Nytt forumprosjekt!? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 12 av 20 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 392
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Tenkte ikke horn for diskant, men for mellomtone og bass.
    Ja da blir det for lite

Eventuelt ett horn på høykant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen i Bergensområdet som vil "aliere " seg med meg?

Eventuelt noen i Trondheimsområdet som vil alliere seg med meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Coax pluss diskant? Hvordan tenker du deg dette?
    Seas FA22RCZ er en fullrange, ikke coax.

Fordelen med denne er at den er brukbar et langt stykke opp i frekvens. På diyaudio.com har jeg også lest om prosjekter der whizzer-konen har blitt fjernet for å få en glattere avrulling, nettopp for bruk sammen med diskant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Seas FA22RCZ er en fullrange, ikke coax.

Ja sant nok. Jeg kaller wizzercones for coax også jeg, selv om det strengt tatt ikke er korrekt.

Men da blir spørsmålet hvorfor man skal velge noe som egentlig ikke egner seg, og så begynne å modde det, for å tweake det til. Er det ikke bedre å velge ett element som er tiltenkt formålet? På frekvenskurven ser det ut til at den er brukbar opp til rundt 1.5kHz. Hvordan ser det ut når man har fjernet wizzerconen?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen i Bergensområdet som vil "aliere " seg med meg?
    Jeg kan gjerne allieres, ikke at du allieres "opp", men..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Jeg kan gjerne allieres, ikke at du allieres "opp", men..
    Da er Team Bergen-Kvam stiftet. :wink:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF: Føler med deg her, eneste rammene vi har kommet frem til er at front høyttalerene skal være litt voksne. Men kan oppdatere det med det at den vil være rundt meteren høt
    y og rundt 30-40cm bred. Men dette blir altfor svakt for min del, vil helst ha en konkret ramme før jeg skriver noe, førsteposten kommer de fleste til å lese før de leser i tråden. Og hvis vi snakker om helt andre ting enn det som rammene til prosjektet vil være, så kan dette virke lettere forvirrende.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rammene har vært litt løse, kjapp oppsummering: ikke over 1m, ikke bredere enn 35cm, dybden kan reguleres ved volumet som trengs.
    Må kunne strekke seg ned til 40hz i et moderat stort lytterom (30kvm). Høy effektivitet er viktig.
    Center og surround kan ha noe de samme rammene, da de ikke trenger spille like lavt som frontene. Dersom man går for en løsning med doble basselementer i frontene kan man si feks et basselement i senter og surround, da det er mindre informasjon under 80hz i disse kanalen, men de må fremdeles holde tritt med fronter på når man skrur opp. Det viktigste først er vel frontene, så å ta det først for deretter å tenke på senter+surround er vel greit?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center og surround kan ha noe de samme rammene, da de ikke trenger spille like lavt som frontene. Dersom man går for en løsning med doble basselementer i frontene kan man si feks et basselement i senter og surround, da det er mindre informasjon under 80hz i disse kanalen, men de må fremdeles holde tritt med fronter på når man skrur opp. Det viktigste først er vel frontene, så å ta det først for deretter å tenke på senter+surround er vel greit?
    At man bruker et basselement betyr ikke automatisk mindre bass, det skjer relativt mye oppover i frekvens med kun bruk av et basselement.

Vis vi tar dette over på en konstruksjon som har være noe diskutert her i tråden, inConcert Miles fra Tangen, så er den store forskjellen i dobbel 15" fra 200 til 700hz, mellomtonen er mye mere fyldig og har ennå bedre dynamikk. Nedover i frekvens er de like vis man ser bort ifra effektiviteten er høyere og den justeres enkelt med nivå justering.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Miles er 2 veis så begge elementene spiller opp mot bånddiskanten. Så der er hele frekvensområdet opp til bånddiskanten tunet for bruk av 2 elementer.
    Fjerner du 1 men korigerer kassen og porten så det ene elementet spiller som en normal Miles i bassen så vil ikke nødvendigvis mellomtonen være korrekt.
    Duke er 2.5veis, så der vil du bare påvirke område fra baffelstep og ned nå du fjerner ett element.
    Derfor mener jeg at det vil være fordelaktig å konstruere frontene som 2.5veis og bare legge baffelstep i delefilteret til senter og bakhøytalere.
    Mister litt følsomhet i forhold til frontene, men bruker vi 10"-12" PA bassmellomtone med høy følsomhet så vil følsmoheten bli helt ok på dem også.
    Med 2.5veis fronter og 2veis senter/bak så kan delefilteret være likt mellom bassmellomtone og diskant, men må bare legge inn baffelstep i tillegg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    At man bruker et basselement betyr ikke automatisk mindre bass, det skjer relativt mye oppover i frekvens med kun bruk av et basselement.

Vis vi tar dette over på en konstruksjon som har være noe diskutert her i tråden, inConcert Miles fra Tangen, så er den store forskjellen i dobbel 15" fra 200 til 700hz, mellomtonen er mye mere fyldig og har ennå bedre dynamikk. Nedover i frekvens er de like vis man ser bort ifra effektiviteten er høyere og den justeres enkelt med nivå justering.
    Jeg tenkte ut fra et 2.5veis perspektiv. Den nederste bassen er vel med på å øke dybde i bassen? Kicker vel ofte inn rundt baffle step for å kompensere for det også?

EDIT: Det var det jeg tenkte eXa. Glemte å legge inn det med BSC-delen og følsomheten.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ja sant nok. Jeg kaller wizzercones for coax også jeg, selv om det strengt tatt ikke er korrekt.

Men da blir spørsmålet hvorfor man skal velge noe som egentlig ikke egner seg, og så begynne å modde det, for å tweake det til. Er det ikke bedre å velge ett element som er tiltenkt formålet? På frekvenskurven ser det ut til at den er brukbar opp til rundt 1.5kHz. Hvordan ser det ut når man har fjernet wizzerconen?
    FA22RCZ er suveren for de som ønsker det aller enkleste byggeprosjektet for surround bruk. Man kan bygge små enkle lukkede kasser og la sub ta seg av resten. Diskanten fra whizzer konen er overraskende bra, men selvfølgelig ikke på høyden med langt dyrere konstruksjoner. Frekvenskurven rettes veldig enkelt med en spole og en motstand i parallell. Jeg bygget 5 sånne for en kollega uten noen form for filter og lot receiveren (en Denon AVR-3310) vha romkorreksjonen ta seg av frekvensjusteringen og det spillte over all forventning! Hun nevner fortsatt nesten daglig hvor fornøyd hun og mannen er med lyden :-)

Bare et tips til de som evnt følger denne tråden og ønsker noe enkelt og fhv billig med bra lyd.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skal prøve å stadfeste krav og spec til høyttaleren så er det vel et poeng hvem som er målgruppen?

Skal de være tilpasset bruk sammen med rimelige receivere eller er målgruppen viderekommende med store effektforsterkere allerede på plass?
    Skal de inn på gutterommet på 14 kvm eller i en stue på 45 kvm?
    Eller kanskje et dedikert kinorom hvor WAF ikke er nødvendig?
    Er poenget dynamikk og lydtrykk på film eller oppløsning og holografi for sarte jazztoner?
    Ja takk til alt vil bety en langt høyere pris.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som kan være interessert i å bygge sine egne høyttalere er vel folk som er over gjennomsnittet interessert i lyd og det å bygge ting. Det er vel folk som er villig til å ta opp en liten kamp for å få ha dem i stua? Dersom de skal være usynlige ved siden av en liten stereobenk så er det ikke dette som er tingen tror jeg? Slik jeg ser det er det først og fremst en kinohøyttaler hvor dynamikk og spl står litt i fokus. Det skal ikke stå i veien for lydkvaliteten selvsagt!

Når det er sagt så er det ikke vitsi å lage en høyttaler spesielt tilegnet billige recivere, som ofte har svært lite futt og dårlig lydkvalitet ut fra forsterkeren. Da er forsterkeren en begrensing i lydkvaliteten. En kan like så gjerne ha enn reciever med god lydkvalitet men som magler det siste av krefter for å drive et helt 5.0-anlegg. Det er dem uten toppmodellen til pioneer, rotel, marantz osv jeg tenker mest på, som faktisk er de fleste av oss. Lydkvaliteten er det kanskje ikke noe i veien med, så istedet for å kjøpe en heftig effektforsterker - bygg en høyttaler som passer recieveren. God lydkvalitet og høy følsomhet!

Dersom man klarer å få dette til kan man jo selvsagt kjøre på med rør for eksempel, og få frem ordentilig kremlyd! (Har falt litt for rør...) MAO ikke ren kino, men størst fordel for de med flerkanals reciever eller generelt ikke så altfor mye watt å rutte med.

Når det kommer til finish kan man jo gjøre som man selv ønsker. Så lenge baffel og volum forholder seg noe lunde likt kan man jo gjøre som man vil. Det går endelig an å lage en classy stor høyttaler som kanskje fruen lar stå i stuen?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som kan være interessert i å bygge sine egne høyttalere er vel folk som er over gjennomsnittet interessert i lyd og det å bygge ting. Det er vel folk som er villig til å ta opp en liten kamp for å få ha dem i stua? Dersom de skal være usynlige ved siden av en liten stereobenk så er det ikke dette som er tingen tror jeg? Slik jeg ser det er det først og fremst en kinohøyttaler hvor dynamikk og spl står litt i fokus. Det skal ikke stå i veien for lydkvaliteten selvsagt!

Når det er sagt så er det ikke vitsi å lage en høyttaler spesielt tilegnet billige recivere, som ofte har svært lite futt og dårlig lydkvalitet ut fra forsterkeren. Da er forsterkeren en begrensing i lydkvaliteten. En kan like så gjerne ha enn reciever med god lydkvalitet men som magler det siste av krefter for å drive et helt 5.0-anlegg. Det er dem uten toppmodellen til pioneer, rotel, marantz osv jeg tenker mest på, som faktisk er de fleste av oss. Lydkvaliteten er det kanskje ikke noe i veien med, så istedet for å kjøpe en heftig effektforsterker - bygg en høyttaler som passer recieveren. God lydkvalitet og høy følsomhet!

Dersom man klarer å få dette til kan man jo selvsagt kjøre på med rør for eksempel, og få frem ordentilig kremlyd! (Har falt litt for rør...) MAO ikke ren kino, men størst fordel for de med flerkanals reciever eller generelt ikke så altfor mye watt å rutte med.
    Synes da, basert på avstemningen så langt, at det bør komme noen forslag til egnede bass-mellomtoner 10"/12".
    (ikke smultring basser)

Som er forholdsvis rimelige, har høy følsomhet, gir bass... +/-40Hz i rom uten alt for store kabinett og strekker seg høyt nok i frekvens typ 2K+, uten for store oppbrytninger eller tar helt av over 2K......

Ser heller ikke noe problem i om element tåler litt watt/har litt x-max/x-mec, kjedelig og legge mye tid og arbeid i og bygge en høyttaler som ikke tåler mer en et par hundre watt...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy følsomhet og 200 watt er for lite :shock:
    Med høy følsomhet er 2w nok

Neida jeg skjønner hva du mener, headroom er alltid greit og vil som regel bety lavere forvrengning og bedre lyd ved normale lyttenivåer.

Men PA elementer og lignende har jeg ingen erfaring eller peil på så forslag til element skal jeg ikke begi meg ut på. Om et element kan simulere lavt nok i en egnet kasse og samtidig ser ut til å spille høyt nok i frekvens i følge et datablad sier fint lite om hvordan det låter, så der er det forhåpentligvis noen med erfaring som kan komme med gode forslag.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Høy følsomhet og 200 watt er for lite :shock:
    Med høy følsomhet er 2w nok

Neida jeg skjønner hva du mener, headroom er alltid greit og vil som regel bety lavere forvrengning og bedre lyd ved normale lyttenivåer.

Men PA elementer og lignende har jeg ingen erfaring eller peil på så forslag til element skal jeg ikke begi meg ut på. Om et element kan simulere lavt nok i en egnet kasse og samtidig ser ut til å spille høyt nok i frekvens i følge et datablad sier fint lite om hvordan det låter, så der er det forhåpentligvis noen med erfaring som kan komme med gode forslag.
    Ja, tror vi alle går og venter på et lite orakel innen PA-verden!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror vi alle går og venter på et lite orakel innen PA-verden!
    Hva er det du ikke får til og gå opp.......?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger uansett inn et forslag på en mulig HF, da det ser ut som prosjektet så langt står og vipper mellom en evt. egnet Hornkombo eller Bånddiskant.

Hva med FOUNTEK sin NeoPro5i, med et "ferdig" filter forslag fra produsent, som antagelig er midt i blinken for dette prosjekt, går lavt, (med tanke på directivety mot bassmellomtone), econobiten går litt føyka, men kan kansje tilfredstille en og annen akustiker her inne...? ;-)

Vedlegg 88333 Vedlegg 88334

Troels Gravesen: The NeoPro5i is a huge ribbon and really goes low making points of crossover as low as 1 kHz possible. And the sensitivity is extreme, 100 dB/2.8V. If you need a versatile tweeter for your high efficiency dynamic drivers, go for this one.
    Supravox 215GMFHow to tweak this driver to better performance

* Fountek NeoPro5i

NeoPro5i B - Fountek ribbon tweeter 22cm2 ribbon black alumunum faceplate - Europe Audio

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ut fra et 2.5veis perspektiv. Den nederste bassen er vel med på å øke dybde i bassen? Kicker vel ofte inn rundt baffle step for å kompensere for det også?
    Hvis det var Miles dette dreide seg om, så er svaret at begge bassene spiller samme frekvensområde. De dekker opp til 8-900 Hz altså. Ett element har ikke nok følsomhet alene til å matche TPL150H diskanten (med passiv deling). Og dessuten fungerte mellomtonen bedre ved å la begge elementene spille helt opp.

Fountek NeoPro 5i er forresten et interessant valg. Jeg har ikke hørt den, men har hatt den i hus og målt på den. Ser veldig bra ut, bortsett fra at jeg ikke liker at den er trafokoblet. Det umuliggjør aktiv drift uten passive komponenter, da impedansen faller til 0 ohm ved lave frekvenser. Man er nødt til å ha en ganske stor seriekondensator for å unngå den lave impedansen.

Side 12 av 20 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •