Nytt forumprosjekt!? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 15 av 20 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 392
    Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nice. Dette ser da bra ut

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Så du har en tanke om å bygge en høyttaler som "ikke" er bygget før? Det beste resultatet får man ofte med enkle og få gode komponenter.
    Nei, det er ikke slik ment. Det jeg tenkte var at det er flere av den typen høyttalere der ute. Dersom noen ønsker å bygge noe slikt finnes det flere alternativer, mens det ikke er så fryktelig mange av denne typen. Man har jo econowave, som er i samme kategori, men planen her var å dra den litt lenger.

Ikke for å være pirkete, men nå er vel ikke en diskant og to basser i en 2,5veis så fryktelig mange komponenter? Da vil vel utkastet til Dynamiker litt i heftigste laget? Det ser for meg ut som 3veis..? Og det igjen blir enda mer komplisert.

For all del, dersom folk heller ønsker å bygge en slik høyttaler så er jeg med på den!

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det sånn at den samlede kunnskapen er høy nok til at man i prinsippet kan bygge hva som helst. Er det ikke da egentlig bare å gi uttrykk for hva du egentlig har lyst til å bygge og hvorfor Andsor? Mulig du er inne på det, men jeg fanger det ikke opp helt.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 veis går vel bra, en jeg kjenner er meget dyktig på delefilter, hvis det går greit for dere kan jeg be han kikke på det

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Jeg har forstått det sånn at den samlede kunnskapen er høy nok til at man i prinsippet kan bygge hva som helst. Er det ikke da egentlig bare å gi uttrykk for hva du egentlig har lyst til å bygge og hvorfor Andsor? Mulig du er inne på det, men jeg fanger det ikke opp helt.
    Hehe, jo det er forsåvidt bare så enkelt. Problemet er at jeg har lyst å bygge så mangt! Jeg er fremdeles helt fersk i denne hobbyen og har mye jeg kunne tenkt meg å bygge. Student-tilværelsen gir med ikke mye spillerom, men det er ikke alltid lærdom koster så mye. Derfor er jeg egentlig med på det meste her. Det er en ypperlig mulighet til å lære av dere som kan dette ordentlig. Mine (snart) 2 år med AVhengighet kan ikke måle seg med mange andre her.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ble det stille gitt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Når alt kommer til alt hjelper det fint lite om den samlede kunnskapen er god nok. Når prototypen står ferdig er det en mann som må ta jobben med måling, testing, tweaking og evaluering. I det stadiet blir det fort jo flere kokker jo mere søl.

Denne tråden har jo nå allerede blitt 15 sider lang, noe som tyder på hyggelig interesse. Men fortsatt er det ikke enighet om prinsippet i konstruksjonen en gang sånn jeg oppfatter det.

Kanskje man skal begynne å utelukke prinsipper i stedet for at alle kommer med ønsker og drømmer?

Å bygge noe helt nytt som det ikke allerede finnes noe lignende til er å finne opp kruttet på nytt, uten å tenke på at det kanskje er en god grunn til at de ikke finnes?
    Det behøver jo ikke bli en blåkopi allikevel.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er selvsagt inne på noe vesentlig Norcad. Nå var ikke tanken min at alle skulle være innvolvert i alt, men jeg har inntrykk av at om man ønsker å lage en hornhøyttaler er det noen her som kjenner teknologien godt nok til å lede oss i retning av riktig horn eller riktig form om hornet må bygges. Behøver vi å få konstruert et 3-veis delefilter så finnes det folk her som kan dette. Om vi trenger å få gjort beregninger av spesiell sort så finnes det folk med tilstrekkelig kunnskap om dette, og ikke minst finnes det helt sikkert noen som tegner forbasket mye bedre enn jeg gjør.

Når det gjelder hva man skal lage så tror jeg kanskje man må se litt på hvem man faktisk skal samarbeide med. Hvis noen skal ta av sin dyrebare tid til å bygge kasser, utvikle delefilter eller liknende, så bør de få mulighet til å jobbe med noe de har lyst til å jobbe med.

Jeg ser du har bygget ting som i hvertfall ser meget bra ut før Norcad, vi behøver sikkert deg og flere andre for å realisere dette. Kan det være en ide å begynne med å foreslå kandidater til kunnskapskilder vi kan spørre til råds og få til å jobbe aktivt med konstruksjonen på en eller annen avgjørende måte? Alternativt kan vi foreslå kandidater til en kunnskapsperson som kan lede prosjektet fra start til slutt?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har jo de som jobbet seg frem til BEL; Roffe og Snickers-is, Tangen, BEF, Norcad og flere er jo karakterer som jeg ikke kommer på i farten, sitter helt sikkert inne med kunnskapen. Men man kan jo ikke presse det på noen. Det er jo som nevnt mange drømmer og forhåpninger, men tror det blir best resultat av å komme frem til en type høyttaler/konsept og la en person ta de avgjørelser og bestemme hvilke kompromiss som kan inngåes.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette kan bli et veldig interessant prosjekt, og kult å se at så mange er interesserte. Problemet blir vel å bestemme konstruksjonen. Det er veldig mange meninger rundt omkring, og det er vel "problemet" frem til nå.

Uansett så gleder jeg meg til å følge videre med på prosjeket

Mvh Faller

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke flere enn 3-4 personer her på forumet som faktisk er stødige på 3-veis passivt delefilter? Det er ikke noe man bare beregner eller konstruerer, det er målinger, simuleringer, lodding, testing og tweaking som tar en god del tid.

Joda du KAN få noen til å foreslå et teoretisk "tabellfilter", men da får man garantert ikke ut hele potensialet.

2-veis er SÅ mye enklere og da er det straks mange flere personer som er kompetente til å fullføre prosjektet.

Mange kan være med å stemme frem grunnkonseptet, en god del kan være med å finne de best egnede elementene kontra pris, noen kan være med å beregne kassevolum, avstemming, avstiving og design. EN kan bygge testkasse og EN annen kan ta seg av målinger og filter. De to sistnevnte bør selvfølgelig av praktiske hensyn bo nær hverandre

Så kan flere være med å fintune og tweake til flest mulig er fornøyd.

Mens jeg som ikke har tenkt å bidra i det hele tatt burde holdt kjeft for lenge siden

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ohhh

men er det bestemt om dette skal bli et stk ht par, eller komplett sett??
    hvis det er snakk om komplett sett så utgår vel 3 veis rimelig kraftig?
    hadde vært kult med en skikkelig 3 veis ht, mener bare at mye er sagt, mindre/ikke noe er bestemt

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange kloke ord på gang her nå. Tor det bør være et par stykker som tar styring ja. Jeg kan med glede bygge, men det med berekning og konstruksjon av filter er ikke min sterke side. Dersom man skal utvide til surround fra en treveis kan man få problemer.

Mellomtonen i treveis bør klare ned til tenkt delefrekvens mot sub på surround, da det kan være greit å beholde samme delefrekvens mellom diskant og mellomtone på alle høyttalerene. Altså noe man må tenke på dersom man bygge en treveis front og skal utvide til surround. Med en toveis eller 2,5veis vil dette være vesentlig enklere kan jeg tenke meg.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kino eller stereo ht?

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Mange kloke ord på gang her nå. Tor det bør være et par stykker som tar styring ja. Jeg kan med glede bygge, men det med berekning og konstruksjon av filter er ikke min sterke side. Dersom man skal utvide til surround fra en treveis kan man få problemer.

Mellomtonen i treveis bør klare ned til tenkt delefrekvens mot sub på surround, da det kan være greit å beholde samme delefrekvens mellom diskant og mellomtone på alle høyttalerene. Altså noe man må tenke på dersom man bygge en treveis front og skal utvide til surround. Med en toveis eller 2,5veis vil dette være vesentlig enklere kan jeg tenke meg.

jeg personlig mener vi bør "utvikle" en kino høytaler, ikke nødvendigvis stereo høytaler

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    jeg personlig mener vi bør "utvikle" en kino høytaler, ikke nødvendigvis stereo høytaler
    1+

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    hadde vært kult med en skikkelig 3 veis ht
    Vedlegg 88517 8stk.hornladede softdomer, dobble hornlada 8", 18" i hornladet basskasse.......

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg det hadde vært spennende med en ren kino høyttaler.

Egenskaper jeg ville ønsket :
    - Frekvens respons fra rundt 60Hz til 20kHz, separat sub
    - Høy følsomhet eller aktiv
    - Kompakt størrelse
    - Kunne henge rett på vegg
    - Stort spredningsmønster
    - Dynamisk
    - Kost passiv ca. 4000,- pr.stk, som aktiv ca. 6500,-

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Vedlegg 88515 8stk.hornladede softdomer, dobble hornlada 8", 18" i hornladet basskasse.......
    må nok vinne i lotto først

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hørtes

- Kompakt størrelse
    - Dynamisk

hørtes ut som skritt i riktig retning, beskriver ikke dette en econowave(eller hva det nå enn het for noe)?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

- Kompakt størrelse
    - Dynamisk
    Denne synes jeg hørtes spennede ut.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Side 15 av 20 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste