Hypex effektforsterker, begynt montering i kabinett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 97
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hypex effektforsterker, begynt montering i kabinett.

Hei.
    Dette er min første post på AVforum, eg har meget lite erfaring innen diy lyd.
    Men ser på Hypex forsterker moduler, å dette virker som rette plassen å starte, og virker som de aller fleste er fornøgde med de.

Det eg tenkte å bygge var en 2x400w @4ohm effektforsterker.
    Har sett litt på dual mono setup, men er det noko å hente annet enn høgere pris?

Og vist ein skal ha ekte dual mono må ein vel ha 2 stk transformatore også?
    Skal vel vere ein strømkabel på modul da?

Har ikkje funne noko særlig med info om diy dual mono ved hjelp av google, men var en som virket grei.

Kva mener dere, Verdt å gå for en dual mono, eller skal eg holde meg til ein lettere konstruksjon i begynnelsen?

Edit; vedlagt bilde for slik eg tenker det nå, noe som mangler, eller er feil?

Vedlegg 87346

Luckys

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter bedre med SMPS strømforsyning. Og har du råd bør du kjøpe de nye toppmodulene, Ncore. Første batch ble utsolgt i desember. Andre og tredje batch kommer for salg snart. Kan eventuelt kjøpes rett fra Hypex:
    https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=4466
    https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=4664

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, trudde HG var det som var med tenkt desse modulene, Ncore ser jo litt mer komplisert ut, mtp. tilkoblingene..
    Og prisener er jo rundt 100euro dyrere..
    Men kva kan man forvente av den modellen eg har satt opp da, med den anbefalte strømforsyningen, hvor bra låter de samenliknet med ferdig produketer, er det virkelig noko å spare vist man også er opptatt av god lydkvalitet?
    Har sett det samanliknet med gamle produkter, men ikkje med nye gode.. noen som vet?

Takk for svar
    Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet Det er som Orso sier, har du råd så kjøp Ncore. Når det er sagt så er ikke HG variantene dårlige de heller, så du vil trolig bli fornøyd.
    Hva slags høyttalere har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det
    Akuratt nå sitter eg på noen gamle dantax høytalere, problemet er att forsterkeren eg har ikkje klarer noen middels tungdrevne høytalere, så planen var å oppgradere med ein effektforsterker som koblest direkte til dac'en som har volum kontroll, får så å kjøpe høytalere, har sett rundt og kommer fram til att eg har for lite forsterker kraft nå, og da vil jo det låte heilt forferdelig.
    Har vurdert å bygge DynaBel 2.5s eller sb2.5 (feil namn?) sb2.5 trenger kraftig forsterker har eg lest i div tester..

Målet nå er god lyd i stereo, og muligheten får å oppgradere til surrong pros. senere da eg bruker effekt forsterker. fornuftig?

Så først effekt forsterker, så høytalere.. kjøp eller bygge der..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er det best å velge SMPS PSU. Måler renere og låter bedre. Da slipper du også softstart.

Lyden i HG modulene med HxR er kanon bra. I øverste klasse. Nøytral, åpen og full kontroll i bassen. Ncore er enda litt vassere. En sammenligning her:
    HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker jo veldig spennende de Ncore, men prisen blir jo fort mye høgere enn først planlagt, og virker vanskeligere å begynne med, mulig eg tar feil?

Hvordan klarer UcD400HG HxR seg mot ferdige effekt forsterkere da? hvilken prisklasse tilsvarer de lydmessig?

Har ikkje sett Ncore på noen av de stedene eg har sett på, der eg tenkte å handle hypex, hvor mye avgifter kan en rekne med ved import fra hypexshop?

Er veldig giret på å starte, bare noe dritt med kabinetter, lage eller kjøpe? og hvor stort kabinett trenger man egentlig til en 2 kanals?

Takker for svar
    Luckys

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luckys
    Virker jo veldig spennende de Ncore, men prisen blir jo fort mye høgere enn først planlagt, og virker vanskeligere å begynne med, mulig eg tar feil?

Hvordan klarer UcD400HG HxR seg mot ferdige effekt forsterkere da? hvilken prisklasse tilsvarer de lydmessig?

Har ikkje sett Ncore på noen av de stedene eg har sett på, der eg tenkte å handle hypex, hvor mye avgifter kan en rekne med ved import fra hypexshop?

Er veldig giret på å starte, bare noe dritt med kabinetter, lage eller kjøpe? og hvor stort kabinett trenger man egentlig til en 2 kanals?

Takker for svar
    Luckys
    Ncore er enklere å sette sammen ifølge de som har bygget.

UcD400HG HxR med 400W SMPS er som nevnt i toppklasse dersom uforvrengt lyd er målestokken. Uavhengig av pris. Ikke gjør deg blind på pris. Pris er en dårlig målestokk. Det finnes dyrt som har mye forvrengning og billig som har lite forvrengning.

Norsk moms på 25% vil tilkomme når man kjøper i utlandet. Du har ikke sett Ncore for salg andre steder enda fordi de er helt nye.

Rimelige kabinetter finner du f.eks her:
    modu
    Chassis Shop | Diy HiFi Supply
    Autocostruire - made in italy audio tools

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, trodde det vart lavere moms på div varer.
    Ville lydkvaliteten vere skuffende på en UcD400HG HxR med 400W SMPS mot en Rotel 1582 effektforsterker? (Døme)

Ser jo liten vits å bygge dette sjølv vist det ikkje er noko å spare i forhold til ferdige effekt trinn, eller det gir en betre lyd/pris. (vist noen fårstår kva eg mener)
    Takker for linker til kabinetter.

Synest Ncore hadde en stiv pris, ca 3100 per stk + frakt..

Luckys

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel 1582 har jeg prøvd. Langt dårligere enn Hypex. Mer innelukket oppover i frekvens og den har ikke samme kontroll i bassen.

Bygger du selv, finner du ikke ferdige nye forsterkere på samme nivå til samme pris. Klart du sparer mye på å bygge selv. Kjør på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det eit fornuftig svar Mulig eg som formulerte spørsmålene helt feil..
    Skal lage en ny handlekurv å legge med bilde slik at nokon kan sjekke om eg mangler noko, er tross alt helt ny på dette feltet, sjølv om eg har lest div ang hypex moduler ol.

Edit:
    Vedlegg 87367
    Mangler det noen kabler / kontaker som vil gjere jobben lettere?
    Hva med softstart modul?
    Og er det mulig med XLR og RCA på samme modul? Hvilken kabler anbefaler dere å bruke innvendig? eller er det ikkje stor forskjell kvalitets messig (også mtp. lyd)

Takker for svar
    Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg en plass noen som skreiv att Europe Audio hadde betre priser enn DynaBel.. Men dette stemmer vel egentlig ikkje, mva gjere jo att dette blir meget likt?
    Eller er prisene der medreknet mva siden de viser norske priser? Ble forvirret..

Spesielt etter eg leste denne:
    EU VAT and Duties.
    Our web site databse automatically includes VAT to orders for customers in countries within the European community. No extra import duties are charged by your local customs.

Og med mine kunskaper i engelsk kom eg fram til att ein ikkje betaler mva, noe som ikkje gir mening?

Hjelp!
    Luckys

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel 17 eller 18% mva i EU, er nok det som står oppført, så da må du trekke fra det og legge til norsk mva, blir ikke store forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det nå, stemmer, takk!

Er det noen som har sett over handlevognen? Er usikker på om eg mangler noko..
    Trenger vel lodde tin(sølv?) og litt kabler til å lodde med?
    Men er det noko meir som er heilt nødvendig som er glemt?

Luckys

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foruten et kabinett/chassis å ha dette her i så ser det bra ut! Kabler fra forsterkermodulen til ht-terminalene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, trenger jo eit kabinett, dette veit eg ikkje om eg skal kjøpe eller lage sjølv, da eg har tilgang til TIG sveis.
    Hvilken type kabler passer å bruke innvendig til terminalene da? fra XLR RCA burde det vel vere noen med god kvalitet, samt ht terminalene?
    Strøm til strømforsyningene er vel ikkje så viktig kva ein bruker? vist ein har litt el ledninger liggende så passer vel de utmerket?

Har null idè hva som er bra kabler, har sett etter en kabel med 3 ledere som kan brukes til XLR, men må vel bruke 2 stk?

hva har folk brukt av kabler til sine bygg? dette står der jo fint lite om i tråder.. og hvor mye har det å si om en bruker dårlige kabler, mot betre?
    Er vel litt lydkvalitet å tape?

Gleder meg til å komme i gang med dette, skal bli kjekt..
    Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg bestilt den handlelisten over, men mangler kabler.. hva anbefaler dere der?
    Luckys

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel skal overføre signalet. Det gjør selv de simpleste kablene. Dyre kabler eksisterer fordi man har klart å overbevise folk om det er forskjeller. Ingen blindtester kan bekrefte at folk hører forskjell. Eneste man trenger å tenke på er at materiale er av kobber kvalitet og at tversnittet er stort nok i forhold til lengden.
    En billig rull hos Clas Ohlson duger like bra noe annet, men de er ikke merket for + og - hvis det betyr noe.
    2,5 kvmm er plenty:
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162156458

Eventuelt kan du kjøpe noe hos Elfa. Belden er f.eks kabler som brukes i pro sammenhenger.
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...en&pageSize=25

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss som sitter på "elektronikk-gjerdet" så er dette en god tråd. Jeg har lyst å investere i Hypex og teste det mot div. Det får jo så enormt mye skryt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har pakken ankommet. Tok litt tid grunnet De var utsolgt for den xlr kontakten eg bestilte.
    Pakken lå ved døren da eg kom heim, var ingen faktura eller noko, synest det var merkelig da dette hadde en verdi på over 5000, hadde forventet att staten ville ha litt penger som vanlig..

Back to topic;

Etter å ha sett nermere på delene, så virker det som det mangler en slags sikring i strøm tilkoblingen (230v), vet ikkje om dette er nødvendig, men er jo irriterende å måtte vente med testing..
    Ellers så virker alt greit, eller nesten..

Vart usikker på korleis ein skulle kable dette, var jo 3 "hurtigkoblinger" på sjølve strømforsyningen, men virker som kun 2 skal i bruk..

Forsterkermodulen er også litt tricky synest eg, sjølve dokunentasjonen er vel ok, men virker ikkje logisk hvor de ser ut å koble høytaler terminalene til.

Skal se etter bilder på div forum får å se om eg finner ut av dette. Skal ta bilder når eg begynner å jobbe slik att att det blir lettere for andre som kan sitte fast på samme punktene.

Vist noen vet korleis ein skal koble dette setter eg stor pris på hjelp, eller bilder av eit ferdig koblet sett ville hjelpt også.

Luckys

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •