Nytt forumprosjekt!? - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 18 av 20 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 392
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En annen måte man kan gjøre det på... Folk bor jo veldig sprett av de som er aktive i tråden. Man kunne jo gått brett ut og laget flere konstruksjonen. dermed kommer man opp med noen forskjellige modeller og folk kan dermed finne en høyttaler som passer mere etter hva de er ute etter.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en fattig student, så har ingen penger for tiden. Hadde jeg hatt litt mer å rutte med så skulle jeg gjerne satt i gang med ett eget prosjekt. Måleutstyr er på innkjøpslisten og jeg har ett varmt lager jeg kan stå å jobbe i.
    Trenger sårt både mer erfaring og nye fronter :P

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg må melde meg ut, da det ser ut som tidsplanen fremover er ganske full frem til sommer. så beklager. Men jeg skal følge med.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser selvsagt at oppfatningene spriker litt her, det er ulike ønsker som ligger til grunn for de ulike oppfatningene så klart. Uten at jeg forsøker å være frekk så tror jeg kanskje at enkelte styres litt av forestillinger om hvordan ett og annet er. Høyttalere som ser til dels like ut kan oppføre seg vidt forskjellig. Den ene kan være en "pling plong-høyttaler", den andre kan være en "slegge" som får det til å blø fra ørene.

Men jeg tillater meg å minne om dette fra første innlegg:
    "Rammene for prosjektet er satt: Front høyttalerne vil ikke være mere enn 1meter høye og 35cm brede, dybde vil bli justert etter hvilket volum som kreves. Fronter må også kunne strekke seg ned til minimum 40hz i et greit stort rom. Høy effektivitet er essensielt. Center og surround høyttalere er fortsatt under planlegging."

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    107 og 115 er en vesentlig forskjell. En bassløsning med 2x12G40 har jeg simulert til 123db med en kasse på 100l og 300w.

Og la oss holde oss saklige og være venner alle sammen!
    Venner, ja, men la oss for all del ikke slutte å diskutere fag av den grunn.

Jeg regnet litt på 12G40. Den ruller jo veldig tidlig av. Alt for lav Mms på den der. Skal man tune den i nærheten likt som de nevnte Seas-bassene må man spe på med 70 liter pr bass, og innenfor målene til trådstarter er da kassa omtrent 60cm dyp.

Kapasiteten vil bli omkring 114,5dB ref pr element. Ved 50Hz blir den omkring 6,5dB nede, men der burde den egentlig ikke være mer enn 3dB nede. Siden dette er punktet der slaglengden er høyest vil vi måtte trekke fra ca 3,5dB, altså 111dB etter filterkorreksjon. Så kommer halfspace/ekkofritt, minus 6dB der. Room gain er som sagt omkring 3dB ved 50Hz så den bringer oss typisk fra 102 til 105dB pr element. Dette gir oss ca 117dB ut på ett par høyttalere ved max slaglengde. Effekten som behøves er ca 160W ved 4 ohm. Dette er med andre ord bare marginalt høyere følsomhet enn de to 8-tommerne kan skilte med, og i tillegg er det ikke imponerende mye mer kapasitet heller.

Skal man først velge 12" bør man velge noen med tyngre spole og kraftigere motor. Ellers krever det relativt mye kasse og det er krevende å få det hele skikkelig stabilt.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er avgjort i forhold til elementer enda, 12g40 er bare ett av alternativene som er foreslått.

Edit: Hvilke nevnte seas basser?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som svar til dem som ville ha litt mer detaljer om de jeg tegnet:

Den saken jeg outlinet bestod av:
    Seas H1192-08 CD22RN4X basser, 2 stk.
    H1192-08 CD22RN4X

Bassene er valgt på grunn av at 4-lags talespole gir relativt høy kraftfaktor og litt høyere Mms enn de fleste andre 8-tommerne. Det gjør at de går i 30 liter pr stk. Videre har de 7mm x-max (det lengste Seas har på Prestige og Excel) og papirmembran (uten støvhette) som gir maksimalt med membranareal og minimalt med pneumatisk støy for elementstørrelsen. Impedansen er ca 8 ohm og følsomheten går inn på 87dB half space, hvilket er ganske bra for et element av denne størrelsen (det kan høres lavt ut for dem som leser datablader for PA-elementer). Ekkofritt gir dette oss 81dB. Ved å parre 2 stk gir vi dem 6dB økning i spenningsfølsomheten. I tillegg kan vi ved å tune dem flatt gi dem omkring 4dB gain i filteret. Da blir den naturlige følsomheten matchet til LF-følsomheten og total følsomhet blir da 91dB ekkofritt ved 2,828V RMS. Impedansen blir 4 ohm.

Seas H1571-08 U18RNX/P mellomtone, 1 stk.
    H1571-08 U18RNX/P

Denne har eksepsjonelt god oppførsel i tidsdomenet. Den har også svært jevn frekvensrespons, forseggjort motor og kapasitet nok til å henge med 8-tommerne ned til ca 250Hz uten å få pusteproblemer. Spredningsmønsteret i toppen (3-3,5kHz) matcher diskanten. Sammenliknet med stort sett alt av 7-tommere uansett pris er den av det beste som finnes, kanskje med unntak av basskapasiteten der den ikke har noe å stille opp med mot for eksempel SS Illuminator og liknende (men det er jo ikke noe tema her). Etter hvert som den naturlige spredningskontrollen opphører nedover i frekvens begynner lyden fra elementets bakside å blande seg i fase med elementets fremside fremmover og i motfase med elementets bakside bakover. Fra 600Hz tar dette systemet seg av 100% av spredningskontrollen til elementet. Dette gir en maksimal gain på ca 6dB (sammenliknet med å ha elementet i lukket kasse). Gain synker med frekvens, og med den tenkte konstruksjonen er gain på 0dB ved ca 177Hz. Ved 250Hz er gain nede på ca 2,6dB. Siden dette blir delefrekvensen og den naturlig skal ligge omkring -6dB betyr det at det er først ved ca 350-400Hz at gain begynner å bli representativ for hva elementet skal levere. Ved 350Hz er gain på omkring 4,7dB, og ved 400Hz er den på ca 5,3dB. Et kreativt 2. ordens filter vil fikse nivået ved overgangen til bassene så den henger med og ruller av akkurat som den skal. Spredningsmønsteret vil da bli temmelig uforandret i hele elementets arbeidsområde.

Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT diskant, 1 stk.
    H1499-06 27TBCD/GB-DXT

Her er det jo bare å ta en kikk på spredningsmønsteret. Siden spredningen ved høye frekvenser er såpass bred skal den helst rulle av litt i toppen. I tillegg vil man få noe filtergain når man retter opp kurven til elementet, så den vil legge seg omtrent akkurat rundt 89 (man legger den nok greit opp på 91-92, men så høyt skal den helst ikke være). I tidsdomenet er også denne diskanten et funn. Det er kun godt under delefrekvensen og godt over grensen for det hørbare området at den har noe som helst. Den banker dermed stort sett alt av dyre diskanter der ute både på spredningsmønster, kapasitet og oppførsel i tidsdomenet.

Slik de er tegnet er de:
    D 440mm x B 290mm x H 1047mm. En 100mm port blåser ned mot bunnplaten og får en lengde på omkring 35cm. Bunnplaten vil bidra en del til bassporten så det er viktig at denne har avrundede kanter. For å fastslå tuningfrekvensen må elementenes impedanskurve måles. På den måten kan man tune lengden på porten til eksakt 30Hz. Inne i kassa bør nok en avrunding monteres, og det bør være en skillevegg mellom elementene og portåpningen som luften må passere under slik at man kan skjerme mellomtoner fra porten med dempemateriale.

Toppseksjonen kan være løs slik at den bare monteres oppå. Siden mellomtonekammeret er relativt åpent kan man også ha dette åpent under slik at man kan ha terminaler for mellomtone og diskant under denne. Selve mellomtonekammeret skal strekke seg omkring 16cm bakover og dempes på innsiden. Åpningen ut mot friluft må dempes med en avstemt mengde dempemateriale som fungerer som et lavpassfilter.

Diskanten har ingen lyd bakover. Den kan derfor monteres i baffelen på vanlig måte. Bak diskanten er det plass til filter for mellomtone og diskant. Filter for bassene kan monteres i bunnen på kassa foran portene.

Elementenes høyde over gulvet i forhold til en lytteavstand i området 2,3-3,3 meter, og deres delefrekvenser, skulle bidra til å diffusere gulvrefleksjonene slik at man ikke får fremtredende peaker og diper ved enkelte frekvenser grunnet førsterefleksjoner fra gulv og tak. Vinkelen på toppseksjonen bidrar til at energinivået i diskant og mellomtone i direktelyden representerer omtrent snittet av det som skjer innenfor +/- 30 grader. Vinklingen gjør dem også mindre sensitive for sideveis plassering og om man står får man nesten eksakt samme frekvensgang som når man sitter. I sittende posisjon gir dette også et ganske nøye matchet akustisk senter. Forøvrig mener jeg man ikke i særlig grad vil høre overgangen mellom mellomtonen og bassene siden denne foregår omkring eller under Schroeder-frekvensen. Overgangen mellom mellomtone og diskant blir svært vanskelig å høre siden spredningsmønsteret er omtrent identisk.

Basskassa har kun skrå topp, ellers er den så enkel å sette sammen som en kasse kan bli. Toppen kan man bygge på samme måte, men der får man skrå fremside, bunn, topp og bakside. Front og topp er 90 grader på hverandre så de kan man vel bruke som utgangspunkt. De skrå hjørnene er ganske enkle å lage. Man legger bare inn dobbelt opp med sidevegger øverst i hjørnene. Så merker man av et punkt langs kanten på toppen bakover, langs kanten på toppen på tvers, og langs kanten nedover på siden av fronten, tegner 3 linjer mellom hvert av punktene, og grovsager det hele av med en håndsag. Finpussen gjøres med en pussemaskin til man har jobbet seg ned til strekene.

Siden høyttaleren ikke får port bak kan den i prinsippet plasseres så nær bakveggen at den er i kontakt med veggen. Mellomtonen og diskanten vil i liten grad være påvirket av dette på grunn av spredningsmønsteret. Bassen derimot vil være ganske rundstrålende, så her må man finne seg i å ta de normale plasseringshensynene. Men det hjelper en hel del at dette begrenser seg til under 250Hz.

Filtrene ser jeg for meg blir 2. ordens. Impedanskorreksjon skulle være unødvendig siden resonansfrekvensene ligger langt fra alle delefrekvensene. Det må i såfall bli i diskanten der resonansfrekvensen ligger omtrent 2 oktaver fra delefrekvensen.

Totalprisen (veil) på elementene er ca 7000kr. I kit bør de vel klare å få til noe tilsvarende eller litt lavere inklusive filter og bassport.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det finnes dertil like mange 2- og 3-veis konstruksjoner av diverse slag, så trenger vi ennå en av de?
    Det finnes et enormt antall 2 og 2,5-veis DIY-konstruksjoner, men det er ganske langt mellom 3-veis konstruksjonene. Det finnes noen men veldig mange av dem er veldig sære. Tar vi bort dem som har:
    - 2x7" bass eller mindre
    - sub med passiv deling fremfor extended bass for de laveste frekvensene
    - veldig dyre elementer
    - dipol mellomtone
    - er laget for "disco"

...da kommer jeg faktisk ikke på en eneste en i farten.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med spredningskontroll kan mellomtonekammeret seg ut omtrent som dette:

Nytt forumprosjekt!?-yttaler-2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    En annen måte man kan gjøre det på... Folk bor jo veldig sprett av de som er aktive i tråden. Man kunne jo gått brett ut og laget flere konstruksjonen. dermed kommer man opp med noen forskjellige modeller og folk kan dermed finne en høyttaler som passer mere etter hva de er ute etter.

Jeg har meldt meg frivillig til å gjøre dette i Trondheim, men det er helt uaktuelt for meg å bruke haugevis med tid på en standard kontsruksjon med kjipe "hifibasser" og domediskant. Det er utprøvd og iterert til døde.

Med andre ord ønsker jeg å ta meg av høyeffektivitetsvarianten. Den som blir bra altså

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg er med på det meste! Har hatt litt kontakt med Ostemannen angående en HES, men er open for flere prosjekter om noen har noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Mens jeg er med på det meste! Har hatt litt kontakt med Ostemannen angående en HES, men er open for flere prosjekter om noen har noe.

HES?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Med spredningskontroll kan mellomtonekammeret seg ut omtrent som dette:

Nytt forumprosjekt!?-yttaler-2-jpg

Ser jo ikke direkte dum ut, minner litt om SRM fra Snickers som låt meget bra.

Men hvorfor trekke cardoid hullene bakover? Hvis poenget er å kontrollere spredningen og oppnå jevn spredning bør disse være så nær elementet som mulig for å bli effektive straks bølgelengden blir stor nok til å komme rundt elementet, det skjer vell allerede ved 1,5-2kHz.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Med andre ord ønsker jeg å ta meg av høyeffektivitetsvarianten. Den som blir bra altså
    Du slipper neppe å stille på shootout etter dette.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ser jo ikke direkte dum ut, minner litt om SRM fra Snickers som låt meget bra.

Men hvorfor trekke cardoid hullene bakover? Hvis poenget er å kontrollere spredningen og oppnå jevn spredning bør disse være så nær elementet som mulig for å bli effektive straks bølgelengden blir stor nok til å komme rundt elementet, det skjer vell allerede ved 1,5-2kHz.
    For det første er spredningen summen av elementets spredningskarakteristikk bakover, elementets spredningskarakteristikk fremmover, elementets konusprofil, type membran og baffelmålene.

For det andre vil vi miste kapasitet og følsomhet i nedre mellomtone om hullene trekkes fremmover. 20mm dybde gir -13,2dB ved 300Hz. 160mm dybde gir +3,8dB ved 300Hz. Det kommer en del variabler inn som påvirker disse tallene, men prinsippet er jo ganske klart.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag til høy-følsomhets varianten:

EconoWave 2.5F

Nytt forumprosjekt!?-econo-2-50-png

Altså en gulvstående 2,5 veis versjon av Econowave.

Det ekstra basselementet brukes til baffelstepkompensasjon og gir bedre følsomhet og mer kapasitet nedover. Disse bør kunne portes omkring 40hz som vil gi meget høy kapasitet helt ned. Da kan man klare seg med dedikerte dypbass subber som SVS og eD og la høyttalerne spille alene på musikk og fullrange til film. Det klarer ikke Econowave like bra.

Min foreslåtte bestykning:

Waveguide: Super Eliptic Oblate Spheroid 12"
    Horns

SEOS 12" waveguide fra Autotech i polen. Antakeligvis 12" waveguiden med jevnest spredningsmønster og minst mulig difraksjon designet til dags dato. 90*60 spredning er ideelt til hjemmebruk. Disse ble utviklet av smarte hoder på avsforums, hvor designerne ville ha det beste fra Oblate Spheroid profilen kombinert med fordelene til rektangulere waveguides. Det klarte de med glans.

Priser ca 125$ stk fra diysoundgroup. Jeg tror man får disse billigere om man bestiller en pall med f.eks 30 stk på en gang rett fra polen. 100$ tror jeg er en realistisk pris.

Diskantdriver: Beyma CP385nd
    http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/CP385Nd.pdf

Rak frekvensgang, lav forvrengning og lite ringing. Denne driveren er regnet som en av de beste 1" kompresjonsdriverne til en fornuftig penge. Stort sett rangert over B&C DE-250 av de som har sammenliknet, men Beyma er mindre utbredt i statene og priset bedre her i Europa.

Pris hos avshop; kr 1099.
    Mulig å kanskje gjøre et group buy her også om man blir mange nok?

Bassere: Beyma 12MW/Nd
    http://profesional.beyma.com/pdf/12MW%20NdE.pdf

Prisgunstig 12" basser som klarer seg bra i moderat store kasser. Ingen stygge oppbrytninger oppover som gjør konstruksjonen av delefilter lettere. Bra følsomhet, bra X-max og X-mech. Beyma selv bruker denne i små to-veis sammen med TPL-150H.

Pris kr 1099 hos avshop.
    Mulig å kanskje gjøre et group buy her også om man blir mange nok?

Estimert totalpris:

Waveguide: ca 100$ = 600kr.
    Diskant: ca 1099 stk = 1099kr
    Bassere:2x 1099kr = 2200kr

Totalt ca 3900kr pr høyttaler.

I tilegg kommer delefilterkomponenter, og kabinettmaterialer.

Totalt tror jeg man havner rundt 4500kr pr høyttaler, som vil si 9000 kr for stereo eller 13500kr for full frontrekke.

Finish kan trygt velges etter eget ønske og buede kabinettsider er selvsagt bare å droppe for de som ikke har lyst på for store utfordringer i snekkerboden.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de beste forslagene så langt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Du slipper neppe å stille på shootout etter dette.
    Du må da ha litt humor.......smileyen sier da alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FredikC

Hvor tenker du delefrekvens?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha kontret erfaring med hverken CP385Nd eller SEOS 12" tenker jeg mellom 12-1400hz 24db/oct. Til hjemmebruk er ikke det noe problem for disse driverne. Skal man under 1kHz er nok BMS 4550 og B&C DE-250 bedre valg.

Noen simmuleringer av to stk bassere i 130L kasse (tror kanskje simmuleringen er i 120L kasse, større kasse gir litt mer dypbass, men hengekurve i midbassen):

Den kurven man ser nedenfor med ekstra mye bass er inkludert en "typisk" roomgain på 6db oktav fra 70hz og ned.

Nytt forumprosjekt!?-simulering-jpg

Som vi ser av bildene får man rimelig mye lyd ut av disse. Med 350W inn produserer de ca 120db og er laaangt unna X-max. Dette er pr høyttaler.

Side 18 av 20 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •