Høyttalerkasse i glass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkasse i glass?

Via min jobb har jeg annledning til å gjøre alt tenkelig med glass, og har lekt litt med tanken om å lage et par høyttalerkasser.

Her kan jeg bruke glassplater opp til 15mm, evnt dra den helt ut med 2 x 15mm laminert glass, (30mm).
    Men pga vekt er nok 2 x 8mm laminert, (16mm) mest reelt.
    Her kan jeg velge i et hav av ulike farger på lamineringsfolie.

Jeg har også mulighet for digitalt print på glass slik at jeg kan overføre alle tenkelige bilder/ mønstre direkte på glasset som da blir herdet fast og blir til en del av glasset selv.

På innsiden av kassene har jeg mulighet til å legge noen usynlige striper med strømledende tinn slik at kassene blir helt uten kabler innvendig.

Så til poenget med innlegget:

Noen som har en formening om hvordan en glasskasse vil fungere som høyttalerkasse? Vil jo ha minst mulig dempemateriale innvendig siden kassen vil bli transparent.
    Dette er ikke tenkt som noe fancy high-end greie.

Er det noe håp for dette prosjektet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL

Noen som har en formening om hvordan en glasskasse vil fungere som høyttalerkasse? Vil jo ha minst mulig dempemateriale innvendig siden kassen vil bli transparent.

Jepp! Se her for inspirasjon: WaterFall Audio - Créateur d'enceintes acoustiques en verre

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen blir kanskje at glass er ikke veldig stivt materiale og da er det fare for at mye av energien fra elementet overføresi kabinettet.

Jeg tror jeg ville gått for en open baffle full range løsning og satset på fin lyd uten mye "trøkk".

Det som hadde vært fett var om du laget en fulltone glassplate sli ksom bildet under som står litt skrått på en fot slik som TV'ene til Sony laget i metall.

Se for deg en slags kombinasjon av disse to løsningene, men i glass:

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen parallelle flater

Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Via min jobb har jeg annledning til å gjøre alt tenkelig med glass, og har lekt litt med tanken om å lage et par høyttalerkasser.

Her kan jeg bruke glassplater opp til 15mm, evnt dra den helt ut med 2 x 15mm laminert glass, (30mm).
    Men pga vekt er nok 2 x 8mm laminert, (16mm) mest reelt.
    Her kan jeg velge i et hav av ulike farger på lamineringsfolie.

Jeg har også mulighet for digitalt print på glass slik at jeg kan overføre alle tenkelige bilder/ mønstre direkte på glasset som da blir herdet fast og blir til en del av glasset selv.

På innsiden av kassene har jeg mulighet til å legge noen usynlige striper med strømledende tinn slik at kassene blir helt uten kabler innvendig.

ingen parallelle flater (hvis det er mulig) er vel tingen da, ellers kan dette bli grisekult prosjekt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •