Hypex effektforsterker, begynt montering i kabinett. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 97
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Luckys
    Takker for svar,
    Vet ikkje om det finnest så mangen muligheter når det kommer til av/på modus på eit slikt prosjekt, beste hadde jo vert vist signalet fra rca/xlr kabelen kunne styre dette, eller som ein ein 12v trigger..

Er vel ikkje ofte man får noko gratis her i livet, så kommer vel eit oppkrav etter kvart..

Har funnet en tråd her på forumet med gode bilder som forklarer godt, så kablingen skal nok gå meget greit.

Men det er en ting eg forsatt ikkje heilt har klart å finne ut av;
    Låner eit bilde fra den tråden eg kommer til å bruke som utgangspunkt

Her ser man en gul kabel, som går inn i "eit eller anna eg ikkje veit kva er" samt en tynn svart kabel som også går inn dit, kva er dette? Trenger eg noko slikt også?

Gleder meg til å begynne, mangler eit par skruer får å feste kretskortene, tenkte å bruke det samme man bruker på hovedkort til dette, samt eg kommer nok til å bruke noken cpu kjølere til forsterkermodulene, slik att eg får dette så kompakt som mulig.
    Kabinett er eg litt usikker på, mulig eg kommer til å produsere dette i tre, eller kun en prototype i tre, før eg bestiller eit i metal..

Luckys
    Det heter wago; kan vel best beskrives som en "sukkerbit" uten skruklemmer men med ett fjærsystem. Hvis du skulle kjøpe noe sånt må du være obs på at det finnes to forskjellige typer, en med "innstikk" klemmer og en slik som på bildet. Er kun den på bildet som fungerer med flertrådete kabler - andre typer vil gi dårlig kontakt og eventuelt brudd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, har aldri sett slike før, så var usikker.. Ein kan få merklige tanker ang ting man ikkje veit kva er :P
    Kommer til å lodde desse sammen, muligens tvinne/flette de sammen, så lodde, men vet ikkje om det har noko å seie.

Luckys

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, kommer ikkje bilder helt enda, har hatt problem med å finne passende spacer og skruer da ucd hadde kun 3mm hull, og eg har 3.3mm spacer..

Tenkte først å fremst kun å bruke ei metal plate å montere dette på, får så å kjøpe eit metal kabinett, som er passe stort, skal begynne å lodde nå.
    Skal prøve å hugse litt bilder også

Noen som kan verifisere att dette er rett?
    Non inberting audio imput = hot / rød
    inverting audio imput = cold / blå

Dette er til xlr kablene, står lite om det i ucd heftet.

Luckys.
    korrekt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Good!
    Da var prototypen nesten ferdig, mangler kjøleribber, eller monteringen av de.
    Alt annet er gjort, har jo selfølgelig lyst å prøve lytte, men er det lurt uten kjøleribbene?

Bilder kommer seinare..

Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger ikke være kjøleribber. holder med en aluplate på 10x15cm pr modul

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da stod prototypen ferdig, spiller som bare det
    Akuratt nå så er den vel livsfarlig, ikkje isolert ledninger med tape eller noko ved strøm kabel ol.. men er jo bare en prototype også

Eneste eg misslika er; Når eg skrur den på, før dac'en min, så kommer det ein høg "støy"-lyd, som om man trykker på midten av en aux kabel som går til ein sub.. vist noken kjenner til dette.

Akuratt nå spiller den på noen GAMLE sony E34 høytalere, som utrolig nok får gulvet i 2. etasje til å riste greit.. noen de aldri klarte med surroundforsterkeren min.

Skal koble til de høytalerene eg bruker til vanlig om litt

Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da stod prototypen ferdig, spiller som bare det
    Akuratt nå så er den vel livsfarlig, ikkje isolert ledninger med tape eller noko ved strøm kabel ol.. men er jo bare en prototype også

Eneste eg misslika er; Når eg skrur den på, før dac'en min, så kommer det ein høg "støy"-lyd, som om man trykker på midten av en aux kabel som går til ein sub.. vist noken kjenner til dette.

Akuratt nå spiller den på noen GAMLE sony E34 høytalere, som utrolig nok får gulvet i 2. etasje til å riste greit.. noen de aldri klarte med surroundforsterkeren min.

Skal koble til de høytalerene eg bruker til vanlig om litt

Luckys
    Høres spennende ut, men ser ikke noen bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her kommer bildene..
    Vedlegg 88184

Vedlegg 88185

Vedlegg 88186

Vedlegg 88187

Men noen som vet kva som kan fororsake den lyden?

Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som jordingsproblem i signalveien. er det likedan om du ikke kobler til signalkabel da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre hvilke strømforsyninger du kjører på?
    Kan ikke se å finne det i tidligere poster?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker SMPS400A400, vist du skal bestille deg noko aka det eg har bygget her, så er det kjekt med eit kabelsett, så har ein alt ein trenger, *eit sett per kanal*

Vist eg ikkje har i signal kabelen er problemet borte.. så det ligger nok der.. Men eg skal jo ka koblet rett, siden eg følgte hypex balanserte kobling til xlr...

http://avforum.no/forum/attachments/...x-balanced.jpg

Eller er den feil? har passet på å sett på kor kablene sitter på sjølve 4 pins kontakten, og att det står på rett nr. på xlr kontakten.

Edit: var en "4" kontakt på xlr kontakten, den har eg ikkje gjort noko med, er det der problemet ligger?

Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var da heftig pris på to stk av dem da, men regner med det er noe av det bedre vi snakker om her og vil gi rikelig med power.

Har tenkt til å prøve meg på akkurat samme som deg, bare ikke hypex moduler, men kanskje to smps´er.
    Takk for info.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex skal vere vere blandt de beste modulene til diy i denne prisklassen.. men kva er en effektforsterker med 2x400w @ 4 ohm (ekte watt) verdt?
    Folk seier den er betre enn Rotel's 1582.. den ligger til 10-11 lapper.

Skal prøve å finne ein måte å koble dette opp, har ikkje lang nok usb kabel til dac'en, så blir jo bare tull og rot uten en god måte å løse dette på.

Muligens eit media-center kunne fungert, men er vel få som bruker ASIO codec..

Bruker kun digital musikk, orker ikkje mangen cder som må byttest etter kva ein vil høyre på, og flac fungerer fjell. Men nok OT

Skal midlertidig sette dette opp på noen litt betre høgtalere, så får vi se om dette lever opp til forventningene

Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang problemet med jordingsproblem, ser på wikipedia sine sider på xlr kontakt, der står gjord som pin 1.. men på hypex's side mener de eg skal koble gjord til pin 3.. Er noko som ikkje stemmer heilt, kva kan eg stole på?
    Skal eg bare bruke infoen til hypex om hvilken kabel som er hot / cold og grnd? og bruke wiki sin info kor kvar enkelt kabel skal?
    Edit; skrive leif

Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jord/GND er alltid pin 1 på XLR.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flaut, såg over det eg brukte da eg koblet opp, det var jo akuratt slik det skulle vere, kun eg som gjorde feil. Uansett, takk for hjelpa

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    luckys: har du fått testa den noe mer?? vurderer samme oppsettet selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    luckys: har du fått testa den noe mer?? vurderer samme oppsettet selv
    Jauda, har testet de mye! spiller stort sett kvar dag med den, sjølv om den står montert slik som på bildene, bare ordnet problemet med xlr kabelen.

Er ikkje flink til å forklare lydbilder, dynamikk ol.
    Og vil kalle det urettferdig å samanlikne denne med ein eldre (5år?) panasonic surround reciver som kostet 2000.
    Ikkje minst når eg spiller på like gamle dantax høytalere, som også kostet 2000..

Men, dette er slik eg merket oppgraderingen: Synest alt vart klarere på ein måte, enklere å plassere ting i lydbildet, virket som min gamle reciver var nesten mono..
    Virker mer avslappet..
    Men du lurer nok også på korleis bass'n er, dette kan eg ikkje skildre da høytalerene ha sub til musikk og film.

Men selv er eg meget fornøyd, vart overasket over hvor mye betre desse høytalerene spilte med ny forsterker..
    Men nå er eg på jakt etter nye, vet ikkje om det blir selvbygd, eller ferdige. Desverre er budskjettet dårlig akuratt nå, så dette må vente.

Men angrer litt på att eg ikkje sparte penger på å bygge ucd180, det hadde nok vert mer en nok, spiller konsert i stua, og dac'ens volumhjul står på 1/4, dette er jo meget lettdrevne høytalere, men nok av krefter.

Har høyrt att en kan forbedre lyden ytterligere ved å modifisere litt på ucd modulen, men man mister litt krefter av dette, men med ucd 400 så skulle dette forsatt by på nok kraft.

Kommer nok til å bygge ein ny effektforsterker seinere, når eg skal oppgradere til surround prosessor, men med 3 kanaler.

Så alt i alt så er eg meget fornøyd. Sjølv om eg kunne tenkt meg eit par gode høytalere.

Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er folk som har sammelignet disse modulene med EC awr180 monoblokkene, og solgt EC'ene etterpå.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •