Senter med Beyma TPL-150H

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hallo Teddy....

Trodde du tenkte på ett element...:wink:, her er det hørselsvern som gjelder....8)

To Beyma 12G40 i 100liter...
    Vedlegg 88000 Vedlegg 88001 Vedlegg 88002 Vedlegg 88003 Vedlegg 88004

Og så litt OT...:-D, her noen bilder av mitt "Econowave SR" prosjekt med Beyma 12MWNd, horna er oppe og går...
    Vedlegg 88005 Vedlegg 88006 Vedlegg 88007 Vedlegg 88008 Vedlegg 88009 Vedlegg 88010

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er en "spin-off" fra inConcert Miles-tråden. Det startet med mitt innlegg:

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Banner i kjerka...
    Jeg har veldig lyst på en matchende senter til Miles, og har forsåvidt god plass til en. Problemet er at jeg ikke kan ta meg råd til en fullblods Miles til akkurat nå. (Nd elementene har som kjent steget i pris også) Derfor ser jeg etter passende 12/15" elementer som kan gjøre en grei jobb. TPL-150H vil jeg uansett bruke, da kan jeg oppgradere bass/mellomtoneelementene senere. Senteren trenger ikke å gå like dypt som standard Miles. Tanken er en liggende/hengende MTM konfig.

Kan noen av Eminence elementene til under 1k gjøre en ok jobb? Kommer til å bruke aktiv deling.

Eminence : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

Eminence : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!
    Så spurte jeg Stealt om han kunne simme litt for meg, og det gjorde han som vanlig. Dette ble for mye OT, og da tar vi det her istedet. Det blir nok litt rotete at Stealt står som trådstarter, men det får gå. Blir uansett ikke noe lang tråd dette.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg spurt om Stealt kan være så vennlig å simme 2stk Eminence Deltalite II 2512 for meg også. De er litt rimeligere enn 12G40 og det pleier å være langt billigere frakt fra Evenstad enn avshop. Litt usikker på hvordan de er oppover i frekvens (opp mot 1k), men tror det skal gå fint.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Simm. av to DeltaLite II 2512 i 75 liter. Har trekt fra 5 liter for elementer og 2 liter til i BR for port.

Vedlegg 88030 Vedlegg 88031 Vedlegg 88032 Vedlegg 88033 Vedlegg 88034

Ville helt klart gått for BR, får da et par db gratis ("baffelstepp") i det en kan kalle kjelleren i denne sammenhengen + lavere f3.

Teddy tror ikke du skal bekymre deg for hvordan de går oppover i frekvens...(de når opp ;-)) http://www.eminence.com/pdf/DeltaliteII_2512.pdf

FLEX It, Round 2.2: EconoWave Delite 12.
    Flex Your PCD Mettle: - Page 7 - Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt forskjellig ang Deltalite 2512 igår. Som du er inne på så brukes den jo i Econo, og deles opp mot 1,6k. Leste noen andre steder at det ikke likte seg noe særlig over 1k.

Fremdeles usikker, men jeg bestilte nettopp TPL-150H, så har jeg sikra med det i det minste.

Noen som har tanker eller kvalifiserte gjetninger om hvilket jeg burde gå for av Deltalite 2512 og 12G40? Eventuelt andre under 1500,-? (det er absolutt max) Skal deles rundt 1k og stå i MTM konfig sammen med TPL-150H. Nedre delefrekvens rundt 80hz.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg mye heller valgt en løsning med kun en 15P80Nd istedet for to helt andre element. Simuleringer sier ingenting om hvordan lyden/matchinga blir med frontene og den "eneste" måten å få perfekt match er å bruke like element.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser den Baldrick, men egen og mange andres erfaring er at øret klarer fint å tilpasse seg den lille forskjellen.(mange kjører feks Swans senter til andre oppsett) Umiddelbart vil jeg nok høre det, men etterhvert er det bare "sånn det er". Jeg skal likevel vurdere forslaget ditt. Reiser på hytta nå og blir mer eller mindre uten nett til søndag. Får tenkt litt da.

Takk for forslag.

Edit: om jeg går for en stk 15P80Nd nå....er det noen som har forslag til hvordan jeg kan bygge for å unngå å måtte bygge mange ganger...? Kanskje bygge en stor kasse og lage en "avstiver" som er tett, og når jeg en gang putter neste 15" i kassen så er det frem med hullsagen..? Dersom jeg går for en Miles til så kan den like godt gå like langt ned som resten. Da blir den nok ikke vegghengt...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser den Baldrick, men egen og mange andres erfaring er at øret klarer fint å tilpasse seg den lille forskjellen.(mange kjører feks Swans senter til andre oppsett) Umiddelbart vil jeg nok høre det, men etterhvert er det bare "sånn det er". Jeg skal likevel vurdere forslaget ditt. Reiser på hytta nå og blir mer eller mindre uten nett til søndag. Får tenkt litt da.
    Akkruat det at mange bruker Swans center og noe helt annet til fronter har jeg mange ganger stusset fælt på for min erfaring er ihvertfall at det er viktigere med lik lyd i LCR enn det er å ha dødsrå center som ikke matcher frontene.

En merker det så vanvittig godt når f.eks. ett fly går over skjermen fra venstre til center til høyre, har en ikke 100% match der så vil en uansett høre at lyden går fra høyttaler til høyttaler, har en identiske høyttalere så vil en normalt ikke høre at lyden bytter høyttaler, lyden bare følger etter bilde.

Selvfølgelig forstår jeg at folk ønsker en skikkelig senter som gjengir senterlyden på en best mulig måte, men likevell mener jeg det er mye viktigere for totaltopplevelsen med identisk lyd i alle kanaler (ihvertfall LCR, men helst i alle kanaler)

Men har diskutert dette før også med andre som er uenig med meg men for mine preferanser er det ihvertfall kanskje det noe av det aller viktigste på filmlyd

"Kun" ett stk 15P80Nd er nok også kapabel til ganske grei lyd så om du på sikt i det hele tatt vil få bruk for eleemnt nr 2 er jeg ikke så sikker på. En har placebo effekt og en skal ikke unvervurdere den, men sett bort ifra den tror jeg du vil klare deg ganske lenge med en 15P80Nd og en TPL150H som senter

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nett på ferja.

Dette blir vi nok ikke enige om Baldrick. Men det er helt greit.

Ang en stk 15P80Nd, så har du helt sikkert rett.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Selvfølgelig forstår jeg at folk ønsker en skikkelig senter som gjengir senterlyden på en best mulig måte, men likevell mener jeg det er mye viktigere for totaltopplevelsen med identisk lyd i alle kanaler (ihvertfall LCR, men helst i alle kanaler)
    Men; det er ikke gitt at en senter i samme serie som frontene er lik i lydsignaturen, det har jeg erfart. Typisk er at senterene er underdimensjonert. Jeg ser klart fordelen med å bruke en god og kraftig senter som nødvendigvis ikke mer feil-matchet, enn den tiltenkte senteren. Her må man nok bare lytte seg frem.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Men; det er ikke gitt at en senter i samme serie som frontene er lik i lydsignaturen, det har jeg erfart. Typisk er at senterene er underdimensjonert. Jeg ser klart fordelen med å bruke en god og kraftig senter som nødvendigvis ikke mer feil-matchet, enn den tiltenkte senteren. Her må man nok bare lytte seg frem.
    Klart en kan være uheldig med slikt og det kan være at en produsent ikke priroriterer å lage god senter. Isåfall må en velge hva som er viktigst for en, en best mulig senter eller lik match med resten. Er det som du sier ikke engang lydmessig match mellom senter og front er det uansett enkelt valg..

MEN... det er her i denne tråden ihvertfall snakk om DIY hvor en kan bruke identiske element så for Teddy er ihvertfall dette ikke tema

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at senteren kan følge frontene lydtrykksmessig. Hva mister jeg med å gå for en stk 15P80Nd? Med andre ord, kan jeg tune den til 30hz og spille like høyt som frontene? Dersom ikke, hvor bør jeg eventuelt legge delefrekvens?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: om jeg går for en stk 15P80Nd nå....er det noen som har forslag til hvordan jeg kan bygge for å unngå å måtte bygge mange ganger...? Kanskje bygge en stor kasse og lage en "avstiver" som er tett, og når jeg en gang putter neste 15" i kassen så er det frem med hullsagen..? Dersom jeg går for en Miles til så kan den like godt gå like langt ned som resten. Da blir den nok ikke vegghengt...
    Dersom du lager kassen for to elementer nå, så kan du bare lage en litt større sirkel, og skru den oppå det tomme elementhullet. Bare se til at det ikke kommer noe luft ut.

OBS: du vil sikkert få litt annerledes frekvenskurve med 1 element kontra 2.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen mener jo at delepunktet mot sub på senteren bør ligge rundt 70hz, da stemmer ikke kan gå noe lavere enn dette. Er miles ren 2veis eller 2,5? Dersom 2,5 kan du vel dele likt som på miles, om det er 2veis så kan du vel dele likt, men dempe diskanten noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett enkelt 15p80nd vil holde fint følge med Miles opp til langt over referanse. tror ikke du skal bekymre deg for det. Men da MÅ du ha aktiv deling eller i alle fall en nivåregulering mellom topp og bunn.

Du vil klare 120dB+roomgain med 40Hz deling og samme avstemming som Miles.Med høyere deling kan du spille 'uendelig' høyt....

120dB.... Det er HØYT! Referansenivå er 105dB, det når du med mindre enn 10W.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser en bort fra placebo effekten (av at du vet en bass mangler) holder garrantert en stk 15" i massevis (og litt til).

Når det gjelder deling er det ikke noe fasitsvar på hva som fungerer best da både høyttalere og ikke minst receiver spiller utrolig mye inn der. Personlig foretrekker jeg fullfrekvent i alle kanaler dersom høyttalerne takler, og har en mindre høyttalere må en bare prøve seg fram hva som fungerer best da receivere også roter fælt med delefrekvens og faseforskyving.

Som eksempel på det siste: Onkyoen/Audyssey min vil med mitt nåværende oppsett sette alle høyttalere til 40hz og da låter det helt forfædelig, en hører umiddelbart at høyttalere og sub ikke spiller i fase, det samme er også tilfelle ved deling på 50 og 60hz. Velger jeg derimot full frekvent eller 80 hz spiller det korrekt/i fase så hos meg er det eneste reeele valg og jeg foretrekker egentlig fullfrekvent men da sliter desverre høyttalerne å følge med når en spiller relativt høyt.

Hvorfor det blir sånn vet jeg ikke og forstår egentlig ikke helt heller men det er absolutt ikke første gang jeg har opplevd å få fasefeil når en endrer på delinga. Så jeg har for lengst lært meg å ikke stole blindt på Audyssey (eller andre former for romkorrigering), det viktigste er å stole på ørene

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellert med èn 15" fullrange kan du bruke 10W for å nå referanse på 105dB. Da har du membranvandring på 6mm ved 10Hz, og er dermed safe. Med 20Hz 2.ordens høypass er du safe opp til 100W/115dB. 40Hz høypass og du er safe til 122dB/500W.

Nå er det vel sjelden det er full pull i senterkanalen, men jeg liker å være HELT sikker uansett, så jeg høypasser Miles. OPlutselig kommer det tullefilmer som "Black hawk Down" som legger 8Hz innhold i senterkanalen, da er det stusselig å knekke bassen bare fordi man absolutt skal vite at man kjører fullrange.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode innspill folkens.

Heller mot en stk 15P80Nd slik det står nå. Høypasser et stykke opp slik at jeg ikke risikerer noe. Kasseforslag?

Side note... "Artig" å komme på hytta og finne 5cm is på hele badegulvet. :roll:

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode innspill folkens.

Heller mot en stk 15P80Nd slik det står nå. Høypasser et stykke opp slik at jeg ikke risikerer noe. Kasseforslag?

Side note... "Artig" å komme på hytta og finne 5cm is på hele badegulvet. :roll:
    Til kassen kan du vel mer eller mindre halvere volumet i miles og gå ut fra det?

Side note... "Hårføner"?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    "Kun" ett stk 15P80Nd er nok også kapabel til ganske grei lyd så om du på sikt i det hele tatt vil få bruk for eleemnt nr 2 er jeg ikke så sikker på. En har placebo effekt og en skal ikke unvervurdere den, men sett bort ifra den tror jeg du vil klare deg ganske lenge med en 15P80Nd og en TPL150H som senter
    Den konstruksjonen med 1.stk 15P80Nd og 1.stk TPL150H er hva jeg bruker som bakkanaler i min kino. Kassen har jeg beregnet for å være så optimal lik som Miles som mulig. Det man opplever som den største forskjellen på disse to kabinettene er at med et element har noe mere attakk i seg og mye mere på i bassområdet, å den ruller av litt i mellomtone området, med andre ord den er ikke så linje som Miles. Som en Senter eller bakkanal fungerer den utmerket, eller hatt 7 slike kabinetter i en kino ville å blitt ekstremt heftig.

Link til byggingen av mine bakkanaler, http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1710017

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •