Filter guruer, hvordan erstatte dette med minidsp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filter guruer, hvordan erstatte dette med minidsp?

Sitter med et par 3 veis høytalere med 8" bass som jeg vurderer å gjøre om endel.

1, legge til en 15" bass med aktiv deling og drift

2. Siden jeg også må dele 8" nedad (og den tilsynelatende har et meget enkelt filter) vurderer jeg også å dele denne med minidsp og kjøre den fullt aktivt. Men de 2 82ohm motstandene lurer jeg litt på hva gjør.
    i tillegg skal delefrekvensen ligge på 900hz, men verdiene tyder mer på 650 hz eller deromkring. finnes det noen måte å finne ut hvordan en skal gjenskape filterfunksjonen i minidsp eller er det bare å prøve og feile?

3. Mellomtonen ser ut til å ha et meget komplekst filter, er det i det hele tatt mulig å gjenskape dette med en minidsp eller bør jeg beholde det passive her?

4 Diskanten ser ut til å ha et mer enkelt filter igjen, der også endel komponenter som L- pad og contour funksjonen ser ut til å lett kunne gjenskapes i minidsp, men er det i det hele tatt noe poeng i å dele aktivt her hvis mellomtonen fortsatt må deles passivt?

Ps
    Bassenheten er 8 ohm
    Mellomtonen er 4 ohm
    Diskanten er 8 ohm

Delefrekvensene er 900hz og 4Khz

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Sitter med et par 3 veis høytalere med 8" bass som jeg vurderer å gjøre om endel.

1, legge til en 15" bass med aktiv deling og drift

2. Siden jeg også må dele 8" nedad (og den tilsynelatende har et meget enkelt filter) vurderer jeg også å dele denne med minidsp og kjøre den fullt aktivt. Men de 2 82ohm motstandene lurer jeg litt på hva gjør.
    i tillegg skal delefrekvensen ligge på 900hz, men verdiene tyder mer på 650 hz eller deromkring. finnes det noen måte å finne ut hvordan en skal gjenskape filterfunksjonen i minidsp eller er det bare å prøve og feile?

3. Mellomtonen ser ut til å ha et meget komplekst filter, er det i det hele tatt mulig å gjenskape dette med en minidsp eller bør jeg beholde det passive her?

4 Diskanten ser ut til å ha et mer enkelt filter igjen, der også endel komponenter som L- pad og contour funksjonen ser ut til å lett kunne gjenskapes i minidsp, men er det i det hele tatt noe poeng i å dele aktivt her hvis mellomtonen fortsatt må deles passivt?

Ps
    Bassenheten er 8 ohm
    Mellomtonen er 4 ohm
    Diskanten er 8 ohm

Delefrekvensene er 900hz og 4Khz
    De to 82ohm i lavpassfilter er impedanskorrigering, de fungerer som en redusering av impedansvariasjoner i basselement.
    Oppover i frekvens for å få filteret til å fungere bedre, disse vil også dempe impedanstoppene
    rundt egenresonans/systemresonans og eventuelt ved portavstemningsfrekvens (hvis det er en portet høyttaler),
    dette kan være en fordel hvis man har en forsterker som ikke liker store impedansvariasjoner i bassomr.
    Men ved aktiv deling hadde jeg fjernet disse.
    Ang. delefrekvens så er det nok riktig at den er elektrisk mye lavere en
    900Hz, men det er antagelig EQ for å dra ned nivå mellom 500Hz og 900 Hz
    (baffelstep komp.)

Ang. mellomtone så er dette "nesten" et standard andre ordens båndpassfilter, men dempeledd R3,4 og 5 er
    kanskje plassert litt utradisjonelt før spole til høypassfilter. C3 og 4 + L3 er høypass delen, mens
    L2 +C5 og 6 er lavpass delen. Men L4 + C7 og 8 forstår jeg ikke helt at har noen stor funksjon
    L4 har høy verdi og vil slippe igjennom bass, men på andre siden av motstand sitter en forholdsvis liten
    kondensator som bare vil slippe igjennom diskant, så i denne delen av filteret vil det ikke gå mye
    strøm, tviler litt på om denne gjør så mye fra eller til? Andre kan sikkert forklare hvorfor L4 +C7 og 8 er koblet slik.
    Jeg vil tro at et andreordens filter i mini DSP vil kunne gjøre jobben like bra.

Diskant filteret er også standard andreorden, men med en EQ krets med mulighet til å dra ned toppen
    over 10Khz eller der omkring, denne funksjonen har du kanskje i mini DSP også? (kjenner ikke til mulighetene),
    men hvis du skal dele aktivt kan du fortsatt ha denne EQ som passiv, men da må du også beholde dempeledd R7 og 8,
    ellers vil ikke EQ kretsen fungere som tenkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Ang. mellomtone så er dette "nesten" et standard andre ordens båndpassfilter, men dempeledd R3,4 og 5 er
    kanskje plassert litt utradisjonelt før spole til høypassfilter. C3 og 4 + L3 er høypass delen, mens
    L2 +C5 og 6 er lavpass delen. Men L4 + C7 og 8 forstår jeg ikke helt at har noen stor funksjon
    L4 har høy verdi og vil slippe igjennom bass, men på andre siden av motstand sitter en forholdsvis liten
    kondensator som bare vil slippe igjennom diskant, så i denne delen av filteret vil det ikke gå mye
    strøm, tviler litt på om denne gjør så mye fra eller til? Andre kan sikkert forklare hvorfor L4 +C7 og 8 er koblet slik.
    Høytalerene det er snakk om er et par JBL XPL 140A
    og mellomtonen er en 3" titan dome (093Ti) denne mener jeg at jeg har hørt skal ha noen komponenter i filteret for å temme noen resonanser, kanskje de komponentene du stusser over er nettopp disse?

Spørs om jeg rett og slett har størst sjangse for å lykkes om jeg lar hele mellomtone og diskant filteret forbli passivt, og heller kjører 8" og mine
    "2236H" (en hjemme bygd kryssning mellom 2226 og 2235) via minidsp

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Høytalerene det er snakk om er et par JBL XPL 140A
    og mellomtonen er en 3" titan dome (093Ti) denne mener jeg at jeg har hørt skal ha noen komponenter i filteret for å temme noen resonanser, kanskje de komponentene du stusser over er nettopp disse?

Spørs om jeg rett og slett har størst sjangse for å lykkes om jeg lar hele mellomtone og diskant filteret forbli passivt, og heller kjører 8" og mine
    "2236H" (en hjemme bygd kryssning mellom 2226 og 2235) via minidsp
    Ja hvis det er noen komponenter som skal temme resonanser, så må det nok
    være disse. Det vil sikkert være mulig å bare ha igjen en slik type krets, men den vil muligens ikke virke helt som tenkt hvis filterkomponentene før denne kretsen fjernes?

Hvis det spiller bra i mellomtone/diskant slik det er i dag, så er det kanskje
    ikke noen stor grunn til å endre på det. Men har du forsterkere nok til å
    teste hele høyttaleren aktiv, så er det jo ikke noe farlig å teste det heller
    (så lenge du holder deg i nærheten av de delefrekvensene de har i dag).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det spiller bra i mellomtone/diskant slik det er i dag, så er det kanskje
    ikke noen stor grunn til å endre på det.
    Mellomtone og diskant er vel kanskje det jeg liker best med disse høytalerene, og naturligvis det faktum at musikken frigjør seg helt fra kassene, så den delen kan jeg lett leve med

Men har du forsterkere nok til å
    teste hele høyttaleren aktiv, så er det jo ikke noe farlig å teste det heller
    (så lenge du holder deg i nærheten av de delefrekvensene de har i dag).

hehe tror 5 stk Technics SE-A900, 1 stk SE-A1000 og en SA-TX50 surround reciver burde holde i så måte.

Får vel rett og slett finne frem til det kabinett designet jeg vil bruke, få bygd kabinettene, og så starte med å kjøre 15" via surround reciverens sub out og resten av høytalerene med orginale filtre til å begynne med, så får jeg heller leke med minidsp og separate forsterkere etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg nå har funnet frem til et kabinett som i størst mulig grad gjør det mulig å beholde deler av det orginal delefiltret uten å rote til lyden i nevneverdig grad.

Baffel bredde rundt både mellomtone, diskant og bassenhet er den samme som det orginale XPL 140A kabinettet.
    Ved 15" bassen er baffel bredden økt til 450mm for å gi plass til denne
    Da jeg gjerne vil ha muligheten til å kunne dele 15" etter hvor BSC trengs (200-300hz) og dermed fjerne denne funksjonen fra 8" er bunn eller sidemontering utelukket, den MÅ med andre ord plasseres i front av kabinettet

Høyden på den nedre seksjonen av kabinettet er øket endel for å få diskanten opp i lytte høyde (ca 95mm fra senter av diskant enheten til gulv.
    De orginale XPL 140A kabinettene må enten stå på lave stativer (som i bildet) eller tiltet endel opp (slik jeg for øyeblikket bruker mine) for å få optimal lyd.

Kan noen av de mer efarne byggerne her finne noen feil med mitt resonnemang og eventuellt uttale seg om sunnheten i en sånn konstruksjon?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •