Ifinite baffle i tak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ifinite baffle i tak?

Hei,
    Tenkte å gjøre om litt på stereoen i stuen.
    Merk at jeg ikke er perfeksjonist hva lyd gjelder, men noenlunde ok MÅ det være.

Har lenge hatt et ønske om å bygge en infinite baffle sub i taket, samt felle inn front / bakhøyttalere i taket.
    Det er yttervegger med bare 10cm isolasjon i veggene, samt for liten plass rundt tv til å bygge i veggen.

Økonomi er en begrensende faktor, Har en to år gammel denon reciever som skviser ut ca. 60watt per kanal, samt at den har multi rom, noe jeg bruker ute idag.
    Så recieveren skal ikke byttes ut på etpar år.

Da gjenstår det sub / effekt samt front / bak høyttalere.

Lurer på om det er noen her som har prøvd å bygge IB i tak?
    Jeg ser for meg følgende konstruksjon:
    4 stykker av denne eller lignende sub:

Dayton IB385-8 15" Infinite Baffle Subwoofer 295-455

(Litt problemer med å finne butikker i norge som selger subber beregnet for ifinite baffle?)
    Disse skal drives av en behringer EP2000.
    Dette gir meg et totalt sub budsjett på ca 7-8000,-, noe jeg kan leve med.

Jeg ser for meg en skikkelig utfordring med en slik konstruksjon, nemlig isolering. Plassere en slik kontruksjon i taket (Lage en kasse med fem vegger og plassere elementene rundt, med en åpning på ca. 50*50cm ned i stuen.) vil vel skape en ganske solid kuldebro når minusgradene kryper?
    Kan lage en stativ rundt denne kassen på kaldloftet og dekke til med isolasjon, dette vil kanskje hjelpe noe?

Jeg litt nysgjerrig på om noen har prøvd å bygge en slik sub løsning, og hvordan man evt. løser problemet med isolasjon. Det kryper fort ned mot 20-30 blå på vinterstid her. (bank i bordet, det har vært 'mildt' i vinter!)

Når det gjelder front / bak høyttalere i taket, det er jo ikke akkurat optimalt å ha høyttalere pekende nedover? Jeg kan muligens vinkle de litt oppover i forkant slik at de får en 20-30 graders vinkel forover, med dertilhørende lengre åpning i taket slik at lyden kommer ut. Her er det ikke noe problem med isolering ettersom disse vil ha et kabinett bak seg og det kan man fint isolere rundt igjen.

Ser for meg å kanskje kjøpe noen to-veis byggesett fra dynabel eller noe lignende, skru fast i en bjelke, og lage egne høyttalertrekk i taket, evt kjøpe noen ferdige høyttalere, skjære hull i taket og igjen feste i en bjelke. Hva tenkes om dette? Forslag til løsninger?

Stereoen MÅ ha høy waf, derav innfelte høytalere i taket.

Overordnet mål er å fjerne pc, forsterker, dekoder opp på loftet og kun ha en tv på veggen i stuen.

Takker for innspill.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvitekrist har laga seg IB i tak. Legger ved link til deg.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/KviteKrist

Regner med du har fått med deg "Cult of the Infinitely Baffled"-forumet, men legger ved link likevel.

"Cult of the Infinitely Baffled"Hear The Bass, Not The Box The definitive online resource for Infinite Baffle subwoofer designEstablished 1999 - Home

Skal lete etter en annen link til deg. Jeg mener nemlig jeg har sett noen som har "frontene" i taket. Ville valgt høyttalere som var laget til formålet.

Edit: her var den. Bass/mellomtonen og waveguiden på disse fra Polk er tiltet 5grader, og diskanten kan tiltes ytterligere +-10grader. Det burde hjelpe endel på å få perspektivet bedre. En ting som er greit å ha med seg her, er at øret og hjernen har en utrolig evne til å venne seg til lyd. Så om det høres rart ut til å begynne med, så kan det godt hende at du knapt legger merke til det etter en tid. Det vil uansett ikke oppfylle kravet til hifi-ekstremister, men det er vel heller ikke ditt mål...?

6moons audio reviews: Polking fun at DIY speakers

Spennende prosjekt. Lykke til.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av markraves
    Hei,
    Tenkte å gjøre om litt på stereoen i stuen.
    Merk at jeg ikke er perfeksjonist hva lyd gjelder, men noenlunde ok MÅ det være.

Har lenge hatt et ønske om å bygge en infinite baffle sub i taket, samt felle inn front / bakhøyttalere i taket.
    Det er yttervegger med bare 10cm isolasjon i veggene, samt for liten plass rundt tv til å bygge i veggen.

Økonomi er en begrensende faktor, Har en to år gammel denon reciever som skviser ut ca. 60watt per kanal, samt at den har multi rom, noe jeg bruker ute idag.
    Så recieveren skal ikke byttes ut på etpar år.

Da gjenstår det sub / effekt samt front / bak høyttalere.

Lurer på om det er noen her som har prøvd å bygge IB i tak?
    Jeg ser for meg følgende konstruksjon:
    4 stykker av denne eller lignende sub:

Dayton IB385-8 15" Infinite Baffle Subwoofer 295-455

(Litt problemer med å finne butikker i norge som selger subber beregnet for ifinite baffle?)
    Disse skal drives av en behringer EP2000.
    Dette gir meg et totalt sub budsjett på ca 7-8000,-, noe jeg kan leve med.

Jeg ser for meg en skikkelig utfordring med en slik konstruksjon, nemlig isolering. Plassere en slik kontruksjon i taket (Lage en kasse med fem vegger og plassere elementene rundt, med en åpning på ca. 50*50cm ned i stuen.) vil vel skape en ganske solid kuldebro når minusgradene kryper?
    Kan lage en stativ rundt denne kassen på kaldloftet og dekke til med isolasjon, dette vil kanskje hjelpe noe?

Jeg litt nysgjerrig på om noen har prøvd å bygge en slik sub løsning, og hvordan man evt. løser problemet med isolasjon. Det kryper fort ned mot 20-30 blå på vinterstid her. (bank i bordet, det har vært 'mildt' i vinter!)

Når det gjelder front / bak høyttalere i taket, det er jo ikke akkurat optimalt å ha høyttalere pekende nedover? Jeg kan muligens vinkle de litt oppover i forkant slik at de får en 20-30 graders vinkel forover, med dertilhørende lengre åpning i taket slik at lyden kommer ut. Her er det ikke noe problem med isolering ettersom disse vil ha et kabinett bak seg og det kan man fint isolere rundt igjen.

Ser for meg å kanskje kjøpe noen to-veis byggesett fra dynabel eller noe lignende, skru fast i en bjelke, og lage egne høyttalertrekk i taket, evt kjøpe noen ferdige høyttalere, skjære hull i taket og igjen feste i en bjelke. Hva tenkes om dette? Forslag til løsninger?

Stereoen MÅ ha høy waf, derav innfelte høytalere i taket.

Overordnet mål er å fjerne pc, forsterker, dekoder opp på loftet og kun ha en tv på veggen i stuen.

Takker for innspill.
    Dynabel har en 15" som bør kunne brukes, den er 4 ohm.
    http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-Audio-RS-15-FA-15''-Subwoofer-STK/AS2342

Koster litt mer en Dayton, men ikke så mye hvis du regner med flyfrakt og mva.
    Bruker du JetCarrier og båt blir det betydelig rimeligere fra USA.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har faktisk vært inne på tanken på ib i tak selv, men hvordan blir det med fuktsperre? og elementene vil jo muligens også få et hardt liv med tanke på fukt når man får ei varm og ei kald side av elementet?
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    har faktisk vært inne på tanken på ib i tak selv, men hvordan blir det med fuktsperre? og elementene vil jo muligens også få et hardt liv med tanke på fukt når man får ei varm og ei kald side av elementet?
    Ja jeg tror dette vil kunne bli et problem i Norge med -15 på loftet og +25 i stua.
    Høyttalermenbranen blir jo en del av fuktsperra, det bør da brukes elementer
    som tåler litt fukt temp. variasjoner.

Uansett, jeg ville ikke hatt det slik, vil få mye varmelekkasje gjennom store
    membraner. Da ville jeg hverfall forsøkt å lage en stor Glava/Rockwool kasse
    over høyttaleren på loftet, det må jo da være en kasse som ikke har tette
    plater men f.eks. bare trestaver eller hønsenetting som vegger, slik at element
    ikke føler dette som en kasse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •