Nytt forumprosjekt!? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 392
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er sikkert ikke gyldig for alle, men skal jeg slenge frem mine kriterier, er disse membranareal, f.eks. 2x12" + horn/WG-diskant. ~100 +/- liter (men ikke kritisk). ~3 KNOK pr høyttaler.
    Helt enig, helst så lav pris som mulig, men under 2k pr høyttaler blir nesten unødvendig! Det er nesten nødvendig at disse kan spille selvstendig på musikk, uten hjelp fra en sub.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tror jeg setter opp en avstemning nå med forskjellig antall elementer og element størrelser.
    F.ek at
    " 2x 10" + horn
    2x 10" + bånddiskant"

osv osv.

Og Tols1, hva er WG diskant btw? Vil ikke skrive opp noe på avstemningen jeg selv ikke vet hva er, av logiske grunner.

EDIT: Ser her nå at man kan velge at folk skal kunne stemme på flere alternativer, da kan det jo ordnes som:
    "2x 10 bass/mellomtone
    horndiskant" osv.

Og dele inn i grupper basert på hva vi har samlet inn her, blir for mye jobb med så mange forskjellige konsepter fra scratch 1.

Da ser det jo litt ryddigere ut.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk

Og Tols1, hva er WG diskant btw? Vil ikke skrive opp noe på avstemningen jeg selv ikke vet hva er, av logiske grunner.
    WG = Waveguide. Likner på et horn. Beskrivelsen av de praktiske forskjellene på horn og waveguide får noen andre ta seg av...

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Helt enig, helst så lav pris som mulig, men under 2k pr høyttaler blir nesten unødvendig! Det er nesten nødvendig at disse kan spille selvstendig på musikk, uten hjelp fra en sub.
    Da tenker du at de bør rekke ned til 40 Hz? Det burde vel ikke være noe problem med sånn rundt 100 liters kasse.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forumprosjekter er alltid interessant og kjempemorsomt om noen klarer å dra prosjektet helt hjem. Men det er ingen liten jobb eller enkel oppgave!

Først og fremst vil ønskene/forslagene sprike i alle himmelretninger og stort sett omfatte alt av høyttalere som finnes på markedet .

Deretter vil ønsket om prisnivå og behovet for verktøy/bearbeidingskunnskaper variere sterkt.

Det samme kan sies om design, størrelse, materialvalg, finish etc.

Så er det lydmessige resultatet og hver enkelts preferanser....................

Jeg tror den eneste måten å klare et sånn prosjekt på er at EN drar det hele, tar avgjørelsene og har tid og ressurser til å holde på. Så må han desverre være forberedt på at de fleste faller fra og at det ender opp med 2-3 personer som faktisk bygger dem til slutt!

Denne personen må ha erfaring og kunnskapene inne, for hvis man tror at det å bygge høyttalere IKKE er rakettforskning - så tar man grundig feil!

En ting er velge elementer som passer sammen, beregne kassestørrelse og bygge kassen - det er den enkle delen av jobben. En annen ting er tweake frem god lyd vha aktive filtere og drift - det er den morsomme delen av jobben.

MEN å så konstruere et passivt filter som skal gjøre tilnærmet den samme jobben som det aktive - det er den utrolig frustrerende delen av jobben.

Aktiv og passiv deling er to vidt forskjellige ting, og det dukker opp en haug med nye parametre og utfordringer som må løses, sånn som BSC, fase/tidskompensering, impedanse og elektrisk fase, for ikke å nevne hvilken følsomhet man til slutt havner ut på og hvilke krav dette til sammen stiller til forsterkeren.

Når alt det "negative" er sagt, så må jeg legge til at jeg ikke noe ønske om å være gledesdreper eller virke negativ ovenfor ideen og intiativet. Ei heller mener jeg å fornærme noen av deltakerne i denne tråden.
    Poenget mitt er at alle ivrige "medfølgere" må forstå at dette faktisk er en stor og vanskelig jobb.

Folk som Snickers-is, Tangen, Krutke og Gravesen (og noen få til!) sitter inne med langt større kunnskaper enn de fleste forstår. De fortjener nemlig all ære for det de deler med oss vanlig dødelige.

Jeg skal følge spent med på denne tråden og krysser fingerene for at prosjektet blir fullført. Desverre har jeg ikke tid til å bidra stort eller bygge den ferdige konstruksjonen.

Lykke til! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje 12"ere blir får store får folk flest, er jo ikkje så mangen som har dedikerte rom for musikk / kino ol.
    Men det er jo spennende, kunne ikkje eit 5.1 prosjekt også vere spennende? Er jo mangen som bygger flotte subber her på forumet.
    Men er vel ikkje kunskap det stopper på.

Dette er jo bare en tanke, men kan jo vere verdt å vurdere.

Såg eit annet forumsprosjekt som vart gjennomført her, BEL 2.5, virker som en spennende sak, men er lite info under "Hjem » AVnytt » DIY » DIY-produkter " kor kan man finne mer info om denne?

Luckys

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en høyttaler rakettforskning? haha! har gjentatte ganger fått demonstrert høyttalere som teknisk kan virke helt på trynet; med store membraner 12-15" helt uten delefilter til 5-6khz, i åpen baffel, bare kastet opp på en improvisert plate uten en justering på noe som helst med elementer som koster nesten ingenting i innkjøp. som måler dårlig både i spredning og frekvensrespons men likevel danker ut både avantgarde, b&w nautilus og annet "super science greier" (ifølge eierene selv)
    man måtte vær totalt klossmajor for å i det hele tatt få de til å låte dårlig!

men folk får jo helt totalt noia bare de ser noen små dipper og peaker i en eller anna måling.. og å lage et lite delefilter til en slik er tydeligvis ren magi for å få noe godt resultat.
    som om det skulle bety noe sammenlignet med oppførselen til råvarene i konstruksjonen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker du at de bør rekke ned til 40 Hz? Det burde vel ikke være noe problem med sånn rundt 100 liters kasse.
    Ja, 40hz bør man klare. Det er jo som regel ikke noe problem når man trekker inn room gain i bildet. Man får ikke noe kjellerdypt, men lite av musikk er mye under 40hz.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her må det følges med :-D
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luckys
    Tror kanskje 12"ere blir får store får folk flest, er jo ikkje så mangen som har dedikerte rom for musikk / kino ol.
    Men det er jo spennende, kunne ikkje eit 5.1 prosjekt også vere spennende? Er jo mangen som bygger flotte subber her på forumet.
    Men er vel ikkje kunskap det stopper på.

Dette er jo bare en tanke, men kan jo vere verdt å vurdere.

Såg eit annet forumsprosjekt som vart gjennomført her, BEL 2.5, virker som en spennende sak, men er lite info under "Hjem » AVnytt » DIY » DIY-produkter " kor kan man finne mer info om denne?

Luckys
    BEL er vel 2.5, er det vanlige BEL det er snakk om her? Problemet med denne er at diskanten er vanskelig å oppdrive. Gikk under Yag før, nå ser det ut til at den går under Dayton.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Forumprosjekter er alltid interessant og kjempemorsomt om noen klarer å dra prosjektet helt hjem. Men det er ingen liten jobb eller enkel oppgave!

Først og fremst vil ønskene/forslagene sprike i alle himmelretninger og stort sett omfatte alt av høyttalere som finnes på markedet .

Deretter vil ønsket om prisnivå og behovet for verktøy/bearbeidingskunnskaper variere sterkt.

Det samme kan sies om design, størrelse, materialvalg, finish etc.

Så er det lydmessige resultatet og hver enkelts preferanser....................

Jeg tror den eneste måten å klare et sånn prosjekt på er at EN drar det hele, tar avgjørelsene og har tid og ressurser til å holde på. Så må han desverre være forberedt på at de fleste faller fra og at det ender opp med 2-3 personer som faktisk bygger dem til slutt!

Denne personen må ha erfaring og kunnskapene inne, for hvis man tror at det å bygge høyttalere IKKE er rakettforskning - så tar man grundig feil!

En ting er velge elementer som passer sammen, beregne kassestørrelse og bygge kassen - det er den enkle delen av jobben. En annen ting er tweake frem god lyd vha aktive filtere og drift - det er den morsomme delen av jobben.

MEN å så konstruere et passivt filter som skal gjøre tilnærmet den samme jobben som det aktive - det er den utrolig frustrerende delen av jobben.

Aktiv og passiv deling er to vidt forskjellige ting, og det dukker opp en haug med nye parametre og utfordringer som må løses, sånn som BSC, fase/tidskompensering, impedanse og elektrisk fase, for ikke å nevne hvilken følsomhet man til slutt havner ut på og hvilke krav dette til sammen stiller til forsterkeren.

Når alt det "negative" er sagt, så må jeg legge til at jeg ikke noe ønske om å være gledesdreper eller virke negativ ovenfor ideen og intiativet. Ei heller mener jeg å fornærme noen av deltakerne i denne tråden.
    Poenget mitt er at alle ivrige "medfølgere" må forstå at dette faktisk er en stor og vanskelig jobb.

Folk som Snickers-is, Tangen, Krutke og Gravesen (og noen få til!) sitter inne med langt større kunnskaper enn de fleste forstår. De fortjener nemlig all ære for det de deler med oss vanlig dødelige.

Jeg skal følge spent med på denne tråden og krysser fingerene for at prosjektet blir fullført. Desverre har jeg ikke tid til å bidra stort eller bygge den ferdige konstruksjonen.

Lykke til! :-D
    Helt enig med det meste her. Jeg har lyst å ta på meg en slik jobb, men har ikke den faglige kompetansen til å gjennomføre et slikt prosjekt med passive filtre. Og som kjent er det vanskelig å få en på andre siden av landet til å konstruere det passive filteret på papiret, gitt at man får de opplysninger som trengs. Ei heller har jeg den økonomiske friheten til å eksperimentere og styre på så veldig. Mye arbeids og pågangsvilje, men dessverre ikke tyngden som trengs for å yte rettferdighet for noe som skal stå i stua hos noen andre enn meg selv.

MEN! Først bør vi finne ut sånn ca hva som ønskes og deretter finnes det kanskje en æreverdig sjel der ute som klarer å dra i land dette. Det skal iallefall ikke stå på bistand herfra!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL er vel 2.5, er det vanlige BEL det er snakk om her? Problemet med denne er at diskanten er vanskelig å oppdrive. Gikk under Yag før, nå ser det ut til at den går under Dayton.
    Var det ikkje eit prosjekt langt tilbake i tid der dere laget ein høytaler med namn: "BEL 2.5" da? Eller er dette noko eg roter med?
    Link: http://avforum.no/avnytt/showproduct...0bcd2bcaee2c98

Edit: Funnet ut det med høytalerene..

Tenkte å sette meg ned å lære denne såkalte rakettforskningen, så har bestilt en bok som var anbefalt for rakettforskere, så da får vi se om eg ikkje kan bidra til neste prosjekt starter ..

Gleder meg ivertfall til å se dette ta form etter mykje diskusjon

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var en undersøkelse opprettet! Er garantert noe jeg ikke har fått med meg eller glemt å legge til, men gi meg et pip hvis det er noe.

Ser at det med at en til å drive prosjektet er ønsket, og noen navn er nevnt, jeg håpet på at Andsor hadde lyst til å påta seg ansvaret, too good to be true I guess. :P

Men, en som har lyst til å påta seg oppgaven skal bli hyllet i all evighet fra min side, hvis det har noe å si.

Håper også på at en kronerulling vil kunne lette en eventuell økonomisk byrde på den som påtar seg oppgaven som vårt prosjekts store leder. :P Med en kronerulling eller noe lignende, personen som kan ta på seg oppgaven med å drive det frem kan i værste fall risikere og sitte igjen med noe som rett og slett ikke høres ut.

(Skrevet med Norcad sitt litt melodramatiske innlegg i tankene :wink: )

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns vi skal luke ut 6.5" med en gang, det er nokk av slikt småtteri der ute, og vi har bel allerede.
    Er litt skeptisk til 8" også, men skal ikke være like bastandt der som med 6.5"

Subwoofer burde også frafalle. I ett 5.0(1) oppsett så ser jeg fordelen med relativt lik bestykning rund baut for klang likhet og slikt, men det er ikke noe som påvirker subben i nevneverdig grad. Klarer folk å bygge dette 5.0 systemet klarer folk å velge subb og eventuelt matche finnishen med 5.0 sytemet på den selv også.

Og jeg håper vi også kan unngå den klassiske liggende mtm senteren som går igjen over allt. Normal mtm har dårligere vertikal spredning enn horisontal, legger man den på siden så får man dårligere horisontal spredning, noe som irriterer meg iaf.
    Bygger vi en 2.5 løsning med 10 eller 12 så kan vi bygge senter og bakhøytalere som 2 veis med diskanten over bassen. Det er nok trøkk i 10/12 pa elementer til dette.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Jeg syns vi skal luke ut 6.5" med en gang, det er nokk av slikt småtteri der ute, og vi har bel allerede.
    Er litt skeptisk til 8" også, men skal ikke være like bastandt der som med 6.5"

Subwoofer burde også frafalle. I ett 5.0(1) oppsett så ser jeg fordelen med relativt lik bestykning rund baut for klang likhet og slikt, men det er ikke noe som påvirker subben i nevneverdig grad. Klarer folk å bygge dette 5.0 systemet klarer folk å velge subb og eventuelt matche finnishen med 5.0 sytemet på den selv også.

Og jeg håper vi også kan unngå den klassiske liggende mtm senteren som går igjen over allt. Normal mtm har dårligere vertikal spredning enn horisontal, legger man den på siden så får man dårligere horisontal spredning, noe som irriterer meg iaf.
    Bygger vi en 2.5 løsning med 10 eller 12 så kan vi bygge senter og bakhøytalere som 2 veis med diskanten over bassen. Det er nok trøkk i 10/12 pa elementer til dette.
    Meningen var nå at det at det skulle også være med en subwoofer som kan bygges hvis man savner litt trykk i bunn, og subben skal da gi passende trykk fra frekvensene som fronter ruller av, vet at det er noen her som er rågode til å simme subber, bare se på hva de har kokt sammen til andre brukere her.

Glemte å skrive at vakhøyttalerne vil bruke samme elementer som fronter bare at de vil kun ha 1 basselement.

6.5" burde vel kansje utelukkes, er veldig mye der ute med dobbel 6,5".

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en høyttaler rakettforskning? haha! har gjentatte ganger fått demonstrert høyttalere som teknisk kan virke helt på trynet; med store membraner 12-15" helt uten delefilter til 5-6khz, i åpen baffel, bare kastet opp på en improvisert plate uten en justering på noe som helst med elementer som koster nesten ingenting i innkjøp. som måler dårlig både i spredning og frekvensrespons men likevel danker ut både avantgarde, b&w nautilus og annet "super science greier" (ifølge eierene selv)
    man måtte vær totalt klossmajor for å i det hele tatt få de til å låte dårlig!

men folk får jo helt totalt noia bare de ser noen små dipper og peaker i en eller anna måling.. og å lage et lite delefilter til en slik er tydeligvis ren magi for å få noe godt resultat.
    som om det skulle bety noe sammenlignet med oppførselen til råvarene i konstruksjonen.
    Da kan vi nok bare konstantere at vi har forskjellig syn, meninger og preferanser. Jeg har til gode å høre en eneste høyttaler som spiller bra uten noen form for passiv eller aktiv kompensering, eq eller filtrering.
    MEN det kommer helt an på bruken og musikksmaken. En kamerat av meg har hatt mange DIY høyttalere som spiller meget bra til hans bruk, når det er snakk om "enkel" akustisk musikk. Men de har langt fra vært gode nok til allround bruk, noe jeg mener et forumprosjekt bør ta sikte på.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Meningen var nå at det at det skulle også være med en subwoofer som kan bygges hvis man savner litt trykk i bunn, og subben skal da gi passende trykk fra frekvensene som fronter ruller av, vet at det er noen her som er rågode til å simme subber, bare se på hva de har kokt sammen til andre brukere her.
    Ja og det vil du kunne gjøre med hvilken som helst subb, så det trenger ikke være en del av dette prosjektet.
    Jeg putta f.eks elementet fra min svs klone i en kraken 112 fordi jeg har nok av plass bak sofaen(Kraken 112 link). Mens andre vil kansje ha en litt mer normal boks, eller noen vil ha en sonotube, eller noen vil ha 4x 18" eller 2x 24 :-D

Det eneste som ville hvert poenget med å designet en subb i samme serien er å få samme finnish, og det klarer dem som skal bygge dette å finne ut av uansett.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Ja og det vil du kunne gjøre med hvilken som helst subb, så det trenger ikke være en del av dette prosjektet.
    Jeg putta f.eks elementet fra min svs klone i en kraken 112 fordi jeg har nok av plass bak sofaen(Kraken 112 link). Mens andre vil kansje ha en litt mer normal boks, eller noen vil ha en sonotube, eller noen vil ha 4x 18" eller 2x 24 :-D

Det eneste som ville hvert poenget med å designet en subb i samme serien er å få samme finnish, og det klarer dem som skal bygge dette å finne ut av uansett.
    Enig her. En sub er såpass lite følsom for voicing (tør si ikke følsom for dette) at det har lite for seg å fremdrive et design som passer ilag med frontene. Såklart kan den nye stolte eier av et surround-set av dette vi holder på med nå, ønske seg en subwoofer, og vi skal selvsagt hjelpe denne stolte sjelen, men å en bassløsning kan være så mangt. Horn, sono, portet, slavebass, lukket, 4&6ordens band pass med mer. Dette er noe av det enkleste innen høyttalerbygging, så dersom de klarer en vanlig høyttaler så klarer man en sub i tillegg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående undersøkelsen: En bånddiskant kan også være i horn, som feks den founteken som jeg har vist til et par ganger, eller mest kjent; beymaen i Miles.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående undersøkelsen: En bånddiskant kan også være i horn, som feks den founteken som jeg har vist til et par ganger, eller mest kjent; beymaen i Miles.
    Derfor krysset jeg av for begge

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor krysset jeg av for begge
    Ser ut som de fleste er enig med oss her; 2x12+horndiskant av typen bånd. Noen ønsker av en eller annen grunn 10". Stort=bra, større=bedre? Er ikke det bare logisk da..?

Side 4 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •