Nytt forumprosjekt!? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 392
    Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sitter her å noterer meg ned noen ideer til undersøkelsen. Er utrolig mange gode ideer sålangt!

Jeg selv har ikke så altfor mye å bidra med på det tekniske, men organsiering og bygging gjør jeg med stor glede!

Jeg ser hva av ideer som kommer inn iløpet av dagen evetuelt morgendagen før jeg oppretter undersøkelsen og får sett hva folk vil bygge og være med på å konstruere.

Ostemannen: Stemme alternativer du har i tankene? Isåfall, notert.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Jeg sitter her å noterer meg ned noen ideer til undersøkelsen. Er utrolig mange gode ideer sålangt!

Jeg selv har ikke så altfor mye å bidra med på det tekniske, men organsiering og bygging gjør jeg med stor glede!

Jeg ser hva av ideer som kommer inn iløpet av dagen evetuelt morgendagen før jeg oppretter undersøkelsen og får sett hva folk vil bygge og være med på å konstruere.

Ostemannen: Stemme alternativer du har i tankene? Isåfall, notert.
    Jeg tenkte det kom noen litt utarbeidede utkast, gruppene/enkeltpersoner har skissert, simulert eller laget. Da har man flere alternativer det går an å stemme over. For så å lage en åpen avstemning som alle kan svare på. Da får man jo man vite hva folk ønsker.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg tenkte det kom noen litt utarbeidede utkast, gruppene/enkeltpersoner har skissert, simulert eller laget. Da har man flere alternativer det går an å stemme over. For så å lage en åpen avstemning som alle kan svare på. Da får man jo man vite hva folk ønsker.
    Ahh, forstår, støtter dette forslaget selv.

Hvis alle som er villige til å bli med i en konstruksjongruppe gir meg et lite pip i form av PM eller i tråden kansje med noe info om hva de vet mye om og er flinke til, så skal jeg få ordnet noe. Sette opp en gruppeleder og kommunikasjon via at alle har en Skype eller MSN bruker, eventuelt en egen tråd dedikert til hver gruppe. Hvis vi får til at det er 2-4 brukere i hver gruppe, som får snekret i sammen noen simuleringer og gode forslag som så kan stemmes over, kan jo opprettholde gruppene til dedikerte oppgaver i det vi har bestemt at skal være konseptet vi skal basere oss på. Noen formeninger om dette?

Jeg syntes selv at dette høres toppers ut, må nok raffineres litt mere men.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ht

noe alla atledreier sine miles kunne vel vært aktuelt.

kan se de litt nede på siden jeg har linket til.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-retur-25.html

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så mye å komme med, men det er uansett spennende å følge med.

Til aktiv drift, så har jeg valgt Digmoda DDC552 til drift av mine Duke.
    Super forsterker med innebygget DSP m.m
    Basert på B&O= ICEPower og finnes i mange varianter.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan godt være med i nr 2 til å starte med iallefall!

Noen nye "BEL" hadde jo også kanskje vært noe å tenke på, ala nr3: klassisk som dali ikon/ klipsch rf seriene. Det er jo endelig flere som trenger det og. Her er det jo et veldig mye større felt blant høyttalerprodusenter å velge mellom. Føler likevel det er endel lignende prosjekter ute fra før av.

C18RNX fra Troels
    Alle i CNO-serien fra troels.
    ZDT3.5 fra Zaph
    Waveguidetmm også fra Zaph. Bare for å nevne noen.

Den største forskjellen fra de nevnte er at man kanskje kan prøve å redusere prisene enda mer.

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forumprosjekt.

Har noen konkretisert hvilke egenskaper som skal fremheves? Skal det benyttes fulltone, 2 veis eller være en 3 veis konstruksjon.

I hvilket frekvensområde er det enklest å dele et event 2 veis system?
    Dette er sikkert ting dere som er guruer kan svare på omgående.
    Selv tror jeg at et 2 veis system med "PA" elementer og fokus på punch og driv i musikken ville være artig. Det er mulig at referansene deres som Miles osv nettopp er slike musikkformidlere.

Selenium 12MB3P - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Selenium ST-322 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Mulig at disse kan være noe å starte simuleringer utfra. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror man nesten må lage eit "allround" høytaler sett vist ein skal ha størst mulig suksess.
    Kanskje satse mest på hjemmekino?
    Men støtter det forslaget der man har flere grupper som skal lage kvar sin type så kan ein ha en avstemming el.

Har ingen erfaring med simming eller bygging for den del, men har lekt meg litt med "X-over 3 pro" På dette programmet kan man jo velge delefrekvens så gjere programmet resten, sjølv om en må ordne responsen sjølv, men stoler ikkje heilt på dette, noen som har erfaringer med det?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luckys
    Tror man nesten må lage eit "allround" høytaler sett vist ein skal ha størst mulig suksess.
    Kanskje satse mest på hjemmekino?
    Men støtter det forslaget der man har flere grupper som skal lage kvar sin type så kan ein ha en avstemming el.

Har ingen erfaring med simming eller bygging for den del, men har lekt meg litt med "X-over 3 pro" På dette programmet kan man jo velge delefrekvens så gjere programmet resten, sjølv om en må ordne responsen sjølv, men stoler ikkje heilt på dette, noen som har erfaringer med det?
    En høyttaler som har høy effekttålighet og høy følsomhet vil kunne brukes både i et stereo-oppsett og i et kino-oppsett. Miles for eksempel er en høyttaler som beviser dette. Det er selvsagt brukt det ypperste av komponenter her, men det er fremdeles et bevis på at PA-elementer kan brukes i hifi også.

Delefillteret lar seg ofte ikke simulere da det høres ulikt ut enn det ser ut på papiret. Kan godt bruke det kalkulerte filteret som en start og jobbe seg ut fra det, men i de fleste tilfeller må det tweakes.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter kan simuleres til en viss grad, men trenger hjelp via målinger og justeringer.

FREE Passive Crossover Design 7 software released - diyAudio

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, rekner med att utstyr får måling samt programvare ol ikkje er heilt billig..
    Så er egentlig DIY høgtalere noko får folk flest, da kvart rom har forskjellig gain ol.
    Akuratt siste er jo der uansett om man kjøper eller bygger. Kva anbefaler ein får å lære seg simming? Må vel kanskje lese ein bok eller to om bygging av høgtalere først?

Back to topic:
    Hvilket design er det dere tenker / ser på nå? Har prøvd å finne bilder ol fra Miles og duke, men finner jo ingenting.. Bare eg som ikkje kan google? :P

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, rekner med att utstyr får måling samt programvare ol ikkje er heilt billig..
    Så er egentlig DIY høgtalere noko får folk flest, da kvart rom har forskjellig gain ol.
    Akuratt siste er jo der uansett om man kjøper eller bygger. Kva anbefaler ein får å lære seg simming? Må vel kanskje lese ein bok eller to om bygging av høgtalere først?

Back to topic:
    Hvilket design er det dere tenker / ser på nå? Har prøvd å finne bilder ol fra Miles og duke, men finner jo ingenting.. Bare eg som ikkje kan google? :P
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1899

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Back to topic:

Alltid greit å ha litt kunnskaper i bunn ja. Dynabel har en bok som er ganske grei. Loudspeaker design cookbook er også bra. Simuleringsprogrammene som blir mest brukt er bassbox pro og WinISD. Har ikke vært noe særlig borti bassbox, men WinISD er ganske enkelt.

Jeg tenker ganske enkelt en 35x45x100cm kasse. Vil da få et volum på 157L. Tuning på 35-40hz.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel en høyttaler er ikke akkurat rakettforskning! med tanke på hvor mye info det er å ta av på nettet kan man så å si bygge en høyklasse høyttaler uten å måle noe som helst.
    det er grenser for hvor mye man kan gjøre passivt og.. en woofer bryr seg stort sett om delefrekvens, type bratthet og hvor stor kassen er. ikke voodoo...
    f.eks kan man benytte samme elementløsning og delefilter i to helt ulike kasser uten noen krise.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt kan man få gode resultater med å ta et konsept og overføre det til andre prosjekter med andre premisser. Det som er greit å få med her er feks baffle step og tuning. I en mindre høyttaler med samme elementer vil kanskje baffle step endre seg noe, og det er det som bør taes i kontraktning dersom man skal bruke andres arbeid og utføre endringer på noen parametre. Dersom det skal bygges noe så er det ikke sikkert økonomien tillater mye prøving og feiling. Greit å gjøre en del research på forhånd da.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forsåvitt, men folk ser stort sett bare på frekvensmålinger i forhold til de du nevner og andre parametere.. verdens gjevneste stativhøyttaler vil blekne mot en stor gulvstående når det kommer til det viktigste; forvrenging, selv om grafen sku vær stygg i forhold!

anyways.. stemmer for en "voksen" gulvstående med høy virkningsgrad. f-eks min. 2x 10" PA-type +horn eller bånd med waveguide. kanskje i et bakladet horn....? med et enkelt delefilteret.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    forsåvitt, men folk ser stort sett bare på frekvensmålinger i forhold til de du nevner og andre parametere.. verdens gjevneste stativhøyttaler vil blekne mot en stor gulvstående når det kommer til det viktigste; forvrenging, selv om grafen sku vær stygg i forhold!

anyways.. stemmer for en "voksen" gulvstående med høy virkningsgrad. f-eks min. 2x 10" PA-type +horn eller bånd med waveguide. kanskje i et bakladet horn....? med et enkelt delefilteret.
    Da er vi helt på bølgelengd!

Jeg har jo promotert litt for Beyma 12BR70 og Fountek NeoCD3,5H.
    Dette er begge elementer med høy spl, om man bruker to basser som man sikkert ønsker i en slik høyttaler som dette, så må man kanskje dempe de litt. Diskanten ser ut til å ha god spredning også.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor

Dette er begge elementer med høy spl, om man bruker to basser som man sikkert ønsker i en slik høyttaler som dette, så må man kanskje dempe de litt. Diskanten ser ut til å ha god spredning også.
    Hadde sett for meg noe litt høyere opp i pris jeg da, noe alá 4x SPH-300KE - Monacor top HiFi bass speaker 200Wmax 8 Ohm - Europe Audio og 2x MHT12 - Visaton high-end tweeter-range magnetostat 150 Watt 8 Ohm (1080) - Europe Audio ender på rundt 6,5k i element kostnad. Vet ikke om merverdiavgift er medregnet hos europe-audio.

EDIT: Så nå at at maks anbefalt dele frekvens var magre 1khz, blanda sammen datasheets her. :/ (ikke spør hvordan)

12B100/R - Beyma 12 inch HiFi low frequency loudspeaker 150W - Europe Audio var den som egentlig skulle ha vært der.

Fant nå også et SEAS 10" element: H1209-08 - Seas L26RFX/P 10 inch woofer - Europe Audio

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor

Helt på bølgelengde her også (dog uten at jeg har minste filla peiling på kvaliteten på disse elementene, men bestykningen er interessant)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil sannsynligvis ikke kunne bruke den komboen der da diskanten krever høy deling og bassen sprekker opp rundt 2,5khz. Hva tenker andre om kostnaden her? 6,5k er litt heftig til kun fronter dersom man skal utvide til 5.0? Det er jo 5k i bare diskanter, og det er uten frakt og mva.

Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •