PD.186 prosjekt - Høyttalere også?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 85
    Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PD.186 prosjekt - Høyttalere også?

Hei hei!

Har kommet tilbake med litt bedre moral og litt feitere lommebok!

Etter å ha søkt litt rundt ser jeg at det flyter noen JBL elementer rundt på brukten til rundt 4000kr stykket.

Tenkte å bygge en subwoofer som kan spille litt dypt men med god punch i mellombass registret, her tror jeg JBL elementene skal gjøre en knakende god jobb!

Det å spille av meg ørene er absolutt ikke en preferanse, jeg tenkte meg en ganske lav box-tuning som kan dra elementene litt ned i kjelleren 20-(minus) hertz om mulig. Bor ikke alene så kan ikke dra på så veldig. Men vil ikke ha "boomy" bass.

Men skjønner desverre ingenting av kasse-utregning selv etter å lest guiden til Ostemannen et par ganger. Så her trenger jeg hjelp!

Tenkte litt på en brukt PA forsterker, helst en av Crown sine som har innebygd low-pass philter hvis jeg har forstått riktig.

Subwooferen blir gjemt bort inntil veggen, har tenkt meg en konstruksjon lignende kino-subene til JBL. Altså en flat konstruksjon som ligger inntil veggen. Helst ikke stort bredere enn elementene.

Blir å plukke opp materialer til disse subbene samtidig som materialer til noen kasser(stativer) til høyttalerne mine. Slik at jeg får litt erfaring med materialet før jeg setter igang med subwooferene. Tenkte meg 15-18mm kryssfinér.

Vil helst holde meg under 8000kr prismessig.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Er interresert i et 2245H element hvis det ikke er solgt.

Men er stygt redd for at frakt blir for dyrt med kassene.

Noen som har kasseforslag til 2245H?

EDIT: Så linken til det du solgte på Hifisentralen, og vil gjerne ha et slikt element. Men er avhengig å finne en skikkelig bruksanvisning til kasse før jeg foretar meg å kjøpe noe.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det er nok ikke jeg som selger.:wink: Tror du finner annonsen her på AVtorget også.

Men som det kommer frem i tråden jeg linket til, så vil en kasse på 230 liter kunne fungere bra. Eller større (300 L) hvis du skal spille høyt og ha max dypbass/volum, da portlengden ikke blir altfor lang.

Hvis du ikke vil simulere selv, så kan du ta utgangspunkt i JBLs egen kasse 4645b:
    http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4645b.pdf

For mer info om kassen: Google " jbl 4645b".

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg som har div 18" JBLer til salgs Ett par 2245H er solgt så jeg har igjen en 2245h og to par 2242h.... og minimum ett par 2242h skal jeg beholde selv.

Til kinobruk har både 2242 og 2245 blitt brukt i 4645 kassene, 2245h sto i 4645, mens 2242 står i 4645b og 4645c. Volum er likt på alle men portene/tuninga er litt forskjellig.

Kort oppsummert forskjell mellom 2242 og 2245:

2242 tåler mer effekt, litt mer lettdrevet og klarer seg med noe mindre kasse for å spille dyyypt.

2245 er nok ørlite mer musikalsk og kan også brukes som bass og ikke bare sub. Bør ideelt sett ha litt større kasse enn 4645 dersom en ønsker fullt trøkk ned til 20hz, men for all del... fungerer fint også i 4645 kassene

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hmm, det er nok ikke jeg som selger.:wink: Tror du finner annonsen her på AVtorget også.

Men som det kommer frem i tråden jeg linket til, så vil en kasse på 230 liter kunne fungere bra. Eller større (300 L) hvis du skal spille høyt og ha max dypbass/volum, da portlengden ikke blir altfor lang.

Hvis du ikke vil simulere selv, så kan du ta utgangspunkt i JBLs egen kasse 4645b:
    http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4645b.pdf

For mer info om kassen: Google " jbl 4645b".
    Sorry, så navnet ditt i tråden der og var litt rask i svingene. :P

Bladrick: Trenger en ikke fullt så bred kasse som standard JBL'en, helst ikke mere enn 60cm bred, altså ikke stort bredere enn elementene. Om det er mulig å få til. :P

Har også nå sett på PD.186, Teddytussen har hatt gode erfaringer med disse elementene så vidt jeg har forstått det. Ville gjerne hørt litt fra han om de elementene.

Men er litt usikker på hvordan disse vil yte i forhold til JBL'ene. JBL elementene begynner nok å dra litt på årene også. Og vil helst ikke recone elementene med engang heller.

PD.186 får man jo med tre års garanti fra Thomann og de er kliss nye. Så sitter litt fast her. Og forsterker valget har falt på Crown DSi 1000.

Har jo lest endel om hvordan JBL er "kongen av midbass" rundt om kring, men spørs om ikke dette er mer eller mindre en skrøne.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg morgendagen, så skal jeg se hva jeg kan simulere. Stealth kommer sikkert å poster noe halv 4 om natten. Han har en tendens til det. Sikkert jobbetider som gjør det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Gi meg morgendagen, så skal jeg se hva jeg kan simulere. Stealth kommer sikkert å poster noe halv 4 om natten. Han har en tendens til det. Sikkert jobbetider som gjør det.
    Takker for all hjelp, bare si ifra hvis det er noe du kansje trenger hjelp til e.l.!
    Vet endel om PC-hardware, så hvis du lurer på noe innen det feltet så er jeg til din disposisjon i gjenhjelp!

Skal også få lagt ut noen videoer når det er ferdigstilt!

Noen som også har peil på speak-on? Og om det er mulig å få innfelte plugger lignende det som sitter i vanlige høyttalere. Vil helst plassere den helt inne til veggen uten noen hindringer fra kabler.

Og igjen takk for all hjelp sålangt og det som (jeg tror :P) vil komme!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var en slik jeg hadde i tankene. Men vil helst ha en fra en norsk nettbutikk. Vil få bygget kassene før elementet kommer, helst.

EDIT: Har ikke kjøpt noe enda, var bare en litt rar formulering.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PD186 elementene er veldig gode og alsidige. Dog er jeg redd for at en lav tuning går veldig utover ytelsen lengre opp. Men teddy som du nevner, har vel gjort akkurat slik du ønsker

BMS?
    http://bmsspeakers.com/fileadmin/bms...ta_2012-01.pdf ??

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PD186 elementene er veldig gode og alsidige. Dog er jeg redd for at en lav tuning går veldig utover ytelsen lengre opp. Men teddy som du nevner, har vel gjort akkurat slik du ønsker

BMS?
    http://bmsspeakers.com/fileadmin/bms...ta_2012-01.pdf ??
    Element til 6k sprenger jo budsjettet mitt ganske greit rett til himmels men. :P

Tror også en litt høyere tuning enn Teddytussen sine kan være greit, 22-27hz tror jeg kan være greiere.

EDIT: Nå som jeg tenker meg om så kan vel det hele gjøres ved å kopiere Teddytussen sitt bygg bare med en kortere bassport?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Ja, var en slik jeg hadde i tankene. Men vil helst ha en fra en norsk nettbutikk. Vil få bygget kassene før elementet kommer, helst.

EDIT: Har ikke kjøpt noe enda, var bare en litt rar formulering.
    Ljudia har litt slikt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk

Har jo lest endel om hvordan JBL er "kongen av midbass" rundt om kring, men spørs om ikke dette er mer eller mindre en skrøne.
    Tja, vanskelig å si noe veldig nøyaktig om akkurat det, men det er liten tvil om at JBL lager (og vet hvordan man skal lage) gode elementer. Noe stiv nypris, så det er nok individuelt hvordan man opplever value for money.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en liten simulering. Kassestørrelse 600x600x600. BMSen moser de andre når det gjelder max spl, men har til gjengjeld mye mer rms watt kontra de andre. Så det er ikke fair. Tuningen er ca lik.

Rød = JBL nevnt i post 2. - fb = 26,7 hz
    Orange = PD186 - fb = 28 hz
    Gul = BMS 860 (ikke 62) -fb = 27 hz

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikkerheten begynner når man ikke hefter seg ved luftpumpeevnen <80Hz, men ser på totalytelsen ved mildere lydvolum, og høyere delefrekvens. Hvordan låter det i praksis?

Skal man kun vurdere etter <80Hz, er ting som Aurasound NS18 og Audiopulse mer interessante.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en liten simulering. Kassestørrelse 600x600x600. BMSen moser de andre når det gjelder max spl, men har til gjengjeld mye mer rms watt kontra de andre. Så det er ikke fair. Tuningen er ca lik.

Rød = JBL nevnt i post 2. - fb = 26,7 hz
    Orange = PD186 - fb = 28 hz
    Gul = BMS 860 (ikke 62) -fb = 27 hz

Såvidt jeg har evne til å forstå så virker PD.186 som det beste valget. Med tanke på at BMS elementet koster mer enn det dobbelte av PD.186. Og JBL virker til å henge litt etter over hele linja.

Rojoh: Aurasound og Audiopulse koster jo skjorta i forhold til budsjettet jeg har å forholde meg til. :P

Og ble litt usikker på om Crown DSi faktisk har audio-return channel. Bare antok det siden det er er 4 signal-plugger bak, men ble plutselig litt usikker nå. Kjører jo med en NAD C356 stereoforsterker, så hvis en crossover skal være en crossover så trengs det jo at signalet må ut via pre-out og inn i main-in igjen. Såvidt jeg har forstått det. Siden å kjøre både front og sub på samme frekvenser må vel bare bli noe forbaska rot?

Hvis Crown'en ikke har audio-return så trenger jeg vel noe alá en Behringer ekstern crossover eller ekstern DSP?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo Ostemannen .... ;-), har jobbet 3/4/5 skift nå i snart 25år, så noe døgnvill iblant ....Ja

Ja jeg får komme med en liten simm., jeg og da... .

Ser fornuften begynner og ta deg "Danielcjk" .. :wink: , JBL har helt klart noen råe elementer, men ekstremt overprisa. (verden begynner og ta dem igjen ... )

Her er da en simm. av hva to PD.186 i en 340 Liters kasse kan få til ... 8-) .

Dette er da 170 nettoliter pr.element, og kan da selvsagt bygges som to subber/"basskasser".

170 Liter er etter att volum for element og porter + ev.avstivninger er trekt fra....

Har drevet å tenkt litt .... , hvordan få til en litt mer fleksibel kasse "FB"/tuning. Og kopierer med denne simm. "SVS sitt patent med flere porter", som kan plugges ...

Simm. er gjort med en tredelt hylleport, som lett kan regnes om til en tredelt rørløsning hvis det er ønskelig, kassa vil da kunne bli litt mindre.

I en og samme simm., ser en hva et par PD.186 kan levere med "tre porter åpne i Gult", "to porter åpne i Rosa", og da til slutt "i Grønt en port åpen".

Vedlegg 87858 Vedlegg 87859 Vedlegg 87860 Vedlegg 87861

Elementenne er simmet med forskjellig antall watt, dette fordi elementets evne til og "ta" watt før x-max endrer seg med "FB"/tuning og volum av kasse. Høypass har jeg satt til litt under 11mm/slag, = større margin for å dra på litt ekstra. (PD.186 har en x-mec på 16mm.)

Men uansett "FB"/tuning så vil elmentene i denne simm., lett tåle 1600+w/800+w pr.element. Har lagt til en litt forsiktig "EQ" med en forholdsvis smal "Q" i en/to ports simm.+ en bred "Q" sentrert til 65Hz -2db på grønn/enport simm., for og holde -6db 80Hz-20Hz.

((Hvis man bygger 170 brutto L, og legger inn element/porter/avstivninger, så vil dette også fungere, men netto.volum av kasse blir da ......., man får da en høyere "FB"/tuning ved og bruke denne simmens, kalkulasjoner på portlengder. Og miste litt trykk typ. 1-3db i "Kjelleren", ikke mye, men hvis det er max.db.20Hz som er målet er dette av betydning.))

Og tilslutt DSI/XTI-1000 er antagelig en av de dårligeste sub forsterkere man kan kjøpe......
    Vedlegg 87862
    Measuring Amplifiers - Page 24 - AVS Forum

Sjekk da heller ut Behringer iNUKE 3000/6000.......:shock:

DJz.dk - Forum: Behringer iNUKE 3000 Test

Behringer Inuke NU3000 Endstufe

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Hallo Ostemannen .... ;-), har jobbet 3/4/5 skift nå i snart 25år, så noe døgnvill iblant ....Ja

Ja jeg får komme med en liten simm., da... .

Ser fornuften begynner og ta deg "Danielcjk" .. :wink: , JBL har helt klart noen råe elementer, men ekstremt overprisa. (verden begynner og ta dem igjen ... )

Her er da en simm. av hva to PD.186 i en 340 Liters kasse kan få til ... 8-) .

Dette er da 170 nettoliter pr.element, og kan da selvsagt bygges som to subber/"basskasser".

Og dette er viktig....
    170 Liter er etter att volum for element og port/porter + ev.avstivninger er trekt fra....

Har drevet å tenkt litt .... , hvordan få en litt mer fleksibel kasse "FB"/tuning. Og kopierer med denne simm. "SVS sitt patent med flere porter" som kan plugges ...

Simm. er gjort med en tredelt hylleport, som lett kan regnes om til en tredelt rørløsning hvis det er ønskelig, kassa vil da kunne bli litt mindre, og få en litt lavere "FB"/tunig med to/en port, da volumet av matrialet av selve porten er mindre. (rør+/-4mm. Mdf/Finner/spon +/-20mm)

I en og samme simm., ser en hva et par PD.186 kan levere med "tre porter åpne Gult", "to porter åpne Rosa", og da til slutt i "Grønt en port åpen".

Vedlegg 87858 Vedlegg 87859 Vedlegg 87860 Vedlegg 87861

Elementenne er simmet med forskjellig antall watt, dette er fordi elementets evne til og "ta" Watt før x-max endrer seg med "FB"/tunig og volum av kasse. Høypass har jeg satt til litt under 11mm/slag, = større margin for å dra på litt ekstra.

Men uansett "FB"/tuning så vil elmentene i denne simm., lett tåle 1600+watt/800+w pr.element. Har lagt til en litt forsiktig "EQ" med en forholdsvis smal "Q" i en/to ports simm.+ en bred "Q" sentrert til 65Hz -2db på grønn/enport simm., for og holde -6db 80Hz- 20hz.

((Hvis man bygger 170 brutto L, og legger inn element/porter/avstivninger, så vil dette også fungere, men netto.volum av kasse blir da ......., man får da en høyere "FB"/tuning ved og bruke denne simmens, kalkulasjoner på portlengder. Og miste litt trykk typ. 1-3db i "Kjelleren", ikke mye, men hvis det er max.db.20Hz som er målet er dette av betydning.))

Og tilslutt DSI/XTI-1000 er antagelig en av de dårligeste sub forsterkere man kan kjøpe......
    Vedlegg 87862
    Measuring Amplifiers - Page 24 - AVS Forum

Sjekk da heller ut Behringer iNUKE 3000/6000.......:shock:

DJz.dk - Forum: Behringer iNUKE 3000 Test

Behringer Inuke NU3000 Endstufe
    Nei og nei, nå frister det jo altfor mye å bygge med to elementer og en iNuke NU6000. Men for resten av husstanden er nok ikke dette godkjent, har på en eller annen måte fått overtalt til at en 18" er greit.

Vel...Dette ble skremmende tekniskt så sent på natten, er ganske grønn på konstruksjon(men lærer en masse og fort!(tror jeg).

Liker tankegangen din med justerbare porter veldig godt! Det å kunne endre etter preferanse er utrolig praktiskt. Da blir det vel også greiere å bare bygge en kasse på 175 L og ta det som et ca. volum på element/avstivninger/porter? Og anta at dette ender på rundt riktig tuning? Vet ikke hvor eksakt dette må være med tanke på tuning.

Men en ting vet jeg ihvertfall, Crown forsterkeren er vraket.
    Men hvis teknologien har kommer såpass langt at noe så "lett" som en iNuke med et så korny navn kan prestere til slike spesifikasjoner. :P

"The ignorance is strong with this one"

BTW: Men da er DSP, de små kretskortene man får til rundt tusenlappen. Som er igjen å vurdere som crossover, DSP har også EQ? Er vel et annet navn på dem også.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SpeakOn.no - gode priser og flott utvalg i Neutrik! Har bestilt derfra selv og kan anbefale videre

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •