Nytt forumprosjekt!? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 392
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En helt annen ide som jeg ikke tror er nevnt. Hva med å prøve med en 12" BMS coaxial?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Men er det noen grunn til å ha Duke som en slags absolutt referanse? Hva om man får til noe som er like bra og noe annerledes for litt mindre penger. Hva er formålet? Er det ikke å bygge noe selv i felleskap? Bygger man Duke har man ikke designet noe som helst selv.

Hva er prisen for den 10"?
    Det man har i tankene er en høyttaler med høy spl og kan spille alene uten subwoofer. Priser skulle fremskaffes av Avshop innen et par dager, men fra europe audio i nederland kommer den på 588kr eksl frakt og moms.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det man har i tankene er en høyttaler med høy spl og kan spille alene uten subwoofer.

Ja den biten skjønner jeg jo, men det var mer om selve DIY delen, og da spesielt det tekniske designet betyr noe for folk. Dersom ikke så finnes det jo uttallige oppskrifter på denne type høyttalere rundt omkring på nettet. Det er lite matnyttig å finne opp hjulet på nytt.

Grunnen til at jeg sier dette, er at jeg vet at dersom vi lager noe fra scratch så vil det gå med maaaaange arbeidstimer. Personlig orker jeg ikke bidra, dersom folk flest kun bryr seg om den ferdige høyttaleren, og ikke selve prosessen med å utvikle den.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

?

En helt annen ide som jeg ikke tror er nevnt. Hva med å prøve med en 12" BMS coaxial?

hva er det? send gjerne en link til en god 12" bms coaxial hva nå enn de er

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den biten skjønner jeg jo, men det var mer om selve DIY delen, og da spesielt det tekniske designet betyr noe for folk. Dersom ikke så finnes det jo uttallige oppskrifter på denne type høyttalere rundt omkring på nettet. Det er lite matnyttig å finne opp hjulet på nytt.

Grunnen til at jeg sier dette, er at jeg vet at dersom vi lager noe fra scratch så vil det gå med maaaaange arbeidstimer. Personlig orker jeg ikke bidra, dersom folk flest kun bryr seg om den ferdige høyttaleren, og ikke selve prosessen med å utvikle den.
    Tror noen er litt for opptatt av hvordan høyttaleren ser ut ja, selv om det som burde bety noe er det den presterer. BEF har jo vært inne å foreslått et koaksialt element om jeg ikke tar feil. Det er jo brilliant for en topp i et PA-system for eksempel, men vil denne kunne spille selvstendig? Har den det som skal til i bassen?
    Link 12" coax
    Datablad

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bygge noe "nytt" er halve morroa, det å lære seg hvordan ting fungerer i forskjellig miljøer, virkelig lærerikt. og når man er flere så kommer det masse ideer som kan bli til noe bra

selv ønsker jeg noe på linje med miles, men billigere, og høy følsomhet,helst i dobbel 15" utgave som har masse headroom for å dra opp lyden litt iblant, og ikke noe krav til utseende.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det kommet masse ja.

Nå ser jeg det er noen som foreslår 3k per høyttaler. Det vil jeg tenke er litt lite. Som Timc sier så er det vanskelig å få en totalpakke som er god nok.

Problemet med å dele så høyt med 10-12" kan jo f.eks løses ved å legge på én 6,5" eller 8". Evt. Gå opp en størrelse på diskant. f.eks fra 1" til 1,4"-2". En spesiallaget Waveguide kan jo inneholde plass til diskant og en 6,5" eller 8" med horn.

Jeg vil foreslå å gå opp litt i pris på komponentene. Det er utrolig mange som leter etter høyttalerpar i klassen 10k. Og dersom man har en DIY pakke som er tilgjengelig for ca 10k i komponenter (2 høyttalere). Så tror jeg det vil være fristende og muligheter for å ende opp med et godt sluttprodukt. Prisen jeg tenker må da være uten evt. rabatter, da det sikkert er folk som ønsker å kjøpe en gang tilbudet eller rabatten ikke er tilgjengelig.

Det er godt mulig vi må se vekk fra Beyma, grunnet pris.

Jeg vil tro det er mange gode Hifi elementer i 8"-10" segmentet. Moncar, Perlees og Seas har en del. Problemet er åpenbart den lave følsomheten.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den det som skal til i bassen?
    I forhold til hva det virker som du ser for deg, så nei. Men så dyp OG god bass, samtidig som man skal beholde god kvalitet oppover vil jeg påstå ikke går for 3000,-

Hva er poenget med å lage noe som låter dårlig? Er ikke poenget god lyd, og ikke mye lyd?

Dersom man ofrer høy følsomhet gå går det bra, men det enkelt ting som bare ikke lar seg kombinere. Høy følsomhet, dyp bass, høy delefrekvens, og lav pris. Du må minst ofre en av dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

Problemet med å dele så høyt med 10-12" kan jo f.eks løses ved å legge på én 6,5" eller 8". Evt. Gå opp en størrelse på diskant. f.eks fra 1" til 1,4"-2". En spesiallaget Waveguide kan jo inneholde plass til diskant og en 6,5" eller 8" med horn.
    Mener du treveis, der både mellomtone og diskant er hornladet fra ca 800Hz'ish i felles horn?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du treveis, der både mellomtone og diskant er hornladet fra ca 800Hz'ish i felles horn?
    Ja, det var en treveis jeg tenkte på. Trenger dog ikke være hornladet. Det vil uansett gi en mye bedre overgang. :wink: Vil også tro det vil være mer fleksibelt med tanke på delefrekvenser opp til diskant og ned til basselementet.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var en treveis jeg tenkte på. Trenger dog ikke være hornladet. Det vil uansett gi en mye bedre overgang. :wink: Vil også tro det vil være mer fleksibelt med tanke på delefrekvenser opp til diskant og ned til basselementet.
    Ok. Er på mange måter enig med deg, men jeg tror dette vil skremme bort en del folk fra selve utviklingsprosessen, da filter/elementplassering +++ blir mye mer komplisert. Jeg tror også at det mer kompliserte filteret og det ekstra elementet gjør at prisen blir såpass høy, at man like godt kan gå for en litt bedre toveis i utgangspunktet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til hva det virker som du ser for deg, så nei. Men så dyp OG god bass, samtidig som man skal beholde god kvalitet oppover vil jeg påstå ikke går for 3000,-

Hva er poenget med å lage noe som låter dårlig? Er ikke poenget god lyd, og ikke mye lyd?

Dersom man ofrer høy følsomhet gå går det bra, men det enkelt ting som bare ikke lar seg kombinere. Høy følsomhet, dyp bass, høy delefrekvens, og lav pris. Du må minst ofre en av dem.
    Trenger ikke være DYP, men med room gain bør man klare 50hz.

Det er jo ikke snakk om å lage noe som låter dårlig, men optimalt innen et visst budsjett, og noe som har så høy effektivitet at selv en surroundreciever uten enorme kraftreserver kan drive dem. Men det er jo såklart ikke verdt å lage noe som er så dårlig at man ikke orker å lytte på dem i det hele tatt, sier seg selv. Det er ikke MGR fra Ljudia eller hva det heter.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

en ting

Trenger ikke være DYP, men med room gain bør man klare 50hz.

Det er jo ikke snakk om å lage noe som låter dårlig, men optimalt innen et visst budsjett, og noe som har så høy effektivitet at selv en surroundreciever uten enorme kraftreserver kan drive dem. Men det er jo såklart ikke verdt å lage noe som er så dårlig at man ikke orker å lytte på dem i det hele tatt, sier seg selv. Det er ikke MGR fra Ljudia eller hva det heter.

lager vi en høytaler som skal stå i en batcave/dedikert kinorom/bak lerret eller noe som skal stå i ei stue?

skal det være batcave/dedikert kinorom/bak lerret så holder det vel med et enkelt element pluss diskant/horndiskant, utvikle ett sett som består av like høytalere pluss subb

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    lager vi en høytaler som skal stå i en batcave/dedikert kinorom/bak lerret eller noe som skal stå i ei stue?

skal det være batcave/dedikert kinorom/bak lerret så holder det vel med et enkelt element pluss diskant/horndiskant, utvikle ett sett som består av like høytalere pluss subb
    Jeg ser for meg et reelt alternativ til vanlige høyttalere som du finner på HFK, soundgarden eller andre hifi-butikker. Kanskje jeg sikter litt høyt, men som regel så får du ganske god valuta for pengene når legger litt penger i det.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ååhh

Jeg ser for meg et reelt alternativ til vanlige høyttalere som du finner på HFK, soundgarden eller andre hifi-butikker. Kanskje jeg sikter litt høyt, men som regel så får du ganske god valuta for pengene når legger litt penger i det.

da ble det litt mindre interesant for min del, finns nok av de. men en skikkelig god kino høytaler hadde vært kult.noe lignende en halv miles feks

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel an på hva man ønsker fra høyttaleren. Ser ut til ønsket begynner å dreies fra "big&brutal" til noe mer raffinert her. Men doble 8" High eff. elementer kan fungere både i en kinosammenheng samtidig som det ikke er så vulgært at ingen mann med kvinner i samme hus får lov å ha de i stuen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slike høyttalere finnes det jo svært mange av rundtom på forumet. Finne opp hjulet.......

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Dersom kravet modereres fra 40Hz anechoic (som jeg trodde det var først) til 50Hz inkl. roomgain, da begynner det å ligne på noe. Skal se om jeg får tid til å hoste opp noen alternativer i morgen.

-Tim

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Dersom kravet modereres fra 40Hz anechoic (som jeg trodde det var først) til 50Hz inkl. roomgain, da begynner det å ligne på noe. Skal se om jeg får tid til å hoste opp noen alternativer i morgen.

-Tim

Planen var alltid 40hz med room gain.
    Ja, en høyttaler som yter 40hz anechoic som det kalles vil vel kanskje yte ned til 30hz? Hva vil F3 anechoisk tilsvare når man rekner med en F3 med roomgain på 40-50hz?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike høyttalere finnes det jo svært mange av rundtom på forumet. Finne opp hjulet.......
    Tror du missforstår. Jeg tenkte i noe i retningen høy følsomhet. Det er det ikke så mange som er. 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •