DIY forsterker - L25D by LJM

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 34 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 663
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY forsterker - L25D by LJM

Hei

Det har vært diskutert endel rundtom kitet L25D på tråden DIY effektforsterker tips, og i den sammenheng tenkte jeg å lage en dedikert tråd kun om L25D.

Jeg er selv ny innen det å bygge/sette sammen elektronikk, og skal i denne tråden bygge akkurat en effektforsterker basert på L25D forsterkermoduler.

Et sett L25D er på vei med posten. Kjøpt her.

Man kan få forsterkermodulene ferdig loddet for 10USD ekstra, men det er da å ta litt av morroa utav det å bygge selv? I utgangspunktet er det ikke så veldig avansert lodding ser det ut til, bortsett fra en SMD (surface mounted device). Her er det lett å skape bro mellom en eller flere av benene på "chipen".

EDIT: SMD er ferdig loddet på print fra selger på ebay, selv om man velger å kjøpe kitet og ikke ferdig loddet.

Til strømforsyning kan man selvsagt velge en tradisjonell lineær strømforsyning. Da kan man kjøpe denne ladebanken med likerettere, og en 2x40-42v trafo utenom. Fordelen med dette er at det er enkelt og relativt billig. Ulempen er at du får litt lav spenning til forsterkermodulen.
    For å få rett spenning til forsterkermodulene med en lineær strømforsyning, kan man bruke en litt kraftigere trafo (2x50v), likeretter og min.80v kondensatorer. Dette er det beste alternativet om du ikke ønsker å velge en SMPS, men den ferdige ladebanken er billigere.
    Dersom man vil gjøre det enda enklere, men dyrere, kan man gå for SMPS fra for eksempel hypex. Da blir det mer eller mindre plug and play.
    Med PSU fra samme konstruktør vil du få 63v, altså i nedre sjikt av hva brikkene klarer, mens SMPS fra Hypex (SMPS400/400) kan gi 72v, som ikke er langt fra ideelt (70v).

Når det kommer til kabinett/chassis ser det ut til at det skal bestilles herfra. Dersom SMPS, trengs det ikke så veldig stort kabinett. Det genereres lite varme med 90% effektivitet, og dermed trengs det ikke så heftige kjøleribber og hissige greier. Likevel blir det sannsynligvis det øverste kabinettet i linken. Da har jeg kanskje plass til å utvide med enda flere kanaler senere.

Kommer selvsagt til å legge ut bilder og slikt av hele prosessen

Et kjapt overslag med SMPS gir oss (inkl frakt, eksl. moms):
    - L25D 44USD
    - Chassis 116USD
    Sum: 160USD/960kr
    - SMPS 1550kr
    - Diverse (kabler etc) 200kr
    Sum: 1750
    Totalt: Under 3000

Med lineær PSU:
    - L25D 44USD
    - Chassis 116USD
    Sum: 160USD/960kr
    - Trafo 500kr
    - Likeretter 30kr
    - Kondiser Opp til hver enkelt hvor stor ladebank man ønsker.
    F eks. 4x Panasonic 6800, 100v: 90/stk. I dette bygget kunne man brukt 4stk, 2 pr kanal.
    - Diverse 200
    Sum: 1330kr
    Totalt: rundt 2000kr

Link L25D fra LJM
    Link PSU fra LJM
    Link Chassis
    Link Transformator. Merk Farnell forhandler bare med firmaer.
    Link Vishay kondensator
    Link Dynabel. Enkleste måte å få fatt i en SMPS.

Før man begynner å bygge kan det være greit å lese igjennom disse artiklene rundt forsterkerbygging:
    Decdun Gainclone PSU
    TNT Audio - PSU
    Elliot Sound PSU

Bebop's oppsett Link
    Loddeprosess Link

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    First!

Hvordan vil denne være lydmessig mot Hypex?

Gleder meg til å se mer i denne tråden.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    First!

Hvordan vil denne være lydmessig mot Hypex?

Gleder meg til å se mer i denne tråden.
    Har aldri hatt gleden av å høre en hypex, men etter hva som blir sagt er det toppen av uforvrengt og ufarget lyd. Det jeg stusser litt ved på L25D er litt lav båndbredde, som kanskje vil resultere i litt svakere bass og diskant, men dette vil tiden vise. Legger kanskje inn MiniDSP før effektforsterkeren så jeg kan kompensere litt om det trengs. Dette kan gjøres i etterkant dersom jeg opplever at det trengs.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge med på denne!

-Hva er SMPS...? Tipper P og S betyr PowerSupply, men hva med de to første?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YFront
    Blir spennende å følge med på denne!

-Hva er SMPS...? Tipper P og S betyr PowerSupply, men hva med de to første?
    Switched mode power supply

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh..! Takk! :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå også kjøpt 1 PSU fra LJM (samme selger som har L25D). Link.
    Det jeg lurer litt på er hvorvidt dette vil være tilstrekkelig for 2stk L25D. Likeretterene tåler vel 25a om jeg forstår rett, men med kondiser på 63v. Hva vil dette bety? Er det så enkelt at jeg ikke bør overgå 63v på trafoen, eller at trafoens sekundær*1.4<63v? Altså sekundær under 45v?

Siden denne bare koster 150kr eksakt hjem til meg så er det verdt å prøve. Men planen er hovedsaklig å gå for en SMPS.

Newcomer bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Jeg har nå også kjøpt 1 PSU fra LJM (samme selger som har L25D). Link.
    Det jeg lurer litt på er hvorvidt dette vil være tilstrekkelig for 2stk L25D. Likeretterene tåler vel 25a om jeg forstår rett, men med kondiser på 63v. Hva vil dette bety? Er det så enkelt at jeg ikke bør overgå 63v på trafoen, eller at trafoens sekundær*1.4<63v? Altså sekundær under 45v?

Siden denne bare koster 150kr eksakt hjem til meg så er det verdt å prøve. Men planen er hovedsaklig å gå for en SMPS.
    Jeg kjøpte 2, en til hver

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke dumt! 15,000 uf på to kanaler kan bli litt knapt ja. Selv 15k på 1 kanal kan kanskje være litt lite om du har tenkt å hente ut 300w? Ser for meg at man kan få enda mer dynamikk i lydbildet med større ladebank. Eventuelt kan man bytte ut et par kondiser på brettet med noen større. Kan da legge de ved siden av bare koplet med ledning til brettet. Jeg jakter litt på trafoer nå. Bør vel være minimum 500VA og rundt 50v sekundærspenning.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke dumt! 15,000 uf på to kanaler kan bli litt knapt ja. Selv 15k på 1 kanal kan kanskje være litt lite om du har tenkt å hente ut 300w? Ser for meg at man kan få enda mer dynamikk i lydbildet med større ladebank. Eventuelt kan man bytte ut et par kondiser på brettet med noen større. Kan da legge de ved siden av bare koplet med ledning til brettet. Jeg jakter litt på trafoer nå. Bør vel være minimum 500VA og rundt 50v sekundærspenning.
    Jakter trafoer selv, har funnet her MULTICOMP|VTX-146-500-150|TRANSFORMER, 500VA, 2X 50V | Farnell Norge
    Men lurer på om det kanskje hadde gått an å kjøpt 2x25v og seriekoblet, høyere strøm ved 25v. Evt. 2x50 å parallellkoblet å dermed oppnådd høyere strøm slik, eller blir dette helt feil å gjøre, blir det for mye strøm til Psu'en?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, så lenge du ikke overgår kapasiteten til likeretterene eller øker v til over det kondisene takler. Utenom det blir det vel egentlig økonomien som avgjør hva valget faller på. Jeg går for en trafo med 2x50v sekundær ut. Selv om det er litt i nedre sjikt for hva L25D takler så er det tilstrekkelig uansett. Når bruker man virkelig mer enn 200w rms i en 8ohms høyttaler? Da er det nesten snakk om større PA-greier, og det er ikke det jeg skal bruke de til. Hos meg blir det enten PMS eller BEL MKII.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slenger inn denne for den som skulle vær interesert i "lignende" billige kit:
    LM3886 Hi-End AMP Amplifier DIY KIT 68W component SET | eBay
    behøver bare trafo og litt kjøling.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, så lenge du ikke overgår kapasiteten til likeretterene eller øker v til over det kondisene takler. Utenom det blir det vel egentlig økonomien som avgjør hva valget faller på. Jeg går for en trafo med 2x50v sekundær ut. Selv om det er litt i nedre sjikt for hva L25D takler så er det tilstrekkelig uansett. Når bruker man virkelig mer enn 200w rms i en 8ohms høyttaler? Da er det nesten snakk om større PA-greier, og det er ikke det jeg skal bruke de til. Hos meg blir det enten PMS eller BEL MKII.
    200w rms 8 ohm skulle holde, jeg skal drive Dynavoice m-65 inntil videre

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt gleden av å høre en hypex, men etter hva som blir sagt er det toppen av uforvrengt og ufarget lyd. Det jeg stusser litt ved på L25D er litt lav båndbredde, som kanskje vil resultere i litt svakere bass og diskant, men dette vil tiden vise. Legger kanskje inn MiniDSP før effektforsterkeren så jeg kan kompensere litt om det trengs. Dette kan gjøres i etterkant dersom jeg opplever at det trengs.
    hypex er nok kremen på kaka når det gjelder klasse D.
    hadde nok ikke forventet at denne skal komme helt opp dit.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    hypex er nok kremen på kaka når det gjelder klasse D.
    hadde nok ikke forventet at denne skal komme helt opp dit.
    Tror ikke noen kan forvente at dette skal være en direkte utfordrer til hypex nei. Men for de som vil begynne å utforske elektronikkverden og ikke ønsker å betale dobbelt så mye for noe som har halvparten så mye guff, for så å gjøre alle juniorfeil og kræsje hypexene (selv om jeg ser for meg at det er vanskelig), så er dette et greit alternativ? Hypex er jo enklere, men hva hadde livet vært uten en liten utfordring i ny og ne?

Hadde det vært maksimal lydkvalitet i fokus så hadde det nok blitt hypex, men hovedårsaken til dette bygget er å lære meg det grunnleggende innen elektronikken, og håper resultaten blir greit.

Her er en link til DiyAudio, hvor den blir diskutert og testet endel. Får mye skryt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle til å bestille meg en 500VA 2x45v trafo fra farnell, men her må man jo selvsagt handle på vegne av et firma. Får se hva vi får trikset til

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle til å bestille meg en 500VA 2x45v trafo fra farnell, men her må man jo selvsagt handle på vegne av et firma. Får se hva vi får trikset til
    Gjorde akkurat det samme her tidligere så nå bestiller jeg muligens fra Noratel. Endringer i planene mine, jeg skal bygge en stereo effekt i stedet for 2 monoer, holder det fortsatt med en 500va? en 500 va på 2x50 volt vil jo kun være 250va pr. utgang på trafoen, burde man gått for 1000va
    Regner vel med det holder i lange baner med en 500va

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kanskje det går an å bestille i fra 2x50V 500VA ringkerntransformator - Ringkerntrafo.nl

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok få bestilt fra farnell, da jeg tenkte jeg skulle bestille en del rca-kontakter, kabelstrømper og diverse. Må nok bare vente til helgen så får jeg bare pappa til å bestille via firmaet sitt. Får ikke bruk for det de kommende dagene uansett.

Jeg lurte også på å bygge en annen PSU utenom den fra LJM. Hvilke parametre er det viktig å passe på i likeretteren?
    To-faset 25a er vel greit, men hvilke andre parametre er det viktig å være obs på?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok få bestilt fra farnell, da jeg tenkte jeg skulle bestille en del rca-kontakter, kabelstrømper og diverse. Må nok bare vente til helgen så får jeg bare pappa til å bestille via firmaet sitt. Får ikke bruk for det de kommende dagene uansett.

Jeg lurte også på å bygge en annen PSU utenom den fra LJM. Hvilke parametre er det viktig å passe på i likeretteren?
    To-faset 25a er vel greit, men hvilke andre parametre er det viktig å være obs på?
    Er vel 25a den som man kan kjøpe til settet.

Har ombestemt meg litt angående trafo igjen, blir trolig en 2x50 800va her.
    (jaja, mye vil ha mer osv...)
    Har sendt melding til han som selger forsterkerkortene og psu'en nå for å høre om det er ok.
    Angående parametere å slikt så er ikke det min sterke side. Husker ingenting fra tida med elektroteknikk/elektronikk på skolen ikke har jeg gjort dette før selv heller derfor valgte jeg å kjøpe psu og forsterkerkort, så da er det bare loddinga som gjenstår Å dette med lodding har vel gått i samme boka (les: glemmeboka) som teorien, men kanskje akkurat den biten er som å sykle

Side 1 av 34 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •