Fronthøyttalere (AP cardeas inspirerte) - Langtidsprosjekt - lytting :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen som har erfaring med å lime bøyde plater i sandwich?

Skal prøve å få limt de 7 lagene med 3,2mm plater i helgen. Alle platene er grovbøyd, men ikke perfekt. Skal bøye de siste millimeterene når jeg skrur? og limer de til brakettene.

Bør jeg ta 1 og en eller 2? og la de tørke? så skru de i tillegg?

Eller ta alle sammen stroppe de ned med strammestropper og la limet tørke.

Bør jeg skru de fast i tillegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kapasitetsmessig ser det da ut til at det er litt bedre til enn resultatet som hoderegningen min landet på. Når det gjelder kapasitet for musikk, så er IMO ikke 20Hz så grådig interessant.

Spredningskontroll handler om samspillet mellom høyttaler og rom. Kort fortalt, så er cluet å få en frekvensrespons off-axis og on-axis som summerer opp tilsvarende en linjær og flat frekvensrespons (summen kalles powerrespons). Høyttalerene dine vil med kasse/elementvalget og valg av delefrekvenser gjengi et tradisjonelt "hifi spredningsmønter", hvilket innebærer at de er sensitive for rom og plassering (mer sensitive enn en høyttaler med spredningskontroll i en større del av frekvensomådet enn kun i øvre diskant).
    De mest anvendte teknikkene for spredningskontroll er wavguides/horn og dipol. Så finnes det også andre mindre anvendte teknikker, ala de hullene i sidene som jeg nevnte (for å få til kardiodespredning i øvre mellomtone uten å ødelegge designet ditt).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget og limt forsterkningene til sub og slaveelement. De 2 19mm MDF platene på hver side nederst i høyttaleren.
    Og limt de 3 første bakplatene på samme høyttaler. Skulle nokk hatt flere strammestroppet. Spent på resultatet i morgen.

Platen på siden er for å sikre korekte vinkler på brakettene.

-2012-05-19-21-45-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Hei

Kapasitetsmessig ser det da ut til at det er litt bedre til enn resultatet som hoderegningen min landet på. Når det gjelder kapasitet for musikk, så er IMO ikke 20Hz så grådig interessant.

Spredningskontroll handler om samspillet mellom høyttaler og rom. Kort fortalt, så er cluet å få en frekvensrespons off-axis og on-axis som summerer opp tilsvarende en linjær og flat frekvensrespons (summen kalles powerrespons). Høyttalerene dine vil med kasse/elementvalget og valg av delefrekvenser gjengi et tradisjonelt "hifi spredningsmønter", hvilket innebærer at de er sensitive for rom og plassering (mer sensitive enn en høyttaler med spredningskontroll i en større del av frekvensomådet enn kun i øvre diskant).
    De mest anvendte teknikkene for spredningskontroll er wavguides/horn og dipol. Så finnes det også andre mindre anvendte teknikker, ala de hullene i sidene som jeg nevnte (for å få til kardiodespredning i øvre mellomtone uten å ødelegge designet ditt).
    Jeg får prøve forsøke meg med horn/waveguide på neste høyttaler, blir litt for avansert foreløpig. Må lære litt om det først, men det høres veldig smart ut. Så blir en "plain old" boks på meg i denne gang. Men spennende forslag!

Limt 2 plater til av de 7. Så nå er 5/7 limt på den ene høyttaleren. Virker til å bli temmelig solid, er stein hardt når men dunker litt med knoken. Så er høytaler nr 2 ferdig til å få på bakplatene. bass forsterningene er limt og slipt i bue (se bilde). Tokk ett bilde mens høytaler nr 2 stod for å se på bakover vinklen. Synes det blir bra godt fornøyd foreløpig.

I tillegg har jeg frest "nedsenkningen" i MDF fronten. Har ikke kuttet ut hullene enda, da denne skal limes på 22m sponplatefronten. Dekker da i samme slengen over skruehullene i sponplatefronten. Tokk ett bilde mens høytaler nr 2 stod for å se på bakover vinklen. Synes det blir bra godt fornøyd foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paara
    Jeg får prøve forsøke meg med horn/waveguide på neste høyttaler, blir litt for avansert foreløpig. Må lære litt om det først, men det høres veldig smart ut. Så blir en "plain old" boks på meg i denne gang. Men spennende forslag!
    Horn/waveguide høres kanskje litt fremmed ut, men du har det i praksis i ditt design også. Munningen til diskanten er utformet for å fordele lyden i et visst mønster ut til siden (off-axis), dog ikke på langt nær så kontrollert som med et konstant-spredningshorn (CD Waveguide) eller for den del Seas sin DXT diskant. Videre så har også mellomtonen forskjellig respons målt ut på siden ift. det som måles direkte fremmom elementet (on-axis). Studer databladene til Seas så ser du hva jeg mener. Utformingen av membran, størrelsen på membranen, samt bredde og utforming av baffelen er alle parametre som spiller inn ift. hvordan et element måler både on- og off-axis.
    I et "optimalt" design så vil en høyttaler ha flat/linjær og identisk frekvensrespons (men med lavere nivå) off-axis som on-axis (summen, kalt powerrespons er flat). Dette er det imidlertid svært få høyttalere som klarer (ser da bort fra rundstrålende design). Like fullt er det viktig å velge element og delefilter som sammen bidrar til en kontrollert spredning så langt ned i frekvens som mulig og at sprednignen henger sammen både horisontalt og vertikalt. I ditt design hadde kan man få til kontrollert (kontrollert, ikke nødvendigvis flat) spredning ned mot baffelsteppfrekvensen (den frekvens hvor høyttaleren går fra "retningsbestemt" til "rundstrålende"). Det hadde betinget valg av andre element, og/eller færre av de for enkelhetsskyld...
    Når først elementene er kjøpt inn, så bør du allikevel gjøre on- og off-axis frekvens- og fasemålinger av elementene (samt impedansmålinger) etter at de er montert inn i kassen. Dette er avgjørende for at du på en skal finne den optimale delefrekvens og filtersteilhet for elementene dine slik at du oppnår en mest mulig homogen powerrespons mellom diskant, øvre mellomtone og nedre mellomtone (er neimen ikke sikker på at dine valgte delefrekvenser er helt optimale ). Å konstruere delefilter uten måling og simuleringsverktøy er nesten håpløst om du jakter et godt resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Horn/waveguide høres kanskje litt fremmed ut, men du har det i praksis i ditt design også. Munningen til diskanten er utformet for å fordele lyden i et visst mønster ut til siden (off-axis), dog ikke på langt nær så kontrollert som med et konstant-spredningshorn (CD Waveguide) eller for den del Seas sin DXT diskant. Videre så har også mellomtonen forskjellig respons målt ut på siden ift. det som måles direkte fremmom elementet (on-axis). Studer databladene til Seas så ser du hva jeg mener. Utformingen av membran, størrelsen på membranen, samt bredde og utforming av baffelen er alle parametre som spiller inn ift. hvordan et element måler både on- og off-axis.
    I et "optimalt" design så vil en høyttaler ha flat/linjær og identisk frekvensrespons (men med lavere nivå) off-axis som on-axis (summen, kalt powerrespons er flat). Dette er det imidlertid svært få høyttalere som klarer (ser da bort fra rundstrålende design). Like fullt er det viktig å velge element og delefilter som sammen bidrar til en kontrollert spredning så langt ned i frekvens som mulig og at sprednignen henger sammen både horisontalt og vertikalt. I ditt design hadde kan man få til kontrollert (kontrollert, ikke nødvendigvis flat) spredning ned mot baffelsteppfrekvensen (den frekvens hvor høyttaleren går fra "retningsbestemt" til "rundstrålende"). Det hadde betinget valg av andre element, og/eller færre av de for enkelhetsskyld...
    Når først elementene er kjøpt inn, så bør du allikevel gjøre on- og off-axis frekvens- og fasemålinger av elementene (samt impedansmålinger) etter at de er montert inn i kassen. Dette er avgjørende for at du på en skal finne den optimale delefrekvens og filtersteilhet for elementene dine slik at du oppnår en mest mulig homogen powerrespons mellom diskant, øvre mellomtone og nedre mellomtone (er neimen ikke sikker på at dine valgte delefrekvenser er helt optimale ). Å konstruere delefilter uten måling og simuleringsverktøy er nesten håpløst om du jakter et godt resultat.
    Hei, takk igjen for innlegg.

Delefrekvenseneblir satt i dendigitale DSP'en min, slik at jeg fritt kan variere frekvensene og steilheten. De frekvensene som jeg har tenkt er foreløpig bare hentet ut av prosjekter med samme elementer. Så de er litt uferdige.
    Skal prøve meg litt frem etter hva som høres og måles til best.

Har du noen tips hvor det finne resurser om horn på nettet?

Oppdatering 22/5-12: Har fått limt alle 7 bakplatene på høytaler nr 1 og 3 plater på høyttalernr 2. I tillegg begynt å lime inn Platene som lager bakplaten i mellomtone kammeret og diskant kammeret i nr. 2. Var vrient å få til kammer bakveggen da veggene har "ukurante" vinkler, men det ble bra tilslutt. Så å er det bare 6 kammre igjen :/ Valgte å lage eget kammer da platen i diskanten er laget av ett plastmateriale av usikker styrke. I tillegg har elementen fra Hifikits.se med Seas kommet og en levering fra dynabel med diverse ting som høyttaler terminaler, skruer og element "pakninger".

Som kan ses tidligere i tråden hadde jeg problemer med å få bestilt elementene fra dynabel pga komunikasjons problemer med selgere, men forsøkte å bestille litt høytaler tilbehør av dem og mottok leveransen deres etter bestillingpå nettet kjapt og problemfritt

-2012-05-22-06-47-47-jpg

-2012-05-22-06-48-37-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering.

Vært hjemme å hjulpet til med litt flytting.Samtidig ble det litt tid til høyttalerene. Endelig blitt ferdig med å lime de 7 bakplatenepå høyttaler nr 2, så nå er begge limt ferdige. Gjenstår å frese sidene og kutte topp/bunn. Ble overrasket over hvor solide de ble. Ved knoketesten høres det ut som å dunke på stein. I tillegg er alle brakettene i høyttaler nr 1 ferdig nå. Litt vrient å lage alle volumene like pga ulike vinkler. Ble tilslutt litt synsing. Både kabinettet tilmellomtonn og mellombass ble laget til 4 liter, slik at jeg eventuelt kan forandre på designet senere. Hvis jeg ville gjøre om designet fra 4 veis til 3 veis.

(Høyttaleren stod på hode da bildet ble tatt)
    -2012-06-10a-jpg

Var i tillegg å kjøpte litt deler på biltema. Litt usikker på hvordan jeg bør fylle kassen med dempningsmateriale? Flott hvis noen har noe tips. Har kjøpt noe 2 forskjellige type materialer. Et hvitt fiber materiale og ett grått mer dempende materiale. Tenkte utgangspunktet å feste det mest dempende materiale på alle veggene både i bassa/mellombass og mellomtone, og putte litt av fibermateriele i mellomtone og mellombasskassne.

Er noe av dette egnet til å dempe sub delen? eller mellomtone/bass?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lydisoleringsfilten er veldig tynn. Og så er den ganske tett er den ikke? Den er mer beregnet for å ligge mellom gulvtepper i bil og karosseriet for å dempe vibrasjoner. I en høyttaler tror jeg ikke den er veldig godt egnet. Mulig det kan funke om den ikke er for tett og du legger den i flere lag. Men du får jo dempemteriale som er mer egnet, hvorfor ikke bruke det?

Edit: Jaja, hvis den matta er omtrent tilsvarende den filten på første bilde her så kan du sikkert bruke den, gjerne i kombinasjon med det hvite fibermateriale
    Cabinet-damping
    Dobbelt lag da siden den bare er 7mm tykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kassen være lukket eller br, hva du demper med vil avhenge litt av dette.
    Er forøvrig ingen dum start å legge bitumenmatter på kabinettveggene!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitumen stjeler kabinett volum, ikke noe i veien med det så lenge du har tatt høyde for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Skal kassen være lukket eller br, hva du demper med vil avhenge litt av dette.
    Er forøvrig ingen dum start å legge bitumenmatter på kabinettveggene!
    Det er lukkede kasser til mellom tone og "mellombass" Og så er det slave i sub delen, så denblir vel en slags portet?
    Tror jeg skal prøve de på side veggene siden de bare er i 19mm MDF.

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Den lydisoleringsfilten er veldig tynn. Og så er den ganske tett er den ikke? Den er mer beregnet for å ligge mellom gulvtepper i bil og karosseriet for å dempe vibrasjoner. I en høyttaler tror jeg ikke den er veldig godt egnet. Mulig det kan funke om den ikke er for tett og du legger den i flere lag. Men du får jo dempemteriale som er mer egnet, hvorfor ikke bruke det?

Edit: Jaja, hvis den matta er omtrent tilsvarende den filten på første bilde her så kan du sikkert bruke den, gjerne i kombinasjon med det hvite fibermateriale
    Cabinet-damping
    Dobbelt lag da siden den bare er 7mm tykk.
    Ja, den er temmelig tynn. Hadde det litt travel, så det var alt jeg fant i farten Så i ettertid på internett att de hadde mye mer.
    Kanskje jeg bare skal stikke innom senere å kjøpe bitumen matter å så legge to lag av den filten på veggene fylle på med litt av den hvite fiberen. Virker som en bra anbefaling

Tusen takk for link!

Eller så må vel de lyddempningsplatene være bra? Demper 40db. eller er ikke det egnet?

Bitumen stjeler kabinett volum, ikke noe i veien med det så lenge du har tatt høyde for det.
    Har ganske mye å gå på. Kassen er i overkant stor i følge BassboxPro

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40db i hvilken situsjon?
    Dem har ett lag bitumen inni seg, til ditt bruk så ser jeg ikke helt poenget med dem. Løs bitumen, filt og det hvite fiberstoffet holder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40db i hvilken situsjon?
    Dem har ett lag bitumen inni seg, til ditt bruk så ser jeg ikke helt poenget med dem. Løs bitumen, filt og det hvite fiberstoffet holder.
    Det høres bra ut går jeg nokk for det.

Hvor mange % av volumet bør jeg fylle mellomtone og mellombass med av vatt?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke på prosent av volum, men gram. Det finnes ikke noen fasit, så prøv deg fram. Tette kasser pleier å fylles mer opp enn portede. Pass på at med portede kasser så må elementet ha frie luftveier til porten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frest ut sporet til sideplatene i den buede baken nå. Og høyttaler nr 1 er klar til å få en side limet å skrudd. Må bare få borret og festet høyttalerterminalene og få inn kablene. Kjøpt høyttalerkabel på biltema Det får duge. I tillegg er MDF fronten limt på høyttaler nr 1. Og alle bakplaten i de interne kabinettene er limet i høyttaler nr 2. Begynner å hjelpe nå. Håper på å få limt 1 side plate på hver høyttaler i morgen.

Fikk brev av posten at basselementene var klar for litt tollpenger nå. Posten måtte bare ha en skriftligbekreftese på at de kunne fortolle den(?) Så da tar jo det en ukes tid til :/

-2012-06-14-21-57-57-jpg

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette ditt første bygg? Flott snekkerarbeid ser det ut til. Skulle ønske jeg hadde tilsvarende skills

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser utrolig bra ut hittil, jeg gleder meg til å se sluttresultatet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Dette ser utrolig bra ut hittil, jeg gleder meg til å se sluttresultatet!
    Takk, er artig å holde på. Håper det blir bra.

Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Er dette ditt første bygg? Flott snekkerarbeid ser det ut til. Skulle ønske jeg hadde tilsvarende skills
    Jepp, er første høyttaler bygg. Lærermasse, så regner med det blir flere bygg etterhvert er bitt av DIY-basillen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å likne noe fått montert den ene side platen. Brukte biltema sponplatelim. Det er litt mer tyktflytende så hvis det var noe ujevnheter etter at jeg gikk over med båndsliperen så tettet limet forhåpentlig vis Men gåt over alle "skjøter" med silikonlim uansett for å være sikker på att alt er helt tett.

I tillegg har jeg loddet på 16 "plater" på høytalerkablene, slik at de er bare å skru fast i høytalerterminalene. Prøvemonterte også 8 terminaler i den ene høyttaleren.

Er er bilde med den pålimte 9mm MDF fronten:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må se jeg er imponert over pågangsmotet ditt, paara. Bøyde plater på første høyttalerbygg, det står det respekt av

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •