Bygge 4 subber med 12"/15" og lukket kasse. Valg av element?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge 4 subber med 12"/15" og lukket kasse. Valg av element?

Hei.
    Har tenkt på å bygge 4 subber for bruk i hjemmekinoen da jeg har hatt veldig gode resultater med flere små subber i stedet for en stor monstersub tidligere. Bruker JBL BassQ prosessor med 3 stk. earthquake subber i dag for å redusere redusere forskjellen i frekvensrespons mellom setene, men BassQ fungerer aller best med 4 subber. Tanken nå er å bygge 4 subber med 12" eller 15" og forholdsvis liten lukket kasse(50-75l) for at det skal bli lettere å plassere subbene i rommet som bare er 3.30x5.40m.
    Ønsket er å kunne spille flatt ned til 20Hz og må vel derfor regne med å bruke en del EQ for å få til dette. Har derfor sett meg ut Behringer Inuke NU3000DSP eller NU6000DSP som forsterker og DSP.
    Jeg har ikke tenkt å begynne med høytalerbygging som heltidshobby, men bygge 4 subber som kan være med i mange år fremover. Har så vidt begynt å se litt på simuleringer i WinISD Pro, men vet egentlig ikke helt hva jeg ser etter annet enn frekvensrespons.
    Går ut fra at jeg trenger ett element som tåler mye effekt(på grunn av EQ) og har lav Fs, og jeg ønsker ett element som er presist nok til at alle detaljene i bassen kommer med. Er forberedt på å bruke litt penger på dette.

Elementene jeg har sett på så langt er
    TC-SOUNDS LMS-R12
    TC-SOUNDS LMS-R15
    Aurasound NS-12
    JBL W15Gti mkII
    JBL W12Gti mkII

Er det noen som har erfaring med tilsvarende prosjekter og har noen kloke tanker om planen min? Er åpen for forslag til andre elementer også.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sim av fire TC-SOUNDS LMS-R15 i 75L pr.element + mye EQ og 8 kilowatt ....

Vedlegg 87653 Vedlegg 87654 Vedlegg 87655 Vedlegg 87656

Veldig bra side/forum med mye DIY.
    DIY Subwoofers at Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Kunne kanskje vært noe, Lab Gruppen FP14000 clone amplifier 2x4,4Kw 4ohm.... :shock:
    Lab Gruppen FP14000 clone amplifiers - AVS Forum

Vedlegg 87657 Vedlegg 87658

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde 2stk lukket 90liters med tc lms 15.brukte crown til dette.ble meget bra og presis bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hvilke earthquake subber er det du har?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt ett par av subene du nevner.

2xAurasound NS15:
    Ekstremt musikalsk, spillte også dypt med greit trøkk. Manglet kanske litt "morrofaktor"

4xJBL W12GTI:
    Ble aldri fornøyd med de, synes ikke det spillte særlig bra på noen måter

2xTC Sounds LMS Ultra:
    Spillte veldig morsomt og i bassrefleks var det ganske rått trøkk under 30 hz. Noe mer "hifi" i lukket kasse men likevell ikke helt på nivå med Aurasound rent lydmessig synes jeg. Kanskje litt for mye "SVS lyd" for min smak.

Bruker idag 18" JBL suber istedet og synes det spiller bedre enn de overfor på stort sett alle parametre, kanskje med unntak av at TC Sound var enda morsommere under 30 hz.

Av de du nevner ville jeg nok ha valgt W15GTI (de har fått mye skryt og jeg er egentlig nysgjerrig på akkurat de)... alternativt tror jeg også NS18 kunne vært artig

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har simulert endel på W15GTi II tidligere, og mener å huske at den passer finfint i 70-80 liter lukket med EQ og nok mat.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tilbakemeldinger. Heller nok i retning av JBL W15GTI for øyeblikket, men må vel sette meg litt mer inn i simuleringer i WINISD. Har ikke fått helt taket på hvordan man finner ut av effektbehovet.
    Aurasound NS15 ser ut som et veldig spennende element, men så vidt jeg vet er det bare NS12 og NS18 som er i produksjon fremdeles og 18" har jeg ikke plass til mellom stereobenk og fronthøytalere.

den lab gruppen klonen virker som et ordentlig monster

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lillemongo
    Hei,

Hvilke earthquake subber er det du har?
    2 stk. MKV12" i front av rommet og 1 stk. MKVI15" i pianolakk bak i rommet.
    Er veldig fornøyd med disse subbene, men har lyst til å prøve DIY

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8x12Tom har som nicket sier 8 stk 12" DIY suber i små lukkede kasser.
    Tidligere benyttet han Peerless XLS12, mens han nå har XXLS 12.

Jeg har selv 2 stk XLS 12 i lukkede kasser på ca 45L, drevet av hver sin Hypex DS4.0 med 6dB bassboost ved 20hz. Disse spiller da flatt fra 20-80 hz i mitt rom.

Med Peerless bassene får du lav Q og derav meget stram og definert bass med meget lav forvrengning i små kasser.

Sikkert mange elementer pr i dag om kan gjøre samme jobben.

Se her for mer info:

Critical Q Sub-Woofer

THOR - subwoofer

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset Norcad. Blir vanskeligere jo mer man leser dette prosjektet

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerlessene er i høyeste grad et godt valg til ditt bruk, veldig mye brukt, lettbygd og gode specs - spesielt i forhold til pris. Kjøper du fire ville jeg hørt om dynaBel kan gi deg en liten rabatt. Med tilgang til prosessering, lite rom og fire elementer bør selv 4x10 gi tilstrekkelig output forutsatt at du ikke krever syke nivåer. Om jeg husker rett har Earl Geddes uttalt at selv 8" vil være tilstrekkelig for de fleste, men jeg kan ikke finne kilder så ta det med en liten klype salt. Men både merutgiftene og plasskravene er vel ganske små i forhold til ytelsesfordelen man får med 12" kontra 10".

Artig at du har JBL BassQ forresten! Har veldig tro på en slik løsning, men har knapt hørt om noen som faktisk har kjøpt en.

EDIT: hjemmekino ja, da har nok 4x10" lettere for å bli litt... spinkelt?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Artig at du har JBL BassQ forresten! Har veldig tro på en slik løsning, men har knapt hørt om noen som faktisk har kjøpt en.
    Tror nok ikke BassQ ble den store salgsuksessen for JBL. Så vidt jeg vet er den stort sett bare solgt i forbindelse med komplette JBL Synthesis systemer som ikke bruker SDEC modulene til romkorreksjon da Sound field management er inkludert i SDEC.
    Syntes derimot at teknologien virket såpass interessant at jeg bare måtte skaffe en. Har i løpet av de siste årene hatt AM8033, SVS EQ-1 og nå JBL BassQ. Liten tvil om at AM8033 gir mest valuta for pengene når frekvensrespons i sweetspot er førsteprioritet. Hvis ønsket derimot er å redusere variasjonen i frekvensrespons mellom flere sitteplasser er BassQ helt overlegen de andre løsningene jeg har prøvd. Ulempen er jo at man trenger mange subber.

Har de siste dagene mailet litt med Quint Audio(Europadistributør av Aurasound) og fått en del tips til bygging av sub med elementer fra NS serien.
    Mulig jeg klarer å skvise in NS18 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Har simulert endel på W15GTi II tidligere, og mener å huske at den passer finfint i 70-80 liter lukket med EQ og nok mat.
    Har simulert en del på JBL, men stusser litt på Qtc verdiene jeg får. 70l gir en qtc på 0.819 i følge WinISD. Dette harmonerer ikke helt med alle anbefalingene om å bruke det i lukket kasse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •