DIY forsterker - L25D by LJM - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 663
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt kjapp google-research tilsier 2.8ohm på det laveste. Hifiklubben oppgir 3 på det laveste. Da bør man være påpasselig og ha tilstrekkelige sikringer. 8-8,5 ampere mellom likeretter og ladebank og forsterkerkortene. Dersom du prøver da å trekke for mye strøm som kan skade forsterkerkortene, vil sikringen gå. Enkel form for speaker protection spør du meg.
    Vet du hvor i frekvensgangen de trekker så mye? Isåfall kan det hjelpe å dele mot sub og la den ta seg av de frekvensene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Litt kjapp google-research tilsier 2.8ohm på det laveste. Hifiklubben oppgir 3 på det laveste. Da bør man være påpasselig og ha tilstrekkelige sikringer. 8-8,5 ampere mellom likeretter og ladebank og forsterkerkortene. Dersom du prøver da å trekke for mye strøm som kan skade forsterkerkortene, vil sikringen gå. Enkel form for speaker protection spør du meg.
    Vet du hvor i frekvensgangen de trekker så mye? Isåfall kan det hjelpe å dele mot sub og la den ta seg av de frekvensene.
    Har ikke forsket så mye at jeg vet hvordan frekvenser dette skjer med, Bruker nå en emotiva XPA 2, så er ikke noe problem til dags dato :P

Men har lest litt på forum tråden til L25D MY DESIGN L20D IRS2092+IRFI4020H 200W8R - diyAudio

Men mye jeg ikke skjønte pga LJMs dårlige engelsk. Klarer du å tyde hva det er han sier man kan bytte ut får å forbedre modulene?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har lest gjennom den tråden der. Det er snakk om kondiser tror jeg, og strømforsyninger og deres volt ut. Hva som er passelig for hvilket kort.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for morro skyld ble det nettopp bestilt "speaker protection board" fra LJM.
    Link.
    Trenger bare en trafo til denne, da den tar max 24vac.

EDIT: Det står ikke hvor mye strøm den trenger, men rekner ikke med det er nevneverdig mye. En 18-12V, 1,5VA trafo (Link) er kanskje nok?

Newcomer bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Bare for morro skyld ble det nettopp bestilt "speaker protection board" fra LJM.
    Link.
    Trenger bare en trafo til denne, da den tar max 24vac.

EDIT: Det står ikke hvor mye strøm den trenger, men rekner ikke med det er nevneverdig mye. En 18-12V, 1,5VA trafo (Link) er kanskje nok?
    Syns det ser ut som det står 12 v ac ved klemma der.
    http://img01.taobaocdn.com/imgextra/...!!36508936.jpg

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som det brettet skal ha 12v ja, de har en fin litn trafo på antek. Antek - AN-0012 Bilig 10 dollar for trafoen og 14 dollar i frakt.

Men er ikke den hoved trafoen du har sedd på for lite Volt ?? kun 55. LJm anbefaler jo mellom 60 og 78 for optimal ytelse ville ikke heller denne ha vært et bedre alternativ til fernell sin? Antek - AN-8475
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 50V hovedtrafo. Det du må tenke på her er at dette er 50v AC. Etter likeretter kan du gange dette tallet med roten av 2 (ca 1.41). 50*1.41= 70,5. Det er vel akkurat innafor +-70v, er det ikke?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord den trafoen jeg linket til kan ikke brukes? Må vell heller bli denna da? Antek - AN-8450

Så etter den Good PSU brettet som man får kjøpt fra ZOe på ebay Good PSU for L15D L20D L25D | eBay Vill volten være 50x1.41=70.5 ??
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50v er ideelt om du har 8ohm høyttalere, dersom du har høyttalere med litt lavere impedans kan du gå ned til 42-45v for å drive dem bedre ved lavere motstand. Men da vil du får lavere output ved 8ohm, men bedre ytelser ved 4ohm feks.

Det er heller ikke nødvendig med en 800VA trafo. Det holder en stund med 500, da kortene har en effektivitet på ca 90%. Da vil du kunne hente ut 450w/8ohm fordelt på 2 kanaler. 225w pr kanal. Med en 600VA har du nådd begrensingene til forsterkerkortet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir å gå for en 600va 50v fra antek Ser du linket til en side med mange chassis hvilken modell har du valgt å kjøpe?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Antek blir det vel noe slikt som 67USD + 50USD i frakt, og så moms på det hele.
    Da er det vel så billig å bestille fra Farnell.no. De handler riktig nok bare med firmaer, men dersom du kan la noen bestille for deg er det jo ikke stress. Betaling er via giro, så det er jo ikke verre enn at du betaler giroen når den kommer istedet for aktuelt firma. Slik gjorde iallefall jeg det.

Jeg har kjøpt chassis av den øverste typen der. Sølvfarget. Passer inn med en rør-pre som jeg har tenkt å kombinere denne forsterkeren med.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske fint kabinett ja!

Denne var veldig billig MULTICOMP|VTX-146-625-155|TRANSFORMER, 625VA, 2X 55V | Farnell Norge Kanskje man skal gå for denne! Bestilling via firma er ingen problem da fadern har eget firma.
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er litt i øvre sjikt over hva kortet takler. Det man må være påpasselig med er at den ikke drar høyttalere med lav impedans like godt. I forhold til pris var jo den der et kupp, det er det ikke tvil om.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vill ikke den PSU'en fra Ebay gjøre det slik at volten blir 63v før den når modulene?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre funker det nok ikke slik. Den PSU'en har en likeretter og en rekke kondensatorer. Likeretteren vil nok takle volten fra trafoen, men kondensatorene er begrenset til 63v, derav 63v PSU. Dersom man kommer med en 55VAC vil V etter likeretter blir omtrent 78V. Dette overgår kapasiteten til kondisene, og de vil gå i lufta.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare beklage domme spørsmål, er ganske ny på dette feltet men får å bruke dette psu brettet må man jo da ha en trafo på 2x45v?

Den trafoen du skal bruke er på 2x50v hvordan PSU skal du bruke?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen dumme spørsmål. Var selv helt grønn da jeg startet denne tråden for en liten stund siden.

For å bruke den PSUen må man ha en trafo som har en lavere sekundærspenning enn 45V. (45*1.4142= ca63). Man bør ha et par volt å gå på til kondensatorene, så en 42-43V vil være ideelt i et slikt tilfelle.

Jeg skal sette sammen PSUen selv. Man trenger jo bare en likeretter og kondensatorer. Så lenge man er påpasselig med å velge komponenter som takler den høye spenningen og amperen som skal gå igjennom, og passer på å ha et godt med sikringer, så er det ikke noe stort hokus pokus å sette den sammen selv. Fordelen med dette er at du kan være mer kresen på komponenter. Istedet for å slå seg til ro med 60-63v får jeg 70v, som er helt ideelt.

Newcomer bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at det er flere som skal bygge denne. Jeg har ikke fått noen ting enda, men regner med det meste snart er rett rundt hjørnet.
    @jørgensolvik: jeg har bestilt en 2x45v 625 va trafo, samme kasse som andsor bare i svart og 2 psu'er, en til hvert kort, nødvendig?! har ikke peiling

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da blir det vell til at jeg må lage en selv da! Blir nokk å lage en som blir helt lik din! (hermegås ) hehe

Er spent på resultat, har allerede fult av faner oppe med chassis og trafoer ebay og lignende, som ligger klare til bestilling. Skal bare vente til jeg ser resultatet ditt Og er meget spent!

@Bebop haha blir vell mektig med over 1200va på dette settet Men å overdrive er alltid artig!
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    45v er helt på grensen her. Man bør ha være litt forsiktig, kondisene kan få uvanlig kort levetid under slike forhold.

Side 4 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •