Nytt forumprosjekt!? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 5 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 392
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Ser ut som de fleste er enig med oss her; 2x12+horndiskant av typen bånd. Noen ønsker av en eller annen grunn 10". Stort=bra, større=bedre? Er ikke det bare logisk da..?

Jeg kunne godt tenke meg å være med på noe slikt.

Men 2-3K pr. høyttaler??? Hva har dere tenkt å putte inni for denne prisen?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-3k pr høyttaler ja, eller rundt 5-6k for et ferdig par (ikke inklusiv material, lim osv). For den prisen kan man få pr ht: 2stk av de rimeligste beymaene og en rimelig diskant, feks fountek eller fostex. Prisen er litt viktig fordi om man går opp mot 10k så nærmer man seg duke, og da kan man like godt spare et par måneder til og så kan man gå for duke, som sannsynligvis vil ligge på et helt annet nivå på de fleste parametre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jeg kunne godt tenke meg å være med på noe slikt.

Men 2-3K pr. høyttaler??? Hva har dere tenkt å putte inni for denne prisen?
    Tenkte igrunn det samme, slike prosjekter er veldig spennende, men ja en bånddiskant og to basser og filter til 3k høres for meg forferdelig knapt ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-3k pr høyttaler ja, eller rundt 5-6k for et ferdig par (ikke inklusiv material, lim osv). For den prisen kan man få pr ht: 2stk av de rimeligste beymaene og en rimelig diskant, feks fountek eller fostex. Prisen er litt viktig fordi om man går opp mot 10k så nærmer man seg duke, og da kan man like godt spare et par måneder til og så kan man gå for duke, som sannsynligvis vil ligge på et helt annet nivå på de fleste parametre.
    Så f.eks 2x Beyma 12G40 = 2500,- og så 500 igjen til delefilter og diskant? Det vil låte fryktelig.

Eller har Beyma enda rimeligere 12"?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kan gå bra det

Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Tenkte igrunn det samme, slike prosjekter er veldig spennende, men ja en bånddiskant og to basser og filter til 3k høres for meg forferdelig knapt ut!

husk at det er per ht da, så gang prisen med 2 for et par.

jeg stemte på 2x10" pga jeg kommer til å bruke subb til et par ht uansett, så regner med hvis en går for 10" element så får en bedre kvalitet per element i forhold til 12" element.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så f.eks 2x Beyma 12G40 = 2500,- og så 500 igjen til delefilter og diskant? Det vil låte fryktelig.

Eller har Beyma enda rimeligere 12"?
    Jeg har sett litt på denne beymaen, og med 2stk i et 150l kabinett vil du få en F3 på 38hz.
    Den bør deles relativt lavt, som du kan se i databladet for elementet. Helst rundt 2khz eller under. Derav et hornladet båndelement.

For de som ønsker 10" er jo dette er alternativ Beyma 12BR60

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    så regner med hvis en går for 10" element så får en bedre kvalitet per element i forhold til 12" element.
    Problemet er ikke kvaliteten på bassene, men diskanten. Billige diskanter som kan deles på ~1kHz og samtidig skal tåle litt effekt vokser ikke på trær.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett litt på denne beymaen, og med 2stk i et 150l kabinett vil du få en F3 på 38hz.
    Den bør deles relativt lavt, som du kan se i databladet for elementet. Helst rundt 2khz eller under. Derav et hornladet båndelement.
    Du vil få en voldsom diskontinuitet i spredningen. En 12" beamer noe voldsomt når du passerer ca 1-1.5kHz

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

Problemet er ikke kvaliteten på bassene, men diskanten. Billige diskanter som kan deles på ~1kHz og samtidig skal tåle litt effekt vokser ikke på trær.

ok

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørmål.

Er det slik at folk flest faktisk har plass til dobble 12" høyttalere? Jeg skjønner at det er det man har lyst på, men er det realistisk å få det til å spille opptimalt?

Hva med å heller gå ned til 2x10" eller 2x8", og heller få skikkelig kvalitet på mellomtone og diskant?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få en voldsom diskontinuitet i spredningen. En 12" beamer noe voldsomt når du passerer ca 1-1.5kHz
    Og hvordan forslår du at man løser slike problem?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørmål.

Er det slik at folk flest faktisk har plass til dobble 12" høyttalere? Jeg skjønner at det er det man har lyst på, men er det realistisk å få det til å spille opptimalt?

Hva med å heller gå ned til 2x10" eller 2x8", og heller få skikkelig kvalitet på mellomtone og diskant?
    Derav spørreundersøkelse. Det handler ikke om å lage noe jeg eller du vil ha, men hva fellesskapet ønsker. Demokrati heter det. 10" er fint for meg, jeg har ikke større behov, men for de som ønsker skikkelig trøkk i kinoen og ikke har råd til duke eller miles for eksempel vil kanskje ha 12" istedet for 10".

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bånddiskant eller ikke er vel for så vidt ikke vesentlig, så lenge det låter ok i forhold til pris. Men det er godt mulig 3k er for billig til at det kan låte bra?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan forslår du at man løser slike problem?
    Det nettopp det som er problemet. Det lar seg ikke løse på en enkel måte.

Løsningen er meget gode elementer som tåler å spille såpass dypt. F.eks beymaen som Tangen brukte i Duke/Miles, men da koster det flesk. Alterativet er å ha en waveguide/horn som lader så langt ned på ett element som egentlig ikke går dypt nok. Begge deler koster en god del.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er ikke bånddiskant vesentlig, men en domediskant vil kunne ha en høyere FS, og da vil man kanskje ikke kunne spille like høyt dersom filteret ikke er bratt nok og man må dele lavt pga bassene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derav spørreundersøkelse. Det handler ikke om å lage noe jeg eller du vil ha, men hva fellesskapet ønsker. Demokrati heter det. 10" er fint for meg, jeg har ikke større behov, men for de som ønsker skikkelig trøkk i kinoen og ikke har råd til duke eller miles for eksempel vil kanskje ha 12" istedet for 10".
    Jeg spør siden jeg merker meg at de to største alternativene får mest oppsluttninge. Stemmer folk på det de har lyst til (jeg gjorde det, 2x12"), eller stemmer de på noe som kan fungere optimalt i lytterommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bånddiskant eller ikke er vel for så vidt ikke vesentlig, så lenge det låter ok i forhold til pris. Men det er godt mulig 3k er for billig til at det kan låte bra?

Ikke noe problem dersom man går ned på størrelsen. Problemet er når man skal til med store dobble basser, og relativt lav delefrekvens. med dobble 8" så burde det være relativt greit å komme i mål. Formålet med å velge 2X8" i stedet for 1x12" er for å få dyttet delefrekvensen litt oppover.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nettopp det som er problemet. Det lar seg ikke løse på en enkel måte.

Løsningen er meget gode elementer som tåler å spille såpass dypt. F.eks beymaen som Tangen brukte i Duke/Miles, men da koster det flesk. Alterativet er å ha en waveguide/horn som lader så langt ned på ett element som egentlig ikke går dypt nok. Begge deler koster en god del.
    Spørsmålet er om det lar seg løse på en tilfredsstillende måte til under 6-7k for settet. Det vil jeg påstå er en slags øvre grense. Uten kan man like godt gå for Duke.

EDIT: Hva med den 10" da? Link Datablad

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om det lar seg løse på en tilfredsstillende måte til under 6-7k for settet. Det vil jeg påstå er en slags øvre grense. Uten kan man like godt gå for Duke.

EDIT: Hva med den 10" da? Link Datablad
    Men er det noen grunn til å ha Duke som en slags absolutt referanse? Hva om man får til noe som er like bra og noe annerledes for litt mindre penger. Hva er formålet? Er det ikke å bygge noe selv i felleskap? Bygger man Duke har man ikke designet noe som helst selv.

Hva er prisen for den 10"?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3k?

Sitat Opprinnelig postet av tols1

jeg var av det inntrykket at 3k var for en stk ht, ikke et par. div folk her inne bruker såpass mye på denne hobbyen at 6k for kun frontparet ikke burde være et problem, de får jo oppskriften til å lage seg resten av settet da økonomien tillater det. i og med at mesteparten her inne er såpass hardt angrepet av audio video trollet, burde vi heller ikke lage noe for billig, så det ender med at ingen egentlig er fornøyd, men lagt mye tid og energi i det.

Side 5 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •