Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FrsteFrste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 185
    Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Oi, hvilken skole har slikt?
    HIBU, kongsberg.. Audioteknologi Elektroingeniør - Audioteknologi : Høgskolen i Buskerud

Denne terminen har vi hyttalere, mikrofon og stereofoni, og signalbehandling.. i signalbehandlinga ser vi noe p filterteori i z-planet (diskret) ogs. I alle audio fagene har vi en meget kunnskapsrik lrer, som skriver forelesningsteori selv (i tillegg til at vi ogs bruker fagbker), da han mener de fleste fagbker blir for overfladiske.

Hres jo ut som du har god peiling.. av ren interesse, hva slag teorigrunnlag (skolegang?) har du? : )

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    1. Vil overhenget p baksiden fra diskanten og tilsvarende bakstikket p basskassen kunne bidra til resonansproblemer for mellomtonens bakutstrling? Mye dempematerial for resonansdemping kan vel kanskje lett fre til at man tetter for mye igjen for lyden bakover?
    Det er jo temmelig bratt vinkel mellom de to, jeg tror det skal g fint.

2. Slik U-baffelen er tegnet inn mellom diskant og basseksjon, s vil (jeg tro) vertikalspredningen blir forskjellig p baksiden og fremsiden. Kan det en gevinst i gjre en liten designendring slik at man "pner mer opp" i vertikalplanet p baksiden?
    Det kan g an, men jeg tror ikke det er s viktig. En perforering p 10% gir vel omtrent 100% lydgjennomgang ved 300Hz. Her har vi vel minst 50%. Imidlertid kan det nok pvirke vertikalspredningen.

3. Er baffelens bredde veldig avgjrende for nsket spredningskontroll? Hvis det ikke har s stor betydning, s kan kanskje designet gjres litt enklere ved bruke samme baffelbredde i hele hyden - ikke det at man vinner volum til bassene p et slik redesign, men kanskje enklere f flere til motivere seg til ta frem sagen?
    Ja, men jeg tror det er en fordel bygge den delt allikevel. Da er det vel ikke kompliserende om bredden ikke er den samme.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    HIBU, kongsberg.. Audioteknologi Elektroingeniør - Audioteknologi : Høgskolen i Buskerud

Denne terminen har vi hyttalere, mikrofon og stereofoni, og signalbehandling.. i signalbehandlinga ser vi noe p filterteori i z-planet (diskret) ogs. I alle audio fagene har vi en meget kunnskapsrik lrer, som skriver forelesningsteori selv, da han mener de fleste fagbker blir for overfladiske.

Hres jo ut som du har god peiling.. av ren interesse, hva slag teorigrunnlag (skolegang?) har du? : )
    Jeg har ingen formell bakgrunn. Er det Sigmund dere har?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen formell bakgrunn. Er det Sigmund dere har?
    Okei

Hehe, det stemmer : ) Du kjenner til han?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kjenner" ville vre dra det litt langt, men jeg vet hvem han er om ikke annet. Om han vet hvem jeg er er imidlertid mer usikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Designmessig tror jeg ikke det hadde gjort noe om man fjernet overhenget bak p diskanten og man hadde vrt sikrere p spredningen (og evt. resonanser, om dette mot formodning er et tema). S kunne perforeringen, duken eller hva man n velger for dekke baksiden av U-baffelen med, dekket hele baksiden av toppkassen. Tror faktisk det kunne blitt litt tft.

En fjerde ting. Nr jeg ser p spredningsmnsteret til diskanten s er den ca 3dB nede ved 3kHz@60 grader. U18 er til gjengjeld nede ca 15dB ved tilsvarende frekvens og vinkel. Rundt delefrekvens og noe nedover vil det jo vre elementets egen spredningskontroll som er dominerende (liten pvirkning av U-baffelen). Kan du gi en kort forklaring til hvordan du konkluderer ift. at spredningsmnsteret til DXT og U18 henger sammen i omrdet 3-3,5kHz?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved delefrekvensen vil diskanten ha omtrent korrekt spredning. Under delefrekvensen vil diskanten ha en voldsom kning i spredning. Samtidig vil U18 ha litt for lite spredning. Siden delingen ikke er spontan vil diskantens spredning dominere litt under delefrekvensen. Ved 3kHz vil diskanten ha ca -3dB ved 60 grader. Den vil ligge p ca -6dB som flge av filteret. Det betyr ca -9dB ved 60 grader. Det skal summere med bassen som ligger p omkring -15dB -6dB, alts -21dB teoretisk. Det vil til sammen gi oss noe mindre enn -6dB, men srlig langt fra vil det ikke vre. Heller litt lavere enn hyere. Ved 2kHz vil basselementet ha omkring -6dB ved 60Hz slik diskanten har fra 4kHz og oppover. Tilsvarende forhold vil man ha ved 30 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du virker til vere sikker i din sak Dynamiker p det du skriver her, ingen tvil om at du har peiling
    Kan du utdype hva simulering er basert p? Tenker da p hvilke program du bruker for simulering, er det databladet du gr utifra eller har du kommet s langt du har elementene for hnd, mlt TS parameter og eventuellt montert p en test baffel?

Ser at her kan det vere potensial for bygge noe skikkelig interessant og jeg vil bidra med det lille jeg kan...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaringen Dynamiker. Det skal et trenet ye til for se p databladene og finne optimal delefrekvens og elementmatch.
    Din konklusjon om 3-3,5kHz ser forbasket rett ut nr vi sammenligner Idunn-konstruksjonens effektrespons i omrdet 1,5-3kHz... Mlingene under er hentet fra Madisound. I Idunn brukes symetrisk 2-ordens filter med deling 2,2kHz.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Tytte, men det er vel ikke s overraskende, siden spredningen tiltar spass dramatisk i diskanten mellom 2 og 3,5kHz.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Du virker til vere sikker i din sak Dynamiker p det du skriver her, ingen tvil om at du har peiling
    Kan du utdype hva simulering er basert p? Tenker da p hvilke program du bruker for simulering, er det databladet du gr utifra eller har du kommet s langt du har elementene for hnd, mlt TS parameter og eventuellt montert p en test baffel?

Ser at her kan det vere potensial for bygge noe skikkelig interessant og jeg vil bidra med det lille jeg kan...
    Takk for det Chieng, men n er det jo ikke snn at jeg ndvendigvis har rett da

Jeg har simulert i JAVA-appen til Flex Units, i LSP-cad og i et egenmekket program. TS er fabrikkdata, men jeg vet omtrent hvor presise Seas er p TS s jeg vet omtrent hva vi kan forvente av avvik. Seas bruker jo Klippel analyser og fastslr TS p bakgrunn av storsignalanalyse. Slikt utstyr har ikke jeg s det presisjonsnivet kan jeg ikke matche. Forskjellen mellom Seas' mlinger og mine mlinger vil i prinsippet fortelle meg hvor store feilutslag jeg har p utstyret mitt. Det eneste er Fs som kan variere ganske mye fra batch til batch, men den er ikke srlig kritisk sfremt man ikke skal kompensere for den.

Seas sine mlinger er gjort p to mter. Frekvensmlingene er gjort i lukket kasse og den er i henhold til IEC-standard. TS-mlingene gjres i pen baffel. Fs-mlingen gjres p rundt 2 Volt hvis jeg husker rett, og etter hva jeg har hrt kjrer de 6,3V RMS break in ca 1 min. Siden elementet da stort sett er ferdig innspilt etter 20 sek kan man jo sprre seg hva slags faglig begrunnelse som ligger bak innspillingstid p 100 og 1000 timer...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas sine mlinger er gjort p to mter. Frekvensmlingene er gjort i lukket kasse og den er i henhold til IEC-standard. TS-mlingene gjres i pen baffel. Fs-mlingen gjres p rundt 2 Volt hvis jeg husker rett, og etter hva jeg har hrt kjrer de 6,3V RMS break in ca 1 min. Siden elementet da stort sett er ferdig innspilt etter 20 sek kan man jo sprre seg hva slags faglig begrunnelse som ligger bak innspillingstid p 100 og 1000 timer...
    Her nrer du opp til debatt. Break-in mlinger av elementene i denne konstruksjonen kunne jo vrt moro for g myten litt i smmene... Kanskje noe for Discovery's Myth Busters?
    http://www.gr-research.com/burnin.htm
    B&W loudspeakers - rec.audio.high-end | Google Groups

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en mellomting mellom 10 sek og 1000 timer
    Alle som har mlt TS parametre p et nytt element og etter at det er brukt noen timer har jo erfart dette.
    Hvor lenge det fortsetter endre seg kontra hvor sterkt signal man pfrer er jo en annen ting.
    Det fine er at endringene ikke gjr nevneverdig forskjell for simulering av bassavstemningen i kasse. Dvs Fs synker og Vas ker.
    Litt morsomt er det jo at nr man plotter inn mlte TS data i et simuleringsprogram som beregner de ukjente parametrene, s viser beregningene ofte at Mms synker etter "innspilling" :roll:

Uansett gleder jeg meg til fortsettelsen og hper det snart kan komme p plass en plan over hvem som gjr hva videre.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rsaken til at MMS endrer seg er nok at RMS som regel plottes inn fra databladet, selv om denne ogs i realiteten endrer seg.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Chieng, men n er det jo ikke snn at jeg ndvendigvis har rett da

Jeg har simulert i JAVA-appen til Flex Units, i LSP-cad og i et egenmekket program. TS er fabrikkdata, men jeg vet omtrent hvor presise Seas er p TS s jeg vet omtrent hva vi kan forvente av avvik. Seas bruker jo Klippel analyser og fastslr TS p bakgrunn av storsignalanalyse. Slikt utstyr har ikke jeg s det presisjonsnivet kan jeg ikke matche. Forskjellen mellom Seas' mlinger og mine mlinger vil i prinsippet fortelle meg hvor store feilutslag jeg har p utstyret mitt. Det eneste er Fs som kan variere ganske mye fra batch til batch, men den er ikke srlig kritisk sfremt man ikke skal kompensere for den.

Keppel er mlt med laser ikke sant? Utfrte forsk ved Thiele/Small mlinger i friluft ved klassisk metode p skolen. Brukte et Seas og et Peerless element.. S at Seas elementet stemte ganske mye mer overens med databladet enn det Peerless gjorde. Strengere krav til kvalitet muligens.

Innspilling er jo for myke opp opphenget.. s cms (ettergivenheten) ker, og da synker resonansfrekvensen etter fs=rota av(1/2pi*(Mms*Cms)).
    Tar vel noe mer enn 20sek? Flere hundre timer derimot, er tull. S at resonansfrekvensen sank en 2-3Hz etter innspilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for drepe gleden deres helt her, men synes at forumprosjektet er litt ute kjre nr trden begynner dreie mot "strst mulig peniskonurranse" her alts he he, dere viser kjempekunnskap om hytalere og bygging, men det er ikke ndvendig forske og overg hverandre i kunnskap feks. om hvordan en mler T/S p elementene. Skal trden g fremover og en skal komme til et produkt som evt. skal testes eller bygges m vi g videre.
    Dette er ikke for lage en sur stemming men er veldig interessert i at vi kommer videre og fr kommet til et oppsett som flest mulig kan bygge her, st p dere ildsjeler.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Ikke for drepe gleden deres helt her, men synes at forumprosjektet er litt ute kjre nr trden begynner dreie mot "strst mulig peniskonurranse" her alts he he, dere viser kjempekunnskap om hytalere og bygging, men det er ikke ndvendig forske og overg hverandre i kunnskap feks. om hvordan en mler T/S p elementene. Skal trden g fremover og en skal komme til et produkt som evt. skal testes eller bygges m vi g videre.
    Dette er ikke for lage en sur stemming men er veldig interessert i at vi kommer videre og fr kommet til et oppsett som flest mulig kan bygge her, st p dere ildsjeler.
    Jeg har jo etterlyst konkrete nsker/innspill og ikke minst designforslag. Har du noen ideer?

I mellomtiden hper jeg vi fr lov til diskutere litt fag. Det kan jo faktisk komme noe konstruktivt ut av det ogs.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Keppel er mlt med laser ikke sant? Utfrte forsk ved Thiele/Small mlinger i friluft ved klassisk metode p skolen. Brukte et Seas og et Peerless element.. S at Seas elementet stemte ganske mye mer overens med databladet enn det Peerless gjorde. Strengere krav til kvalitet muligens.

Innspilling er jo for myke opp opphenget.. s cms (ettergivenheten) ker, og da synker resonansfrekvensen etter fs=rota av(1/2pi*(Mms*Cms)).
    Tar vel noe mer enn 20sek? Flere hundre timer derimot, er tull. S at resonansfrekvensen sank en 2-3Hz etter innspilling.
    Jo Klippel fungerer ved at man fester elementet i en klemme, s setter man p en liten klistrelapp som siktepunkt for laseren, ogs mles elementets bevegelser ved hjelp av denne.

Seas har jo hatt ulike perioder med ulik teknologi p det omrdet. En del r tilbake s gjorde de mlinger med kasser som var pne bak. Disse kunne kjennetegnes ved at de hadde en kning rundt 200Hz. De gikk ganske raskt bort fra det igjen, og reviderte databladene p de elementene som var mlt p denne mten. Det var vel frst ved introduksjon av Klippel-systemet at de fikk den hye presisjonen de har i dag.

Peerless har ogs en fr/etter-epoke. De var jo tidligere danske, men ble kjpt opp av amerikanske Tymphany. Det var helt klart en tydeligere faglig tilnrming fr dette oppkjpet. Hvorvidt dette pvirket kvaliteten p databladene vet jeg ikke, men det kan jo ogs ha med variasjoner i produksjonsserier gjre.

Om du kjrer et signal p 35Hz ved max slaglengde i 1 minutt er opphenget strekt til sitt ytterste 2100 ganger. Til sammenlikning har per-plingplongdigger med sine superdupermillionhyttalere aldri strekt opphenget til sitt ytterste selv etter 1000 timers "innspilling". Han har med andre ord knapt begynt innspillingen selv om han har brukt hyttalerne mye.

Fs pleier vel falle mellom 10 og 20%.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man presentere noen ytterligere detaljer mtp prestanda for denne konstruksjonen, evt ogs for en mulig 10 tommers versjon slik at vi vanlige ddelige har noe drmme om. Litt for f med flere p laget evt.
    Designmessig liker jeg sketchupen fra post 1

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo etterlyst konkrete nsker/innspill og ikke minst designforslag. Har du noen ideer?

I mellomtiden hper jeg vi fr lov til diskutere litt fag. Det kan jo faktisk komme noe konstruktivt ut av det ogs.
    Jada dere kan diskutere fag, men trden blir kjemperotete og for en stakker som senere vil g gjennom trden fr masse plsevev i tillegg til det konkrete, men som jeg mente i stad, hvordan de mler T/S p et element har egentlig lite si, hver produsent mler alle elementene sine likt slik at du kan sammenligne elementer fra de, om perless og seas mler ulikt er vel egentlig litt uviktig for om hytaleren skal bygges he he. Men det er hyggelig at dere er s kunnskapsrike slik at vi andre kan lre noe, men synes kansje det burde ha vrt i en egen trd slik at denne trden ikke spinner av. :-D Dette er ment som konstruktiv kritikk og ikke for slenge drit alts dynamiker, synes noen av trdene her inne blir litt vel overfyllt med ting som ikke er tillknyttet det som blir diskutert. :-D

Side 3 av 10 FrsteFrste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne trden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •