Fronthøyttalere (AP cardeas inspirerte) - Langtidsprosjekt - lytting :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronthøyttalere (AP cardeas inspirerte) - Langtidsprosjekt - lytting :)

Ikke så aktiv på skrivefronten her, men tenkte jeg kunne lage en liten tråd om planlagt byggeprosjekt. Vil gjerne ha litt input etterhvert

Har vurdert lenge å lage meg noen høyttalere, men grunnet studier så har det ikke blitt annet enn utkast etter utkast. Men etterhvert nå så blir det forhåpentligvis noe av. Har tenkt på et par smale gulvhøyttalere med sidemontert woofer slik at sub ikke blir nødvendig (med det første ). Har endt opp med å hente mye inspirasjon fra Audio physics sine Cardeas høyttalere da jeg liker den slanke formen. Hadde i utgangspunktet planlagt å bruke Scan-speak Illuminator elementer, men prisen ble hinsides, slik at jeg har gått over til noen mer moderate seas elementer. Brukt mye tid på diverse DIY sider å funnet fram til de elementene, kasse volumene og delefrekvensene som står under. Men for at det hele skulle være litt fleksibelt og justerbart har jeg tenkt på en aktiv løsning med minidsp som delefilter og nivå/fase justeringer. Siden det blir 8 kanaler som skal drives passer det bra med en Onkyo MCA pa5500 forsterker som jeg nå er på utkikk etter (brukt).

Fra toppen :
    Seas MCA12RC x1 Mellomtone (i 2,9L kapinett)
    Seas 27TDFC x1 Diskant
    Seas L16RNX x2 Bassmellomtone (i hvert sitt 3,5L kabinett)
    Scan Speak 23W/4557T02 x1 Side montert subwoofer (i ca. 40L kabinett)
    Scan Speak 26W/0-00-00 x1 Slave

Delefrekvenser: ca 70-100/450/2600-3000

Kom gjere med input angående valg av elmenter, er jeg fortsatt litt usikker.

Kabinettet:
    Baffel: 22 mm spon + 9mm MDF
    Sider 19 mm MDF plater, dobble plater ved Sub festene
    Bakplate: Bøyde 7x3,2mm (22,4mm) halvharde plater
    Braketter: 6 stykk interne 22mm tykke sponplater. Valgte spon etter å ha test skrudd i 19mm MDF som sprakk utrolig lett.

Kjøpt:
    - Behringer UCA202 (bomkjøp da jeg ikke var klarover at mic-en trengte phantom power)
    - Behringer ECM8000
    - M-audio Fast track Pro (kjøpt bruk på finn.no - i posten)
    - miniDSP Bal/miniDIGI Combo (i posten)
    -alle elementene listet over
    - Kabel terminaler (4 par til hver høyttaler)
    - Høyttaler stoff og "sneperter" til å lage frontcover

- baffel (22mmspon + 9mm MDF)
    - Horisontale braketter (22mm spon)
    - sideplatene 19mm MDF
    - Forsterkning til subbene (19mm MDF)
    - Bakplatene (14 stykker)
    - Sorte umbracoskruer til å feste elementene
    - 200 4mm x 60mm skruer
    - Fres med kulelager til å frese brakettene
    - 2l trelim

Utkast: Blir nokk endel endringer. Bla trengs ikke bakveggen som lager ett eget kammer bak diskanten. Trenger ihvertfall ikke være så stort som på utkastet.
    Også etter tips fra kingu så skal ikke bakveggene i mellomtone og midbass kammene være perpendikulær med fronten.

Oppdatering 1 (16/3-12): Endelig fått startet litt smått. Starter med å bøye bakplatene. Skal bruke 7 stk 3,2mm halvharde plater i sandwich. De første paltene sprakk da jeg prøvde å bøye de uten å fukte de først, men med litt varmt vann bøyde de seg greit. Bøyd 4/16 plater.

Oppdtering 2 (12/4-12): Har begynt å lage til rammeverket i kassen. Skåret ut 16 stykk (8 i hver) 22mm sponplater. Gjenstår å fresehalvsirkelen på alle sammen + skjære hull.
    Samt att materiell til fronten er kjøpt. Blir 2 lag. 1 stk 22mm sponplate + 1 stk 9mm MDF plate. Så 31mm tykk baffel. Veggene blir av19mm MDF og baken blir en 22,4mm tykk bue.

Oppdatering 3 13/4-12: Har frest ut halvsirkelen på alle 16 braketter (topp og bunn med 4graders vinkling ) og har bøyd til 2 til av "bakplatesandwichen" 6/14 ferdig bøyd.

Oppdatering 4 16/4-12: Har fått bøyd 2 bakplater til (8/14). Så har jeg borret skruehull til avstivningene/brakettene i frontene. Har fått side og topp skåret fronten i riktig vinkel (4 grader bakover hellingog 3,5 grader helling utover). Har fått borret hull i brakettene, men skal sage åpningene litt større for å få bedre luftgjennomgang.

Oppdatering 5 26/4-12: Ikke gjort stort annet å fikle litt med en modell og mål. Sånn (se bilde) er den planlagt å se ut når jeg er ferdig. Kanskje legge til en sort sokkel.

Oppdatering 6 29/4-12: Bøyd flere bakplater når jeg var hjemme i helgen. Ferdig med 12 av 14. Håper å få begynnt å skru sammen litt deler neste gang. Har også forandret litt på planene angående elementer pga pris. Lagt opp en simulering av bass elemente i 40 literskasse, med 10"slave. -3db på 21hz. Litt dypere enn tenk, men håper det fuker bra.

Oppdatering 7 7/5-12: Bøyd 3 3,2mm plater til, så har alle 14 klarer. Gjennstår pare å få limt og skrudd de til "brakettene". Har limt og skrudd 6 av 8 braketter til fronten. Fikk ikke limt de siste 2 da jeg ikke har fått skjært ut det magnet og element "kræsjer med brakettene. Artig å se at det tar litt mer for. Brakett nr 1, 2 (på bilde) og 6 har annen helling enn resten da kassa er lent 4 grader bakover.

Oppdatering 8 8/5-12: Skåret ut plassen til bass og passivt element i brakett 2 og 3. Skrudd og limt innpå front 1 samt limt alle brakettene på front nummer 2 også. Fant ut at den ene braketten på front 1 var skrådd 4 grader feil vei :/ så måtte lime en sandwich av tynne lister for å kompensere. Må slipe litt neste gang jeg er hjemme. Nuuub mistake Også fått skåret ut forsterkning for bass og passivtelement til høyttaler nr 1, men glemte å ta bilde. blir endel sliping for å få til riktig kurve på disse.

Oppdatering 9 11/5-12: Bestilte og betalt for elementene i dag. Bestilte fra Hifikits.se.

Oppdatering 10 16/5-12: Bestilt og betalt for Kabelterminaler (16stykk), skruer og diverse ting fra Dynabel.no

Oppdatering 11 19/5-12: Laget og limt forsterkningene til sub og slaveelement. Og limt de 3 første bakplatene på samme høyttaler. Bilder i post 23

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det der en d'appolito MTM konstruksjon med forskjellige kammer for driverne på hver sin side av diskanten? Eh?

Kan godt låne deg et lydkort med phantom power hvis du holder til i trondheim.

Edit: det ser ut til at det er åpninger mellom avstivningen og neste "kammer" det er i så måte en utrolig ide å kombinere basselement og mellomtoner i samme kabinett. Det kan godt være de måler frekvenslineært på langsomt sveip, men ikke på frågan hvis det dreier seg om mer enn en frekvens om gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Er det der en d'appolito MTM konstruksjon med forskjellige kammer for driverne på hver sin side av diskanten? Eh?

Kan godt låne deg et lydkort med phantom power hvis du holder til i trondheim.

Edit: det ser ut til at det er åpninger mellom avstivningen og neste "kammer" det er i så måte en utrolig ide å kombinere basselement og mellomtoner i samme kabinett. Det kan godt være de måler frekvenslineært på langsomt sveip, men ikke på frågan hvis det dreier seg om mer enn en frekvens om gangen.
    Hei,

Takk for tilbudet, men har allerede investert i et lydkort med phantom power tenkte det kunne være kjekt å ha.

Nei tror ikke det er noe fra MTM der? Jeg har stortsett gjort den lik audio physic sin cardeas. Det bakerste rommet med "åpne avsivere" hører til woofer delen i bunn. SÅ er det bra bunn av 2 kasser til bassene (identiske) å så er det en kasse til diskanten: Dette er kanskje unødvendigt? Kan vel kenskje dele kasse med mellomtonen på toppen?

Jeg forstå ikke helt hva du mener med å kombinere basselement og mellomtone i samme kabinett? mener du at jeg burde adskilt bass fra mellomtone og mellom/bass bedre?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med MTM menes Mid-Tweeter-Mid. Plassert slik:

Slik det ser ut for meg, så har du plassert det slik: MTBB der B står for bass. I tillegg så kommer basselement i siden også.

Også for meg ser det ut til at mellomtone og midbass ikke er adskilt i egne kammmer. Det bør de gjøre for at mellomtonen ikke skal påvirkes av midbass.

Edit: Glemte helt å si at dette er et spennende prosjekt. Kikka på noe av det samme kun 2 dager siden. Men så har jeg rundt 10-15 prosjekter i hodet til enhver tid.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du testet lydkortet på rew? trengs det å kalibreres?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Med MTM menes Mid-Tweeter-Mid. Plassert slik:

Slik det ser ut for meg, så har du plassert det slik: MTBB der B står for bass. I tillegg så kommer basselement i siden også.

Også for meg ser det ut til at mellomtone og midbass ikke er adskilt i egne kammmer. Det bør de gjøre for at mellomtonen ikke skal påvirkes av midbass.

Edit: Glemte helt å si at dette er et spennende prosjekt. Kikka på noe av det samme kun 2 dager siden. Men så har jeg rundt 10-15 prosjekter i hodet til enhver tid.
    Jepp er M-D-B-B. Alle i hvert sitt kammer. Kommer ikke så klart frem på tegningen da sideveggen ikke er gjennomsiktig Er usikker på om dette er nødvendigt for diskanten?

Takk, håper det blir bra etterhvert. Venter fortsatt på litt deler. Må skaffe litt av gangen. Elementene blir vel den desidert største kostnaden :/

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    har du testet lydkortet på rew? trengs det å kalibreres?
    Jeg har ikke fått lydkortet (nr 2 ) ennå. Behring kortet måtte kalibreres littegranne (0,1-0,2db). Håper kortet kommer i morgen. ble sendt for 2 dager siden.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ga ting mer mening. Hva med å ikke ha bakre vegg i de nesten kvadratiske eksponensielle kammerene perpendikluært på elementene? Ser for meg at en parabol bakvegg hadde vært å foretrekke, legger du den litt lenger ut så blir volumet det samme.

Jeg tenkte en del, men dette var det mest matnyttige som ikke "endrer alt".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Da ga ting mer mening. Hva med å ikke ha bakre vegg i de nesten kvadratiske eksponensielle kammerene perpendikluært på elementene? Ser for meg at en parabol bakvegg hadde vært å foretrekke, legger du den litt lenger ut så blir volumet det samme.

Jeg tenkte en del, men dette var det mest matnyttige som ikke "endrer alt".
    Det var en god idè Takk
    skal forandre på designet det. Er det ellers noen spesielle svakheter? Tror jeg kanskje skal fjerne kammeret til diskanten siden det ikke virker til å være nødvendig. Da kan jeg åpne opp slik at de 3 nederste kammerene blir ett. Da får mellom/bassen litt mer volum.

Har fått M-audio lydkortet i dag. Lekte litt med å måle mitt nåværende stereoanlegg Denon/BW NT1 + ASW NT sub. Nå resonerte det endel rundt omkring, men det så jo helt forferdelig ut. Tør ikke legge ut en graf :/ var +/- 20db.

Må vel kanskje måle utendørs for at det skal bli representativt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker angående hvordan fronten skal se ut. Har 4 forslag. Liker best nr 1 og 2

Forslag?

-utseende-front-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paara
    Litt usikker angående hvordan fronten skal se ut. Har 4 forslag. Liker best nr 1 og 2

Forslag?
    Tror jeg kommer til å gå for kasse nr.1. virker "renest" i design.

Har forsøkte å bestille elemeter de siste dagene, men det viste seg å være vanskelig. Dynabel.no synte prosjektet var "håpløst" og ville ikke gi meg pris engang.

Så får forsøke å høre medhifikit.se og lautsprecher.de.

Høytalerene blir sikkert ikke noe benchmark, men hadde da trodd at det ikke var helt håpløst. Får se. Er hvertfal gøy å snekre litt Kan kalibrere endel med minidsp'en. Er 30 bands eq til hver høytaler så er mulig å reparere litt.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa folkene på dynabel at dette var håpløst? Det var da lite oppmuntrende. En 4-veis vil nok være vanskelig, men aktivt filter via MiniDSP hjelper deg nok mye.

Hvilken finish tenker du på? Det er lett for at høyttaleren blir fort stygg i hjørnene dersom du har en helt rett kant, og det spesielt med sponplater.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Sa folkene på dynabel at dette var håpløst? Det var da lite oppmuntrende. En 4-veis vil nok være vanskelig, men aktivt filter via MiniDSP hjelper deg nok mye.

Hvilken finish tenker du på? Det er lett for at høyttaleren blir fort stygg i hjørnene dersom du har en helt rett kant, og det spesielt med sponplater.
    Hei,

ja det var vist det. Men vi får se. Har forsøkt å finne ut så mye som mulig ang. diverse elementer. Har sett på andre bygg og trodde att dette kunne bli sånn passe bra. Tror fortsatt at det ikke blir så galt jeg

Fronten skal ha ett lag med 9mm MDF utenpå 22mm med spon slik at det ikke skal flise seg så fælt (da skjuler jeg også skruehullene som går gjennom sponen og inn i brakettene). sidene er MDF og bak "sirkelen" er også i MDF liknende materiale.

Tenkte å lakke den helt hvit som på bilde. Men det er vel finishen som kommer til å ta mest tid. Håper å få den helt blank tilslutt. (timesvis med sliping )

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at 2x 5" eller 2x 6" som spiller helt opp til diskanten vil være en bedre løsning. Senker prisen, mindre kluss uten 450hz delefrekvensen. For å avlaste dem mer (om det er nødvendig) kan nok delefrekvensen til subben økes til 120hz+
    Det gjør ikke noe med litt høy delefrekvens til subb ettersom dem befinner seg på samme plass som resten av høyttaleren.

Edit: Diskanten er vel lukket og? Så da trenger du ikke bakkammer til den. Fjerner du det og kammeret du nå har til mellomtonen så henter du inn noen liter og kan muligens bruke 2 23W basselementer istede for 1 pluss slave.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Vil tro at 2x 5" eller 2x 6" som spiller helt opp til diskanten vil være en bedre løsning. Senker prisen, mindre kluss uten 450hz delefrekvensen. For å avlaste dem mer (om det er nødvendig) kan nok delefrekvensen til subben økes til 120hz+
    Det gjør ikke noe med litt høy delefrekvens til subb ettersom dem befinner seg på samme plass som resten av høyttaleren.

Edit: Diskanten er vel lukket og? Så da trenger du ikke bakkammer til den. Fjerner du det og kammeret du nå har til mellomtonen så henter du inn noen liter og kan muligens bruke 2 23W basselementer istede for 1 pluss slave.
    Hei, valgte mellomtone også så jeg kunne dele subbene så lavt som mulig samt at jeg ønsket å følge stilen til AP cardeas.

Skal åpne rommet bak diskanten. dette volumet er beregnet inn i designen.

Har allerede kjøpt å betalt for elementene i første post, så kommer dil å gå for denne sammensetningen. Men setter pris på ditt forslag Takk.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kommer til å gå for kasse nr.1. virker "renest" i design.

Har forsøkte å bestille elemeter de siste dagene, men det viste seg å være vanskelig. Dynabel.no synte prosjektet var "håpløst" og ville ikke gi meg pris engang.

Så får forsøke å høre medhifikit.se og lautsprecher.de.

Høytalerene blir sikkert ikke noe benchmark, men hadde da trodd at det ikke var helt håpløst. Får se. Er hvertfal gøy å snekre litt Kan kalibrere endel med minidsp'en. Er 30 bands eq til hver høytaler så er mulig å reparere litt.
    Kanskje du vil poste svaret du fikk i fra meg på de siste e-post korrespondansene - med rådene og pristilbudet? Du fikk tilbud om kvantumsrabatt, hvis jeg ikke husker feil.
    Vi forstod dessuten ikke at du skulle kjøre dette aktivt siden det ikke ble nevnt, men skal du ha en forsterker med DSP på hvert element stiller saken seg nokså annerledes. Du bør imidlertid ha måleutstyr for å sikre at "sammensyingen" av elementenes arbeidsområde fungerer optimalt. Lykke til med prosjektet.

Mvh.

Vidar Øierås, dynaBel AS

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Low-Q
    Kanskje du vil poste svaret du fikk i fra meg på de siste e-post korrespondansene - med rådene og pristilbudet? Du fikk tilbud om kvantumsrabatt, hvis jeg ikke husker feil.
    Vi forstod dessuten ikke at du skulle kjøre dette aktivt siden det ikke ble nevnt, men skal du ha en forsterker med DSP på hvert element stiller saken seg nokså annerledes. Du bør imidlertid ha måleutstyr for å sikre at "sammensyingen" av elementenes arbeidsområde fungerer optimalt. Lykke til med prosjektet.

Mvh.

Vidar Øierås, dynaBel AS
    Etter oppfordring fra deg:

Utdragfra mail:
    "Holder på med ett aktivt 4-veis høyttalerprojekt som hobby. Har valgt elementer ut av tester og spesifikasjoner samt pris og end opp med det som er listet under. Har simulert elementene i bassbox pro 6.0.22. Har Minidsp 2x4 balansert delefilter/eq til korrigering og deling....."

Mailen inneholdt en hurtiglink til miniDSP og en link til denne tråden og jeg skrev : "ett aktivt 4-veis høyttalerprojekt"

Ditt svar etter att jeg for tredje gang ba om å få en pris:

"Vi gjør det enkelt med prisene på dette samlet. Du kan få 10% rabatt på denne pakka. Oppgi dette i nettbutikken når du handler. Skrives inn i "melding til selger" ved utsjekking av bestillingen. Ref. Vidar.
    Totalprisen blir da 0.9 ganger det du får oppgitt i nettbutikken når alle varene er lagt inn i handlekurven. Fullt beløp vises og reserveres på kortet ditt, men vi trekker fra 10% ved effektuering av bestillingen.
    "

Med tanke på at 1/3 av elementene ikke finnes i deres web shop, så oppfordrer jeg deg til å kalkulere "prisen" du kom med...

Hva du ønsker å oppnå med innlegget ditt vet jeg ikke. God kundebehandling er det uansett ikke..
    Er heller ikke interessert i å bruke tråden min på dette...

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter oppfordring fra deg:

Utdragfra mail:
    "Holder på med ett aktivt 4-veis høyttalerprojekt som hobby. Har valgt elementer ut av tester og spesifikasjoner samt pris og end opp med det som er listet under. Har simulert elementene i bassbox pro 6.0.22. Har Minidsp 2x4 balansert delefilter/eq til korrigering og deling....."

Mailen inneholdt en hurtiglink til miniDSP og en link til denne tråden og jeg skrev : "ett aktivt 4-veis høyttalerprojekt"

Ditt svar etter att jeg for tredje gang ba om å få en pris:

"Vi gjør det enkelt med prisene på dette samlet. Du kan få 10% rabatt på denne pakka. Oppgi dette i nettbutikken når du handler. Skrives inn i "melding til selger" ved utsjekking av bestillingen. Ref. Vidar.
    Totalprisen blir da 0.9 ganger det du får oppgitt i nettbutikken når alle varene er lagt inn i handlekurven. Fullt beløp vises og reserveres på kortet ditt, men vi trekker fra 10% ved effektuering av bestillingen.
    "

Med tanke på at 1/3 av elementene ikke finnes i deres web shop, så oppfordrer jeg deg til å kalkulere "prisen" du kom med...

Hva du ønsker å oppnå med innlegget ditt vet jeg ikke. God kundebehandling er det uansett ikke..
    Er heller ikke interessert i å bruke tråden min på dette...
    Du har fått en PM.

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott prosjekt du har på gang der og jeg blir alltid like misunnelig på folk som har tilgang på slike fasiliteter

Ut fra valg av diskant og mellomtone og med en deling rundt 2k6 så vil du få en konstruksjon med veldig begrenset spredningskontroll. I et normalt rom og hvor du ikke lytter nærfelt, så kan du oppleve at klangbalansen og perspektivet ikke er like optimal som på høyttalere med kontroll på spredningen (den vil nok være sensitiv på plassering).

Konstruksjonen din har god kapasitet ned til delingen mot subben. Det vil være 9"-eren som blir den begrensende faktoren ift. hva du kan pumpe ut av lyd og ikke de øvrige elementene oppover. Anbefaler at du regner litt på det og kanskje kikker på L26ROY-variantene fra Seas. L26xxx øker kapasiteten en del (56% større effektivt areal) og er i tillegg meget dugende element. Kanskje sparer du til og med litt penger og kan kline til med Scan-Speak illuminator i øvre mellomtone.

Og så et "spinnvilt forslag" til slutt: Hva om du du perforerer sideveggen til mellomtonen slik at hullene utgjør ca. 80% arealet til mellomtonen og demper kammeret nøye. Og så erstatter du diskanten din med en Seas DXT, alterativt bruker waveguide med TDFC. Du vil da kunne oppnå spredningskontroll i det mest sensitive delen området (500Hz+). Det hadde kunnet bli et par utrolig bra og unike høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Flott prosjekt du har på gang der og jeg blir alltid like misunnelig på folk som har tilgang på slike fasiliteter

Ut fra valg av diskant og mellomtone og med en deling rundt 2k6 så vil du få en konstruksjon med veldig begrenset spredningskontroll. I et normalt rom og hvor du ikke lytter nærfelt, så kan du oppleve at klangbalansen og perspektivet ikke er like optimal som på høyttalere med kontroll på spredningen (den vil nok være sensitiv på plassering).

Konstruksjonen din har god kapasitet ned til delingen mot subben. Det vil være 9"-eren som blir den begrensende faktoren ift. hva du kan pumpe ut av lyd og ikke de øvrige elementene oppover. Anbefaler at du regner litt på det og kanskje kikker på L26ROY-variantene fra Seas. L26xxx øker kapasiteten en del (56% større effektivt areal) og er i tillegg meget dugende element. Kanskje sparer du til og med litt penger og kan kline til med Scan-Speak illuminator i øvre mellomtone.

Og så et "spinnvilt forslag" til slutt: Hva om du du perforerer sideveggen til mellomtonen slik at hullene utgjør ca. 80% arealet til mellomtonen og demper kammeret nøye. Og så erstatter du diskanten din med en Seas DXT, alterativt bruker waveguide med TDFC. Du vil da kunne oppnå spredningskontroll i det mest sensitive delen området (500Hz+). Det hadde kunnet bli et par utrolig bra og unike høyttalere.
    Hei takk innlegg :-D

Jeg her temmelig begrenset kunnskap angående høytalerbygging. Dette er første forsøk og vet lite om spredningskontroll og hvordan forbedre dette.
    Jeg hadde i utgangspunktet tenk til å gå sor en ren SS illuminator variant, og har planer og å bytte ut elementene hvis denne prøve høyttaleren blir bra. Er derfor jeg valgte SS 23w wom sub. Denne koster mer enn alle de andre elementene til sammen. Alle baffel hullene er mindre enn tilsvarende ss illuminator elementer slik at et bytte skal kunne gå ann etterhvert, men foreløpig strekker ikke pengene til.

Tror du 9" blir begrensede? i simuleringer så skal de klare 102db fra hver høyttaler ved 20hz uten room gain. 2 stykk L16 spiller vel til rundt 106db når de skal spille ned mot 80 hz i lukket kasse 103db ved 70hz. Er derfor jeg gikk for 2 stykker slik at det skulle være litt trykk når delingen ble lav. Må høre meg litt frem angående beste deling. Mellomtone klarer ca 106 db.

Med L26roy 40L og seas sin slave ville jeg fått f3 på 31hz mot 21hz med ss sitt 23w element. Ønsket å lage en front som ikke trengte subwoofer. Ikke at det hadde gjort stort med 31hz vs 21hz F3 uten room gain, men har vært sugen på ss sitt 23w lenge og nå har jeg allerede kjøpt det så er litt forsent å forandre på nå.

Diskanten var kjempe billig så den kan byttes ut etterhvert. Valgte den pga Zaph|Audio sine tester. Et alternativ var SS sin D3004/662000, men også denne har ca samme spredning som TDFC.
    Forstod ikke helt hva du mente her: Hva om du du perforerer sideveggen til mellomtonen slik at hullene utgjør ca. 80% arealet til mellomtonen og demper kammeret nøye.

MCA12RC skal ha ganske god spredning fra 450-2600. Og 27TDFC skal ha ganske god spredning (til 30grader hvertfall) ifølge denne testen

Skal først bygge høytaleren ferdig med de elementene jeg har køpt, og så skal jeg lytte å se hva jeg får til med miniDSP. Hvis alt blir bra ka jeg vurdere å bytte ut noen elementer. Uansett så kan jeg bruke diskant, mellomtone og mellombass til en slank høyttaler projekt senere.

Takk igjen for innlegget.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •