Takfeste, trenger tips til projektor feste..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takfeste, trenger tips til projektor feste..

HASTER!!

Jeg trenger tips til projektor feste...

Vi snakker om en kjellerstue. Ikke en dedikert hjemmekino/batcave, men en kjellerstue som skal brukes til hyggelige lag, diverse tv-spill for barn og voksne, samt filmkvelder med litt trøkk i. Oppe på hovedstua har vi nemlig ikke masse AV utstyr.. Kun en Samsung 55" LED, Bluray, og GET boks.

I kjellerstua blir det mere utstyr for far i huset, og barna. De vil jo også bruke dette rommet til sosiale sammenkomster når de blir tenåringer.
    Det blir 3D-projektor med Tab-Tension lerret, LED-TV, greit med surround, Bluray/DVD, VHS, Wii, PS3, og internett.

Så til saken. Rommet er L-formet. Fra projektor til lerret blir ca 4,5 meter. Men mitt i mellom er det en bærebjelke på tvers av projektorretning som stikker 19 cm ned fra taket.
    Hvis øverkant av lerret er 20 cm fra tak, bør vel projektorlinse henge tilsvarende ned fra tak, for at det ikke skal kræsje med bjelke?
    Er det slik at øvre kant av lerret og projektorlinse bør ha samme høyde?

Hvor kommer øvre bildekant på et lerret som f.eks. DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey Black 16:9 230cm / 106" (625-5-106)????
    Poenget er at jeg vil ha projektor høyest mulig uten å kræsje med bærebjelke, fordi den blir hengende rett over sofa...
    Siden jeg skal ha elektrisk lerret vil det være en nedtur å må heise ned projektor manuelt. Tenkte litt på å lage en heisløsning som dette av foten til et heve/senke skrivebord:8720 senke heve
    Men har kommet frem til at jeg trolig ikke trenger heising i hele tatt...

Hvis øvre lerretkant blir lavere, f.eks. 50 cm fra tak. Må da projektor henge like lavt? Eller kan den henge høyere, for så å bruke justering på projektor til å kompensere?

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1326377644

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen ekspert her men jeg vil tro et helt vanelig takfeste vil fungere fint, da henger projektoren ca 10-15 cm ned. Bilde kan som regel flyttes med minimum en lerretsbredde opp eller ned. Hvis den bjelken er halveis mellom lerret og projektor tror jeg ikke det blir noen problem. Min projektor henger ca 4,5 m fra lerret helt oppi taket lerretet er ca 40-50 cm fra tak. Midt på har jeg ca 30 cm klaring mellom bilde og tak. (målt med en avis holdt opp mot tak for å se hvor lyset treffer )

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor skal du bruke, det er den som avgjør alt i forhold til hvordan du må montere den. Det har ingen ting å si det ene eller det andre, alt bestemmes av projektoren, det er den som sender ut bilde som skal vises på lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bestemt projektor enda.. Men blr minimum i prisklasse 15-20000,-

Men skal prøve å strekke meg til 25-30000,-

Grunnen til at det haster er fordi jeg holder på å legge tak nå.

Opprinnelig hadde jeg tenkt et DIY feste. Der projektor skulle ligge helt oppunder tak når den ikke var i bruk. Men når jeg trykket "se film" på fjernkontrollen skulle Tab-Tension rammen komme ned og projektor senke seg 20-30 cm ned..
    Da måtte jeg ha planlagt løsning før jeg legger taket. Noe som denne geniale løsningen: 8720 senke heve

Dette firmaet lager/leverer tøffe ting: Linear Actuator Systems, Electromechanical Linear Actuators

Men jeg tror ikke jeg har tid eller "ork" til et slikt DIY projekt. Jeg får heller leve med en mere lettvint løsning.

Men det egentlig veldig dårlig utvalg med elektriske heve/senke fester til projektorer ute på markedet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •