PD.186 prosjekt - Høyttalere også? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ganske fornøyd med mine pd.186. Jeg har ikke testet mid-bass egenskapene noe særlig da mine inConcert Miles går som large og tar seg av dette selv. Skal til å teste litt forskjellig oppsett ila helgen om jeg får tid, blandt annet faktisk kjøre de som sub. Til nå har jeg satt opp i receiver at jeg ikke har sub, og latt pd.186 fungere som "en forlenging nedover" til Miles, i stereo.

De gjør seg slett ikke bort på film.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    BTW: Men da er DSP, de små kretskortene man får til rundt tusenlappen. Som er igjen å vurdere som crossover, DSP har også EQ? Er vel et annet navn på dem også.
    Du tenker på MiniDSP?
    De har EQ-muligheter for hver enkelt kanal inn og hver enkelt kanal ut, delay, og mer knask. Kan også fungere som crossover. Jeg bruker en slik til å dele frontene mot stereo suber.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå regnet litt på det og kommet frem til:

25cm dybde
    60cm bredde
    115cm høyde

Som blir 172.5 liter i volum.

Og bassporten blir da ikke mere enn 3cm høy hvis den skal gå langs bunnen av kassa som hylleport. Vet ikke om dette kan medvirke på å forårsake litt blafring i portene eller ikke? Og portene skal deles hele veien igjennom regner jeg med?

Driver også å prøve å dytte det inn i SketchUp nå! Kommer med noen resultater om en times tid regner jeg med.

Andsor: Var det jeg tenkte på, ja! Skal prøve å få bestilt en slik.

EDIT: MDF/kryssfinèren som skal dele portene er også medregnet. Er snakk om indre dimensjoner også. Ikke ytre.

EDITEDIT: Har fått lekt meg litt i Google SketchUp, fikk ikke til å legge inn skillene i bassporten. Men resten skal være bra!

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Danielcjk tror du har missforstått litt..;-)

De tre portene skal alle ha et innvendig areal på 144cm2 og skal være 64cm lange.

La oss si du bygger i 19mm Mdf, portene vil da bli 18,7cm brede og 7,7cm høye.

(netto bredde innvendig kasse = 60cm minus to skillevegger a 19mm = 56,2cm delt på tre = bredde på en port 18,7cm delt på areal av en port 144cm2 = høyde på port 7,7cm)

Volum av porter og element blir ca. 42liter som må legges til i kassens totale volum. 42+170= 212 liter brutto innvendig volum. (ca.36l for porter og ca.6l for element)

Hvis vi da tar utgangspunkt i ditt kasseforslag beholder høyde og bredde, men gjør den litt dypere, til 31cm istedenfor 25cm, så blir volumet 213,9liter. Da har du 1,9 liter tilgode til evt.litt avstivninger...

Vedlegg 87904

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Hei Danielcjk tror du har missforstått litt..;-)

De tre portene skal alle ha et innvendig areal på 144cm2 og skal være 64cm lange.

La oss si du bygger i 19mm Mdf, portene vil da bli 18,7cm brede og 7,7cm høye.

(netto bredde innvendig kasse = 60cm minus to skillevegger a 19mm = 56,2cm delt på tre = bredde på en port 18,7cm delt på areal av en port 144cm2 = høyde på port 7,7cm)

Volum av porter og element blir ca. 42liter som må legges til i kassens totale volum. 42+170= 212 liter brutto innvendig volum. (ca.36l for porter og ca.6l for element)

Hvis vi da tar utgangspunkt i ditt kasseforslag beholder høyde og bredde, men gjør den litt dypere, til 31cm istedenfor 25cm, så blir volumet 213,9liter. Da har du 1,9 liter tilgode til evt.litt avstivninger...

Vedlegg 87904
    Da gir det litt mere mening :P

Men da blir det å få bestilt element, forsterker og miniDSP neste uke!

Vet noen også om hvordan det er å montere miniDSP i en kasse? Har ikke lyst til å bestille fra USA når jeg kan få den på AVshop, bare at det kun er kretskortet. Tenkte å bare bruke rester av 19mm MDF/finér'n å lage noe den kan stå inne i.

Og er det noen merkbar forskjell imellom iNuke 3000 og 6000 med kun en 18"? Er jo også greit med 6000 versjonen hvis jeg vil bruke den til andre DIY prosjekter.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da blir det å få bestilt element, forsterker og miniDSP neste uke!

Vet noen også om hvordan det er å montere miniDSP i en kasse? Har ikke lyst til å bestille fra USA når jeg kan få den på AVshop, bare at det kun er kretskortet. Tenkte å bare bruke rester av 19mm MDF/finér'n å lage noe den kan stå inne i.
    Istedet for kasse så få fatt i litt plexiglass! Kutt til 2 firkanter som er pittelitt større enn miniDSP'en. Borr hull som tilsvarer hullene på miniDSP og sett gjengestag imellom, ala noe slikt:

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Istedet for kasse så få fatt i litt plexiglass! Kutt til 2 firkanter som er pittelitt større enn miniDSP'en. Borr hull som tilsvarer hullene på miniDSP og sett gjengestag imellom, ala noe slikt:
    Det så jo råfett ut! Plexi og gjengestag fåes vel kjøpt på Clas'ern? Hvordan er det å skjære i plexi egentlig? Er det baufil og 1000++ pussepapir som gjelder eller er det noe annet som er å anbefale?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo råfett ut! Plexi og gjengestag fåes vel kjøpt på Clas'ern? Hvordan er det å skjære i plexi egentlig? Er det baufil og 1000++ pussepapir som gjelder eller er det noe annet som er å anbefale?
    Det fåes både på clasern og biltema! Det blir litt ruglere i kuttet når man bruker stikksag eller bordsag, men det fikser du fint med litt pussepapir ja. Trenger ikke ta så fryktelig fint pussepapir. Holder sikkert med en runde 120 og så en runde 3-400 dersom du vil ha det pent.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått snakket med Bergen Sound i dag, og avtalt pris på elementer, terminaler og kabler!

Alt for 2500 med frakt, har nok ikke spart allverdens pengevis, men ventetiden etter bestilling burde være betydelig kortere!

Og det bli å bestille en iNuke 6000 fra Thomann!

Noen som vet hvor man får finér av møbelgrad eventuelt MDF billigst? Har Byggmax, Maxbo og Byggmakker Carlsen i nærheten her.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått snakket med Bergen Sound i dag, og avtalt pris på elementer, terminaler og kabler!

Alt for 2500 med frakt, har nok ikke spart allverdens pengevis, men ventetiden etter bestilling burde være betydelig kortere!

Og det bli å bestille en iNuke 6000 fra Thomann!

Noen som vet hvor man får finér av møbelgrad eventuelt MDF billigst? Har Byggmax, Maxbo og Byggmakker Carlsen i nærheten her.
    Noen i vennekretsen eller bekjente som er tømrere? Det er da som regel gode penger å hente dersom du vet om noen.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Noen i vennekretsen eller bekjente som er tømrere? Det er da som regel gode penger å hente dersom du vet om noen.
    Har nok desverre ikke det gitt :/

Noen som har erfaringer med håndoverfresene fra Biltema eller Clas Ohlson? Og vet noen om det verktøyet for å lage sirkler med følger med? Eller hva det nå heter.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var materialer innkjøpt! Trenger bare håndoverfres så har jeg alt som trengs for å ferdigstille kassa!

Men hvor mye dempestoff er anbefalt? Og hva er det som anbefales å brukes som dempestoff?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både Biltema-fresen og en Bosch til 2-3 ganger prisen. Det var ingen oppgradering verdt å nevne å gå for Bosch. (mener den heter PS1200 eller noe slikt) Mao, så er Biltema-fresen mer enn god nok for høyttalerbygging. Etter min mening.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok desverre ikke det gitt :/

Noen som har erfaringer med håndoverfresene fra Biltema eller Clas Ohlson? Og vet noen om det verktøyet for å lage sirkler med følger med? Eller hva det nå heter.
    Blir sagt at det er god kvalitet for prisen, og duger dersom man bare skal gjøre noen få småjobber i ny og ne, som for eksempel et og annet elementhull og profilfresing av kantene på en kasse. Men det er ikke verktøy som er beregnet for daglig bruk over lengre perioder.

Dersom du vil gjøre det med fresejig skikkelig kan du låne litt inspirasjon fra min fresejig til sirkler:

Følger jo som regel med et slags anlegg med noen stenger og knask. Dersom du kopierer dette konsept kan du jo bruke de stengene i denne typen jig istedet for gjengestenger, som vil slite litt på festene i fresen.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg har både Biltema-fresen og en Bosch til 2-3 ganger prisen. Det var ingen oppgradering verdt å nevne å gå for Bosch. (mener den heter PS1200 eller noe slikt) Mao, så er Biltema-fresen mer enn god nok for høyttalerbygging. Etter min mening.
    Da går jeg for Biltema fresen jeg!

Blir sagt at det er god kvalitet for prisen, og duger dersom man bare skal gjøre noen få småjobber i ny og ne, som for eksempel et og annet elementhull og profilfresing av kantene på en kasse. Men det er ikke verktøy som er beregnet for daglig bruk over lengre perioder.

Dersom du vil gjøre det med fresejig skikkelig kan du låne litt inspirasjon fra min fresejig til sirkler:

*bilder*

Følger jo som regel med et slags anlegg med noen stenger og knask. Dersom du kopierer dette konsept kan du jo bruke de stengene i denne typen jig istedet for gjengestenger, som vil slite litt på festene i fresen.
    Konseptet ditt så jo bra ut, kommer jo til å få endel plexi tilovers, så kan jo lage en direkte kopi. :P

Men har fått limt og skrudd den ene sidenpå subben nå, den trenger nå bare å godgjøre seg over natta.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her går det unna.. ;-), vet ikke om du allerede har bestilt forsterker.

Oppdaget helt tilfeldig att 4Sound har Behringer EP-4000 til 2699,- "over disk".....

Dette er/blir billligere enn Thomann, og ser de har butikker jevntfordelt over hele sør Norge.

4SOUND.no - Forsterker Behringer EP4000 (Art:209248)

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Ja her går det unna.. ;-), vet ikke om du allerede har bestilt forsterker.

Oppdaget helt tilfeldig att 4Sound har Behringer EP-4000 til 2699,- "over disk".....

Dette er billligere enn Thomann, og ser de har butikker jevntfordelt over hele sør Norge.

4SOUND.no - Forsterker Behringer EP4000 (Art:209248)
    Oi! Takk for tipset! Er en 4SOUND sjappe her i Sandefjord så skal farte ned å få fatt i en sånn så fort som mulig! Eneste minuset jeg klarer å finne om den er vekten, men ettersom at den er til hjemme-bruk så er det totalt uviktig.(med prisen i tankene)

Den har også et low-pass filter såvidt jeg har forstått det, som vil være det samme som en crossover? Og da kan jo den brukes som en jalla løsning inntil miniDSP er i hus.

Satser da på å få bestilt både element osv. fra Bergen Sound i morgen og kjøpt få bestilt miniDSP fra AVshop, eller miniDSP sin egen nettbutikk. Det kommer på litt mindre fra miniDSP sin nettbutikk såvidt jeg har forstått det. Og hvis den kommer på under to uker så kjøper jeg heller derifra. Er også litt usikker på hvilken software jeg burde bestille med?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2way advanced har jeg på min, og det fungerer ypperlig.

Jeg kjøpte min fra AVshop, og det var litt rot med det å få på plass en plug-in. Man må opprette en konto hos MiniDSP.com, sende mail til miniDSP-folka om at man har kjøpt en MiniDSP og at man ønsker den gratis plug-in'en som skal følge med. Så sjekker de sikkert med AVshop og aktiverer nedlasting på den plug-in'en. Etter det er alt gode greier.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2way advanced har jeg på min, og det fungerer ypperlig.

Jeg kjøpte min fra AVshop, og det var litt rot med det å få på plass en plug-in. Man må opprette en konto hos MiniDSP.com, sende mail til miniDSP-folka om at man har kjøpt en MiniDSP og at man ønsker den gratis plug-in'en som skal følge med. Så sjekker de sikkert med AVshop og aktiverer nedlasting på den plug-in'en. Etter det er alt gode greier.
    Da går jeg for den "plug-in'en"!

Og er det noen som har tips til noe sparkel? Trenger noe for å dekke til skruene de sitter skrudd litt nedi plata, de stikker ikke opp av plata.

Hva slags pussepapir er anbefalt å bruke til siste finish før grunning? Holder 120? Jeg tenker at jeg skal ha matt finish, men vil jo ikke ha en masse sirkler etter pussing i finishen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker akrylsparkel. Fåes på byggevarekjeder. Biltema sin er boss, og kan bare kastes i bosspannet.

Jeg pleier som regel å ha en "progressiv" pussing. DVS begynner med f.eks 80 for å ta vekk fliser og gjøre klar til sparkling. Sparkler og pusser med 80 eller 120. Går så opp til 120 eller 180 etter grunning. Så kanskje 240 eller 400 etter første strøk. Dette er litt avhengig av malemetode og maling. Bruker du f.eks spray så har du mye tynnere lag, og ikke sikkert du trenger å pusse så mye mellom hvert lag.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •