Nytt forumprosjekt!? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 14 av 20 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 392
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke noe problem å bestille fra utlandet uansett.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vi kommet så langt at dette er noe vi skal sette til verks, og lage en prototype?

EDIT: Jeg og ostemannen har hatt litt lett tankevirksomhet her. Nevnt diskant kombinert med PD mellomtone (Link). Han har mellomtonen i hus, så der går det ingen utgifter. Han har også et par 12" liggende, som er ganske like på denne. Med passiv deling på diskanten kan vi kjøre aktiv deling i mellomtone og bass, bare for å se om det lar seg gjøre. Passiv deling kan heller taes etterhvert dersom dette viser seg å være suksessrikt. Dette blir jo da en tre-veis, noe som er litt i strid med hva som er foreløpig planen for prosjektet slik det ser ut no. Blir mer jobb med det passive filteret da, men det kan taes på sikt dersom det blir bra med aktiv deling. Dersom diskantene skal kjøpes inn til prosjektet uansett er det jo ikke noe veldig bry å bare prøve dette også.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ligger prisnivået på disse elementene?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hvordan ligger prisnivået på disse elementene?
    Search Results - Page 1 - Thomann UK Cyberstore

PD122 passer kanskje enda bedre. Den glemte jeg helt http://www.precision-devices.com/asp...ds/super/9.pdf

Ca 1100 for PD12sb30. Neoen er foreløbig ikke tilgjengelig, men antar den kommer snart tilbake. PD122 er ca 1450kr.

I følge PDFene så er det ganske jevne kurver, bortsett fra PD12sb30 som har en dip rundt 1khz.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skriver Troels om NeoPro 5i:
    I had the opportunity to borrow two Fountek NeoPro5i ribbons, thanks to Gorm at GMSound, and tried setting up a two-way system from this ribbon and the 215GMF driver... The NeoPro5i is a huge ribbon and really goes low making points of crossover as low as 1 kHz possible. And the sensitivity is extreme, 100 dB/2.8V. If you need a versatile tweeter for your high efficiency dynamic drivers, go for this one.
    Ikke værst omtale fra en av de største!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja virker som den får god omtale rundt omkring. Men en ting jeg har sett en del nevne er veldig smal vertikal spredning. Men jeg har ikke funnet ut hvor smal.
    Er det smal ala typisk 90x50 (ish) horn så ser jeg egentlig ikke noe stort problem i det, men er det enda smalere?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vi kommet så langt at dette er noe vi skal sette til verks, og lage en prototype?

EDIT: Jeg og ostemannen har hatt litt lett tankevirksomhet her. Nevnt diskant kombinert med PD mellomtone (Link). Han har mellomtonen i hus, så der går det ingen utgifter. Han har også et par 12" liggende, som er ganske like på denne. Med passiv deling på diskanten kan vi kjøre aktiv deling i mellomtone og bass, bare for å se om det lar seg gjøre. Passiv deling kan heller taes etterhvert dersom dette viser seg å være suksessrikt. Dette blir jo da en tre-veis, noe som er litt i strid med hva som er foreløpig planen for prosjektet slik det ser ut no. Blir mer jobb med det passive filteret da, men det kan taes på sikt dersom det blir bra med aktiv deling. Dersom diskantene skal kjøpes inn til prosjektet uansett er det jo ikke noe veldig bry å bare prøve dette også.
    En hybrid 3-veis løsning med passiv deling i toppen og aktiv i bunn er fhv greit å få til. Problemet er når man i ettertid skal bytte ut det aktive mot passiv deling også i bunn. Det er ikke så enkelt som det kanskje høres ut som, idet dette vil påvirke og kludre til filteret i toppen også slik at man må begynne fra scratch og få til et 3 veis passivt filter som fungerer totalt sett.

Et 3-veis filter er ikke to 2-veis filtere som man lett kan tro - dessverre.

Mine DIY 3-veis Seas fungerer utmerket med hybrid løsning, men jeg har hatt utallige forsøk på få til en like god passiv løsning men har foreløpig ikke hatt hellet med meg der nei. Når man først har hørt hvor bra det kan spille med et tunet aktivt filter er det vanskelig å godta noe dårligere passivt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette jeg også ser blir problemer med. Jeg tenkte at det kan være greit å se om det er mulig med en slik løsning. Ostemannen hadde en tanke om at man kunne kjøre bassen aktivt på feks en dayton plateforsterker, og bare ha et toveis filter i toppen. Det vil jo forenkle det passive filteret mellom diskant og mellomtone, men det filteret i forsterkeren som også er passivt(?) vil kanskje forkludre sakene mellom bass og mellomtone?

Faseproblemet i en slik situasjon mellom de to elementene kan vel løses med å bruke en forsterker med justerbar fase, og ikke bare 180-0?

Dette vil kanskje fordyre prosessen litt, da man trenger to plateforsterkere. Fordelen med dette er at man kan kjøre aktivt kun i bass mens vanlig på mellomtone og diskant.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med en slik løsning er at mellomtonen ikke får noe highpass filter.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, med high level in og variabel xo samt high level out, så vil jo high level out bli highpassen til mellomtone.
    Men det er vel stort sett et ganske basic 12db/okt. Så man trenger nok i det minste trinnløs fasejustering, og likevel vil det nok være crappy antar jeg.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi involvere forsterkere til bunnen så legger jeg heller dem pengene/energien i subb. 3 veis gjør det også litt mer komplisert i forhold til senter/bak høytalere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Skal vi involvere forsterkere til bunnen så legger jeg heller dem pengene/energien i subb. 3 veis gjør det også litt mer komplisert i forhold til senter/bak høytalere.
    Jepp, er enig med den. Blir enklere å lage senter og surround med 2veis som foreløpig planlagt.

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det ikke være mest interessant å lage en god all round høyttaler som er ganske tradisjonell men allikevel med litt mer kapasitet, litt bedre kontroll på spredning osv enn det man typisk finner i markedet, og konsentrere seg om det til man har et par skikkelig gode høyttalere for så å lage resten senere?

Personlig finner jeg spørsmålet om elementstørrelser ganske meningsløst da man får 8-tommere som banker 10-tommere grundig. Man får også elementer med høy oppgitt følsomhet, men det vil alltid være kassestørrelsen og target-kurven som bestemmer følsomheten.

Jeg mener også man bør droppe tankene om lange bånd (typisk lengre enn 4-5 cm) da det gir spredningsmønster som i grunnen ikke passer til noe som helst annet enn ekkofrie rom. Og skal man ha horn så er det viktig å ha en formening om hva slags type. Personlig mener jeg tradisjonell dome med en eller annen form for waveguide er et åpenbart og logisk valg til en slik høyttaler.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Ville det ikke være mest interessant å lage en god all round høyttaler som er ganske tradisjonell men allikevel med litt mer kapasitet, litt bedre kontroll på spredning osv enn det man typisk finner i markedet, og konsentrere seg om det til man har et par skikkelig gode høyttalere for så å lage resten senere?

Personlig finner jeg spørsmålet om elementstørrelser ganske meningsløst da man får 8-tommere som banker 10-tommere grundig. Man får også elementer med høy oppgitt følsomhet, men det vil alltid være kassestørrelsen og target-kurven som bestemmer følsomheten.

Jeg mener også man bør droppe tankene om lange bånd (typisk lengre enn 4-5 cm) da det gir spredningsmønster som i grunnen ikke passer til noe som helst annet enn ekkofrie rom. Og skal man ha horn så er det viktig å ha en formening om hva slags type. Personlig mener jeg tradisjonell dome med en eller annen form for waveguide er et åpenbart og logisk valg til en slik høyttaler.
    Kunne ikke vært mere enig!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En waveguide med doble 5-8"? Er det ikke slike konstruksjoner allerede i en sortimentet av selvbygg?

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det noe hva andre har bygget om ikke målet er å blåkopiere noe?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lol

Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Betyr det noe hva andre har bygget om ikke målet er å blåkopiere noe?
    +1

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En waveguide med doble 5-8"? Er det ikke slike konstruksjoner allerede i en sortimentet av selvbygg?
    Så du har en tanke om å bygge en høyttaler som "ikke" er bygget før? Det beste resultatet får man ofte med enkle og få gode komponenter.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å tenke litt tradisjonelt? (les Watt Puppy-inspirert)

Nytt forumprosjekt!?-yttaler-jpg

Side 14 av 20 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •