Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 185
    Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1 Det er jo enkelt, eller snarere uunngåelig. Filteret befinner seg jo relativt nær en av impedanstoppene til basselementene. Jeg simulerte akkurat nå et 2. ordens filter på de to aktuelle basselementene med -6dB mellom 250 og 300Hz. Jeg plukket ut 2 referansepunkter, hhv 35 og 110Hz, og fikk følgende tall:

Følsomhet ved 2,828V RMS, 4 pi
    Uten filter:
    35Hz = 86dB
    110Hz = 87,5dB

Med filter:
    35Hz = 85,4dB, - 0,6dB
    110Hz = 90,6dB, + 3,1dB

Dette blir en total endring på 3,7dB. Man kan selvsagt ikke få til dette over et bredt område, men så lenge delingen skal ligge i dette området er det svært praktisk. Ikke krever denne økningen i følsomhet større kasse heller.

Om jeg setter filter opp med en faktor på 10x forsvinner effekten nesten fullstendig.

2 Resistiv impedans vil bunne ut omtrent ved 3,1-3,2 ohm. Det er ingen problem for en receiver. De elektriske fasevinklene vil avhenge litt av forholdet mellom kassevolum og bassport. Slik jeg har tegnet den foreløpig er den ganske midt på treet. Det vil gå bra med en receiver, men bedre med en skikkelig god forsterker. Om vi "pingler den ned" litt mer vil den kjøre helt smertefritt på en receiver, men da blir ikke bassen særlig spennende.

Det å generere gain som beskrevet ovenfor innebærer selvsagt en økning i strømtrekket siden de mekaniske faktorene er de samme. Hvor mye er ikke så godt å si, men vi skal nok holde oss på rikelig avstand fra 2 ohm. Det betyr at større receivere fortsatt skal håndtere dem rimelig bra.

3 Jeg synes U18 virker noe roligere ved høye frekvenser enn ER18:

ER18:

U18:

Det behøver ikke være en riktig vurdering, men jeg tror det kan være det.

4 Han sitter her og skriver. Han er neppe interessert i å gjøre alt alene.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ManagHead
    Det er klart Jeg regner likevel med at akkurat disse elementene er tatt fram pga. at noen har hørt dem og funnet dem brukbare (best?) til formålet. Med bra kasse og filter, bør de utkonkurrere f.eks. Klipsch rf 62? rf 63? Eller er jeg helt på viddene?

Jeg foreslår design alá Swans Diva 6.2F bar med portene bak eller noe Men dette med design. Så lenge elementene får kassene de skal ha og peker i samme retning så har det vel ikke noe å si hvordan de ser ut?

http://www.hivispain.com/img/altavoc...2/diva62f3.jpg
    Jeg tror ikke den designen er spesielt godt egnet for DIY. Plasseringen av diskanten er heller ikke så gunstig mtp å kontrollere spredningen.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    tipper kabinettet er for komplisert for hva de fleste gidder å sette sammen i garasjen.
    for et forumprosjekt syns jeg det mer eller mindre bør vær rektangulært med 90graders vinkler. vesentlig flere vil hive seg i gang da tenker e..
    rimelige men gode deler, enkel implementering og fleksibilitet hva angår utbytting av deler, oppgradering etc. ?
    Jeg tror det er en fornuftig tanke å ikke gjøre det for komplisert, men jeg er ikke så sikker på om forslaget mitt er så altfor komplisert. Leste du beskrivelsen?

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Jeg tror det er en fornuftig tanke å ikke gjøre det for komplisert, men jeg er ikke så sikker på om forslaget mitt er så altfor komplisert. Leste du beskrivelsen?
    Tror ikke det er for avansert for de fleste, vil jo bli satt sammen en byggeguide.
    Man kan jo starte med en subwoofer før man begir seg utpå høyttalere.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problemet er vel den lille skråen ved diskanten, den har iaf ikke jeg verktøy til å lage nøyaktig slik at den blir fin.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Største problemet er vel den lille skråen ved diskanten, den har iaf ikke jeg verktøy til å lage nøyaktig slik at den blir fin.
    Hmm, den kan bli litt vanskelig. Men de fleste involverte i DIY har vel skinnesag, feinsag eller noe lignende.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i huleste får du det nøyaktig med en feinsag?

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Hvordan i huleste får du det nøyaktig med en feinsag?
    Ferdigheter. :P

(og en rull sandpapir)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder jo med en håndsag for å grovkutte, også kan man pusse ned med sandpapir eller pussemaskin.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipol mellomtone er det så å tolke..

Skråkant i toppen fikser en elektrisk høvel på 1 minutt
    Hva blir dimensjon på bass kassen? Jeg har faktisk MDF liggende klar til et lignende prosjekt og to stk CD22RN4X.

Virker gjennomtenkt og spennende!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vert en ferdig og testet samt tweaket utgave av desse, der delefilter var oppdatert etter tweak ol hadde eg startet byggingen innen en uke!

Likte denne idèen veldig godt.
    Ser ikkje noen problem med å gjennomføre kassen, man trenger selfølgelig litt div verktøy, men dette er jo noe de fleste som driver med slikt sjølv. Og skader ikkje med litt erfaring innen arbeid med tre.

Har selv aldri bygd eit kabinett til en høytaler før (forutenom et forsøk på skolen for mangen år siden), men har erfaring med tre arbeid å ser på dette som gjennomførbart. Kommer selfølgelig til å ta tid pga detaljene, men det er jo halve morroa med dette rekner eg med.

Hadde eg hatt utstyr og nødvendig kompetanse til å teste og tweake høytalere så hadde eg faktisk laget eit par slike. Men desverre så har eg ikkje det. Kan lage kassene selfølgelig, men blir vel lite praktisk å sende desse rundt halve norge, mtp kostnader ol?

Men skal følge med på utviklingen, og håper desse blir gjennomført!
    Luckys

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir i såfall en U-baffel på mellomtonen, den oppfører seg litt annerledes enn en dipol.

Er det sånn at folk ønsker mer output, slik at en oppgradering til en egnet 10" hadde vært en løsning?

Hva er folks smertegrense mtp kostnader til et kit?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    seas idunn... MEN med nok bunndrag

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her kan jo bli spennende å følge med på.

Er designet på kassene KUN design, eller er det påtenkt diffraksjon her?

Hvis du skal designe filtre fra bunn av, kan du ta med litt om hvordan du matcher filteret til hvert av elementene?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av urkain87
    seas idunn... MEN med nok bunndrag
    Ja, det kan du godt si, men denne vil til forskjell fra Idunn beholde spredningsmønsteret ned til 300Hz.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Det her kan jo bli spennende å følge med på.

Er designet på kassene KUN design, eller er det påtenkt diffraksjon her?

Hvis du skal designe filtre fra bunn av, kan du ta med litt om hvordan du matcher filteret til hvert av elementene?
    Bortsett fra kassevolumet til bassene og så smal som mulig baffel til mellomtonen så betyr ikke designen så mye. Tiltingen av baffelen til mellomtone og diskant betyr litt, men det betyr ikke noe om bassene også står i tiltet baffel eller ikke. Det er også viktig at det ikke er utstikkende flater i nærheten av mellomtone eller diskant som da kan skape refleksjoner.

Bassfilteret matches til basselementenes impedansforløp slik at frekvensgangen fra 300-25Hz blir riktig. Så matches mellomtonens avrulling til bassenes. Avrullingen i toppen matches så mot diskanten i et "samarbeid" der diskanten også får en del varianter testet for å få rettet ut responsen. Hva som er "standard alignment" bryr jeg meg ikke om, det er den faktiske avrullingen som betyr noe. Når flankene er på plass ser jeg hvor mye som må dempes. Etter at dempingen er gjort må flankene gåes over på nytt. Sånn må man i grunnen jobbe frem og tilbake til man er i mål.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Bortsett fra kassevolumet til bassene og så smal som mulig baffel til mellomtonen så betyr ikke designen så mye. Tiltingen av baffelen til mellomtone og diskant betyr litt, men det betyr ikke noe om bassene også står i tiltet baffel eller ikke. Det er også viktig at det ikke er utstikkende flater i nærheten av mellomtone eller diskant som da kan skape refleksjoner.

Bassfilteret matches til basselementenes impedansforløp slik at frekvensgangen fra 300-25Hz blir riktig. Så matches mellomtonens avrulling til bassenes. Avrullingen i toppen matches så mot diskanten i et "samarbeid" der diskanten også får en del varianter testet for å få rettet ut responsen. Hva som er "standard alignment" bryr jeg meg ikke om, det er den faktiske avrullingen som betyr noe. Når flankene er på plass ser jeg hvor mye som må dempes. Etter at dempingen er gjort må flankene gåes over på nytt. Sånn må man i grunnen jobbe frem og tilbake til man er i mål.
    Stemmer, skarpe kanter rundt korte bølgelengder vil skape fantomkilder.

Har høyttalerfag på skolen i år, og driver en del med filterteori nå.. er interessant å se ting gjort i praksis også, så du må nok belage deg på en del dumme spørsmål 8)

Hva slags filter tenker du å bruke, og hvilken type impedance equalizer?

Har du kommet så langt at du har sett på hvilken allignment du ønsker i bassen? (bessel, butterwort el.) .. tenker da på responsen fra 4.ordens systemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knalltøft prosjekt! Et par kjappe:

1. Vil overhenget på baksiden fra diskanten og tilsvarende bakstikket på basskassen kunne bidra til resonansproblemer for mellomtonens bakutstråling? Mye dempematerial for resonansdemping kan vel kanskje lett føre til at man tetter for mye igjen for lyden bakover?
    2. Slik U-baffelen er tegnet inn mellom diskant og basseksjon, så vil (jeg tro) vertikalspredningen blir forskjellig på baksiden og fremsiden. Kan det en gevinst i å gjøre en liten designendring slik at man "åpner mer opp" i vertikalplanet på baksiden?
    3. Er baffelens bredde veldig avgjørende for ønsket spredningskontroll? Hvis det ikke har så stor betydning, så kan kanskje designet gjøres litt enklere ved å bruke samme baffelbredde i hele høyden - ikke det at man vinner volum til bassene på et slik redesign, men kanskje enklere å få flere til å motivere seg til å ta frem sagen?

Hvis det er noen i Bergen som kunne tenke seg å være sammen om dette prosjektet i ukedagene, så send meg gjerne en PM. Jeg er ukependler, og det er alltid kjekt å ha noen å dele interessen med :smile:

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har høyttalerfag på skolen i år, og driver en del med filterteori nå.. er interessant å se ting gjort i praksis også, så du må nok belage deg på en del dumme spørsmål 8)
    Oi, hvilken skole har slikt?

Hva slags filter tenker du å bruke, og hvilken type impedance equalizer?
    2. ordens. Jeg bryr meg ikke om standard alignments siden man sjelden eller aldri får fulltreff i praksis. Fasen til råelementene påvirkes av så mye så det er mest effektivt å forsøke å flytte verdiene oppover og nedover til man får perfekt summering, så sjekke at ikke ett av elementene får veldig høy Q.

Jeg forsøker å unngå impedanskorreksjon så langt det lar seg gjøre. Jeg gjør dette både ved å forsøke å få filteret til å gå opp uten, men også ved å tenke over hva man velger av elementer, hvor resonansene ligger ift delefrekvensene osv.

Har du kommet så langt at du har sett på hvilken allignment du ønsker i bassen? (bessel, butterwort el.) .. tenker da på responsen fra 4.ordens systemet.
    Standard alignments var noe man holdt på med i gamle dager. Jeg foretrekker å ha bratt avrulling under Fb. Dersom høyttaleren skal være 2-veis pleier jeg å prøve å få til 0dB ved 100Hz, -3dB ved 50Hz og -6dB ved 35Hz. Dersom høyttaleren er 3-veis eller 2,5-veis får man en del hjelp fra filteret til å treffe denne idealkurven. Den er omtrent invers av standard room gain.

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •