2 stk DIY sonos/sylinder subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 stk DIY sonos/sylinder subwoofer

tanken har slått meg om en selvbyggd tube subwoofer. tror ikke det blir før til sommeren uansett. og må ta det etter pengboken.
    synes cylinder subber er greie pga at dem ikke tar så stor gulvplass.

har annskaffet 2 rører i pvs som brukes i oljeindustrien.
    brukes til å frakte olje/gass under sjøen, men mine rør er uten stål da.
    røret er 42 cm i diameter utvendig med 15mm vegger, ganske massive og tunge.
    bruker da mdf for å tette endene.
    tenkte da bare å lime på stoff med spray lim utenpå røret som finish.
    på jobben har vi cnc dreibenker så kan få til foter i alu, eller messing.
    usikker på om jeg kan ha innebygd plateforsterker, blir kanskje vanskelig å felle inn den. noen som har prøvd?
    tenkte å bruke 12 tommer eller 13,5 finnes? tror ikke det går med 15 tommer i røret??? det har jo vært morro med 2x15 å da.

usikker på hvilke forsterkere jeg skal bruke, har en bash 500w fra oaudio, kan jo annskaffe en til, men er redd det bli litt lite power.
    alternativet er å bruke min gammle citation 22 med masse power brokoblet.
    2x200 i 8 ohm, usikker på ka den yter i brokoblet tilstand, var det 800 i 8ohm tro??
    vil helst bruke det jeg har for at ikke budsjette blir så stort.

har et gammelt jbl gti 12 1000w liggende som jeg kunne brukt, men må ha 2 disse fungerte veldi bra i bil i min bilstereo tid. bruker den under sofa i kino nå på min bash som funker bra som romperister.
    så må kanskje vurdere nye elementer, så ønker tips til forsterker og element/driver.
    tenkte på svs 21.3 til 2k stykke, men tror bash 500w blir knappt.
    er det noen som skal oppgradere sine svs plussutgaver kan jeg jo kjøpe av deres gammle element
    ellers har jeg hørt mye bra om elemental designs, noen som har forslag på hvilket elemental designs element jeg skal bruke?
    nå i kinon har jeg di minste tube subbene fra svs som jeg da ønsker å oppgradere. (utgave før dagens dsp utgave) funker ok di også, men ønsker mer

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Bash500 holder sikkert greit. Du må opp på høyere diameter eller PA-elementer om du trenger så mye power. Når der kommer til innfelling kan det være litt vanskelig, men på langt nær umulig. Flere her på forumet som har gjort det. Men det er jo litt kjipt å felle inn for så å finne ut at du skal bruke en annen forsterker med andre mål, og da må begynne helt fra scratch igjen.

Finishen trengs ikke gjøres mer vanskelig enn nødvendig: Kjøp "høyttalerstoff" fra biltema og sy det sammen til en pølse og tre på. Dytt endene inn i røret før du banker på plass pluggene. Gir meget pen finish, istedet for at man må lime og styre og skjære rent i topp og bunn til slutt.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr mustang
    tanken har slått meg om en selvbyggd tube subwoofer. tror ikke det blir før til sommeren uansett. og må ta det etter pengboken.

usikker på om jeg kan ha innebygd plateforsterker, blir kanskje vanskelig å felle inn den. noen som har prøvd?
    tenkte å bruke 12 tommer eller 13,5 finnes? tror ikke det går med 15 tommer i røret??? det har jo vært morro med 2x15 å da.

usikker på hvilke forsterkere jeg skal bruke, har en bash 500w fra oaudio, kan jo annskaffe en til, men er redd det bli litt lite power.
    2x200 i 8 ohm, usikker på ka den yter i brokoblet tilstand, var det 800 i 8ohm tro??

har et gammelt jbl gti 12 1000w liggende som jeg kunne brukt, men må ha 2 disse fungerte veldi bra i bil i min bilstereo tid. bruker den under sofa i kino nå på min bash som funker bra som romperister.
    så må kanskje vurdere nye elementer, så ønker tips til forsterker og element/driver.
    er det noen som skal oppgradere sine svs plussutgaver kan jeg jo kjøpe av deres gammle element
    ellers har jeg hørt mye bra om elemental designs, noen som har forslag på hvilket elemental designs element jeg skal bruke?
    nå i kinon har jeg di minste tube subbene fra svs som jeg da ønsker å oppgradere. (utgave før dagens dsp utgave) funker ok di også, men ønsker mer
    Okei :wink: ,.. her ble det mye opp og ned og att og fram.

1, Hvor lange er disse "rører i pvs".
    2, Hvor stort er "budsjette".

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Andsor]Hei, Bash500 holder sikkert greit. Du må opp på høyere diameter eller PA-elementer om du trenger så mye power. Når der kommer til innfelling kan det være litt vanskelig, men på langt nær umulig. Flere her på forumet som har gjort det. Men det er jo litt kjipt å felle inn for så å finne ut at du skal bruke en annen forsterker med andre mål, og da må begynne helt fra scratch igjen.

Finishen trengs ikke gjøres mer vanskelig enn nødvendig: Kjøp "høyttalerstoff" fra biltema og sy det sammen til en pølse og tre på. Dytt endene inn i røret før du banker på plass pluggene. Gir meget pen finish, istedet for at man må lime og styre og skjære rent i topp og bunn til slutt.[/QUO

en pc ultra har ikke større diameter den heller, og den har en kraftig forsterker. PA-element er uakktuelt.
    ikke dumt det med å sy en pølse

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt

røret er 1,80 langt nå, så skal kappes i rett lende når jeg finner ut volum, å volum må tilpasses element.
    usikker på budsjett, men må bli en oppgradering fra mine gammle pc subber.
    så man må sikkert legge i 2k pr element

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hei, Bash500 holder sikkert greit. Du må opp på høyere diameter eller PA-elementer om du trenger så mye power. Når der kommer til innfelling kan det være litt vanskelig, men på langt nær umulig. Flere her på forumet som har gjort det. Men det er jo litt kjipt å felle inn for så å finne ut at du skal bruke en annen forsterker med andre mål, og da må begynne helt fra scratch igjen.

Finishen trengs ikke gjøres mer vanskelig enn nødvendig: Kjøp "høyttalerstoff" fra biltema og sy det sammen til en pølse og tre på. Dytt endene inn i røret før du banker på plass pluggene. Gir meget pen finish, istedet for at man må lime og styre og skjære rent i topp og bunn til slutt.
    en pc 13 ultra har samme diameter som mitt rør, og den har en kraftig forsterker.
    PA-element er uakktuelt.
    det med å sy en pølse var et bra tips

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det en grei kalkulator her Sonosub - Free Speaker Design Software.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

driver

Sitat Opprinnelig postet av Stealt

hva med dette??

TC Sounds Epic 12" DVC Subwoofer 293-650

med bash 500w plate forsterkere

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ellers er det en grei kalkulator her Sonosub - Free Speaker Design Software.
    finnes det en slik kalkulator for vanlige kasser og?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bruker WinISD eller Bassbox. Du har en online WinISD her LinearTeam. Ellers er google din venn

Og det står en del nyttig her WinISD Pro Tutorial and Download (A detailed guide on how to use WinISD Pro) - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr mustang

da har jeg skaffet meg 2 stk tc2000 15", hvilken forsterker kan dere annbefale, PA?
    4sounds har noen ser jeg, men er fordel med innebygd delefilter?
    sett også på en 1000w plate forsterker som avshop har, men da bli det dyrt med 2 slike

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •