DIY forsterker - L25D by LJM - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 34 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 663
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitat

.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat

.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    di fleste bytter ut den seriekoblede kondensatoren som er på line inn +
    (CP1 22uf) på L25D schematics.
    med polyester heller polypropylen som blir brukt på høyttaler delefilteret. Men di er ganske store å må derfor verre utafor heller under forsterkeren.

Sitat:
    By removing the input capacitor(10uf) the amplifiers started to sound
    and quite nice

L25D schematics
    http://www.platenspeler.com/diy/amps/LD25/L25D.jpg

eksempel på bruk av polypropylen heller polyester kondensatorer
    Assembled Hi Fi 5 1 Channel Audio Amplifier 5X80W 160W TDA7294 Class D Amp Board | eBay

LM4702 Assembly 2X100W Class AB Audio Power Amplifier Board ± 45V ± 60V | eBay

XY TDA8920BTH 80W 80W Class D Amplifier Board | eBay

kondensatorer typer, brusomeråder
    Electronic Hobbyists Corner - Capacitors
    Har også lest en plass at de syns lyden ble finere med å ta bort input kondisen, men probleme da er at da fjerner man en DC protector som beskytter Irs92 chippen. Så LJM(han som laga korte) anbefalte det ikke!

Takk for tips om polypropylen og polyester! Må se om kanskje bestiller meg et par stykker! Skal i første omgang prøve med disse Elna kondisene som skal være av rimelig høy kvalitet

Edit: Tenkte du da på å bruke noe slik som dette? Google
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal ta bort kondensatoren på input, må du måle om du har dc på utgangen på kilden, om du ikke har det trenger du ikke kondensatoren...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat

.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat

Sitat Opprinnelig postet av jeppfi
    Meld deg på norskkurs asap! Er dritt lei av de idiotiske innleggene og den forbanna dårlige norsken din. Meld deg på kurs her: http://www.campusonline.no/

Er ikke meningen å være frekk, men du kan umulig kjøre innleggene dine igjennom Word, for den hadde rettet opp så forbanna mange feil. Du sier at du ikke vil konkurrere om høyest kunnskapsnivå, men det er ingen som gjør det. Du kommer med helt idiotiske meninger uten å begrunne en dritt, er det rart at folk blir forbanna/frustrert?

My two cents...
    Nå må du roe deg lit ned! skjønner overhode ikke hvorfor du reagerer son som du gjør! innlegge var ikke til deg men en anen på AvForum.

( Er ikke meningen å være frekk ) du er veldig frekk!

selv om det er noen små skrive feil så skjønner du hva jeg skriver regner jeg med, ellers så er det noe galt med leseren!

OpenOffice finer ikke så mye feil med ordene!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat

Er ikke meningen å være frekk, men er så lei av å måtte bruke flere minutter på å tyde hva du skriver. Det er ikke små skrivefeil, det er enorme plasseringsfeil av ord og feilskriving. Jeg har sett innvandrere som har bodd i Norge i 2-3 år som skriver bedre enn deg. Lær deg grammatikk, så kan du begynne å komme med de idiotiske påstandene dine (referere til horn-påstanden).
    likevel så skjønner jeg virkelig ikke vitsen med å reagere så hardt som du gjør! Det blir bare verre av det!

jeg fikk en person til å lese det siste jeg skrev om kondensatorer å han hadde ingen problemer med å kjøne, lese det!

Klare man ikke å si ting på en lit normal, hyggelig måte så ikke si noe!

Er man misfornøyd heller irritert på en person over noe han gjør, skriver så
    er det bedre å ta det på privatmelding!

Når jeg sender privatmelding til folk så har di en mye roligere å hyggeligere tone en di har her inne på AvForum! Er det for å tøffe sei for di andre på AvForum heler noe lignende?

Ja dette er en L25D tråd som egentlig kun skall handle om L25D
    men det er vel lov å si at det kan verre høyttaleren å horn diskanten som har skylla når lyden blir lit skarp Med L25D forsterkeren som det ble for en.

Egentlig Så lenge brukeren av utstyre er fornøyd så spiller det egentlig ikke noe hva andre sier, syns.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat

Du skriver som om du var 4 år, og han som leste det må skrive like elendig som deg da. Gjør deg skikkelig forstått før du skriver igjen, det er min mening. Har også tatt det med deg på PM, men ser ikke ut som om det hjalp.

Skrotnisse...
    jeg skjønner hva du sier!
    Jeg bruker for mye tid på AvForum å har egentlig bedre ting å gjøre en å krangle med vanskelige folk!
    så det er ikke siker jeg kommer til å verre så mye på AvForum fremover!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver som om du var 4 år, og han som leste det må skrive like elendig som deg da. Gjør deg skikkelig forstått før du skriver igjen, det er min mening. Har også tatt det med deg på PM, men ser ikke ut som om det hjalp.

Skrotnisse...
    Regner i grunnen med at en moderator rydder opp her etter hvert, men inntil det skjer så kan du gå borti en krok og ta deg en bolle, så du får roet deg ned litt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeppfi har vel eg fint lite på forumet å gjør, om ikke dette er OffTopic vet ikke jeg! Jeppfi sine meninger er helt klart mer idiotiske enn Skrotkalle sine

Hmm, dær sank jeg vist nedover mot Jeppfi sitt nivå, men jeg er enda langt ifra

God påske

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pirmin
    Jeppfi har vel eg fint lite på forumet å gjør, om ikke dette er OffTopic vet ikke jeg! Jeppfi sine meninger er helt klart mer idiotiske enn Skrotkalle sine

Hmm, dær sank jeg vist nedover mot Jeppfi sitt nivå, men jeg er enda langt ifra

God påske
    Hvis du leser over de innleggene SKROTKALLE ikke har slettet, så ser du en god del usaklig diskusjon. Han skryter vilt av Hypex forsterkerne sine i tråder om helt andre ting. Han kommer med uttalelser om at andre på forumet konkurrerer om å være best, ramser opp alt utstyret sitt i trådene, ramser opp utdanningen sin og at han har hifiblader og loddestasjon.

LES innleggene hans, så kan du kommentere. Jeg trenger ingen til å klassifisere noen meninger som mest idiotisk eller ikke.

Men nå er det mer enn nok off-topic fra min sin side. Ta resten på PM hvis det er noe mer du vil nevne.

God påske ja

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æ kan blant annet nevne at du har skrivefeil i siste innlegg, har lest hele tråden og klare fint å lese forbi mye av d skrotkalle skriver. Har selv l25d så denne følger jeg med på, men å trakkasere folk for norskkunnskapen syns jeg er idiotisk. Har ikke behov for å ta mer PM med deg. Og personangrep syns jeg ikke hører hjemme på et Hififorum...

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At dere gidder! La oss holde oss til L25D på denne tråden! Er bare patetisk å kritisere Skrotskalle for skrivefeil/dysleksi. Alle skjønner hva han skriver uansett.

Vurderer sterkt å gå for skrotskalles tips å ta en Polypropylen kondis på line in+. Noen andre som har lest eller vet om dette har noe for seg, med tanke på lyd kvalitet??
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha noe konkret fakta, eller kunnskap om dette er sammenlignbart, så er det vel en grunn til att elektrolytt kondisser ikke blir brukt i passive delefilter o.l.? Arrester meg om jeg tar feil!

Fra ett lite konkret svar til ett spørsmål. Jeg har fått kloa i 4 deilige SEAS P21REX elementer. Utfordringa her er att de er på 10ohm. Noen som har erfaringer med L25D og 5 eller 10 ohm? Eventuelt hva bør jeg gjøre på PSU siden?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du belaster L25D med 10ohm er du veldig på den sikre siden. Jeg mener også at 5ohm skal gå bra så lenge du ikke prøver å dytte på alt for mye effekt.
    Fordelen med 10ohm er at de ikketrekker så mye strøm da, og at du (i teorien) kan gå ned på kapasitansen i strømforsyninga, selv om det er nokså marginalt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikSt
    Uten å ha noe konkret fakta, eller kunnskap om dette er sammenlignbart, så er det vel en grunn til att elektrolytt kondisser ikke blir brukt i passive delefilter o.l.? Arrester meg om jeg tar feil!
    Det er grunner til at de ikke blir brukt ja, for det første er det jo polaritet på de, så dersom du snur fasen bakpå høyttaleren for eksempel så vil du nok kunne få trøbbel (skal ikke si det helt sikkert, men jeg tror det). Et annet problem er at det hos mange produsenter er tillatt +/- 40% avvik fra oppgitt verdi. Feks kan kan en 10uF være hvor som helst mellom 6 og 14 uF. Så dersom polaritet ikke var et problem, så ville du måtte matche komponenter på et helt annet nivå enn du må med feks folie-kondiser, som kanskje har 5% avvikstoleranse.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes bipolare elektrolytter som brukes i delefilter. I skikkelig billige høyttalere hvor det bare er en kondis i serie med diskanten er det gjene vanlige elektrolytter. Da er det kjipeste sort høyttaler det er snakk om.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det er grunner til at de ikke blir brukt ja, for det første er det jo polaritet på de, så dersom du snur fasen bakpå høyttaleren for eksempel så vil du nok kunne få trøbbel (skal ikke si det helt sikkert, men jeg tror det). Et annet problem er at det hos mange produsenter er tillatt +/- 40% avvik fra oppgitt verdi. Feks kan kan en 10uF være hvor som helst mellom 6 og 14 uF. Så dersom polaritet ikke var et problem, så ville du måtte matche komponenter på et helt annet nivå enn du må med feks folie-kondiser, som kanskje har 5% avvikstoleranse.

neida, elektrolytt kondensatorer finnes i 2 typerolariserte og BIpolare (uten polaritet) og det er bipolare man bruker internt i et passive delefilter MEN mange vintage forsterkere bruker som regle polariserte kondensatorer i serie med utgangenen i asymmetriske utgangs trinn (har bare en asymmetrisk spenning,(feks gnd og + 50v.) så, elektrolytter er ganske utbredt men særlig i rimelige passive delefiltre der prisen er viktigere enn kvaliteten -de er mye billigere enn bedre kondensatorer helt enkelt, og de eldes også fortere.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    neida, elektrolytt kondensatorer finnes i 2 typerolariserte og BIpolare
    Selvsagt gjør de det.. Jeg tenkte meg ikke godt nok om før jeg skrev, takk! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat

Sitat Opprinnelig postet av matador
    neida, elektrolytt kondensatorer finnes i 2 typerolariserte og BIpolare (uten polaritet) og det er bipolare man bruker internt i et passive delefilter MEN mange vintage forsterkere bruker som regle polariserte kondensatorer i serie med utgangenen i asymmetriske utgangs trinn (har bare en asymmetrisk spenning,(feks gnd og + 50v.) så, elektrolytter er ganske utbredt men særlig i rimelige passive delefiltre der prisen er viktigere enn kvaliteten -de er mye billigere enn bedre kondensatorer helt enkelt, og de eldes også fortere.

Helt riktig. Gamle forsterkere som ikke har balansert strøm for skytning brukte kondensatorer på høyttaler utgangen på grunn av at det er strøm ut på høyttaler utgangen! arrester mei om jeg tar feil.

veldig billige høyttalere har et meget enkelt å billig delefilter med minimalt med deler. Har som regel kun elektrolytter kondensatorer som er av simpleste, dårligste kvalitet.

vert delefilter må spesial tilpasses vert element!

Side 30 av 34 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •