blir så tett at feltet går over til å bli diffust tidligere.

Hodetelefoner vil jo være nærfelt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke ønsker å lære noe, eller bidra med noe, men vil ha en ferdig oppskrift "rett opp i hendene" som de kan kopiere for så å skryte til venner og kjente om "at denne har jeg bygget selv" må ha tålmodighet til konstruksjonen er ferdig, eller bygge noe fra Troels Gravesen eller John Krutke.

For oss andre som ønsker å lære og hvor veien ofte er målet, er det veldig morsomt og positivt at to-tre kunnskapsrike personer nå er delaktig i tråden, selv om de lærde selvfølgelig strides om enkelte detaljer og gjerne vil "bevise" at de har rett ved å understreke hvor store kunnskaper de sitter inne med :-D

"Alle" er vel enige i at rommets akustikk og plassering er den største bidragsyteren til frekvensgangen, og at TS parametre sier fint lite om hvordan et element spiller oppover i frekvens.
    Datablader fra leverandør/produsent er også veldig ymse, og eksemplarvariasjon forekommer i aller høyeste grad.

Men det som er helt sikkert er at Seas er blant verdens beste på dette området, også på deres Prestige serie, når man sammenligner med elementer i samme prisklasse.

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja.. med større rom vil du flytte cut-off nedover, samtidig som modalregionen blir mindre.. imed at modedistrubisjonen blir så tett at feltet går over til å bli diffust tidligere.

Min forståelse av dette er at modalregionens bredde i antall oktaver ikke endrer seg med rommets størrelse. Den endrer seg derimot med rommets forholdstall. Om rommet dobles i størrelse flyttes alt en oktav ned. Om rommet er ekstremt avlangt vil vi få moder ganske langt opp (tverrgående) og veldig langt ned (langsgående), men er det kubisk vil man få en relativt smal modalregion. Den vil imidlertid lett få en del sammenfallende moder som kan bli veldig fremtredende.

I utgangspunktet er det ønskelig å holde spredningsmønsteret så langt ned i modalregionen som mulig.

Jeg synes forøvrig det er litt problematisk å forholde seg til en nedre grense, eller laveste mode, siden moder av høyere ordner vil kunne oppstå i alle rom. Disse er selvsagt mer dempet jo høyere orden, men de er der like fullt. Dermed kan man fint ha ganske fremtredende problemer ved veldig lave frekvenser i små rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dersom du befinner det midt mellom ytterpunktene så er det ett tveegget sverd å øke størrelsen på rommet (innenfor rimelighetens grenser).

Ved å flytte modalregionen lavere, vil det kreves mer massive akukstikktiltak for å holde kontroll på de modene som er der, siden de havner lenger ned i frekvens. Den generelle avrullingen under modalregionen kan kompenseres for med EQ, og større membranareal.

På den andre siden så vil ett større rom åpne for en friere plassering av høyttalerne. Dette vil redusere kamfiltereffekter. Her vil man da trenge større høyttalere (mer EQ), siden de får mindre bidrag fra speilkildene.

Konklusjon: Samme hvordan man snur seg, har man ræva bak.........

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •