Nytt forumprosjekt!? - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 17 av 20 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 392
    Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sorry exa, så ikke at du hadde kommentert følsomheten, men det du skriver er helt korrekt.

Den jeg tegnet i et tidligere innlegg kan realiseres med BW til under 30Hz og følsomhet på rundt 90dB/2,828VRMS. Jeg hadde egentlig sett for meg en vanlig mellomtone og diskant, men den kan for eksempel realiseres med en waveguide i diskanten, evt DXT-en til Seas, også kan man bruke samme prinsipp i mellomtonen som Gradient bruker på Revolution. Da kan vi få kontroll på spredningen helt ned til bassene.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser også noen kommenterer dette med 3-veis delefilter. Om det er 3 personer som kan bygge slike på virkelig høyt nivå så har vi vel 2 mer enn vi trenger.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om å lage en dårlig høyttaler her, men hva man er mest opptatt av. La oss si du har 4k pr høyttaler. Du kan enten lage en med god kontrollert spredning osv, eller du kan gå for mer volum og rå kraft. Dersom dette skal være en kinohøyttaler er det lite vits i at den spiller pent som bare det om den ikke kan spille over 100db uten at man har et lite atomkraftverk i stereobenken.

Jeg ser poenget ditt med at kvalitet foran kvantitet, helt klart, men av og til ønsker man rett og slett kvantitet, uten at kvaliteten blir dårlig. Skal man ha begge deler blir det dyrt. Les; Miles.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    så skal man dytte inn et horn som bruker resonanser for å booste følsomheten

Nå er du virkelig på bærtur...........

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg jo ikke sagt at vi ikke skal ha kvantitet. Du har jo selv BEL, føler du at de gir seg veldig tidlig? Hva da om man øker både følsomhet, kapasitet, båndbredde og kvalitet ift BEL?

Jeg har regnet litt på en mulig bassløsning. Vi snakker da om en naturlig følsomhet på 85dB ved 35Hz pr bass. Legger man 2 i parallell blir spenningsfølsomheten på 91dB. Ekkofritt blir dette 85dB, men legger vi da til gain i rommet er vi på omkring 91dB effektiv følsomhet.

En høyttaler vil gi omkring 102dB pr bass ved 50W. Med 2 basser i parallell gir dette 108dB, og med 2 høyttalere er vi da oppe i 114dB. Dette klarer altså høyttaleren ved 100W i 4 ohm, og den klarer det ved absolutt alle frekvenser ned til den ruller av. Den tåler også litt mer, men da er den godt innenfor, og 114dB ved 100Wpc er ikke akkurat mye.

Om man deler den aktivt ved 60Hz mot en sub kan man dytte 250W inn i hver bass. Da gir høyttaleren 7dB mer, altså klarer man 121dB. Siden et musikksignal har en crestfaktor på typisk 9dB vil snitteffekten være drøyt 30W pr element.

Sammenlikningen mot BEL vil da bli omtrent som følger:
    Fb: 34Hz på BEL
    Fb: 30Hz på denne
    Max SPL på BEL, ca 107dB
    Max SPL på denne, ca 115dB

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Nå er du virkelig på bærtur...........
    Denne type innlegg gjør at jeg relativt sjelden skriver noe som helst på forum.

Vet du hvorfor lengden på et horn har betydning? (Hint: Resonans)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne type innlegg gjør at jeg relativt sjelden skriver noe som helst på forum.

Vet du hvorfor lengden på et horn har betydning? (Hint: Resonans)

Erhm.........ved nedre grensefrekvens ja. Det derfor man ikke bruker hornet helt ned til cutoff. En godt designet horn/waveguide er i meget stor grad en resistiv last. Dette hadde ikke vært tilfellet dersom det var resonanser som gjorde følsomheten.

Så, ja, du har moder i horn, men det har ikke noe med følsomheten å gjøre. I vanlige elementer har du i større grad oppbryting, og beaming.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg jo ikke sagt at vi ikke skal ha kvantitet. Du har jo selv BEL, føler du at de gir seg veldig tidlig? Hva da om man øker både følsomhet, kapasitet, båndbredde og kvalitet ift BEL?

Jeg har regnet litt på en mulig bassløsning. Vi snakker da om en naturlig følsomhet på 85dB ved 35Hz pr bass. Legger man 2 i parallell blir spenningsfølsomheten på 91dB. Ekkofritt blir dette 85dB, men legger vi da til gain i rommet er vi på omkring 91dB effektiv følsomhet.

En høyttaler vil gi omkring 102dB pr bass ved 50W. Med 2 basser i parallell gir dette 108dB, og med 2 høyttalere er vi da oppe i 114dB. Dette klarer altså høyttaleren ved 100W i 4 ohm, og den klarer det ved absolutt alle frekvenser ned til den ruller av. Den tåler også litt mer, men da er den godt innenfor, og 114dB ved 100Wpc er ikke akkurat mye.

Om man deler den aktivt ved 60Hz mot en sub kan man dytte 250W inn i hver bass. Da gir høyttaleren 7dB mer, altså klarer man 121dB. Siden et musikksignal har en crestfaktor på typisk 9dB vil snitteffekten være drøyt 30W pr element.

Sammenlikningen mot BEL vil da bli omtrent som følger:
    Fb: 34Hz på BEL
    Fb: 30Hz på denne
    Max SPL på BEL, ca 107dB
    Max SPL på denne, ca 115dB
    107 og 115 er en vesentlig forskjell. En bassløsning med 2x12G40 har jeg simulert til 123db med en kasse på 100l og 300w.

Og la oss holde oss saklige og være venner alle sammen!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser også noen kommenterer dette med 3-veis delefilter. Om det er 3 personer som kan bygge slike på virkelig høyt nivå så har vi vel 2 mer enn vi trenger.
    Spørsmålet er om noen av dem vil eller kan.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg det er unødvendig å lage enda en econowave, det finnes jo 1000 varianter allerede.

Videre synes jeg det er kjedelig å lage en høyttaler som er avhengig av subwoofer.

Så synes jeg det er unødvendig å ha så stort fokus på følsomhet. Om man har bestemte maksimale ytre mål og har en oppfatning av hvor dypt ting skal gå så er følsomheten gitt matematisk. Skal man få en konstruksjon met følsom uten å endre dens størrelse må man gi opp bassen.

Videre ser jeg noen snakker om "høyttaler for hjemmekino". En høyttaler er en høyttaler, i utgangspunktet. Men om kvaliteten er passe råtten så passerer den ikke til musikk, men etter enkeltes oppfatning kan den fortsatt brukes til hjemmekino... det er en sånn dere vil ha?

Sist men ikke minst, å bygge noe for hifi med dårlig konstruerte PA-horn er IMO virkelig å dra seg ut på feil jorde. I hifihøyttalere gjør man gjerne alt man kan for å unngå resonanser, så skal man dytte inn et horn som bruker resonanser for å booste følsomheten til langt over det man trenger for så å dempe følsomheten igjen etterpå... meningsløst og har ingen ting med god lyd å gjøre.

Så, skal vi virkelig lage enda en econowave?
    Det er jo din mening. Det å bruke som argument at det finnes 1000 varianter av det fra før blir litt tåpelig i denne sammenheng. Det finnes dertil like mange 2- og 3-veis konstruksjoner av diverse slag, så trenger vi ennå en av de?

Ser forøvrig av avstemmingen at de fleste pr.dd ønsker seg et fult surround kit.

Personlig konstaterer jeg bare at ting beveger seg ikke akkurat fremover i forhold til å finne en god løsning og hva man evt. kunne bygge.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Spørsmålet er om noen av dem vil eller kan.
    Ser ikke at noen av dem har vært aktive pådrivere her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Ser ikke at noen av dem har vært aktive pådrivere her.
    Hvem da egentlig?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lol

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Hvem da egentlig?

deg blandt annet

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. hvorfor er ikke elektrostat en mulighet?

Eller en noe annet med spesielt strålemønster (ved f.eks diffrakjson)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    deg blandt annet
    Jeg melder meg ikke på som aktiv bidragsyter, men jeg følger med litt her for det....

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg melder meg ikke på som aktiv bidragsyter, men jeg følger med litt her for det....
    Hehe, er ikke meningen å peke fingre men du er definitivt en av dem som innehar tilstrekkelig kunnskap, og vel så det! Snickers-is og roffe som jobbet med BEL har vel endel å bidra med om gnisten kicker inn. Norcad har gjort en svært grundig jobb med sin Duo eller hva han kalte den. Helt sikkert fler også som kan dette med filter godt nok for å få et godt resultat.

Det hadde vært en velsignelse for byggeprosjektet om noen som har tilstrekkelig med kunnskap kunne vært frontfigur og tatt litt styring. Det er mange delte meninger ut og går, og flere kompromiss som må inngåes. De med nok tyngde bør ha siste ord i en slik diskusjon.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det hadde vært en velsignelse for byggeprosjektet om noen som har tilstrekkelig med kunnskap kunne vært frontfigur og tatt litt styring. Det er mange delte meninger ut og går, og flere kompromiss som må inngåes. De med nok tyngde bør ha siste ord i en slik diskusjon.
    Tror du skal se litt mere hva Dynamiker skriver, det er en mann med ekstremt store kunnskaper og er en som kan gjennomføre et slik prosjekt inn til gull-medalje!!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig at prosjektet kunne trengt en som har jobbet med filtere før. Ikke bare for å hjeloe prosjektet, men også for at andre som ikke er i nærheten av kunnskap kan få litt innsikt. Vi får bare håpe på det beste, og at noen vil være med i front

Mvh Faller

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til Dynamiker, men det lille jeg har lest har gitt meg ett inntrykk av at han definitivt kan en god del om emne

Der det derimot kræsjer litt er at hans visjon ikke ser ut til å matche helt hva flertallet her ser ut til å ønske.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker av de innleggene han har kommet med at det er mye kunnskap bak. Det er jo klart den ferdige høyttaleren vil bli preget av konstruktøren, og spørsmålet er om han ønsker å konstruere en høyttaler med de samme verdiene i minnet som de andre.

Ut fra tegning og beskrivelse av hans tanker rundt en god høyttaler hadde det vært interessant å høre mer om hva han ser for seg litt mer konkret av størrelser, konsepter og prinsipper, aktuelle elementer osv.

Side 17 av 20 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •