Fronthøyttalere (AP cardeas inspirerte) - Langtidsprosjekt - lytting :) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Må se jeg er imponert over pågangsmotet ditt, paara. Bøyde plater på første høyttalerbygg, det står det respekt av
    Takk Feiget litt ut med å bruke en aktiv løsning da, men kanskje det blir passiv neste gang, hvis jeg ikke blir veldig fornøyd nå da

Går litt sakte nå da det er mye tilpassningsarbeide, men har blitt ferdig med kablene så de er klare, fått frest alle hullene i høyttaler nr 1. Begge høytalerene er klare for sideplatene, gjenstår dempning i begge høytalerene. Var å kjøpte lim til å lime bitumen så de ikke skal falle av etterhvert.

-2012-06-18-20-41-16-jpg

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste hele tråden nå og er imponert over at dette er ditt første bygg! flott arbeid skal bli artig og se hvordan målingene av disse ser ut når du blir ferdig!
    stå på!
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gleder meg til å se/lese om fortsettelsen..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex

Gleder meg til å se/lese om fortsettelsen..

Sitat Opprinnelig postet av vegardxf
    leste hele tråden nå og er imponert over at dette er ditt første bygg! flott arbeid skal bli artig og se hvordan målingene av disse ser ut når du blir ferdig!
    stå på!
    Ja er spent jeg å. Det fine med å bruke miniDSP som delefilter før forsterkerdelene er at den også har EQ, men skal legge ut hvordan den måler uten korreksjon også.

Har kommet litt lengre:
    - Har jeg borret hull til å feste elementene i fronten og festet innslagmutterene.
    - Har gått over alle skjøter med ilikonlim for å sikre at alt er helt tett.
    - Er nesten ferdig med dempninge i høyttaler nr 1. Ble gjort som eXa anbefalte med1 lag med bitumen 2 lag filt som ble limet sammen og et lag med vatt i sub delen og 2 lag vatt i mellomtone og mellombass delen. Så har jeg borret hull til å feste elementene i fronten og festet innslagmutterene.
    - Har vært å kjøpt flattstål 30x3 mm som jeg skal bøye til og lage høyttalerføtter. Skal bøye di alla: -v-\____/-v- v'en er spikesene. Regner med å lakke de også hvite eventuelt sorte.

-2012-06-20-09-22-49-jpg

-2012-06-20-06-39-44-jpg

-2012-06-20-09-22-jpg

-2012-06-20-19-39-34-jpg

-2012-06-20-19-40-14-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den ene høyttaleren lukket Så nå gjenstår det timesvis med sliping, grunning og lakking Skal få lagt ut ett bilde.

Har begynt sånn smått å bøye flattstålet til føttene. "vingene" er med vilje skrådd nedover slik at når vekten av høytelerene kommer på så så skal de rette seg litt mer ut, selv om vinklen nå er nokk litt stor. Skal runde stålet på endene.

edit:

-2012-06-23-11-54-41-jpg

-2012-06-23-11-54-52-jpg

-2012-06-23-11-55-02-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det en pause på noen uker fremover.

Er blitt ferdig med dempning og kabling i begge høyttalerene og beegge er nå lukket. Venter på sub og slave. De ligger til fortolling. Der ligger de tydligvis godt, så vet ikke når de kommer.

Høyttalerene er blitt dempet med ett lag 3mm Bitumen på alle eksterne vegger også de "Indre" kabinettenes eksternevegger ( dvs mellomtone og mellombass sine vegger ut og inn i sub delen). så har den delen av subvolumet jeg ikke rekker inn i (øverst bak) fått 2 lag filt av hver ca 1cm. toppen i subkabinettet fikk i tillegg ca10 cm vatt. resten nedover fikk ca 2 cm filt og 4cm vatt.

kablene ble trukket gjennom borrede hull i den ene høyttaleren og gjennom hakk i siden på brakettene i den andre. Var litt for å prøve og lære hva som er best. så ble det brukt godt med slikonlim rundt kablene. Kablene ble lagt bak vatt og flit slik at de ikke skal ligge å vibrere/ få teretthetsbrudd.

planen videre blir å få ferdig sub delen også når elementene kommer. så blir det finish arbeid

Anh. sub delen så begikk jeg relativt tidlig en feiø u forhold til det som var tegnet/planlagt. planen var at platene nederst i kabinettet skulle "ligge innenfor" platene høyere i kabinettet, slik at jeg skulle få 19mm plass til å lage side cover. Mwn det ble istede en jevn plate med forsterkning på innsiden. problemet nå
    er at elementene har så lang slaglengde at det blir umulig å nedsenke elementet nokk til at det ikke skal ta borti høytaler coveret. slaven har en max vandring på 28mm hver vei. med maks effekt til suben (225) blir vandringen maks +-20 mm på slaven og liyt mindre på suben.

Planen er å frese inn elementet ca 10mm og skrå med en skrå eller rundet fres ned til elementet. Og la elementet være utildekket. eller så måtte coveret stått ut på siden og ville da antagligvis blity mindre pent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig fått elementene fra Scan Speak. De der bra ut, ikke så godt å si hvordan de spiller før man får teste de. Men mangler fortsatt forsterker og en dsp til så blir ikke noe spilling med det første.
    -2012-06-29-19-03-18-jpg

-2012-06-29-19-06-04-jpg

-2012-06-29-19-06-11-jpg

Har også fått gjort litt på høyttalerene. Fått freset ut åpning til sub og slave i høyttaler nr 1 samt slipet den helt ferdig. Gikk over med bøndsliperen ogtod det verste før jeg pusset for hønd med 100 pair.

-2012-07-05-12-05-02-jpg

-2012-07-05-16-47-15-jpg

-2012-07-05-16-47-28-jpg

Så har jeg har grunnet og sparklet litt på samme høyttaler i dag. Skal ta nr 2 i morgen. Bruker biltema sitt metall sparkel og spray grunning. Har også kjøpt spray sparkel som jeg skal spraye på i morgen. Se hvordan det fungerer?

-2012-07-05-19-31-34-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut

Jeg hørte forresten et tips her om dagen, det kom fra en billakkerer. Han grunnet med hvitt først og la deretter et lag med sort lakk. Når man så begynner å pusse vil ujevnhetene komme tydelig frem etter hvert som man pusser seg gjennom det sorte.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok veldig bra! Som en liten detalj kan jeg anbefale er å bygge høyttaler med spikes. Det finnes noen veldig godespikes fra soundcare som heter superspikes. Dette er geniale spikes med integrert spikeunderlag som finnes i selvklebende versjon og tre versjoner med gjenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser veldig bra ut

Jeg hørte forresten et tips her om dagen, det kom fra en billakkerer. Han grunnet med hvitt først og la deretter et lag med sort lakk. Når man så begynner å pusse vil ujevnhetene komme tydelig frem etter hvert som man pusser seg gjennom det sorte.
    Takk for tips

Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Dette blir nok veldig bra! Som en liten detalj kan jeg anbefale er å bygge høyttaler med spikes. Det finnes noen veldig godespikes fra soundcare som heter superspikes. Dette er geniale spikes med integrert spikeunderlag som finnes i selvklebende versjon og tre versjoner med gjenger.
    Har tenkt å bruke spikes. Skal prøve å lage "outriggers" med spikes, men får se hvordan det blir

Har frest ut åpning til sub og slave i høyttaler nr 2 og slipt den ferdig. Gjenstår å sparkle begge høyttalerene ferdig før lakking.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har grunnet og begynt å lakke den ene høyttaleren. Ser greit ut foreløpig. Ikke lett å få det perfekt, blir endel sliping fremover. Brukte 3 bokser lakk og trenger vel ca 3 bokser til før det blir bra.

Grunnet:
    -2012-07-08-16-03-25-jpg

Lakket med 3 bokser:
    -2012-07-08-19-24-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går sakte fremover. Lakking og sliping, lakking og sliping. Vanskelig å få det perfekt, så får se hvor mye jeg skal hold på.

Har fått lakket litt på "outrigger'ene". Mesteparten av det som stikker ut på utsiden av høytalerene blir dekket av spiksene, så har ikke sparklet dem.
    Det er 3 x 30mm flattstål som er bøyd. Spiksene er fra biltema. Lakk er sort matt.

-2012-07-11-22-49-33-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått med meg denne tråden før nå, for et flott prosjekt. Imponert over din kreativitet og utførelse!! Stå på, dette blir kanon!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ikke fått med meg denne tråden før nå, for et flott prosjekt. Imponert over din kreativitet og utførelse!! Stå på, dette blir kanon!!
    Takk, det var hyggelig og takk det samme angående den sykt flotte hjemmekinoen din

Har vært litt prøveprosjekt dette, er mitt første høyttaler prosjekt. Er ikke lett å få til alt, men stort sett så er jeg fornøyd foreløpig. Gleder med til å få testet dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig, veldig flott prosjekt! Gleder meg til å se dine prosjekter i fremtiden...mistenker at det ikke blir ditt siste En gang Diy'er, alltid Diy'er!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paara
    Takk, det var hyggelig og takk det samme angående den sykt flotte hjemmekinoen din

Har vært litt prøveprosjekt dette, er mitt første høyttaler prosjekt. Er ikke lett å få til alt, men stort sett så er jeg fornøyd foreløpig. Gleder med til å få testet dem.
    Imponerende førstegangsbygg.
    Har ikke lest hele tråden, men har et spørsmål: Er det noen spesiell grunn til at du har valgt å bruke slavebass kontra BR, når kassa allikevel er såpass stor?
    det fordyrer jo ganske betydelig, spesielt når det heter ScandSpeak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Veldig, veldig flott prosjekt! Gleder meg til å se dine prosjekter i fremtiden...mistenker at det ikke blir ditt siste En gang Diy'er, alltid Diy'er!
    Takk Ja det kommer vel til å bli noen flere. Gøy med DIY'ing

Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Imponerende førstegangsbygg.
    Har ikke lest hele tråden, men har et spørsmål: Er det noen spesiell grunn til at du har valgt å bruke slavebass kontra BR, når kassa allikevel er såpass stor?
    det fordyrer jo ganske betydelig, spesielt når det heter ScandSpeak.
    Slavene var ikke så galt dyre faktisk. Kjøpte ikke revelator slavene.

Hvis jeg skulle tunet kassen like lavt ( ville slippe subber) så hadde volumet på portene blitt nesten 6-10 liter. Bass box anbefaller minste diameter 78mm for å forhindre portstøy. Ved 100mm port blir volumet 10liter. Og over 1 meter lang. Selv med minste anbefalte diameter (78mm) ville porten blitt 75cm lang.

Ville også lage kassa så liten som mulig for å holde den slank. Volumet i sub delen er bare på ca 40 liter. Slaven tar opp under en liter. I tillegg er det mer justeringsmuligheter med en slave, siden jeg kan forandre vekten lett.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slavene var ikke så galt dyre faktisk. Kjøpte ikke revelator slavene.

Hvis jeg skulle tunet kassen like lavt ( ville slippe subber) så hadde volumet på portene blitt nesten 6-10 liter. Bass box anbefaller minste diameter 78mm for å forhindre portstøy. Ved 100mm port blir volumet 10liter. Og over 1 meter lang. Selv med minste anbefalte diameter (78mm) ville porten blitt 75cm lang.

Ville også lage kassa så liten som mulig for å holde den slank. Volumet i sub delen er bare på ca 40 liter. Slaven tar opp under en liter. I tillegg er det mer justeringsmuligheter med en slave, siden jeg kan forandre vekten lett.[/QUOTE]

OK, ja da ser jeg helt klart poengent med å bruke slave.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg så godt som ferdig med den ene høyttaleren. Holder fortsatt på med å lakke den andre, men biltema hadde ikke mer lakk igjen :/

Må polere den for at det skal bli riktig bra. Er sånn tålig fornøyd. Har hvertfall lært at å lakke med blank lakk ikke er det letteste. Hvertfall ikke for en nybegynner.

Gjenstår å få prøvespilt den. Men har ikke fått kjøpte forsterker ennå så det skjer ikke med det første. :/

-2012-07-14-10-24-19-jpg

-2012-07-14-10-24-36-jpg

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Terminaler

Meget lekkert og rent imponerende til å være første gang du bygger! hva slags terminaler bruker du bak på høytaleren? Til et annet diy prosjekt kan jeg anbefale furutech fp-805B G. Har kjøpt in disse terminalene i forbindlse med bygging av forsterker, og disse terminalene oser av kvalitet og er det beste jeg har sett i prisklassen.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •