DIY forsterker - L25D by LJM - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 34 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 663
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    I prinsippet skulle vel den fungere bra. Volten er den samme. Den har større kapasitet, 60.000 vs 10.000, MEN den vil også føre med seg langt høyere varme. Da de blir nokså varme de store. Ser de er merket med 105 grader Celcius. Større kondensatorbanker krever jo også større strømforsyning enn en PSU på 10.000uF, men vil hjelpe på effektmodulen fra å gå matløs ved større peaks. Kan virke som at det skjer.

Jeg synes det er noen lunde snodig at 10.000uF er anbefalt av selger for L25D på 250W, iallefall om en skal gå for 2x250W.

Selv en Onkyo 307/8/9 har jo vel 2stk 8700uF eller noe i den duren på 340 watts strømforsyning og neppe mer enn 60W ut av forsterker. De større Onkyo kjører 2x 22.000uF for å takle tunge omstendigheter på 1160 watts strømforsyning. Høyeste målt ut av kanalene er 162W når kjørt i stereo. Disse er dog klasse A/B.

Pioneer sin LX75 er vel D-klasse og den kjører doble 10.000uF kondensatorer på en 370 watts strømforsyning. usikker på hvor mye som går ut av denne, bruker 70 watt i idle, men den låter som en liten asmatisk jente i forhold til Onkyoen min på mine høyttalere, så det er neppe mye ift de massive 250 wattene L25D skal levere.

EDIT:
    Heeeelt OT, men jeg fant noen monoblokker på Hi-FI stasjonen på 100W med 200.000uF lyttebanker. Uten tvil det meste jeg har sett av mikrofarad per watt, men så er jo den klasse A også da
    Vil anta at stromforsyning er passe stor og da den er i egen kabinet. . .
    det med varme stemmer ikke. om noe så blir den MINSTE PSU'n varm. ikke den største. 60.000uF holder til begge kanalene

PS: noen som sa 100W klasse A monoblokk?
    her er min 408.000uF. NÅ har du sett større

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såppass ja. Så man kan nærmest aldri få for store kndensatorbankker mao?
    Hvor stor strømforsyning bruker du på noe slikt?

Jeg kommer nok til å gå for de 60.000uF-modulene når jeg trår til på enten L25D, eller om jeg finner noe tilsvarende klasse A/B da jeg tror det muligens vil passe mine høyttalere bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan aldri få for mye til klasse A nei det er 2x40V 1000VA trafo pr kanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har kommet noe nærmere test her eller?
    Syntes folk bruker veldig lang tid?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme sier jeg Fått testet på 500VA-en nå gspott?

Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Vil det si at dem psu'ene du linker til kan erstatte dem han karen på ebay selger?
    Atlså en slik psu mot hver l25d?
    Nå har ikke jeg drevet med noe DIY-elektro tidligere, og dette blir potensielt mitt første bygg så hva kompabilitet angår mellom PSUer og effektmoduler samt trafo kan jeg ikke si meg noe særlig om.

Men, det er samme selger og jeg har snakket med han/hun nå. Selger sa ja, og anbefalte en per L25D. Så da blir det nok sammenlagt 120.000uF til frontenes forsterkere gitt Jeg har sett etter flere andre PSU-er, men den på 6x10.000 frister mest av alle.

Noen som kan forklare litt om PSU og kompabilitet mot effektmoduler etc? Ser jo at både denne, og den samme selger har merket anbefalt mot L25D begge er 80V. Regnes dette også som de voltene som aller helst bør være 70V mot modulen? Eller gjelder det kun trafo (som så vidt jeg har forsått bør være på 50V som blir 70V)?

Noen har som forresten har (tidligere) testet kloner av effektmoduler? Ser Naim Classic 140 ligger ut til 22 dollar per modul + frakt. 30$ om ferdig loddet. Også av LJM. Frister litt da det sies at Naim på min type høyttalere skal låte bra, men samtidig er det noe som kolliderer i hodet mitt når jeg ser den maks presser ut 70 watt i 8 Ohm, forsåvidt samme som dagens Naim NAP 200 som koster svimlende 17700kr. Låter sikkert fabelaktig på musikk, men jeg skulle gjerne hørt hvordan noe slikt låter til film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

L25d

Kommer litt sent inn på banen her men håper på tilgivelse. Har akkurat bygget ferdig en stereo amp basert på 2 stk L25D samt speaker protection kit.

Jeg var så heldig å ha en gammelt Rotel amp med et ganske massivt powersupply. 2*60000mf/2*68v ringkjernetrafo. Ble ferdig i går og hadde egentlig ikke så voldsomme forventninger til noe som kostet meg ca 50 usd. Jeg koblet opp for og drive bassene, 2*10" på hver side(biamper disse, HK AVR 5000 som driver toppene) i mine Infinity Kappa 90. Kappaene er vel noe av det mer vanskelige å drive. Hadde litt hjerte i halsen da powerknappen ble trykket inn, etter 3 sek delay slo høytalerene inn. Det spilte fra første sekund. L25D'ene har faktisk stålkontroll på bassene. De er spiller fast og kontrolert med masse power. Hvis du stopper musikken er det helt stille. Ikke anntydning til brum eller støy. Dette er de best anvendte 350 kr jeg har brukt. Konklusjon; Bygg selv, spar penger, og få dobbel glede (dette har du bygd selv )

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow wow wow. 2x68V trafo?? det blir +/-95V etter likeretting. noe som er alt for høy spenning i forhold til va som er anbefalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

L25d

Unnskyld 2*48v selvf :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hørtes litt tryggere ut ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har trafo som har 4+2 ledninger. Altså så regner jeg med det er som følger:
    2stk er til strøm siden disse skiller seg ut og dem 4 andre er to til hver psu.
    Men noen som kan forklare litt rundt dette?

Akkurat slikt som dette har jeg ikke hode til å skjønne av meg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også legge til den såkalte "klippingen" jeg fortsatt sliter med.
    Eneste jeg ikke har prøvd er så prøve effekt på en annen kurs og koblet helt vekk den endre kanalen slik at man har minst mulig med skjøter/kabler.

Her er videoen. Dere får unnskylde musikken, men den hadde god bass og jeg gadd ikke leite så mye.
    filmen er filmet med kun en HT koblet til så den andre kanalen var "fri" hvis jeg kan kalle det det.
    [YOUTUBE]5KhQ2N9weKg[/YOUTUBE]

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Jeg har trafo som har 4+2 ledninger. Altså så regner jeg med det er som følger:
    2stk er til strøm siden disse skiller seg ut og dem 4 andre er to til hver psu.
    Men noen som kan forklare litt rundt dette?

Akkurat slikt som dette har jeg ikke hode til å skjønne av meg selv.
    det står på siden av trafoen om jeg husker rett med fargekode.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    det står på siden av trafoen om jeg husker rett med fargekode.
    Her er bildet.
    Jeg skjønner vel at det er + på den ene og - på den andre eller???
    Men på psu´ene har jo tre innganger så ser ikke helt logikken?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koble sammen blå og gul for å danne 0V punktet. hvit og grønn er AC in på PSUen.
    de 2 sorte er 230V
    se skjema som jeg sendte med til deg

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent Gspott om du får samme klippingen med Trafo!! Håper du får testet dette raskT!!
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    koble sammen blå og gul for å danne 0V punktet. hvit og grønn er AC in på PSUen.
    de 2 sorte er 230V
    se skjema som jeg sendte med til deg
    Takk for det.
    Skjønte jo NADA av det skjemaet. Ikke at du hadde tegnet det dårlig, men mine kunnskaper er for dårlig der.

Skal se hva jeg rekker i kveld, men er redd det ikke skjer noe før søndag/mandag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg mokket alt sammen på ett plastikk lokk og prøvd en kanal på en gammel proson ht for å se at ting ikke brenner opp

Men er det ett must å ha speaker protection og power protection?

Fungerer finfint og virker til å kunne spille høyere rett ut av plastikken.
    Første som slo meg var at diskanten var mer åpen og med mer enn med smps´en, men på en gammel proson sak så kan jeg egentlig ikke uttale meg

Får ikke sjekket mer før på søndag da jeg kommer hjem fra hytta igjen.

Følg med 8)

EDIT: Har nå testet på en gammel proson sak og mine Audio Pro Black Pearl V3 saker og jeg kan nå spille så elementene nesten detter ut og ingen ting skjer.
    Skjønte hvorfor man har power protection når jeg plugget i strømmen btw

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gspott har du fått testa med trafo på klipscha?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ikke enda. Håper å få testet dem til kvelden.
    Har kjørt litt test på Audio pro sakene jeg har og er egentlig mer overrasket over oppsettet slik som nå uten speaker og power protection.

Eneste er en liten suse lyd når jeg ikke spiller, men det er sikkert noe jordings greier. Var vel en her tidligere som sleit med samme, men dog på en smps.

Kommer tilbake etter jeg har presset Klipschene litt, men ting lover bedre.

EDIT: Ingen som vet hvor jeg får tak på Chassis til effekt raskt og billig? Må i så fall bestille ett eller to til fra vt4c.com

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent på resultat med trafo.. Bestiller nokk alt nå med en gang vist det funker Skulle det gå skit med disse kan man altiss gå får IRS2092 fra connexelectronic de på 400w i 4ohm som også skal ha 70VDC som han lover skal kunne spille de fleste høyttalere i senk.

Vet mange plasser man kan kjøpe chassis.. Men ikke rask frakt til Norge :P

Disse har noen fine!!
    SiliconRay Online Electronic Store - Boards | Kits | Components | Modules | Tools
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Side 15 av 34 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •