DIY forsterker - L25D by LJM - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 34 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 663
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ErikSt
    Hei.
    Må takke for en flott tråd med mye interessante innlegg og mye informasjon.
    Har lenge hatt lyst til å bygge forsterker, og har i den forbindelse rota mye på Ebay. Kom der over dette L25D kittet. Bestilte 4 sånne og tenkte att dette blir interessant. Deretter kom jeg over denne tråden på AVForum når jeg begynte å tenke på PSU. Var ganske bestemt på å bruke ett linjert PSU, men ser noen har brukt SMPS også med mer og mindre hell.

I utgangspunktet lurte jeg på å begynne med 4 forsterkermoduler og en miniDSP, sånn att aktiv deling ble ett faktum i stua. Men ønsker også å ha mulighet til å bygge ut til 6 forsterker moduler. Noen som har noen erfaringer med PSU til ett sånt prosjekt?

Takk igjen for ett flott initiativ og en fin tråd med en god tone!

-ErikS

EDIT: autokorrektur på iP.. er ikke bare bare.

Et par ting du kan tenke på:
    Hva skal du drive og hvor skal du dele?

Når jeg ser du snakker om aktiv deling så er det ikke sikkert at alle kanaler kommer til å kreve så voldsomt med effekt? 250W på frekvensene fra 3KHz og opp er f.eks. ikke så aktuelt i stua. Det jeg ville foreslått er å se hvor mye du trenger/vil ha på bass og mellombass, og neglisjert strømtrekket på resten. Da vil du i teorien likevel ha stor nok psu. Du tjener ikke noe på å "skyte spurv med kanon" uansett.

Tillegg: Personlig er jeg fan av moderne teknologi, da, og mener switcha psu er veien å gå i 2012.
    Tillegg 2: For å kompensere for i utgangspunktet for liten psu kan du legge til litt ekstra i kondensatorbanken. Musikk har høy crest-faktor, så med gode reserver der trenger ikke psun å levere mer enn en brøkdel (kontinuerlig) av det forsterkerne klarer å yte.

Jeg har ikke gjort noe mer med oppsettet mitt, bortsett fra å spilt en god del musikk. Deler frontene på 70Hz med subben, så jeg antar at av de 250W disse skal levere så bruker jeg bare en brøkdel. Men jeg har egentlig ingen ting å utsette på forsterkerne. Musikken høres ut akkurat sånn jeg forventer den skal gjøre.

Tror forresten at denne susinga kommer fra DSPn, da det er antydning til brumming i subben også, og den har jo egen forsterker. Hva kan det komme av tro? Jumper som er feilplassert? Fikk ikke slik susing med Cambridge DACen..

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere sytest Gspott visst jeg ikke husker feil at lyden ble bedre med trafo enn med Smps. LJM som har laget disse modulene sier også at han like trafo bedre enn SMPS.

Og det kan være greit å få med seg at disse er ikke reelle 250watt, Tror jeg!! Da dem kutter ved stor belastning. så å bruke en på vært element skal ikke være noe problem / overkill. Men kan hende det kan være lurt å kjøre L15 istedet før L25 på diskant å mellomtone da jeg mener å å lest at disse låter litt bedre, men er litt mindre watt. Men har ikke noe kilde på dette med at de låter bedre.
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Som nevnt tidligere sytest Gspott visst jeg ikke husker feil at lyden ble bedre med trafo enn med Smps. LJM som har laget disse modulene sier også at han like trafo bedre enn SMPS.

Og det kan være greit å få med seg at disse er ikke reelle 250watt, Tror jeg!! Da dem kutter ved stor belastning. så å bruke en på vært element skal ikke være noe problem / overkill. Men kan hende det kan være lurt å kjøre L15 istedet før L25 på diskant å mellomtone da jeg mener å å lest at disse låter litt bedre, men er litt mindre watt. Men har ikke noe kilde på dette med at de låter bedre.
    Jeg mener bestemt selv å kunne påstå at trafo låt litt mer detaljert osv.
    Jeg byttet ikke om på disse sammen dag, men ca 1 uke men syntes som sagt jeg hørte forskjell med en gang.

Jeg har nevnt det før og kan nevne det igjen.
    Mener å huske at på min smps500r så kuttet dem fortere enn med 500VA trafo.
    Når det har blitt testet så har ikke mine rf82 mk2 noe særlig mer å hente og ganske nær grensen så like greit for min del.

Det hadde dog vert moro å testet en skikkelig effekt for å se forskjellene.

Må også legge til at jeg ikke merket det helt store når jeg kobler fra min Yamaha A3010 og over på l25d effekten

Ser at på assuieamp at det nok er en helt annen kvalitet med tanke på prisen men skal ha det i bakhodet hvis man skal bygge seg noe skikkelig

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vill kjøpe noen deler eller komplett forsterker fra meg??
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vill kjøpe noen deler eller komplett forsterker fra meg??
    F.eks trafo?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trafoen blir nokk ikke det første jeg selger. Men får jeg salg på noen andre deler så kan jeg selge den
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har utført noen små målinger på min.

En modul i bruk. Omtrent 7.5ohm resistiv last. En SMPS på +/-72,5V i andre enden. Avspilling av 50Hz sinus.

70W:

230W:

310W:

330W:

Så denne kuttet vertfall ikke, og ser ut ytelse er ganske spot on før den begynner å klippe

Dere som har opplevd at forsterkeren kutter ved høy belastning. Har dere protect-kretser på ene eller andre enden? Isåfall tror jeg jeg hadde kvittet meg med det og prøvd igjen. Forsterkeren har vel ikke noe slikt innebygd - den går bare i metning.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er høyttalerbeskyttelsen som slår ut ja ...
    Ser ikke rutene på scopet, men rgner med at det er RMS-verdier av spenninger som står der.

Lurer på om den begynner å klippe pga spenningsforsyningen eller forsterkermodulen? Hvis det er en 500VA SMPS så begynner vel smertepunktet for strøm å nærme seg ved 50V over 7,5ohm vil jeg tro. Ser du har nesten 6,5A ved noe over 48V ut.

Men om den leverer 200W eller 230W vil i praksis ikke utgjøre store forskjellen uansett...

Synes dette var opplysende og matnyttig, takk skal du ha

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kuttet med å uten speakerprotect board. Er Chippen IR2092 som har en beskyttelse som heter "hard Clipping mode" da selve chippen går i protect!
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik at det er klipping som forårsaker at forsterkeren kutter må det enten være strømforsyningen som ikke klarer mer, eller så er det klipping allerede i inngangssignalet.
    På det siste bildet til MagnaHead har han 50V ut (RMS går jeg fortsatt ut fra) noe som tilsvarer en peak på rett over 70V. Der klipper forsterkeren litt, og er muligens på nippet til å stenge ned hele forsterkeren. Har ikke funnet noe sted hvor mye den må klippe/forvrenge før den går i protect, mulig noen andre har funnet det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rms-verdier, ja.

Forsterkeren klarer ikke å pushe mer enn 70V, så den begynner å klippe ja. Strømforsyninga skal klare ca 8.5A tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kuttet med å uten speakerprotect board. Er Chippen IR2092 som har en beskyttelse som heter "hard Clipping mode" da selve chippen går i protect!
    Har du link? Jeg så litt på databaldet tidligere i dag, men fant ingen ting om dette. Den har en rekke beskyttelser, men så ikke noe som så ut som om det fungerte slik du beskriver.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble diskutert i den orginale tråden til l25d på diyaudio. Og der om jeg skal qoute "the amp reaches hard clipping and protection mode is activated, read the application note for irs2092". Og dette kan nokk stemme da når jeg skrur høyt opp. Så kutter dem bare, så skrur jeg ned så kmr lyden tilbake. Og vdc og vac er konstant sel når dem er godt i protect
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg finner som kan minne om dette er overstrømsbeskyttelse, dvs. at forsterkeren slår seg av når utgangsstrømmen når et visst nivå som er bestemt av størrelsen på et par motstander i modulen. Denne grensen er det konstruktøren som "setter", menm en kan sikkert trikse litt med de motstandene for å øke terskelen for at den skal stenge ned. Kan tenke meg at denne terskelen nås ganske fort om en øker volumet på B&W høyttalerne som er nevnt oppi her, de er vel relativt lavohmige i enkelte frekvensområder om jeg ikke husker feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er forsterkeren's sikkerhetsfunksjon slik som over strøm, eller bedre Safe Operating Area for utgangene. Skal man gjøre endringer omkring dette bør man vite hva man gjør man....man

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    Skal man gjøre endringer omkring dette bør man vite hva man gjør man....man
    Jupp...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har det kommet 4 forsterkermoduler inn i huset, men ble litt skuffa da jeg forsto att de var ferdig lodda. Det sto tydelig på anonsen att detter var sett som måtte loddes selv. Der tok de fra meg noen timers morro, men men. Får spare det til en senere anledning...

Har bestillt 4 PSU kort av samme type som flere her har (de med alt for mange kondensatorer på). Har 6 stk 10000uF 80V kondensatorer liggende også. Noen som har en god ide om hvordan jeg kan bruke disse sammen med de PSU korta?

Så var det dette med trafo da. Siden det mulig blir to kanaler til i denne kassa, så lurer jeg på en 1500VA 45Volt trafo fra Antek. ca 200usd med frakt er da ikke så ille?

Noen som har noe å si på dette? Kansje speaker protection og soft start er noe å tenke på?

Håper noen har noen synspunkter på dette... Ris og ros leses med interesse

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ha speakerprotection board slik at om det skulle skje noe feil så kommer det ikke DC strøm i høyttalerne! Sofstart MÅ du nesten ha på en 1500w trafo, visst ikke vill sikringene gå når du slår den på

når det kommer til de kondisene kan du vell koble dem på etter PSUen men vet ikke om det skal være i serie eller parallel. Kan hende jeg er helt å bærtur akkurat nå.

Tror heller jeg ville ha gått for 2x800va trafoer
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 500va trafo som vist nok skulle være veldig bra på to kanaler så noe særlig mer enn 1000va er vel ikke nødvendig vel?

Side 23 av 34 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •