Dynamiker's forslag til Forumprosjektet 2012 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 185 av 185
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tytte71:

Att du får riktverkan för höga och låga frekvenser men rundstrålning i ett litet område i mellomtonen skulle jag väldigt gärna vilja tolka som att du ser beaming för höga frekvenser och effekten av u-baffeln i låga frekvenser, och att övergången däremellan inte är perfekt.

Om dämpmaterialet absorberar bakåtvågen för långt ner i frekvens borde man till exempel få sådana effekter. Alltså: i det frekvensområde där du ser rundstrålning är bakåtvågen helt eller nästan helt absorberad och effektivt sett har du där en sluten låda (var det lukket kasse det hette?). Du skriver ju att du provat med olika grader av dämpning. Hur ändrar sig resultatet då? Har du gjort mätningar utan någon dämpning alls?

Det finns två trådar på diyaudio.com som handlar om bredbandiga lösningar och kan vara värda att titta igenom: Adventures in cardioid - diyAudio och 2-way: Waveguide + Cardioid-like - diyAudio.

För egen del har jag bara satt mig in i teorin och inte börjat experimentera ännu. Bara snack och ingen verkstad hittills alltså. Jag har prylar på väg hem och hoppas få tid att göra en testlåda inom ett par veckor. Just det där med materialval är till exempel Linkwitz bekymrad över, med tanke på att egenskaperna hos "vanliga" dämpmaterial ändrar sig med frekvens och luftflöde: Acoustic absorbtion and acoustic resistors. Man kan också komma ihåg att Iding använde kopparnät. Kimmo Kaunisto däremot verkar lyckas bra med vanligt filtmaterial: DIY archive of Kimmo Saunisto, och i de två diyaudio-trådarna användes glasfiberull och filt.

Jag har inte lyckats övertyga mig om att Linkwitz' farhågor är ogrundade, men de metalliska filtmaterial han spekulerar kring är förmodligen för dyra och svåra att få tag i. Det finns även till exempel mikroperforerad plåt som kanske är intressant: Acustimet, men jag har inte tittat närmare på det. Jag tänker först prova mig fram med polyester, filt och liknande.

För övrigt tycker jag det är förvirrande med skillnaden eller förhållandet mellan absorption och resistivitet hos ett material. Man är så van att tänka dämpning/absorption och åtminstone jag har svårt att ställa om tankesättet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det er skrevet mye og dere driver forsøk etc. Men går det fremover, bakover eller i stampe? Er mye ord, så da lurer jeg på hvor mye handling det er. Har dere funnet ut ca størrelse den blir?

Fått noe svar fra Seas?

Ser uansett ut som dere har fått inn noen ekstra på forumet som har god ekspertise innen u-baffel og den type konstruksjoner.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av njoak
    Att du får riktverkan för höga och låga frekvenser men rundstrålning i ett litet område i mellomtonen skulle jag väldigt gärna vilja tolka som att du ser beaming för höga frekvenser och effekten av u-baffeln i låga frekvenser, och att övergången däremellan inte är perfekt.

Om dämpmaterialet absorberar bakåtvågen för långt ner i frekvens borde man till exempel få sådana effekter. Alltså: i det frekvensområde där du ser rundstrålning är bakåtvågen helt eller nästan helt absorberad och effektivt sett har du där en sluten låda (var det lukket kasse det hette?). Du skriver ju att du provat med olika grader av dämpning. Hur ändrar sig resultatet då? Har du gjort mätningar utan någon dämpning alls?
    Det var min første tanke også, men med så mange og forskjellige opsett så beveger dette området seg svært lite. Jeg har forsøkt med og uten demping, lite og mye - men jeg får ikke målingene helt til henge sammen med det jeg forventer. Skal legge ut målinger når jeg har fått tatt utendørs.

Det finns två trådar på diyaudio.com som handlar om bredbandiga lösningar och kan vara värda att titta igenom: Adventures in cardioid - diyAudio och 2-way: Waveguide + Cardioid-like - diyAudio.
    Kjenner godt til disse trådene og resultatene de har fått ser jo unektelig bra ut, selv om jeg tror de har enda litt å tjene på optimalisering av dempingen. Ingen av de har klart en "perfekt" kadiode i hele arbeidsområdet, men like fullt veldig bra. Men, vi har/hadde en målsetning om å få det til med U-baffel og her er det veldig lite å finne på nettet, så får vi se om vi må bite i det "sure" eplet og implementere en løsning ala Keyser, MBK, Kimmo Saunisto eller for den del Gradient og Amphion (som driver med variasjon over samme tema).

För egen del har jag bara satt mig in i teorin och inte börjat experimentera ännu. Bara snack och ingen verkstad hittills alltså. Jag har prylar på väg hem och hoppas få tid att göra en testlåda inom ett par veckor. Just det där med materialval är till exempel Linkwitz bekymrad över, med tanke på att egenskaperna hos "vanliga" dämpmaterial ändrar sig med frekvens och luftflöde: Acoustic absorbtion and acoustic resistors. Man kan också komma ihåg att Iding använde kopparnät. Kimmo Kaunisto däremot verkar lyckas bra med vanligt filtmaterial: DIY archive of Kimmo Saunisto, och i de två diyaudio-trådarna användes glasfiberull och filt.

Jag har inte lyckats övertyga mig om att Linkwitz' farhågor är ogrundade, men de metalliska filtmaterial han spekulerar kring är förmodligen för dyra och svåra att få tag i. Det finns även till exempel mikroperforerad plåt som kanske är intressant: Acustimet, men jag har inte tittat närmare på det. Jag tänker först prova mig fram med polyester, filt och liknande.
    Da må du legge ut løsninger og målinger når du har fått laget din mock-up, om ca to uker og en halv dag
    Linkwitz omtaler etter mitt skjønn standard (pneumatisk, hydraulisk) filtermateriale og eksemplifiserer i størrelsesorden 5-50micron. Dette bør være relativt greit å få tak i, feks. filtre på ebay eller, eller leverandører som TWP. Det er helt sikkert industrielle leverandører og/eller produsenter som kan levere slik i Sverige også. Jeg tror også reticulated foam kan fungere godt nok som reisistivt element.

För övrigt tycker jag det är förvirrande med skillnaden eller förhållandet mellan absorption och resistivitet hos ett material. Man är så van att tänka dämpning/absorption och åtminstone jag har svårt att ställa om tankesättet.
    Et resistivt element fungerer slik jeg oppfatter det som en strømningsrestriktor for luftstrømmen ut av et trykksatt kammer. Hvis man trykker opp et kammer (med feks. et høyttalerelementet) så vil et finmasket nett bremse fri luftgjennomstrømning og trykket i kassen vil da avta som funksjon av trykkforskjellen mellom kammer og utsiden og filterets areal og maskestørrelse.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen fremgang? Er nok ikke bare meg som lurer på målingene.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vært artig å hørt om det skjedde noe her?

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •