Fronthøyttalere (AP cardeas inspirerte) - Langtidsprosjekt - lytting :) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 84
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Meget lekkert og rent imponerende til å være første gang du bygger! hva slags terminaler bruker du bak på høytaleren? Til et annet diy prosjekt kan jeg anbefale furutech fp-805B G. Har kjøpt in disse terminalene i forbindlse med bygging av forsterker, og disse terminalene oser av kvalitet og er det beste jeg har sett i prisklassen.
    Kjøpte terminaler fra dynabel. De virker ok, ikke noe mer. Men siden jeg måtte ha 8 par valgte jeg noen billige.

-2012-07-14-16-19-50-jpg

Gått med endel lakk bokser til dette prosjektet. Nestagang tror jeg det blir fineer eventuelt skumgummirull og høyglans maling.

-2012-07-14-16-22-02-jpg

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forsterkeri og terminaler

Hva har du tenkt skal drive denne høytaleren? Med så mange terminaler er det bi-wiring og bi-amping som teller. Eller kanskje det er en diy forsterker i tankene?
    Apropo terminaler så ble det ganske dyrt med terminalene jeg anbefalte når du skulle ha så mange. Satt opp et enkelt regnestykke som viser at det ikke er direkte billig om du skal ha så mange terminaler.

Pris furutech fp 805b-g: 658
    antall terminaler som trengs: 8
    658 x 8 = 5264 kroner (ganske uhørt pris for ditt prosjekt)

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har gjort et særdeles godt stykke arbeid.
    Håper og tror at lyd står i stil med arbeidsinnsats og bestykning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du tenkt skal drive denne høytaleren? Med så mange terminaler er det bi-wiring og bi-amping som teller. Eller kanskje det er en diy forsterker i tankene?
    Apropo terminaler så ble det ganske dyrt med terminalene jeg anbefalte når du skulle ha så mange. Satt opp et enkelt regnestykke som viser at det ikke er direkte billig om du skal ha så mange terminaler.

Pris furutech fp 805b-g: 658
    antall terminaler som trengs: 8
    658 x 8 = 5264 kroner (ganske uhørt pris for ditt prosjekt)
    Har tenkt 4 veis deling og ex med miniDSP og så en maranz 8003 (8 kanaler) eller onkyo pa mc5500 (9 kanaler) til å drive alt. Er på utkikk etter brukt

Det hadde blitt litt i meste laget, får heller bli til et annet prosjekt. De så unektelig flotte ut hvertfall.

Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Du har gjort et særdeles godt stykke arbeid.
    Håper og tror at lyd står i stil med arbeidsinnsats og bestykning.
    Takk gleder meg til å få testet dette. Er veldigspent på hvordan det lyder. Det kostet jo etterhvert endel dette Krysser fingrene. Hvis ikke det dukker opp en brukt forsterker så får jeg bite i de tsure eple å kjøpe en brukt. Må j få hørt hvordan det høres ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en lang pause, som man må ha i laaangtidsprojekter så har jeg blåst støv av høyttalerene etter overvintring i garagen. Fikk dem ikke spilleferdig i fjor. De ene høyttaleren ble nestenferdig, menglet bare litt på finishen. Ser ut til at lagring i garasjen ikke var det beste. Lakken har sprukket litt på sidene. Kan virke som sponplatene i fronten har arbeidet pga luftfuktighet.
    Begynner å få de fleste komponentene i hus også nå..

Har motatt følgende:
    - Minidsp 4x10 digitalt delefilter og Eq (plastbeskyttelsen fortsatt på)
    - Parasound HCA 1500(til å drive sub elementet)
    -2013-05-16-22-36-49-jpg

-2013-05-16-22-37-10-jpg

På vei over atlanteren:
    - Parasound HCA 1206. (6 kanals forsterker til diskant, mellomtone og midbass)
    -t2ec16j-ce9s4psmlwbrgrejkvdw-60_57-jpg

Etter å ha gått over høyttaleren så kan en konkludere med at det gjenstår med finish arbeide. Lakken har sprukket på sidene, over sponplate laget i fronten.

-2013-05-14-19-29-52-jpg

-2013-05-14-19-29-59-jpg

Har nå slipet ned høytaleren igjen der lakken var sprukket og skal få omlakkert den når solen titter frem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slipte begge høytalerende ned til treverket der lakkehadde sprukket. I tillegg gikk jeg over hele høytalerend med 120 så 240 tørt papir. Har lakket høyttalerene med 3 lag blank hvit lakk. Høytaler nr 1 er så godt som ferdig (igjen), mens nr 2 skal slipes litt og lakkes 1 gang til.
    Limt asfaltplater i nr2 som nå mangler vatt/dempning.

Fikk ikke av "pakningene" bak elementene, etter 6mnd med prøvemntering. Så må investere i nye.

-2013-05-18-16-53-49-jpg

-2013-05-18-16-53-19-jpg

-2013-05-18-16-54-01-jpg

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nice prosjekt du har her, imponerende:-D . ser ut som noen solide kasser med rett form.Ingen beine vinkler inni.
    rett å slett kuult

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darthmaniac
    nice prosjekt du har her, imponerende:-D . ser ut som noen solide kasser med rett form.Ingen beine vinkler inni.
    rett å slett kuult
    Takk de virker solide hvertfall. Klarer ikke å flytte de rundt alene snart.

Har fått gjort endel i helgen:

Lakket ferdig begge høytalerene
    -2013-05-25-08-09-54-jpg

Fått montert elementene i den andre høyttaleren og festet terminaler og polstret ferdig.
    -2013-05-25-07-20-24-jpg
    -2013-05-25-07-54-54-jpg

Startet å lage front deksel:
    -2013-05-25-20-13-25-jpg
    -2013-05-25-20-20-49-jpg
    -2013-05-25-21-10-30-jpg
    -2013-05-26-12-16-52-jpg

Borret markeringhull før innsetting hunn fester til dekselet:
    -2013-05-26-12-17-02-jpg
    -2013-05-26-17-25-31-jpg

Begge høyttalerene ferdig u. deksel
    -2013-05-26-20-39-13-jpg
    -2013-05-26-20-39-20-jpg

Gjennstår bare å legge duk på dekslene. Borret ut til han pluggene, brukte samme diameter som til hun desverre så var han'en 1mm mindre i diametes så de er limt. Får se om det fester godt nokk eler om jeg må lage nye.
    Er veldig fornøyd med høyttaler utseende. Har ikke ftt prøve spilt dem ennå. Ble ferdig sen på søndag og mangler fortsatt forsterkeren som jetcarrier skal komme med i løpet av 1-2 uker.

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende arbeid! Her er det kvalitet i alle ledd. Gleder meg til å høre ditt inntrykk av hvordan de spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende arbeid! Her er det kvalitet i alle ledd. Gleder meg til å høre ditt inntrykk av hvordan de spiller.
    Fikk raskt koblet opp denene høyttaleren i kveld. Brukte Parasound Hca 1500 og en denon reciever. Rakk ikke å kalibrere. Var barefor å teste om det var lyd i den og det var det. Spiller hvertfall dypt nokk.Blir artig å eksprimentere med delefrekvenser etterhvert nården andre effektforsterkeren kommer.

Har nesten blitt ferdig med Frontdekslene:
    Først prøvemontere dekslene etter at "hann" pluggene ble limt.
    -2013-05-27-18-17-47-jpg

Klar til å legge på lim:
    -2013-05-27-18-27-38-jpg

Lagt på riklig med lim:
    -2013-05-27-18-42-39-jpg

Strykejern og bakepapir til å smelte limet inn i duken:
    -2013-05-27-18-49-20-jpg

-20130527_191228-jpg

Resultatet (nr 1 nesten ferdig, må klippe bort det som er for mye på baksiden):
    -2013-05-27-19-34-25-jpg

2 stykk ferdig (ortsett fra klipping af overflødig duk, skal stifte litt på innsiden slik at sidene er dekket også på innsiden):
    -2013-05-27-20-06-46-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ferdig dekselet i går. Så nå er høyttaleren i utgangspunktetbferdig.
    Forsøkte å koble opp det jeg har av forsterkere for litt måling og lytting ute i garasjen. Holder på å flytte så er desverre ikke aktuelt å ta de inn.

Koblet opp forsternerene, minidsp 10x4hd, ekstert lydkort og laptoppen. Det første jeg oppdaget var det begrensede db nivået. Pga at minidsp kun demper signalet?? Så går det ikke ann å spille særlig høyt. Er dette riktig? Eller er det noe innstillinger? Minnes nå et det kanskje er noe koblinger inni boksen som kan fikses på.

Så koblet jeg opp mic for å måle. Ved hver måling så fikk jeg et avsindig topp på 50 hz. Målte 40db mer enn resten. Uansett hva jeg gjorde av innstillinger i minidspen så endret det ikke utseende eller nivå av denne toppen. Konkluderte med med selv at det må være noe målefeil. Nivået på målingene ble også avsindig høyt 150db? Stod det i rew, selv om dette åpenbart var feil. Altså så må jeg sette meg mer inn i måleprosedyren. Det skal nevnes at alt av kabler lå hulter til bulter. Så kan være at jeg måler 50hz fra strømnettet?

det siste (negative) oppdagelsen var at den ene kassa skranglet nå sub delen spiller. Forsøkte å lytte å kjenne, men ble ikke smartere av den grunn. Må fjerne slaven å kikke litt inni å se hva det kan være. Den andre skranglet ikke. De skal jo være solid bygd. Ble litt skuffet å sur når jeg oppdaget det i tillegg til det som er nevnt tidligere.

av positive ting så ser de jo fine ut. Og mellombass, mellomtone og diskant virker til å spille fint

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med på prosjekte ditt.De ser skikkelig proffe ut.Skranglingen din for håpe det noe du har glemt igjen inni der løs skrue eller del.
    Lydmåling du har ikke noe annen støy i garasjen som slår inn som du ikke har tenkt på
    Nå er det jo den gøye og spennende delen du skal til med,test spilling og justering.:-D

Bra jobba der liker å lese slike tråder.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paara
    Fikk ferdig dekselet i går. Så nå er høyttaleren i utgangspunktetbferdig.
    Forsøkte å koble opp det jeg har av forsterkere for litt måling og lytting ute i garasjen. Holder på å flytte så er desverre ikke aktuelt å ta de inn.

Koblet opp forsternerene, minidsp 10x4hd, ekstert lydkort og laptoppen. Det første jeg oppdaget var det begrensede db nivået. Pga at minidsp kun demper signalet?? Så går det ikke ann å spille særlig høyt. Er dette riktig? Eller er det noe innstillinger? Minnes nå et det kanskje er noe koblinger inni boksen som kan fikses på.

Så koblet jeg opp mic for å måle. Ved hver måling så fikk jeg et avsindig topp på 50 hz. Målte 40db mer enn resten. Uansett hva jeg gjorde av innstillinger i minidspen så endret det ikke utseende eller nivå av denne toppen. Konkluderte med med selv at det må være noe målefeil. Nivået på målingene ble også avsindig høyt 150db? Stod det i rew, selv om dette åpenbart var feil. Altså så må jeg sette meg mer inn i måleprosedyren. Det skal nevnes at alt av kabler lå hulter til bulter. Så kan være at jeg måler 50hz fra strømnettet?

det siste (negative) oppdagelsen var at den ene kassa skranglet nå sub delen spiller. Forsøkte å lytte å kjenne, men ble ikke smartere av den grunn. Må fjerne slaven å kikke litt inni å se hva det kan være. Den andre skranglet ikke. De skal jo være solid bygd. Ble litt skuffet å sur når jeg oppdaget det i tillegg til det som er nevnt tidligere.

av positive ting så ser de jo fine ut. Og mellombass, mellomtone og diskant virker til å spille fint
    '
    150dB er 10dB høyere enn når et jet fly tar av, så vil tro at det er strømnettet som kan ha slått inn. Vikler du kablene sammen så kan det fort oppstå et lite magnetfelt.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeppfi
    '
    Vikler du kablene sammen så kan det fort oppstå et lite magnetfelt.
    der var det og noe å lære gitt

utenomdet så var det er fryktelig flott projekt! utrolig bygg til å være ny i dette! håper på flere projekter fra deg 8)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x10 Hd skal ha nok spenning til å gi høyt nivå, selv med laveste seting (0,9v).

Hva slags lydkort og mikrofon bruker du? Har du satt dette opp riktig i REW? Måler du en høyttaler om gangen?

REW har en tonegenerator innebygget, hvis du prøver noen forskjellige frekvenser der. F.eks 100hz, 70hz og 50hz, hører du det samme med ørene dine som i målingen? Altså dramatisk mye mer nivå ved 50hz?

Veldig flott bygg foresten.

Frontdekselet ditt ser veldig kraftig ut.... diffraksjon derfra kan gi noe rippel på frekvensresponsen. I hi-end design unngår man i stor grad skarpe kanter i nærheten av mellomtone/diskant i den grad det lar seg gjøre. Perfekt blir det aldri, men prøv å mål med og uten deksel utendørs så kanskje du ser litt forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    4x10 Hd skal ha nok spenning til å gi høyt nivå, selv med laveste seting (0,9v).

Hva slags lydkort og mikrofon bruker du? Har du satt dette opp riktig i REW? Måler du en høyttaler om gangen?

REW har en tonegenerator innebygget, hvis du prøver noen forskjellige frekvenser der. F.eks 100hz, 70hz og 50hz, hører du det samme med ørene dine som i målingen? Altså dramatisk mye mer nivå ved 50hz?

Veldig flott bygg foresten.

Frontdekselet ditt ser veldig kraftig ut.... diffraksjon derfra kan gi noe rippel på frekvensresponsen. I hi-end design unngår man i stor grad skarpe kanter i nærheten av mellomtone/diskant i den grad det lar seg gjøre. Perfekt blir det aldri, men prøv å mål med og uten deksel utendørs så kanskje du ser litt forskjell.
    Har ikke begynt å spille så veldig mye ennå siden jeg bruker en denon reciver til diskant/mellomtone. Vet ikke helt hvorfor men den slår seg av når man spiller litt høyt. Kan virke som om input er for høy for reciveren? Uansett så får jeg vente med å teste db nivået til den andre effektforsterkeren kommer. Hvis ikke nivået blir høyt nokk (ikke at jeg skal spille så høyt) så kan jeg endre input sensebiliteten fra 2 til 0,9v. Output volt er 2,0 v nå.

Testet trikset ditt med å kjøre hz fra18 og oppver. Ganke gøy i grunn. Bortsett fra at jeg ble kvalm av 18hz nivået :/. det er ikke noe forskjelle på 30 hz og opp til 100 om jeg kan høre. har målt med å dempe bassen -20db det dig ingen forskjell i målingene.

Har fått øyttalerene inn på gjesteværelse pga torevær og fuktig luft for å være sikker på at lakken ikke sprekker. Har lagt kablene hver for seg. Måler fortsatt hinsides peak på 50hz. Så det er noe galt med målingene. Jeg bruker en M-audio fast track pro eksternt lydkort, Behringer ecm8000 mic. Brukte den til å måle noe i fjor, minnes ikke å ha dette problemet da. Men når jeg tester målenifået er det veldig mye bakgrunnsstøy virker det som. Kan det være en jordingsfeil?? Er helt sikkert noe som er satt opp feil, men vet ikke hva. Må se på det i helgen. Tester 1 høyttaler av gangen (har ikke nokk forsterkere til å teste begge ennå )

Skal testmåle med og uten frontdeksel når jeg får til målingene. Dekslet ble litt kraftig ja kanskje litt i overkant

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darthmaniac
    Følger med på prosjekte ditt.De ser skikkelig proffe ut.Skranglingen din for håpe det noe du har glemt igjen inni der løs skrue eller del.
    Lydmåling du har ikke noe annen støy i garasjen som slår inn som du ikke har tenkt på
    Nå er det jo den gøye og spennende delen du skal til med,test spilling og justering.:-D

Bra jobba der liker å lese slike tråder.
    Demonterte slaven for å se om det var noe galt inne i høyttaleren. men kunne ikke finne noe galt. Litt trangt, men ikke noe som var løst eller skranglete.

-2013-05-29-19-10-20-jpg

skulle se om det var noe løst under og når jeg tippet på høyttaleren så ble det borte. Viste seg at skranglingen kom fra føttene så det lot eg rette på skal legge mellom noe dempingsføtter mellom metallet og høyttaleren fr å isolere de litt.

Her er det ferdig resultatet med deksels på:

-2013-05-29-22-28-17-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeppfi
    '
    150dB er 10dB høyere enn når et jet fly tar av, så vil tro at det er strømnettet som kan ha slått inn. Vikler du kablene sammen så kan det fort oppstå et lite magnetfelt.
    Tror de må være strømnettet ja var hvertfall ikke jet nivå i garasjen i går

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    der var det og noe å lære gitt

utenomdet så var det er fryktelig flott projekt! utrolig bygg til å være ny i dette! håper på flere projekter fra deg 8)
    Takk har tatt litt tid. Håper lyden blir som forventet når jeg får kalibrert litt. Er stort sett fornøyd med lyden, irriterer meg over målingene i bass delen.

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paara

Har du set på check levels under preferences i REW. Har nokk litt å si får hvor høyt REW tror lydsignalet er inn. Forresten så er det et meget imponerende sluttresultat.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zemtex sa det på såpass passende at jeg stjeler den :-)

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •