Noen med erfaring på DIY aktiv høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen med erfaring på DIY aktiv høyttalere?

Hallo.

Går med litt lyst til å bygge meg et par aktive høytalere.
    Ser for meg et par 2-veis med omtrent 6-7" bass-element, detaljert og "ørevennlig" lyd er målet.
    Fokus på strengeinstrument (crisp lyd) og kvinnelig vokal (uten at det skriker) er viktig, og bør ha litt dybde uten å gå kjellerdypt.
    Vil hovedsaklig bli brukt i mindre rom, med lytteavstand 2-3 meter.

Er i første omgang ute etter rimelige, men gode elementer som kan egne seg for aktive høyttalere.
    Forsterkere kommer senere, men har tanker om et par FET-forsterkere på rundt 50W til toppen, og en annen variant på 70-80W på basselementet.
    Største problemet vil bli filteret. Ønsker ikke noe frekvenskompensasjon i utgangspunktet om det kan unngås, bare ren deling mellom diskant og bass.
    Frekvenskurven til elementene som blir valg bør derfor være så jevn som mulig.

Vil bruke audio Op-amps med metallfilmsmotstander og polypropylen kondensatorer i den aktive delingen. Konstruksjon av filteret sånn rent teknisk greier jeg nok greit, men valg av delefrekvens og steilhet på filteret i forhold til elementene er jeg mere usikker på.

Så om noen har gode tips eller forslag til dette, så kom med det!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha baffle-step kompensasjon (EQ) på basselementet, hvis ikke låter det tynt.... alt kan du lage en 2 1/2 veis for å løse det problemet, altså et basselement som deles sakte av over 100-150 Hz og så fyller ut det du taper under baffle-step (typisk ved 3-400 Hz).

Jeg har lagt mange aktive høyttalere, og de beste ble utvilsomt gjort med DSP inne i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som et artig prosjekt dette, har selv tenkt på å bygge aktive filter med op-amp. har ikke noe erfaring selv, men det blir gøy å følge med på

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, ser at det er mye jeg må lære meg her.

For det første, hva er baffle-step kompensasjon, hvorfor trenger jeg dette, og hvordan er dette løst på vanlige høyttalere?

DSP samt equalizer vet jeg hvordan fungerer, men hadde et ønske om en enklest mulig konstruksjon.

Når det gjelder forslag om det Seas kit Idunn var jo det flott, men litt over min prisklasse.
    Samt at jeg ønsker å bygge mest mulig selv av elektronikken.
    Er ingen god snekker, så det blir bare en enkel kasse til å begynne med ihvertfall.

I denne omgang snuser jeg på aktuelle elementer, samt hvilke typer forsterkere som kan passe best til de.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baffle-step er en endring i frekvensresponsen som skyldes at den akustiske belastningen for elementet forandrer seg. Ved en viss frekvens (avhengig av størrelsen på baffelet) så begynner bafflet å reflektere lyden og sende den bare forover. Under denne frekvensen sendes lyden rundtstrålende. Og når baffelet begynner å sende lyden bare forover, så øker også lydtrykket forover med inntil 6 dB. Derfor heter det baffle-step.

Dette må man kompensere for å delefilteret. Den vanlige måte å gjøre dette på med passive filtre er å bruke en mye større seriespole på bassen enn man teoretisk sett burde. Da får man en gradvis avrulling av responsen i filteret, og den resulterende responsen blir flat.

Under vises en måling som tydelig viser baffle-step ved ca 500 Hz. Man ser at lydtrykket øker 6 dB over baffle-step.

Link til artikkel om mer detaljer om baffle-step:
    Baffle Step Compensation

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får lese meg litt opp på den saken med Baffle-step, regner med det er mulig å justere dette greit i delefilteret.

Men når det gjelder valg av elementer trenger jeg litt hjelp.

Har vurdert Vifa XT25TG30-04 som diskant, og muligens Peerless HDS 164-830874 som bass/mellomtone.
    Hva er forresten forskjellen i forhold til Peerless HDS-164 Nomex - 830875?
    Er jo ulike materialer, men er det noe fordeler på den ene ovenfor den andre?

Noen tanker rundt valg av disse elementene, evt. noe som kan fungere bedre i samme prisklasse?

Og hvor kjøper man slike elementer rimeligst? Er jo halve prisen omtrent i det store utland, men da litt styr med frakt og toll.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for linker der, var jo en god del rimeligere en her hjemme ja.

Noen erfaringer med å handle fra de butikkene?
    Regner med det blir moms og avgift på disse pakkene, på toppen av frakt.

Så da er spørsmålet om det lønner seg.

Så ellers på tilbakemeldingene på Vifa elementet at mange var fornøyde med det.
    Har lenge hatt lyst å teste noen av disse ringradiator elementene, så da kan det se ut som et greit valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Europe Audio er veldig greie handle med, kjappe på levere. Kommer moms i tillegg ja.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifa XT-25 har blitt brukt i flere varianter av Sonus Faber, dog litt modda men i bunn en Vifa Xt-25 ringradiator.
    Vedlegg 88136 Vedlegg 88137 Vedlegg 88138

Krell bruker også Vifa Xt-25 i flere modeller.

6moons audio reviews: Krell Resolution 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •