DIY forsterker - L25D by LJM - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 34 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 663
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    Helt riktig. Gamle forsterkere som ikke har balansert strøm for skytning?? brukte kondensatorer på høyttaler utgangen på grunn av at det er strøm ut på høyttaler utgangen! arrester mei om jeg tar feil.

veldig billige høyttalere har et meget enkelt å billig delefilter med minimalt med deler. Har som regel kun elektrolytter kondensatorer som er av simpleste, dårligste kvalitet.

vert delefilter må spesial tilpasses vert element!
    Da går du nok langt tilbake i tid, det pensum forsvant fra skolen for mere enn 10 år sia.
    Denne type konstruksjoner har knappast berørt hifimarkedet annet enn en og annen diy'er som på død og liv hadde det for seg at rørtopologi SKULLE brukes Da helst en variant med en forsyning.
    Dette med serie-kondensator trenger ikke nødvendigvis høres ut som en dårlig medisin.
    For ett basselement er impedanskurven stigende mot resonansfrekvensen, dette betraktes fint som en induktiv del som kan kompenseres med en "lik" kapasitiv del. Man kan altså få ett basselement til å spille "dypere" før det runder av ved hjelp av en serie-kondensator.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat

Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    Da går du nok langt tilbake i tid, det pensum forsvant fra skolen for mere enn 10 år sia.
    Denne type konstruksjoner har knappast berørt hifimarkedet annet enn en og annen diy'er som på død og liv hadde det for seg at rørtopologi SKULLE brukes Da helst en variant med en forsyning.
    Dette med serie-kondensator trenger ikke nødvendigvis høres ut som en dårlig medisin.
    For ett basselement er impedanskurven stigende mot resonansfrekvensen, dette betraktes fint som en induktiv del som kan kompenseres med en "lik" kapasitiv del. Man kan altså få ett basselement til å spille "dypere" før det runder av ved hjelp av en serie-kondensator.
    1: Forsterkere med seriekobla kondensator på høyttalerutgangen er nok ikke så vanlig nå lenger.
    Har en venn som har minst bygd 200 stk. Eldre forsterker kort av en type med dette prinspipe! Han er nok den privatpersonen som har byget det største hjemmelagede PA anlegge i Norge.

2: Noe jeg lurer på angående L25D forsterkeren. Leser på forskeligge forumer at lyden er lit lettere å har ikke så mye punsj i bassen som vanlige klass AB forsterkere pleier å ha. Å noen sier at diskanten på L25D kan vera lit skarpere. Stemmer det?

Er det noen som har direkte sammenligna lyden mellom en vanlig bra Class-AB forsterker å L25D?

3: En annen ting: Spurte han jeg kjøpte L20 forsterkeren av hvorfor den ikke yter 300wat som det er oppgitt. Da fikk jeg dette svare.

it is a formula to caculate the power of the item.
    electronic potential makes it
    300w

Er det noen som har vert borti dette? Er dette bare en tulle måte?
    Virker som billige forsterker kort fra ebay ikke er så seriøse på oppgitt watt.
    Har 3 forskeligge forsterkere fra ebay som er oppgitt mye mere watt en det er i virkeligheten.

4: Forresten nå venter jeg på en (LJM Mini P7 pre-amplifier) blir artig å høre vor bra denne er.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa min L25D opp mot min Emotiva XPa 2 classe AB. L25 var veldig pinglete over hele registrert, men manglet mest i bunnen. Ble ekstremt lite punch i bunnen.

Diskanten va ik så veldig skarp, men va litt mere frempå. Alt i alt dårligere all around enn Emotivaen på mine B&W 683.
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mine koblet til Klipsch RF-82, noe som i utgangspunktet skal være håpløst, men er positivt overrasket. Har ikke rotet meg til å måle noe frekvensrespons, men RF-82 skal rulle av rundt 35Hz ( ? ) og jeg synes det er grei punch ned dit. Det som overrasker mest er at det ikke blir noe skriking i diskant før volumet blir nokså høyt. Hadde tidligere en Rotel RB-985, og da ble det raskere skrikete diskant synes jeg.

Om en skal beregne teoretisk effekt fra et forsterkertrinn er formelen U*U/(8*RL) hvor RL er lastmotstanden/høyttalerimpedans, og U er total spenning, dvs med 2x60V blir U=120V. Dersom spenningen da er 2x60V vil en få teoretisk effekt 225W, men i praksis ender en nok mer rundt 150V.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg har mine koblet til Klipsch RF-82, noe som i utgangspunktet skal være håpløst, men er positivt overrasket. Har ikke rotet meg til å måle noe frekvensrespons, men RF-82 skal rulle av rundt 35Hz ( ? ) og jeg synes det er grei punch ned dit. Det som overrasker mest er at det ikke blir noe skriking i diskant før volumet blir nokså høyt. Hadde tidligere en Rotel RB-985, og da ble det raskere skrikete diskant synes jeg.

Om en skal beregne teoretisk effekt fra et forsterkertrinn er formelen U*U/(8*RL) hvor RL er lastmotstanden/høyttalerimpedans, og U er total spenning, dvs med 2x60V blir U=120V. Dersom spenningen da er 2x60V vil en få teoretisk effekt 225W, men i praksis ender en nok mer rundt 150V.
    skjønte ikke helt! kunne du sette opp formelen lit annerledes?

Tror grunnen til at noen liker lyden på L25D å noen ikke kan ha noe med hvilken lyd kilde du mater forsterkeren med å hvilke høyttalere du bruker å hvordan akustikken er i rommet! Har opplevd at en høyttaler låter skarpere med en lydkilde en med en anen lydkilde. å at høyttaleren basser lite i et rom men basser bra i et annet rom for eksempel.

Men det (jørgensolvik) skriver om at lyden var pinglete på L25D sammenlignet med Emotiva XPa 2 classe AB har jeg har hørt flere andre på Internett si om rimelige Class-D. å jeg har oplevd det på en Rimelig Class-D. Men det blir som å sammenligne sjokolade med biff. lit urettferdig sammenligning siden Emotiva XPa 2 er en klart bedre forsterker.

Har man bra anlegg i et rom med dårlig akustikk å et lit dårligere anlegg i et rom med bra akustikk så låter det dårligste anlegge best siden akustikken i romme er bra. Dette har jeg opplevd!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60 V ut: 120*120/(8*Rl)=60*60/(2* Rlast)
    eksempel: 40 v ut for en 100watter er typisk i 8 Ohm mens spiss effekt er høyere.
    40V*40V/(2*8 Ohm)=100W rms

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DM693 høytaleren har en impedans kurve som når 3 ohm, ikke akurat en
    passende last for L25D og L20D, som er beregnet for 8 ohm last.
    Prøv L15D, som går på lavere railer, og leverer mer strøm,
    (om strømforsyningen tillater dette).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    60 V ut: 120*120/(8*Rl)=60*60/(2* Rlast)
    eksempel: 40 v ut for en 100watter er typisk i 8 Ohm mens spiss effekt er høyere.
    40V*40V/(2*8 Ohm)=100W rms
    egentlig så er den litt mere komplisert
    men denne metoden fungerer helt fint om en ikke må ha et nøyktig tall

her er den inviklede:
    40V*0.707=28.28Vrms eller 40V/1.414=28.28Vrms
    28.28*28.28/8ohm=99.96W
    så en differanse på 0.04W i dette tilfelle

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    egentlig så er den litt mere komplisert
    men denne metoden fungerer helt fint om en ikke må ha et nøyktig tall

her er den inviklede:
    40V*0.707=28.28Vrms eller 40V/1.414=28.28Vrms
    28.28*28.28/8ohm=99.96W
    så en differanse på 0.04W i dette tilfelle
    Næ.... hør da main :wink: ! først så er ikke dette noe jeg på død og liv må ha absolutt rett i, men her er det dine avrundingsfeil med 1/sqrt2 og roten av 2 som har avrundingsfeil. same crap different vrapping

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det fortsatt er noen der ute som fortsatt bruker disse unntatt meg, men slenger et spørsmål ut i luften uansett.
    Har akkurat satt inn to nye blokker i eska mi, slik at jeg har to trinn per høyttaler for bi-amping. En 500VA trafo pluss 6x10000uF per høyttaler og to L25D.
    Sitter med to Speaker protection board som jeg tenkte å putte inn, en til hver høyttaler, men begynner å bli litt i tvil om jeg skal ta meg bryet med det.
    Har et par andre trinn hvor jeg har montert dette, og det fungerer forsåvidt greit, men det har fungert uten SPB også, så jeg er litt usikker på om dette gjør noe med lyden.

Hvordan gjør dere det?

Edit: Etter å ha koblet opp ga svaret seg selv, masse ulyder fra høyttalerne når jeg slår av forsterkeren, så her må det et rele inn for å slippe dette. Ang. lyd, så synes jeg ting ble litt roligere og bedre plassert ved bi-amp, selv om hver høyttaler blir foret fra samme strømforsyning som tidligere.
    Sist endret av jakv; 09-30-2013 kl 10:12

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemningsbilde 4xL25D

DIY forsterker - L25D by LJM-stemningsbilde-l25d-jpg

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min står enda på test-benken med tubebuffrer å nye kondiser.. Har ikke hatt mye tid i det siste til å ferdistille oppgraderingen! Skal få delt noen bilder når jeg er ferdig (satser på at det ikke blir lenge til)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tubebufferen virker som et spennende prosjekt. Regner med en fyldig beskrivelse av lyden etterhvert

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner jeg å bli ferdig! Bare å vente på at tubene skal komme fra Hongkong! Hadde noen 6n1p tuber men de kunne dessverre ikke brukes, Så da bli det 6N11

Men en ting jeg lurer på! Vi har før snakked om denne fase endringen på HT ut. Det vill jo da si at pluss på høyttaler skal gå rett i Ground? Men da vill jo ikke pluss på høyttaler være koblet i speaker protection board?

DIY forsterker - L25D by LJM-2013-12-07-22-40-11-jpgDIY forsterker - L25D by LJM-2013-12-08-21-00-16-jpg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er pluss eller minus som er koblet i SPB er egentlig uvesentlig, uansett vil du miste forbindelsen mellom høyttaler og forsterker. Men om du vil kan du jo koble om slik at det er plussen som mister forbindelsen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det lyd i forsterkern! Står enda på test benken og kjører inn tubene, og skal testes en del før jeg i det heletatt tørr å koble den på mine Sonus Faber Venere 3.0!

Har noe brummlyd når den ikke får signal, tenker vell at dette har noe med jordinga til tube buffrern! Dette må fikses.
    Har endre fase, og er merkbar foskjell bare der.
    Nå har jeg litt problemer med å huske hvordan lyden var før jeg koblet inn tubebuffrern, men tror jeg syns lyden ble en del varmere nå enn den var før, Har jo heller ikke Dm683 lenger så får ikke direkte sammenlignet!

Bruker nå 6N11 tuber, men må vell vurdere å bytte til noen 6N23 tuber kanskje!, Prøvde med noen russiske 6N1P men dettte funket ikke, da må det byttes noen komponenter i buffrern.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å høre att du har fått liv i monsteret igjen
    Håper du får bort hummingen, sånt er jo ufattelig irriterende.

Kan jeg spøre hva forskjellen på de rørtypene du besktiver er?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hummingen kommer fra den buffrern, ble avart mot det av selger at Jording var viktig!

Neie forskjelln, er jeg ikke så sikker på selv, da jeg ikke er noen tube man. Men de skal alle ha sin egen karistiske lyd.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik Vis post
    Da er det lyd i forsterkern! Står enda på test benken og kjører inn tubene, og skal testes en del før jeg i det heletatt tørr å koble den på mine Sonus Faber Venere 3.0!

Har noe brummlyd når den ikke får signal, tenker vell at dette har noe med jordinga til tube buffrern! Dette må fikses.
    Har endre fase, og er merkbar foskjell bare der.
    Nå har jeg litt problemer med å huske hvordan lyden var før jeg koblet inn tubebuffrern, men tror jeg syns lyden ble en del varmere nå enn den var før, Har jo heller ikke Dm683 lenger så får ikke direkte sammenlignet!

Bruker nå 6N11 tuber, men må vell vurdere å bytte til noen 6N23 tuber kanskje!, Prøvde med noen russiske 6N1P men dettte funket ikke, da må det byttes noen komponenter i buffrern.
    Har du tatt sjansen med Sonus Faber? Inntrykk?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har rett og slett ikke hatt tid til å få fikset jordingen eller få tak i den endelige høytaler kablingen som skal være inni. Trenger og noen litt mere tungdrevene høyttalere å teste på, før jeg tar den på SF. Bruker nå noen stakkarslige Eltax bokhøyttalere, er ikke mye last de tar.

Er nå på juleferie så skal få mer tid over nyttår! Men det er ingen tvil om at tubebuffrern har hatt impact på lydsignaturen. Om den er bra eller dårlig kan jeg ikke si akkurat nå.

Side 31 av 34 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •