Nytt forumprosjekt!? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 10 av 20 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 392
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mitt forslag til diskant (D220ti+H6512) koster bare 49.99+13.90,
    63.89$ +frakt og moms. Det gir også rom for oppgraderinger (f.eks B&C DE250 til 128.55$).
    Eventuelt QSC HPR152i hornet til 35$

Det gir også rom for høyere kvalitet på bassmellomtone elementene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Mao coax er 2-veis!
    Alle toveis høyttalere blir 3 veis hvis du legger til et basselement
    Hehe ja, ikke helt våken så skrev ikke helt det jeg egentlig tenkte på.
    Jeg tenkte i forhold til dette prosjektet, og regnet da med at bass elementet ikke var likt nok coax elementet til å brukes i 2.5veis, så det hadde blitt 3 veis i dette tilfellet
    (noe jo timc kom frem til litt lengre opp)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    63.89$ +frakt og moms. Det gir også rom for oppgraderinger (f.eks B&C DE250 til 128.55$).

Synes dette er en dårlig ide. D220Ti er en titandriver med skyhøy forvrengning. Titan er ikke noe særlig godt material når man ønsker kvalitet. Grunnen til den utstrakte bruker er det gode styrke/vekt forholdet, som er meget viktig i PA.

Ved en sånn løsning vil vi også si noe i retning av "Her kan dere bygge noe ræl, men dersom dere legger 3000,-++ til på bordet og oppgraderer til DE250 (som ikke passer på hornet), og lager helt nytt filter, SÅ får dere noe som muligens fungerer......"

MAO ikke helt min kopp te.

For å spørre, hva tror du blir mest plagsomt i lengden. Litt mindre dypbass eller dårlig mellomtone/diskant?

Når det gjelder 1stk 12" vs. 2stk 8" så vil en god 12" være bedre. Så var det det med prisen da. Gode 12" basser som skal spille så høyt er ganske mye dyrere enn to enkle 8" basser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan være aktuell som 12" alternativ, men den fordyrer filteret, da man trenger minst ètt ekstra ledd.

Eminence Deltalite II 2512 - 12 Speaker 250 W 8 ohm - Kr. 1.102,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støtter denne, kombinere en av disse horn/driver komboer med et par Beyma 10G40/12G40. Simulerer ivertfall meget bra....

Vedlegg 88274 Vedlegg 88275 Vedlegg 88276 Vedlegg 88277

Gult orginal Duke, Grønt 12G40 120L, Lyseblått 10G40 70L.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ved en sånn løsning vil vi også si noe i retning av "Her kan dere bygge noe ræl, men dersom dere legger 3000,-++ til på bordet og oppgraderer til DE250 (som ikke passer på hornet), og lager helt nytt filter, SÅ får dere noe som muligens fungerer......"
    .................

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett på D220ti i forhold til PA med div econowave osv, ikke fått noe inntrykk av at det er slik som du framstiller det. MEN jeg har ikke hørt den selv, så jeg skal ikke si noe bastant. Prisen er god iaf.
    Og det er ikke dypbassen jeg bryr meg mest om, men hele frekvensområdet opp til diskanten.

Og DE250 passer på hornet med en 6$ adapter... (men DE250+HPR152i er mer populært)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette er en dårlig ide. D220Ti er en titandriver med skyhøy forvrengning. MAO ikke helt min kopp te.
    Link til D220Ti Parts-express, les Reviews....

Selenium D220Ti 1" Titanium Horn Driver 8 Ohm 1-3/8"-18 264-270

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også kikket litt på Deltalite II 2512. Bass messig så tror jeg 12BR70 er bedre, men er usikker på hvordan den er lengre opp i frekvens.
    Lurte og på Deltalite II 2510, da bare for å få kassa mindre, men det teite er jo at 10" koster 100kr MER enn 12"

Oberton 10B200 har jeg også sett blitt nevnt, men aner ikke prisen på dette elementet. Tror ikke det er tilgjengelig i norge iaf.
    Beyma 10MW/ND er også ett element jeg kom over.

Men jeg aner egentlig ikke, jeg bare leste litt rundt og noterte ned noen alternativer, har ikke sett nærmere på dem selv enda, så slenger dem bare ut her....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lekt litt med tall og simuleringer. Coax blir problematisk da de ikke går dypt nok ned. På grunn av dette blir også en 2.5 veis problematisk, da det blir vanskelig med god summering uten bruk av EQ.

Har kommet frem til at 2-veis med dobble 8" bør være realistisk innenfor prisrammene.

Har ett konkret forslag her:

2stk Faital Pro 8FE200A
    FaitalPRO - Professional Loudspeakers Made in Italy
    1stk ESS Heil AMT kjørt som monopol
    ESS Heil Air Motion Transformer AMT Tweeter 264-600
    Deling på 1-1.5kHz

Samlet pris blir litt under 4000,-

Simulert respons fra bass:
    Det er nok stort sett en utfordring for 8" PA med høy følsomhet og spille dypt nok ja. Og coax elementene er det vel enda verre med antar jeg - jeg har ikke sjekket 8)

En annen ting man må huske på ved 2.5 veis eller 2 veis med doble basselementer er den lave impedansen man får i bassen og at dette kanskje ikke er noe (de billigere) receiverne er glade i?

Den diskanten er forøvrig et meget godt utgangspunkt og vel verdt pengene.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel unødvendig å lage noe som folk flest ikke kan drive uten å ha en ekstra effektforsterker, selv om følsomheten er høy. Men når det kommer til bestykningen i center og surround, skal dette være lik som i frontene, som kanskje er enklest å gjennomføre med coax?

Alternativet er vel kanskje 1x10/8" og diskanten som sitter i frontene. To elementer i bakhøyttalere tilsier ganske grei størrelse på de. Og da er spørsmålet om det er nødvendig eller om man skal ha en ren 2veis. Da blir vel problemet at man kanskje må legge inn BSC i det filteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Støtter denne, kombinere en av disse horn/driver komboer med et par Beyma 10G40/12G40. Simulerer ivertfall meget bra....

Vedlegg 88274 Vedlegg 88275 Vedlegg 88276 Vedlegg 88277

Gult orginal Duke, Grønt 12G40 120L, Lyseblått 10G40 70L.

WinISD simuleringen gir KUN avrullingen i bassen. Den sier meget lite om kvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også kikket litt på Deltalite II 2512. Bass messig så tror jeg 12BR70 er bedre, men er usikker på hvordan den er lengre opp i frekvens.
    Lurte og på
    Dersom du med bedre mener at den går dypere, så er jeg enig. Bedre tror jeg dog ikke den er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Link til D220Ti Parts-express, les Reviews....

Selenium D220Ti 1" Titanium Horn Driver 8 Ohm 1-3/8"-18 264-270

Tror du må lese litt mer review på PE. Der står like mye rart der som på andre forum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: Jeg har ikke sett på D220ti i forhold til PA med div econowave osv, ikke fått noe inntrykk av at det er slik som du framstiller det. MEN jeg har ikke hørt den selv, så jeg skal ikke si noe bastant. Prisen er god iaf.
    Og det er ikke dypbassen jeg bryr meg mest om, men hele frekvensområdet opp til diskanten.

2: Og DE250 passer på hornet med en 6$ adapter... (men DE250+HPR152i er mer populært)
    1: Da er vi tilbake på å bygge noe som har vært gjort ørten ganger før. Hva er poenget?

2: Adapter forlenger throaten med ett par mm. Dette gir en ugunstig overgang til den egentlige throaten i hornet, og gir mer refleksjoner inne i selve hornet. Resultatet er mer rippel, både i frekvens og impedansforløp.

Ser uansett ut til at demokratiet vil ha enkleste og billigste løsning, så da lar jeg dere holde på i fred. Men jeg lurer på èn ting. Hvem skal konstruere/bygge/teste og måle?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

En annen ting man må huske på ved 2.5 veis eller 2 veis med doble basselementer er den lave impedansen man får i bassen og at dette kanskje ikke er noe (de billigere) receiverne er glade i?
    I ett såpass enkelt prosjekt tror jeg ikke det vil bety noe om man seriekobler to 4ohms basser i en toveis.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du med bedre mener at den går dypere, så er jeg enig. Bedre tror jeg dog ikke den er.
    Ja seff, var egentlig det jeg mente.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Da er vi tilbake på å bygge noe som har vært gjort ørten ganger før. Hva er poenget?
    Hvor er dette gjort ørten ganger før? Hvis du sikter til econowave så er ikke dette helt det samme. Econowave er bare 2 veis som regel med uoptimal kasse til en enkel 10 eller 12. En del av dem bruker også vintage-ish bassmellomtone element.
    Følsomheten er helt ok men ikke noe høyeffektivit. (typisk rundt 90db)

Mitt forslag var med 2 bassmellomtone elementer i 2.5veis konfigurasjon for å få opp følsomheten (er vel +6db det er snakk om) i mer optimal kasse. Inkludert har vi også matchende senter og bakkanaler.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ett såpass enkelt prosjekt tror jeg ikke det vil bety noe om man seriekobler to 4ohms basser i en toveis.
    Vil du sette dem i MTM konfigurasjon da eller? Og hva vil du da gjøre med baffelstep?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du sette dem i MTM konfigurasjon da eller? Og hva vil du da gjøre med baffelstep?
    Normal baffle step korreksjon, og kasse som minimerer bafflestep. Ikke MTM. Man må kjøre 1. ordens butterworth for å få noe igjen for det, og det medfører bare ulemper.

Side 10 av 20 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •