Første DIY Høytaler Prosjekt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første DIY Høytaler Prosjekt!

Jeg har i det siste savnet noe å ta tak i, så jeg bestemte meg for å bygge et høytaler par til gutterommet.
    Jeg har sett på endel prosjekter rundt omkring og har prøvd å sette meg inn i det så godt som mulig.
    Høytalerene skal være vertikal-stående MTM høytalere, noen invendinger? Trenger ikke så stor horisontal spredning siden de plaseres på et relativt konsentrert område.

Elementene jeg har sett på er:
    http://www.seas.no/images/stories/pr..._datasheet.pdf
    Fordi de gikk litt dypere enn de fleste andre bassmellomtoner.
    Forslag til Diskant?

Jeg lurte på om disse to elementene er gode valg, passer godt sammen, hva delingsfrekvensen bør være på, gjerne litt om hvilke deler jeg bør gå for/unngå ved bygging av delefilter. Jeg ble også tipset om at tredjegrads Buttersworth delingsfilter var gode i denne D'appolito konfigurasjonen, stemmer dette?
    Generelt litt byggetips unike for denne konstruksjonen!
    Takk på forhånd

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å slenge deg med på forumprosjektet som går?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk ikke sjekket hva som skjer i den tråden, skal ta en titt

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, blir litt å lese igjennom..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17 sider senere, så fortsetter jeg denne tråden, forumprosjektet er ikke helt det jeg er inne på, med tanke på at jeg personlig ikke finner et bruksområde til en PA høytaler. Dessuten var det veldig stor spredning i visjoner.

Tilbake til saken, noen invendinger mot wooferen? Fant ikke så mye informasjon om den utenom de tekniske spesifikasjonene.
    Hvis det er et greit valg, har dere noen gode forslag til diskanter? Høytalerene skall brukes til musikk av alle sjangre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bruke 6,5"? Mer å velge i da og finne "oppskrifter" på.
    Her er en god side, både med 6,5 og konstruksjoner med wooferen du tenkte på:
    DIY Loudspeaker Projects Troels Gravesen

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nuson
    Jeg har i det siste savnet noe å ta tak i, så jeg bestemte meg for å bygge et høytaler par til gutterommet.
    Jeg har sett på endel prosjekter rundt omkring og har prøvd å sette meg inn i det så godt som mulig.
    Høytalerene skal være vertikal-stående MTM høytalere, noen invendinger? Trenger ikke så stor horisontal spredning siden de plaseres på et relativt konsentrert område.

Elementene jeg har sett på er:
    http://www.seas.no/images/stories/pr..._datasheet.pdf
    Fordi de gikk litt dypere enn de fleste andre bassmellomtoner.
    Forslag til Diskant?

Jeg lurte på om disse to elementene er gode valg, passer godt sammen, hva delingsfrekvensen bør være på, gjerne litt om hvilke deler jeg bør gå for/unngå ved bygging av delefilter. Jeg ble også tipset om at tredjegrads Buttersworth delingsfilter var gode i denne D'appolito konfigurasjonen, stemmer dette?
    Generelt litt byggetips unike for denne konstruksjonen!
    Takk på forhånd
    Da ville jeg heller valgt 2 av Seas 8 " fulltonene som Dynabel har på tilbud fortsatt (tror jeg), og puttet disse i hvert sitt kabinett på alt mellom 30-60 ltr. Selvfølgelig tunet utifra kassevalg. Helt uten delefilter eller med et enkelt filter for å rette litt på frekvensresponsen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale Seas ER18RNX og gjerne i tospann med Seas 27TBCD/GB-DTX - altså deres diskant i waveguide.

ER18 har meget lav forvrengning og gir excel lyd til prestige pris, samtidig får du bassmellomtonene litt nærmere hverandre noe som er en fordel ifht delefrekvens i en MTM. Diskanten har spredningskontroll og takler fhv lav delefrekvens.

Begge disse elementene er lovpriset av sine tilhengere, og det finnes et par ferdige prosjekter med de sammen, om det finnes en MTM er jeg litt usikker på.

Du får Google og lete om det er interessant. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg vil anbefale Seas ER18RNX og gjerne i tospann med Seas 27TBCD/GB-DTX - altså deres diskant i waveguide.

ER18 har meget lav forvrengning og gir excel lyd til prestige pris, samtidig får du bassmellomtonene litt nærmere hverandre noe som er en fordel ifht delefrekvens i en MTM. Diskanten har spredningskontroll og takler fhv lav delefrekvens.

Begge disse elementene er lovpriset av sine tilhengere, og det finnes et par ferdige prosjekter med de sammen, om det finnes en MTM er jeg litt usikker på.

Du får Google og lete om det er interessant. :-D
    Dette hørtes flott ut, godt innenfor budsjettet, slik at jeg får gode komponenter til delefilteret, videre lurte jeg på hvor jeg skall dele, og hvordan delefilteret skal se ut. Fant en svensk fyr som bygget en MTM høytaler basert på disse elementene der de forsøkte på en vri av The Seas ER18DXT ported two way men prosjektet var ikke fullført. Deretter så jeg at endel velger 2.5 istedenfor 2 for BSC, men er det verdt det ekstra strevet?(correct me if im wrong)
    Er det jeg som loker, eller vil det ikke skje noe rart med 6ohms impedanse på tweeteren når wooferene i paralell er på 4ohm?
    Deretter, når det kommer til selve designen av delefilteret, hvor er et bra sted å begynne, tips om simulator? Har forresten Loudspeaker Design Cookbook hvis noen har referanser

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •