Hypex effektforsterker, begynt montering i kabinett. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 97
    Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Luckys
    Da har pakken ankommet. Tok litt tid grunnet De var utsolgt for den xlr kontakten eg bestilte.
    Pakken lå ved døren da eg kom heim, var ingen faktura eller noko, synest det var merkelig da dette hadde en verdi på over 5000, hadde forventet att staten ville ha litt penger som vanlig..

Back to topic;

Etter å ha sett nermere på delene, så virker det som det mangler en slags sikring i strøm tilkoblingen (230v), vet ikkje om dette er nødvendig, men er jo irriterende å måtte vente med testing..
    Ellers så virker alt greit, eller nesten..

Vart usikker på korleis ein skulle kable dette, var jo 3 "hurtigkoblinger" på sjølve strømforsyningen, men virker som kun 2 skal i bruk..

Forsterkermodulen er også litt tricky synest eg, sjølve dokunentasjonen er vel ok, men virker ikkje logisk hvor de ser ut å koble høytaler terminalene til.

Skal se etter bilder på div forum får å se om eg finner ut av dette. Skal ta bilder når eg begynner å jobbe slik att att det blir lettere for andre som kan sitte fast på samme punktene.

Vist noen vet korleis ein skal koble dette setter eg stor pris på hjelp, eller bilder av eit ferdig koblet sett ville hjelpt også.

Luckys
    Den jeg bygget for et par år siden er kanskje ikke helt ulik:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1468050

Se også bilde av kobling, (fargene på ledn. er sikkert ikke lik din kabel).
    Hvis du bare skal ha bryter på 230V siden av SMPS (som meg), så må du huske å koble ene pinne på inngang
    UCD modul til jord (se grønn strek i wiring), ellers starter ikke UCD modul opp.

Ang. regning, du får nok MVA kravet i posten fra transportselskapet etter hvert, sist jeg handlet med FedEx fra USA
    tok det ca. 2 mnd. før MVA kravet dukket opp i postkassa (trodde nesten jeg skulle slippe, men neida).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, ser du stiller spørsmål i forhold til pris iforhold til ferdigprodukter. Er noen produsenter som selger forsterkere basert på hypex moduler. Noen var bla tilgjengelig i norge for en liten stund tilbake, bla monoblokker på 200W til en pris på i overkant av 20k. Lydmessig ble disse sammenlignet med betraktelig dyrere utstyr!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar,
    Vet ikkje om det finnest så mangen muligheter når det kommer til av/på modus på eit slikt prosjekt, beste hadde jo vert vist signalet fra rca/xlr kabelen kunne styre dette, eller som ein ein 12v trigger..

Er vel ikkje ofte man får noko gratis her i livet, så kommer vel eit oppkrav etter kvart..

Har funnet en tråd her på forumet med gode bilder som forklarer godt, så kablingen skal nok gå meget greit.

Men det er en ting eg forsatt ikkje heilt har klart å finne ut av;
    Låner eit bilde fra den tråden eg kommer til å bruke som utgangspunkt

Her ser man en gul kabel, som går inn i "eit eller anna eg ikkje veit kva er" samt en tynn svart kabel som også går inn dit, kva er dette? Trenger eg noko slikt også?

Gleder meg til å begynne, mangler eit par skruer får å feste kretskortene, tenkte å bruke det samme man bruker på hovedkort til dette, samt eg kommer nok til å bruke noken cpu kjølere til forsterkermodulene, slik att eg får dette så kompakt som mulig.
    Kabinett er eg litt usikker på, mulig eg kommer til å produsere dette i tre, eller kun en prototype i tre, før eg bestiller eit i metal..

Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Heisann, ser du stiller spørsmål i forhold til pris iforhold til ferdigprodukter. Er noen produsenter som selger forsterkere basert på hypex moduler. Noen var bla tilgjengelig i norge for en liten stund tilbake, bla monoblokker på 200W til en pris på i overkant av 20k. Lydmessig ble disse sammenlignet med betraktelig dyrere utstyr!
    Synest nesten 20K får en monoblokk hørest drøyt ut, Ncore var mest sansynelig ikkje kommet da, og eg fikk 2kanals effektforsterker til ca 5000-6000 uten kabinett, som er ca 200w@8ohm.
    Er merkenamn så mye verdt, samt kabinettet ...?
    De brukte vel ucd 400? mener å ha sett en test av eit ferdigprodukt (monoblokk) med den, såg meget bra ut, men der hadde de laget en strømforsyning sjølv.. Vet ikkje pris, men den såg bra ut

Du klarte ivertfall å få meg enda meir forventningsfull..

Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest nesten 20K får en monoblokk hørest drøyt ut, Ncore var mest sansynelig ikkje kommet da, og eg fikk 2kanals effektforsterker til ca 5000-6000 uten kabinett, som er ca 200w@8ohm.
    Er merkenamn så mye verdt, samt kabinettet ...?
    De brukte vel ucd 400? mener å ha sett en test av eit ferdigprodukt (monoblokk) med den, såg meget bra ut, men der hadde de laget en strømforsyning sjølv.. Vet ikkje pris, men den såg bra ut

Du klarte ivertfall å få meg enda meir forventningsfull..

Luckys
    Ikke per stk men per par, skulle kanskje spesifisert dette. Akkurat hvilke moduler som sitter i kan jeg ikke svare på, men bruker UcD ihvertfall. Er nok ikke helt likt med det en kan kjøpe som DIY`er men tror nok ikke de lydmessige endringene er enorme. Tipper det stort sett er snakk om mindre modifikasjoner, om det så gjelder bruk av hypex eller B&O moduler som selges som ferdigvare fra div produsenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. vel, er forsatt stor forskjell fra 6K til 20K uansett.. har strømforsyningen så mye å si? Har lite erfaring innen diy, så eg vet ikkje..

Skal begynne nå, skal sette meg ned å sette på kabelsko ol.
    Har sjølv ingen erfaring med lodding så tror eg skal be en kompis om det, sjølv om det ser veldig lett ut, satser på att dette står ferdig til lytting en gang i helgen.. Men får se kva som skjer..

Luckys

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. vel, er forsatt stor forskjell fra 6K til 20K uansett.. har strømforsyningen så mye å si? Har lite erfaring innen diy, så eg vet ikkje..

Skal begynne nå, skal sette meg ned å sette på kabelsko ol.
    Har sjølv ingen erfaring med lodding så tror eg skal be en kompis om det, sjølv om det ser veldig lett ut, satser på att dette står ferdig til lytting en gang i helgen.. Men får se kva som skjer..

Luckys
    Når vi snakker om effekt har strømforsyningen "alt" å si. Snakket med en kar
    hos dynabel før Hypex hadde SMPS i sitt sortiment, dynabel spurte Hypex om de kom med SMPS snart,
    da hadde Hypex svart at de hadde forsøkt med div. ferdige SMPS fra "Østen", men resultatene var dårlige.
    De måtte derfor designe sine egne SMPS, som jeg også mener er veldig bra!

En SMPS for klasse D og A/B bør designes for akkurat det bruket, ellers så må man overdimensjonere mye, klasse AB og spesielt D trekker strøm i takt med musikken. SMPS400 er et uregulert power, fordi det var det enkleste for Hypex å få
    til å bli bra (uregulert ved at utspenning endres med variasjon i innspenning med et fast forhold).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser man en gul kabel, som går inn i "eit eller anna eg ikkje veit kva er" samt en tynn svart kabel som også går inn dit, kva er dette? Trenger eg noko slikt også?
    Luckys
    Det er ett skjøtestykke / universal kopling, her med mulighet for å kople sammen tre ledninger.
    trenger og trenger ... ne d e ik nødvendig.
    Den tynne sorte skal etter instruksjonene koples til jord, ellers er modulene i "mute modus" D bety utan ljud.
    Den sorte ledning kan altså koples til jord via ett rele slik at den koples til jord ett par sekunder etter oppstart og kan koples fra før eller samtidig med strømforsyningen, Då bi han forstærkar stille fort oxo. Det ble gjort på disse monoblokker: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1750036

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Begynner å bli lei dårlige "bruksanvisninger" og dokumentasjon ol.
    Det står jo fint lite om kva som er kva på strømforsyningen, har funnet ut hoved strøm tilkoblingen, men der stopper det.
    Rød = +
    Blå = -
    Sort = ground
    Gul og grønn? Står jo ingenting i de medfølgende papirene. Virker som de bildet eg refererte til var grønn klippet bort, kvifor? kva er den gule kabelen?
    Står lite og ingenting på hypex egne sider..

Ang. skjøtestykke, kan ikkje ein bare lodde desse sammen?
    Er det mulig å kunne lage noko som en 12v trigger på hypex?
    Kva med noko som starter når man for signal fra forforsterker (via xlr / rca)?

Og ein siste ting, er det mulig å koble opp slik som folk har gjort med rca når eg har xlr, forutenom endringene på signal inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det følger en tegning bruksanvisning med, jeg har funnet den tilstrekkelig. Men vi har nok litt forskjellig bakgrunn.
    Gulgrønn er jord.fellesledningen for + og - på forsyningen og skal ikke forveksles med signal jord.... men dersom du skal bruke:
    http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf
    anbefales dobbeltinsulerende teknikk. :-D gulgrønn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette fulgte ikkje med, og eg hadde ikkje funnet de.. dette forklarer jo en del..

men "signal ground (connectet to chassis)"
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1328870228

Kvifor blir dette gjort på denne måten? Trodde det var en grunn til att man hadde 3 ledere på xlr, og ikkje att det var festet i kabinettet får å gå til gjord.. gir jo ikkje mening.

Merker eg godt kunne ha tatt eit år med basic elektro.. Er vel strømforsyningen som er verst, men er nok mulig å finne betre tegninger der også.
    Men ser folk kabler dette på heilt andre måter enn hypex sjølv ville gjort, noen bruker jo sort som gjord bort til forsterker modul, er det noko spesiell grunn til dette, eller er det kun eg som ikkje heilt forsår meg på det eletriske?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette fulgte ikkje med, og eg hadde ikkje funnet de.. dette forklarer jo en del..

men "signal ground (connectet to chassis)"
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1328870228

Kvifor blir dette gjort på denne måten? Trodde det var en grunn til att man hadde 3 ledere på xlr, og ikkje att det var festet i kabinettet får å gå til gjord.. gir jo ikkje mening.

Merker eg godt kunne ha tatt eit år med basic elektro.. Er vel strømforsyningen som er verst, men er nok mulig å finne betre tegninger der også.
    Men ser folk kabler dette på heilt andre måter enn hypex sjølv ville gjort, noen bruker jo sort som gjord bort til forsterker modul, er det noko spesiell grunn til dette, eller er det kun eg som ikkje heilt forsår meg på det eletriske?
    1
    På xlr er det ett balansert signal som brukes, det skal ikke til jord men det "sees" av mottakeren som om kilden er "inni" kabinettet. og kilden jordes jo til forsterkeren alikevell siden det på xlr brukes 3 ledninger.
    2
    Strømforsyninger som er regulerte har en referanse. Hoved forskjellen til forsterker er at på en forsterker er referansen altså kilden.
    3
    Sort som jord på ubalansert sammenkoples med minus inngang og jordes helst kabinettet slik at kabinettet blir en skjerm. Ikke forveksle med muteledningen som også er sort.

TREKASSER er no DRITT ! :evil: Og hører ikke hjemme i high end uansett hvor pent noen måtte synes det er.

Den tynne sorte er som kjent mute signalet og kan som nevnt legges via mutestyring"/rele eller fast som de fleste på forumet velger, men da mister man mulighet for muting under oppstart, samt rask muting når man slår av. Noen ganger slår man jo av for å unngå katastrofer! Dette behovet får jo den enkelte ta stilling til selv. Man bygger jo tross alt selv for å lage noe UNIKT og så skreddersydd som mulig til ens eget behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt med litt kabling, men er fortsatt litt usikker på dette..
    Her er eit par bilder, dere kan se over om dette ser greit ut, rekner med det er ein del på forumet som kjenner til hypex's moduler

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1328913369
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1328913381

1: Er det rett å lodde sammen gul og den tynne sorte kabelen?
    2: Kor skal eg feste den grønne?

Og når eg får koblet de 3 kablene, så mangler eg vel ikkje meir enn å koble xlr, høytaler terminal og strøm til strømforsyningen?

Takker for hjelp så langt! sjølv om det ikkje er alle svar eg fårstår heilt.

Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/attachments/...wiring-ucd.jpg

LES NØYE:

http://www.hypex.nl/docs/SMPS400_datasheet.pdf
    se side 7

J3: Main Output Connections. Connector type: JST-B5P-VH
    Pin Type Function
    1 Output Positive Output Voltage (Vcc)
    2 Output Output Ground
    3 Output Negative Output Voltage (Vee)
    4 Input DC Error Input (OEM amplifier series only)
    5 Output Auto Amplifier Enable

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å fårstå desse pdf dokumenta til smps og ump, men har aldri vert god i engelsk desverre, så er vel muligens en blanding med for lite engelsk kunskap og elektro kunskap..

Får se om eg klarer å finne ut av dette.

Google translate gir jo ingen mening ivertfall..

Edit: Slik som eg mener det, så kan man koble gul + tynn sort kabel sammen, kutte vekk grønn (dc error) koble rød, blå og sort (tykk) slik som eg har gjort. Da ser alt ut til å vere "good to go"
    Sei ifra vist dette er heilt feil, dette er slik eg har sett andre koble det opp, vet ikkje om det er noen forskjell på korleis en koble det om ein bruker rca eller xlr, men eg tviler jo sterkt, så lenge man kobler de kablene rett selfølgelig.

Luckys

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser rett ut. så kan du klippe av grønn. og lodde gul til den tynne sorte. eller la den tynne sorte gå rett til ground.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, så lett kunne det seiest, mulig de andre svarene var får "vanskelig" formulert får min del.
    Takker!

Luckys

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm no hadde æ venta bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, kommer ikkje bilder helt enda, har hatt problem med å finne passende spacer og skruer da ucd hadde kun 3mm hull, og eg har 3.3mm spacer..

Tenkte først å fremst kun å bruke ei metal plate å montere dette på, får så å kjøpe eit metal kabinett, som er passe stort, skal begynne å lodde nå.
    Skal prøve å hugse litt bilder også

Noen som kan verifisere att dette er rett?
    Non inberting audio imput = hot / rød
    inverting audio imput = cold / blå

Dette er til xlr kablene, står lite om det i ucd heftet.

Luckys.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tiden kommet for bilder, er desverre ikkje helt ferdig da eg hadde problem med spacer'ene, desse var i 2 forskjellige størrelser, ene var 3mm og andre var 3,2* som sikkert er amerikanske mål, og eg hadde ikkje skruer til desse, så har improvisert litt.

Fikk tak i ei plate i går kveld, denne skal kun brukest som en prototype.
    Skal bestille eit kabinett og tilpasse når eg er ferdig med prototypen (kun montering.)

Vedlegg 88158

Vedlegg 88159

Vedlegg 88160

Vedlegg 88161

Har langt fra verdens beste kamera, og er ikkje så flink til å ta bilder, så får håpe dette er greit nok.

Kva trur dere om det så langt?

Luckys

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •