DIY forsterker - L25D by LJM - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 34 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 663
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som vet om det er bedre eller dårligere med 1x 60.000 uF psu pr l25d i stede for 1x psu til 2x l25d?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs vel litt hva slags trafo du har. Om den er 500VA kan det kanskje bli litt heftig når du starter opp og den skal fylle opp 120 000uF. Om du har softstart vil dette bli et mindre problem, og generelt er jo stor kapasitans bedre enn en del kapasitans.

Men generelt bør en slik PSU være nok til et stereotrinn.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Spørs vel litt hva slags trafo du har. Om den er 500VA kan det kanskje bli litt heftig når du starter opp og den skal fylle opp 120 000uF. Om du har softstart vil dette bli et mindre problem, og generelt er jo stor kapasitans bedre enn en del kapasitans.

Men generelt bør en slik PSU være nok til et stereotrinn.
    du bør uansett ha softstart på alt over 400VA. så det spiller liten rolle her.
    6x10.000uF er bedre enn enn den 68x220uF PSU'n ja. du har mere kraftreserver i kondensatorbanken.

EDIT: leste feil. 1stk 6x10.000uF er mere enn nok til to moduler. det er ikke noe poeng i å bruke en pr modul.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    du bør uansett ha softstart på alt over 400VA. så det spiller liten rolle her.
    6x10.000uF er bedre enn enn den 68x220uF PSU'n ja. du har mere kraftreserver i kondensatorbanken.

EDIT: leste feil. 1stk 6x10.000uF er mere enn nok til to moduler. det er ikke noe poeng i å bruke en pr modul.
    Jeg har 500VA og med softstart selvfølgelig. Merket dette førstegang at softstart krever litt strøm ved oppstart.

Hvis jeg kjører 1stk pr modul så blir det ikke værre av den grunn?
    Greia er litt at det da blir symmetrisk siden jeg hadde 2stk mindre psu'er tidligere og orker ikke å flytte på alt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo enklere om du bestemmer deg for å utvide til en trafo per kanal også om du bruker 2 PSUer.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Jeg har 500VA og med softstart selvfølgelig. Merket dette førstegang at softstart krever litt strøm ved oppstart.

Hvis jeg kjører 1stk pr modul så blir det ikke værre av den grunn?
    Greia er litt at det da blir symmetrisk siden jeg hadde 2stk mindre psu'er tidligere og orker ikke å flytte på alt.
    lydmessig så blir det ikke noe værre. bare et litt kraftigere strømtrekk ved påslag. men ikke noe å bekymre seg for.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere jordet den svarte høyttalerutgangen i modulene eller i psuen?
    - Er det noen GND på enten PSU eller Fmodulene dere har en kabel ned i chassise? eller er det kun den på IEC kontakten dere har jordet i kabinettet?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Har dere jordet den svarte høyttalerutgangen i modulene eller i psuen?
    - Er det noen GND på enten PSU eller Fmodulene dere har en kabel ned i chassise? eller er det kun den på IEC kontakten dere har jordet i kabinettet?
    Jeg har jordet den ht i psu.
    Jeg har ikke jordet noe når jeg kjørte med smps eller med trafo. skal jeg det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg levert en pakke som inneholdt 2stk mono kabinetter og kabler/koblinger osv.

Som dere ser så passer ikke l25d og smps800r "meget" bra, men det skal gå på håret.

Må bare få tak på en smps800r til etterhvert, noen som har??

Ka dere tror om dette?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke gjort det, da slipper du noen ekle jordsløyfer som kan før til brum og annen elendighet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner det å komme seg! legger bare ved en dårlig bilde av en nesten ferdig forsterker!
    Vedlegg 91908
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Da begynner det å komme seg! legger bare ved en dårlig bilde av en nesten ferdig forsterker!
    Vedlegg 91908
    Ser bra ut det der.
    Kunne ønske jeg også hadde fått det kabinettet.

Men hvorfor har du 4 ht utganger?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Ser bra ut det der.
    Kunne ønske jeg også hadde fått det kabinettet.

Men hvorfor har du 4 ht utganger?
    Er kjekt å ha

Prøvde å starte den nå og ingen ting gjikk opp i røyk alt funka så langt :P Har ikke fått testet om det kommer lyd ut av den! Det får bli i morgen

Edit: Har ikke koblet opp protection board, da jeg ikke har 12vac strøm å gi den.. Vet da fanden ikke hva jeg skal bruke.. Noen som har et forslag?

Har en slik en Li Shin LSE0107A1240 AC Adapter 5V-12V tror dere den kan brukes? isåfall hvordan skal jeg da koble den ta SPB skal ha 12v 0v GND.
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var min forsterker også ferdig. SMPS800R og protectionboard fra connex.
    Selvloddet kort (var veldig nervøs ved første oppstart, men det gikk smertefritt).

Har ikke merket noe til at SMPS'en kutter, men så har jeg veldig følsome høyttalere (miles).
    Heller ingen hørbar støy, så alt er bare fryd og gammen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zaibz
    Da var min forsterker også ferdig. SMPS800R og protectionboard fra connex.
    Selvloddet kort (var veldig nervøs ved første oppstart, men det gikk smertefritt).

Har ikke merket noe til at SMPS'en kutter, men så har jeg veldig følsome høyttalere (miles).
    Heller ingen hørbar støy, så alt er bare fryd og gammen :-D
    Ser bra ut dette.

Har du prøvd å vert på grensen til elementene da? Altså litt før dem ikke klarer mer?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kobla opp å testa litt. Fungerer veldig bra! har ikke fått presset den enda da jeg gjorde dette på kveldstid.. Men kjøleribbene på modulene ble veldig varm! brant meg nesten på dem! Håper ikke dette blir et problem!
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gspott, nei jeg har ikke presset elementene nær maks, det vil jeg ikke få til med denne forsterkeren.

Høyttalerne jeg har er inConcert Miles, fra TangenAVdesign

Høyttalerne mine har en følsomhet på 102-103 db. Så jeg har ikke behov for mer en et par watt.
    Jeg bor i en studentleilighet med mange naboer vegg i vegg.

Selv om jeg ikke trenger alskens effekt for å få liv i stua, så merket jeg stor forskjell fra min yamaha 767 reciever, til denne effektforsterkeren. Mer kontroll, detaljer i musikken kom klarere fram. Lydbildet ble på en måte større, mer rom og tilstedeværelse.

Mine kjøleribber blir også litt varm, det er ubehagelig å holde fingeren på de i mer enn 5 sekund. Disse forsterkerne har høy virkningsgrad (klasse D), men noe tap er det, som går til varme. Mener jeg leste en plass at i standby bruker de 10-14w, og den energien mest sansynlig går til varme.

Mulig jeg lager mer lufting i kabinettet, før jeg setter lokket på. Tror det skal gå bra mtp varmen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zaibz: da skjønner jeg jo.
    Jeg merket ikke klippingen før nær max uansett.

Men blir deres varme på idle eller normal tv/musikk/film titting osv?
    Kan ikke si at jeg har merket slik varme enda jeg har spilte mine rf82 ganske høyt over 10-15 min.

Jeg har tidligere prøvd mine rf82 mk2 på en rx-v771, HK avr 460 og a3010 så overgangen fra a3010 til l25d merket jeg ikke så mye til men byttet fra smps til trafo "tror" jeg at jeg merket mer til detaljer og åpent lydbilde.

Får se når jeg får satt sammen 2stk mono med smps800r pr blokk om hvordan det fungerer.

Flott at det nå er flere som endelig får satt sammen disse kittene.
    Syntes selv er moro å bygge sammen og at det fungerer såpass bra til den prisen

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har jeg fått testa litt mere på MAX volum. Og jeg klarer lett vist jeg skrur opp og hører på de rette sangene til å få den ene kanalen til å gi seg, Mens den andre fortsetter! Litt rart. Noen som kan tenke seg til hvorfor.

Er imponert over lydkvaliteten med tanke på prisen. Men den klarer ikke å hammle opp med Emotiva XPA 2 i både lydkvalitet og kraft, som dere ser står i bakgrunnen på bildene.

Mine B&W 683 krever mye, så er ganske imponert at jeg måtte opp på et voldsomt volum før den ene modulen gav seg! Eneste minuset jeg kan komme på i farta er at høyttalerne mistet litt av sin brutalitet med denne forsterkeren, vet ikke hvorfor. Kanskje på grunn av Klasse D??

Ellers er denne forsterkeren HElt stille! Altså når den ikke får noe signal så er det ingen støy i høyttalerne! Dette er meget bra!!

Dette med at dem går veldig varme på kjøleribbene har jeg erfart at dem blir veldig varm ved lavt volum og ved ingen signal. Men kjøler seg kraftig ned under mye belastning!

Har enda ikke koblet opp Speaker protection board som dere ser på bildene, skal gjøre det ettervært!

Legger ved noen bilder, legg merke til str forskjell fra emotvia til L25D hehe.

Vedlegg 91929

Vedlegg 91930

Vedlegg 91931

Vedlegg 91932

Vedlegg 91933

Vedlegg 91934

Vedlegg 91935

Vedlegg 91936

Vedlegg 91937
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra orgianal tråden på Diyaudio.com

"the amp reaches hard clipping and protection mode is activated!"
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Side 20 av 34 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •