Rot med Dr. Ohm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rot med Dr. Ohm

Jeg driver og diller med noen planer om DIY subber. Det jeg planlegger er 2 stk DIY 18" 8 ohms subber bak i kinoen og 4 stk DIY 18" 8 ohms subber i front. Elementet er Beyma 18SW1200Nd.
    Som mange andre sliter jeg med å finne delefilter og effektforsterker som kan gjøre susen. Foreløpig lander jeg på en Behringer DCX-2496 som styrer deling og slikt for alle 6 subbene.
    Effektforsterkeren skal stå utenfor salen så støy er ikke noe tema. Et billig alternativ jeg kikker på er å bruke en Behringer EP2000/EP2500 for å drive de to bak og en EP4000 for å drive de 4 i front.
    Da er det store spørsmålet om hvordan man kobler dette sammen og hvordan fordeles watt og impedans på de forskjellige subber/forsterkere?
    Hva kreves av strømkursene?
    Har noen gjort noe lignende før og ble resultatet bra?
    Hva er ulemper med å bruke Behringer EP som forsterker på Subber?
    Please HELP!

mvh
    Delthral
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som delefilter kan du vurdere minidsp også, der får du ett hav av muligheter iaf

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler to elementer sammen i parallellkobling. Med to elementer blir @ohm halvert. Altså to 8@ohms elementer koblet = 4@ohm.

Jeg hadde laget hver kasse da med to parallellkoblede elementer. Slik at begge kassene blir 4 ohm hver. For så å bruke 1x bridged effektforsterker på dette. Ultradriven vil gjøre dette lett. Passiv deling anbefaler jeg ikke til et slikt kraftfult system.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo titte litt på BEF sine sub-tårn. Han bruker vel beyma 18", men da nd1600.

Ps, ohm avhenger av frekvens, så det kan være greit å se ohm- kurve i specen. Det er ikke sikkert man kan passere en elv som er gjennomsnittlig 50cm dyp.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Som delefilter kan du vurdere minidsp også, der får du ett hav av muligheter iaf
    MiniDSP er også høyaktuell. Jeg har hverken brukt MiniDSP eller DCX 2496 før så jeg tenkte å prøve begge. Kommer til å teste MiniDSP på frontsettet først. DCX'en er grei på subber for min del da jeg lettere kan utvide til 6 subber i stedet for 4 hvis ønskelig. Vi får se hva som låter greit og er god å jobbe med.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du kobler to elementer sammen i parallellkobling. Med to elementer blir @ohm halvert. Altså to 8@ohms elementer koblet = 4@ohm.

Jeg hadde laget hver kasse da med to parallellkoblede elementer. Slik at begge kassene blir 4 ohm hver. For så å bruke 1x bridged effektforsterker på dette. Ultradriven vil gjøre dette lett. Passiv deling anbefaler jeg ikke til et slikt kraftfult system.
    Så hvis en forsterker (EP4000) er oppgitt til å drive 2x1400W i 4 ohm så vil 2 stk parallellkoblede 8 ohms subber (forsterkeren "ser" 4 ohm?) få 1400W hver?
    Hvis jeg da flesker til å kobler 4 stk 8 ohms subber til denne, vil forsterkeren se 2 ohm og servere 2X2000W=1000W til hver?

Man kobler dsp før effekttrinn, ikke sant?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Du kan jo titte litt på BEF sine sub-tårn. Han bruker vel beyma 18", men da nd1600.

Ps, ohm avhenger av frekvens, så det kan være greit å se ohm- kurve i specen. Det er ikke sikkert man kan passere en elv som er gjennomsnittlig 50cm dyp.
    Det var 1600 jeg tenkte på. Jeg skal bygge en semi-budsjett versjon av BEF sin kino. Noen andre løsninger, men i prinsipp likt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •