Nytt forumprosjekt!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 20 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 392
    Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt forumprosjekt!?

Nytt forumprosjekt!?-avforum-prosjekt-1-jpg

Rammene for prosjektet er satt: Front høyttalerne vil ikke være mere enn 1meter høye og 35cm brede, dybde vil bli justert etter hvilket volum som kreves. Fronter må også kunne strekke seg ned til minimum 40hz i et greit stort rom. Høy effektivitet er essensielt. Center og surround høyttalere er fortsatt under planlegging.

Alle konkrete forslag med en godt skrevet medfølgende tekst, skal i egen tråd. Er opprettet tråd til de som har kommet inn så langt.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reservert

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reservert

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dette blir noe av! Det virket iallefall som interessen var tilstede. Først må vi finne ut hvilken type høyttaler vi ønsker. Det er mange delte meninger ut å går, så derfor er det kanskje mulig å lage flere versjoner? Det er ganske mye arbeid, men jeg synes vi burde få på plass et fult 5.0-system. Det er ikke så mange slike systemer for den som bygger selv, så det hadde vært greit å fått etablert et slikt produkt. Man kan jo selvsagt ha feks duke i front og andre typer bak og senterhøyttalere, men jeg tror mange vil foretrekke å bygge hele serien dersom man først skal oppgradere hjemmekinoen! Noen som deler denne oppfatningen?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Håper dette blir noe av! Det virket iallefall som interessen var tilstede. Først må vi finne ut hvilken type høyttaler vi ønsker. Det er mange delte meninger ut å går, så derfor er det kanskje mulig å lage flere versjoner? Det er ganske mye arbeid, men jeg synes vi burde få på plass et fult 5.0-system. Det er ikke så mange slike systemer for den som bygger selv, så det hadde vært greit å fått etablert et slikt produkt. Man kan jo selvsagt ha feks duke i front og andre typer bak og senterhøyttalere, men jeg tror mange vil foretrekke å bygge hele serien dersom man først skal oppgradere hjemmekinoen! Noen som deler denne oppfatningen?
    høres bra ut det. Er det snakk om noen aktiv løsning med effektforsterker og eks minidsp?

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    høres bra ut det. Er det snakk om noen aktiv løsning med effektforsterker og eks minidsp?
    Kontruksjon må nok skje med miniDSP, det å konstruere ørten delefilter på jakt etter delefrekvens blir altfor dyrt og upraktiskt. Men på den måten så kan jo systemet lett overføres til en aktiv konstruksjon med dataene innsamlet i prototype testingen.

De fleste av oss som har beveget oss inn på noe så avansert som DIY har som regel brukt penger på en skikkelig forsterker allerede, så det å basere seg på en aktiv konstruksjon vil være veldig dumt for allmenheten. Men dette er bare mitt synspunkt. Det endelige valget hviler jo på skuldrene til forum undersøkelsen og personen/personene som tar på seg jobben med prototype bygging og tilpassning av delefrekvenser osv.

En løsning med Small, Medium, og Large størrelser på høyttalerne kunne jo vært morsomt! Og når man er igang med 5.0 så er det vel like greit å konstruere til en subwoofer også? Slik at vi sitter igjen med en komplett hjemmekino.

Økonomien må vel nesten ordnes via en kronerulling, prosjektet kommer jo til å koste noen tusen. En nok også best om en utenforstående tar seg av pengene, på den måten er nok endel tryggere at pengene blir fordelt i riktige mengder til riktige personer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikkje det skal stå på intressen.
    Er sjølv på jakt etter høytalere, dog fronter først, men er jo flått med ein komplett serie der man kan utvide etter kvart, er jo ikkje bare bare å bygge 4 stk samtidig :P
    Hvilken prisklasse satser en på?

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha peiling på DIY (men siden dette er på brainstorm så langt)..

Jeg har en stund tenkt på en folded/trapped horn løsning i bokhylle/stativ størrelse..

Er dette mulig? Ser for meg da et ganske kompakt system med relativt stor og god lyd, enten i form av fulltone eller diskant pluss woofer..

Tanken er vel å lage noe litt spesielt?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vil det nok komme like mange løsninger, som personer som svarer.

Mine tanker angående kasse:
    Det mest fleksible er vel kanskje å lage slik at surround (5/7.1 )vil være målet. Frontene bør kunne brukes i ren stereo, så bør ha bestykning for dette også.

Surround back og side kan jo ha samme design, slik at det bare er å lage det antallet du ønsker, uten å tenke på noen forskjeller i design.

1 eller 2 sub varianter ? 12" eller 15"?

Deling:
    Jeg syntes det bør gå an å velge enten passiv, eller deling via DSP. Det letteste er selfølgelig ekstern DSP, men ikke alle som ønsker ekstra bokser. Mange som sikkert bare ønsker å koble det rett til reciver eller effekt. Så passiv bør være mulig, samt DSP styrt med f.eks miniDSP.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for min del har jeg ikke hørt så alt for mange høyttalere, men jeg liker klipschlyden, hvordan er den i forhold til in miles og duke?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

Det mest fleksible er vel kanskje å lage slik at surround (5/7.1 )vil være målet. Frontene bør kunne brukes i ren stereo, så bør ha bestykning for dette også.

Surround back og side kan jo ha samme design, slik at det bare er å lage det antallet du ønsker, uten å tenke på noen forskjeller i design.

Deling:
    Jeg syntes det bør gå an å velge enten passiv, eller deling via DSP. Det letteste er selfølgelig ekstern DSP, men ikke alle som ønsker ekstra bokser. Mange som sikkert bare ønsker å koble det rett til reciver eller effekt. Så passiv bør være mulig, samt DSP styrt med f.eks miniDSP.
    enig i den. DSP er vel utelukket i et 7.1 oppsett. da går det jo 100.000 i forsterkere. og støtter forslaget om EN høytaler som kan brukes hele veien. eller en for front og senter og en for de 4 bak kanalene. f.eks en MTM høytaler til front/senter og en TM til bak kanalene. men så dukker spørsmålet opp. skal det fokuseres på musikk eller film?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror trådstarter her må ta litt styring, bestemme vilken retning dette skal ta. WAF= minst mulig og kjedelig,
    eller en gøytaler med litt fart og dynamikk.

Ble veldig liv i denne "gamle/nye" tråden, ettet at Andsor dro den frem og Tols1 fåreslo en litt mer econo variant av Miles, noe som helt klart burde være mulig.

Miles/Duke er konstruksjoner med elementer plukket fra øverste hylle uten noe hensyn til kost, fra en av verdens mest annerkjente (PA)høyttalerelement produsenter Beyma.

Opprinnelig utviklet av Tangen for mest mulig "Bang" med forholdsvis lite forsterker (RØR), arrester meg hvis jeg tar feil....:wink:

Econowave vil antagelig kunne være et veldig godt utgangspunkt, da mye av jobben allerede er gjort, Zilch og Schumacher utviklet mange horn/HF driver kombos.

Vil fortsatt stå igjen en god del filter jobb, med matching av mulige LF elementer og evt.en 2,5veis variant.

Wayne Parhams Four PI sitt horn, Eminence H-290/B&C DE250 vil kunne igjenom sin litt mindre størelse være et interessant alternativ for den som vil bygge en litt smalere, og da ofte mer stue vennlig høyttaler.

Da vi er så heldige og ha Mr.Penol her på forumet, som bygger Four PI, og deler sitt prosjekt med oss, kunne man kansje smugkikket litt på HF-filteret hans..... .

Eminence H290 1" Bi-Radial Horn 90x40 2/3-Bolt 290-554

Flex Your PCD Mettle: - Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Deling:
    Helt enig med dette her. Derfor jeg tenker en frontserie som er lik, mens bak og eventuelle sidekanaler er mindre. 2x12 på fronter og 1x12 på bak/side. På den måten er det fult mulig å bruke dette i stereo. Min oppfatning er at dersom en høyttaler låter godt på musikk så låter det som regel godt på film også.
    Når det kommer til suben så tror jeg folk har så veldig mange forskjellige preferanser og slikt at det er litt unødvendig å fremstille. Et forslag som kan matche frontene er jo mulig å få til, men at det er nødvendig å kjøpe inn alt for å lage en blir litt mye. Tror vi bør ta fronter først og jobbe oss videre derfra.
    Jeg er også enig med passiv deling. Svært mange har en reciever på kanskje 50W/kanal ved full drift, og det er det. Da er det kjekt med en lettdreven høyttaler som man ikke trenger et kraftverk for å drive. Slik blir dette en høyttaler for allmennheten. Passive filtre er ikke på langt nær noe jeg bør ta på meg her, men jeg oppfordrer til at det lages en passiv versjon også. Det vil nok spare kostnadene totalt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Tror trådstarter her må ta litt styring, bestemme vilken retning dette skal ta. WAF= minst mulig og kjedelig,
    eller en gøytaler med litt fart og dynamikk.

Ble veldig liv i denne "gamle/nye" tråden, ettet at Andsor dro den frem og Tols1 fåreslo en litt mer econo variant av Miles, noe som helt klart burde være mulig.

Miles/Duke er konstruksjoner med elementer plukket fra øverste hylle uten noe hensyn til kost, fra en av verdens mest annerkjente (PA)høyttalerelement produsenter Beyma.

Opprinnelig utviklet av Tangen for mest mulig "Bang" med forholdsvis lite forsterker (RØR), arrester meg hvis jeg tar feil....:wink:

Econowave vil antagelig kunne være et veldig godt utgangspunkt, da mye av jobben allerede er gjort, Zilch og Schumacher utviklet mange horn/HF driver kombos.

Vil fortsatt stå igjen en god del filter jobb, med matching av mulige LF elementer og evt.en 2,5veis variant.

Wayne Parhams Four PI sitt horn, Eminence H-290/B&C DE250 vil kunne igjenom sin litt mindre størelse være et interessant alternativ for den som vil bygge en litt smalere, og da ofte mer stue vennlig høyttaler.

Da vi er så heldige og ha Mr.Penol her på forumet, som bygger Four PI, og deler sitt prosjekt med oss, kunne man kansje smugkikket litt på HF-filteret hans..... .

Eminence H290 1" Bi-Radial Horn 90x40 2/3-Bolt 290-554

http://http://techtalk.parts-express...d.php?t=215536
    Vi bør få på plass en spørreundersøkelse for å finne ut hva majoriteten ønsker synes jeg.
    Jeg mener vi bør konsentrere oss om noe i retning econo eller en lavbudsjetts-versjon av miles/duke. Det finnes uendelig mange kit som dekker de fleste behov for den med en kresen halvdel. Troels, Zaph osv. Det som det kanskje er litt mangel på er en budsjettversjon av noe i samme gate som tangen sine konstruksjoner. Han bruker jo det grommeste av det gromme, men mange trenger ikke det. Mange trenger bare litt gromt, som fremdeles vil være ganske gromt. You see? :-D
    Jeg ser på dette som et ingangstrinn til de som ønsker å bygge selv. Enkel konstruksjon og enkel for lommeboken, men ikke enkel for naboene :twisted:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å leser denne tråden atm, utrolig interessant, har dog "bare" kommet til side 46

Flex Your PCD Mettle: - Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der, Andsor. Etter å ha hørt Miles-ene til BEF så er det vanskelig å tenke i andre baner enn membranareal, men det er de færreste forunt å ha plass til å kjøre på med 3 stk kjøleskap i front. 1 eller 2x12" er nok mer håndterbart for de fleste.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig heller jeg mot 12" rund baut(og dayton H6512), men 10" er nok ett greit kompromiss, litt mer salgbart for dem fleste. Da 2x 10" i front og senter ofc....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som vanlig ikke noe fornuftig å bidra med, men jeg følger spent med på hva dere kommer opp med her. Godt å se at den "yngre garde" tar tak og får til noe.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage noen grupper da? Slik at det blir mer enn bare en syklubb.

f.eks 1 gruppe som kommer med et utkast. Så en annen gruppe som kommer med et annet utkast. Så kan vi stemme over det.

Jeg tenker da at gruppene jobber litt med forskjellige ting, slik at det faktisk blir forskjellige ting, og ikke varianter av akkurat det samme.

Forslag til forskjellige "gruppetema":
    1) Liten og kompakt løsning. Med 4 små/stativ hyttalere, samt senter.
    2) Effektiv løsning. Type duke/inmiles light.
    3) Mer tradisjonell løsning ala Dali Ikon serie eller Klipsch Rf serie.
    4) Mer krevende, og arbeidskrevende hornbasert løsning
    5) Econowave videreutvikling? eller videreutvikling/forenkling av noen gode design.

Det er sikkert mange andre måter å løse dette på, og sikkert andre "gruppetema". Men var det jeg kom på i farten. Jeg tenker ikke at det er de 5 måtene som skal være tilgjengelig som et sluttprodukt, men utkast før vi blir enige.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback