DIY forsterker - L25D by LJM - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 663
    Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    4? Burde jeg ikke hatt 2 da? Jeg har bestilt en til i etterkant. Med 4 tilkoplingspunkt rekner jeg med at 2 av dem er + og - inn, mens de to andre er + og - ut. Da er det vel 2 stk som er nødvendig?

Og et spørsmål sånn i farten, kan man paralellkoble inn på likeretteren? Den tåler jo 25a, og hver sekundær på trafoen er på 5a. Slik trenger man bare 1 likeretter om det lar seg gjøre.
    Siden du ikke har center tap trafo har du ikke noe jord/GND. Noen løser det ved å bruke 2 likerettere der man kobler sammen + fra den ene, og - fra den andre. Over disse vil du få 0v.

Man kan også koble sammen to av ledningene som kommer fra trafo for å få 0v, men da må man vite hvilke to man skal koble sammen. Om ikke polaritet er angitt noe sted blir det litt værre. Da må du til med oscilloskop for å finne det ut.

En likeretter har ikke noe + og - inn. Det er vekselspenning ut fra trafo og inn på likeretter. Jobben dens er å omdanne AC til DC.

Det kan gå veldig galt om du kobler feil når du holder på med strømforsyninger, så dobbeltsjekk alle koblinger og spør noen kyndige om du er usikker.

Det skal ikke stort til før du plutselig har 1000v ut fra trafo, og det er ikke noe kult å sitte med nesa rett over kondensatorene da. Det smeller skikkelig.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Siden du ikke har center tap trafo har du ikke noe jord/GND. Noen løser det ved å bruke 2 likerettere der man kobler sammen + fra den ene, og - fra den andre. Over disse vil du få 0v.

Man kan også koble sammen to av ledningene som kommer fra trafo for å få 0v, men da må man vite hvilke to man skal koble sammen. Om ikke polaritet er angitt noe sted blir det litt værre. Da må du til med oscilloskop for å finne det ut.

En likeretter har ikke noe + og - inn. Det er vekselspenning ut fra trafo og inn på likeretter. Jobben dens er å omdanne AC til DC.

Det kan gå veldig galt om du kobler feil når du holder på med strømforsyninger, så dobbeltsjekk alle koblinger og spør noen kyndige om du er usikker.

Det skal ikke stort til før du plutselig har 1000v ut fra trafo, og det er ikke noe kult å sitte med nesa rett over kondensatorene da. Det smeller skikkelig.
    Her er info om den jeg har kjøpt: Link.

Hvilke er det som skal koples sammen her?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er info om den jeg har kjøpt: Link.

Hvilke er det som skal koples sammen her?

Jeg er ganske fersk i dette gamet selv, så jeg tør ikke si noe sikkert.

Så vidt jeg kan skjønne, er det gul og sort som skal kobles sammen. Der får du GND som skal videre til filter osv.

PS: Mellom orange og rød er det nå 100v.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror jeg må ha litt hjelp her. Denne nettsiden har hjulpet meg litt. Som oppsummering sier han at man bør ha en 600va trafo for 2x200w klasse AB, men siden vi her har klasse D, som er mer effektivt, går det vel bra med en 500va.

EDIT: Her står det mye nyttig.

Det er rett som du sier at man må koble sammen de to midterste dersom man bruker en likeretter, eller man kan bruke to likerettere og dermed slippe å tenke på akkurat det.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye god info der.

En annen side som kan være grei å titte på er: Elliott Sound Products - The Audio Pages (Main Index)

Om vi tar utgangspunkt i 90% effektivitet, vil du kunne få nærmere 270w per kanal i 8ohm med den trafoen. Så... 2x200w 8r burde gå veldig greit.

Men det kan være lurt å være forsiktig dersom du skal drive 4ohms høytalere. Da vil det med +-70v lett gå så mye strøm at komponenter kan/vil ta skade.

Har du tegnet eller funnet et koblingsskjema du skal bruke?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye god info der.

En annen side som kan være grei å titte på er: Elliott Sound Products - The Audio Pages (Main Index)

Om vi tar utgangspunkt i 90% effektivitet, vil du kunne få nærmere 270w per kanal i 8ohm med den trafoen. Så... 2x200w 8r burde gå veldig greit.

Men det kan være lurt å være forsiktig dersom du skal drive 4ohms høytalere. Da vil det med +-70v lett gå så mye strøm at komponenter kan/vil ta skade.

Har du tegnet eller funnet et koblingsskjema du skal bruke?
    Har ikke funnet noe koblingsskjema nei. Nå vet jeg ikke akkurat hva kabinettet blir levert med mtp strømkontakt, om det er med sikring i den som kommer med.

Om jeg bruker en eller to likerettere er vel egentlig akkurat det samme, så lenge den takler volt og amp. Med de midterste koblet sammen og i jord så får du vel 50v, 10amp, da en vikling er på 5a.

Jeg har tenkt å drive enten BEL MKII eller Poor Mans Strad fra Troels Gravesen. PMS går akkurat ned på 5ohm på det laveste, så tror det skal gå bra. Kommer nok ikke til å bruke mer enn halvparten av hva forsterkeren klarer uansett. BEL vet jeg ikke hvor lav motstand de gir på det laveste.

Hvilke komponenter er det du mener kan/vil ta skade?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke funnet noe koblingsskjema nei. Nå vet jeg ikke akkurat hva kabinettet blir levert med mtp strømkontakt, om det er med sikring i den som kommer med.

Om jeg bruker en eller to likerettere er vel egentlig akkurat det samme, så lenge den takler volt og amp. Med de midterste koblet sammen og i jord så får du vel 50v, 10amp, da en vikling er på 5a.

Jeg har tenkt å drive enten BEL MKII eller Poor Mans Strad fra Troels Gravesen. PMS går akkurat ned på 5ohm på det laveste, så tror det skal gå bra. Kommer nok ikke til å bruke mer enn halvparten av hva forsterkeren klarer uansett. BEL vet jeg ikke hvor lav motstand de gir på det laveste.

Hvilke komponenter er det du mener kan/vil ta skade?

Det enkleste er å seriekoble sek. viklinger på trafo og bruke kun én likeretter.

Du vil kunne trekke 5A på både + og - rail, så ja. Du kan trekke 10A til sammen.

5ohm på det laveste er ikke noe problem.

Det jeg mente med å ødelegge komponenter var at volumkontrollen kan bli litt missvisende. Nå er den riktignok logaritmisk, men det blir nesten som at halv styrke på forforsterkeren egentlig er full styrke ift. effektforsterkeren.

Fullt signal inn på en forsterker som får +-70v med 4r last er i teorien 550w eller så. Noe som ikke lar seg gjøre, siden strømmen blir alt for høy. Et av hovedkomponentene i L25D har en max rating på 9A .. 9*9*4 = 324w. Over dette så kan mye rart skje .. spesielt når du ikke har en beskyttelseskrets til høytalerene

Men så lenge du spiller med ørene, og ikke med øynene på volumkontrollen er det ikke noe å tenke på.
    Det var bare ment som en advarsel i fall du fikk lyst til å prøve forsterkeren på noen basskasser eller annet leketøy med lav impdanse.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er å seriekoble sek. viklinger på trafo og bruke kun én likeretter.

Du vil kunne trekke 5A på både + og - rail, så ja. Du kan trekke 10A til sammen.

5ohm på det laveste er ikke noe problem.

Det jeg mente med å ødelegge komponenter var at volumkontrollen kan bli litt missvisende. Nå er den riktignok logaritmisk, men det blir nesten som at halv styrke på forforsterkeren egentlig er full styrke ift. effektforsterkeren.

Fullt signal inn på en forsterker som får +-70v med 4r last er i teorien 550w eller så. Noe som ikke lar seg gjøre, siden strømmen blir alt for høy. Et av hovedkomponentene i L25D har en max rating på 9A .. 9*9*4 = 324w. Over dette så kan mye rart skje .. spesielt når du ikke har en beskyttelseskrets til høytalerene

Men så lenge du spiller med ørene, og ikke med øynene på volumkontrollen er det ikke noe å tenke på.
    Det var bare ment som en advarsel i fall du fikk lyst til å prøve forsterkeren på noen basskasser eller annet leketøy med lav impdanse.
    Man får vel maks 2Vrms ut fra en pre, så utfra det kan man kanskje sette på en liten motstander etter RCA-kontakten for å dempe signalet litt? Bare for sikkerhet.

Men med kun en likeretter og to av ledningene går til jord, kobler man vanlig på likeretteren og tar ut DC på vanlig måte? Fra likeretter så enda en sikring mellom den og ladebank, så videre til forsterkerchipene?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får vel maks 2Vrms ut fra en pre, så utfra det kan man kanskje sette på en liten motstander etter RCA-kontakten for å dempe signalet litt? Bare for sikkerhet.

Men med kun en likeretter og to av ledningene går til jord, kobler man vanlig på likeretteren og tar ut DC på vanlig måte? Fra likeretter så enda en sikring mellom den og ladebank, så videre til forsterkerchipene?

Det er en mulighet. Du kan også bruke et potmeter. På den måten får du mulighet til å justere gain.

Men så lenge du ikke går inn for å drepe noe, eller kobler opp en bil-basser på fyllefest, klarer du deg fint uten.

De to ledningene som er "til overs" skal til likeretter, ja. De to som er koblet sammen skal videre til jord på kondensatorbank/filter.

Husk sikring på både + og - siden.

Jeg regner med at du har multimeter, så du får sjekket at alt er OK før du kobler til noe?

PS: Ikke glem å sjekke opp polaritet på sekundærviklinger med noen som faktisk vet før du setter strøm på. Jeg kan ikke garantere at jeg har rett når det gjelder hvilke ledninger som skal kobles sammen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en mulighet. Du kan også bruke et potmeter. På den måten får du mulighet til å justere gain.

Men så lenge du ikke går inn for å drepe noe, eller kobler opp en bil-basser på fyllefest, klarer du deg fint uten.

De to ledningene som er "til overs" skal til likeretter, ja. De to som er koblet sammen skal videre til jord på kondensatorbank/filter.

Husk sikring på både + og - siden.

Jeg regner med at du har multimeter, så du får sjekket at alt er OK før du kobler til noe?

PS: Ikke glem å sjekke opp polaritet på sekundærviklinger med noen som faktisk vet før du setter strøm på. Jeg kan ikke garantere at jeg har rett når det gjelder hvilke ledninger som skal kobles sammen.
    Hehe, lite fyllefest og bilbasser! Men takk for advarselen
    Blir selvsagt sikring på både + og -.
    Skal bli tatt på alvor når det er snakk om å plugge det i veggen, og før også selvsagt. Satt å fiklet med noen kretskort på en dvdreciever igår som hadde tatt kvelden. Det hadde gått et par minutter fra jeg tok ut kontakten men likevel fikk jeg meg en liten smell av en kondis!

Her er det jo mye grei info rundt koblingen av det hele. Den midterste illustrasjonen er jo veldig beskrivende for dette oppsettet bortsett fra at det er et ekstra par sikringer etter likeretter. Men de to viklingene som skal kobles sammen trenger ikke innom ladebanken? De kan gå rett i chassiset? Så kobles kondisene likt som på illustrasjonen og i felles jord(chassiset).

Legger ved illustrasjonene:

#3 Hva er poenget med denne? Hvorfor splitte støyten for å ha nok kabler til to likerettere, når man kan legge opp slik at man ikke sender noe til jord?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    ingen som bestiller fra antek da? 500VA til $57 eller 600VA til $67
    Litt på etterskudd her!
    Fordi 57USD+44USD i frakt så kommer du på det samme uten moms inkludert. Da kjøper jeg heller hos noen som har norsk leverandør Men det var endel artige og billige strømforsyninger der forøvrig. Dessverre står det ikke hvilke komponenter som er brukt i likeretter og ladebank.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske fersk i dette gamet selv, så jeg tør ikke si noe sikkert.

Så vidt jeg kan skjønne, er det gul og sort som skal kobles sammen. Der får du GND som skal videre til filter osv.

PS: Mellom orange og rød er det nå 100v.
    Siden det er sinusbølger som er i sving her, og etter likeretteren så har man "rettet de negative bølgene opp" i mangel av et bedre uttrykk? Slik at etter likeretter her vil man få 50*2^1/2 eller 50*1.4142? som skulle bli 70v.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fremeles litt undrende her. Om man ser på illustrasjonen her:

Her vises de to forskjellige måtene å gjøre det med koblingen på trafoen.
    Dersom man kobler i parallell får man 25v 10amp feks. Med seriekobling får man 50v 5amp. Er det ikke i dette tilfellet da greiest å bruke parallellkobling og èn likeretter?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare et spørsmål. Vill disse forsterkermodulene klara å drive store høyttalere? slik som B&W 683?

Ser og at LJM anbefaler å bruke et speaker protection board med dette settet.
    LJM- Power supply kit with Speaker protection for Amp | eBay

Her er LJMs tegning diyAudio

Leste og at Ljm mener at Linear PSU er det beste og han ville ha valgt det fremfor SMPS.
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at den klarer å dra 683 ja. 250w drar det meste av gulvstående i "vanlig" størrelse. Men jo mer headroom man har jo bedre blir det som regel.

Et slikt protection board er vel å foretrekke dersom man er veldig bekymret for at alt skal gå i lufta. Du kan eventuelt sette inn en 9a sikring mellom psu og hver av forsterkerkortene. Da vil de bryte før kortene trekker såpass mye at noe ryker.
    Uten så må man jo alltid være forsiktig når forsterkerens krefter overgår høyttalerens kapasiteter.

Linear PSU versus SMPS har jeg personlig ingen formening om, men bl.a TangenAv mener at SMPS'ene til hypex er gode greier, og dette er mann med kunnskap.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at den klarer å dra 683 ja. 250w drar det meste av gulvstående i "vanlig" størrelse. Men jo mer headroom man har jo bedre blir det som regel.

Et slikt protection board er vel å foretrekke dersom man er veldig bekymret for at alt skal gå i lufta. Du kan eventuelt sette inn en 9a sikring mellom psu og hver av forsterkerkortene. Da vil de bryte før kortene trekker såpass mye at noe ryker.
    Uten så må man jo alltid være forsiktig når forsterkerens krefter overgår høyttalerens kapasiteter.

Linear PSU versus SMPS har jeg personlig ingen formening om, men bl.a TangenAv mener at SMPS'ene til hypex er gode greier, og dette er mann med kunnskap.
    Ja et SMPS er gode greier har jeg lest før. Jeg bare siterte det som LJM sa på tråden hans

Er det lenge igjen til du er ferdi med forsterkeren? Er ganske spent da jeg selv har meget lyst å bygge samme kittet, bare i mono blokker, med sepparate strømforsyninger til vær. Burde jeg velge 300watt transformater eller 500watts per blokk?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er sent for ca en uke siden. Dersom tollen ikke tukler altfor mye med tingene bør alt være i hus neste helg eller helgen etter det. Det eneste som mangler da er kabinettet. Litt vesentlig komponent i dette oppsettet vil kanskje noen si, men det får bare være slik.

Nei, blir et provisorisk kabinett til å starte med. Det jeg har bestilt fra hong kong er 44x40x14 tror jeg. Ganske grei størrelse, så det er ikke noe problem å bygge dual mono.

En 300VA trafo er sikkert nok per kanal ja. Jeg har jo en 500VA på to kanaler, men jeg har ikke tenkt å presse forsterkeren så veldig hardt. Skal drive BEL MKII eller PMS fra troels gravesen. Link PMS.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. skal vente å se på ditt resultat og hvordan lydkvaliteten er i den! det er det viktigste for meg Vist disse har god og fin lyd blir det nokk dual mono blokker på meg.

problemet med mine B&W 683 er at de er ganske tungdreven og går lett ned i 2 ohm.. vet allerede at Rotels Ice power Class D effekt ikke klarer å drive disse utn å klippe. Pga for dårlig strøm overføring. Så kan hende jeg må gå før 500w pr blokk med en god PSU.

Er spent på resulatat
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ned i 2 ohm? :S Euda. Da bør man være veldig forsiktig med volumknappen. Det er uansett ikke strømforsyningen som er stopperen tror jeg. Som tideligere nevnt i tråden her kan mye rart skje over 324w/4ohm, da en av komponentene har en øvre begrensing på 9ampere. Det er med andre ord ikke psuen det står på. Men nå skal det sies at 250w i 8ohm er greit mye. Vil nok gjøre en grei jobb mtp effekt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ned i 2 ohm? :S Euda. Da bør man være veldig forsiktig med volumknappen. Det er uansett ikke strømforsyningen som er stopperen tror jeg. Som tideligere nevnt i tråden her kan mye rart skje over 324w/4ohm, da en av komponentene har en øvre begrensing på 9ampere. Det er med andre ord ikke psuen det står på. Men nå skal det sies at 250w i 8ohm er greit mye. Vil nok gjøre en grei jobb mtp effekt.
    Ohm kurven på 683 er veldig ujevn pga bass elementene om sitter i. når man spiller krevene sanger eller filmer med mye dyp bass varierer ohmen veldig.
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Side 3 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •