Tang Band surroundhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tang Band surroundhøyttalere

Ja....så hadde jeg visst ikke nok prosjekt likevel..

Tanken slo meg i går kveld at det hadde vært litt artig å hatt surround i stua også. Jeg bruker jo en Yamaha RX-V765 til å drive TABAQ og en SVS SB-12 klone, så det er ikke så mye som skal til. Planen er å lage en "Den lille røde" (bare hvit) som Vidar på dynabel har designet som senter, og Dynavoice Magic FX-4 lignende høyttalere bak. (bildet). De skal helst være så små som mulig. Lurte på å bruke W4-655 i TABAQ, men ser at de akkurat ikke går uten for mye mod. W4-1320 hadde vært lettere, men de har jeg ikke. Så da blir det:

Front: TABAQ (på plass allerede)
    Sub: SB-12 klone (på plass)
    Senter: "Den lille røde" med W3
    Surround: FX-4 lignende høyttalere med W4

Det letteste hadde vært å gå for lukket, men om noen har forslag til BR (rør er nok greiest her) så er det fint.

-dynavoice-magic-fx-4-ex-white-520302-565427-jpg
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden gleder jeg meg til å se fortsettelsen av! Spesiellt interessant er surroundht. Du sier du vil ha de så små som mulig, og FX-4 ser liksom ikke så store ut på bilder, men er plutselig ikke så små når man har de i hendene. Hvilket volum planlegger du på de? Slisseport eller rør?

Men jeg trodde W4 lett kunne brukes i TABAQ? Eller når du sier modding er det fordi du allerede har W3 i de?

Og hvorfor W3 i senter i stedet for W4? (Jeg hadde oppfatningen at der skulle W4 kunne brukes uten å endre størrelsen på kassa?)

Har du kjøpt inn alle elementene nå før prisøkningen?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W4-655 har så stor diameter at de går akkurat utenfor baffelen på TABAQ-ene mine. Det blir ikke pent. TABAQ har jeg hatt i 6-7mnd og har W3 i seg. Derfor er det også mest naturlig å bruke samme element i senter. Jeg har altså 2stk W3 allerede på plass i TABAQ. Jeg har ett ekstra W3 element og to W4-655 liggende på boden. Derfor blir det slik.

Volum/lukket/BR vet jeg ikke enda. For å få litt trøkk slik det står i dag, deler jeg nok SB-12 klonen endel høyere enn jeg burde. (160hz) Det betyr at bakhøyttalerene ikke trenger å spille noe lavere enn det. Tar gjerne imot innspill på størrelse og lukket/BR.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ikea-kuler (lukket) med w3 i er det et volum på 4/3 π r³ som er (4/3)*3.145*2^3 som om jeg har regnet riktig er 3,35 liter. Minus volumet av element kan man vel si 3 liter. Da vil du ikke få noe som helst output over 80db under 80hz Men begrensingene til dette elementet er vel ganskje kjent for deg

Spiller forøvrig bra over dette, og fordelen med kuler er at man slipper vel å tenke på baffle step i samme grad?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det. Men hva vil du anbefale meg å bygge med W4-655 delt på 160hz og så liten kasse som mulig..?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ville prøvd portet med en tuning på 65-75. Gir greie simuleringer ned til 70hz da før det daler. Alt dette i en 6l kasse. Hadde litt trøbbel med å legge inn verdier her, så noen andre får dobbelsjekke.

-dfjgs-dfj-png

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger som sagt ikke noe tuning lavere enn (la oss si) 120-160hz. Vil ha kassen så liten som mulig. Rene surroundhøyttalere dette.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukket på bare et par-tre liter holder nok i så tilfelle.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd noe her?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Har igrunn skjedd lite her i huset de siste to uker. Sykdom på alle fire, der vi har skifta litt på hvem som har hva. Vært travelt.

Nå som jeg får begynt på kjellerstuen i disse dager, så spørs det om ikke disse havner forholdsvis langt ned på to-do listen. Vi DIY-gutta har jo også en tendens til å ha litt for mange prosjekt på gang. Jeg har allerede rukket å planlegge noe nytt med disse elementene. Om det blir aner jeg ikke. Planen var noe alla denne:

[YOUTUBE]bNBie3w1PNI[/YOUTUBE]

Large iPhone Speaker Dock with Tangband W5-1611 and Hifimediy T2 | techaffine

Macassar er bare helt nydelig. Tenkte å bruke de to W4-ene og en 1139 underhengt, men det er forsterkerbiten som gjør at det ikke har blitt noe av. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal løse det. Har lest mye og så lenge man forstår elektronikk så klarer man det fint. Det gjelder altså ikke meg. Så lenge det er lodding og skjemaer involvert så kan jeg glemme det.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Nope. Har igrunn skjedd lite her i huset de siste to uker. Sykdom på alle fire, der vi har skifta litt på hvem som har hva. Vært travelt.

Nå som jeg får begynt på kjellerstuen i disse dager, så spørs det om ikke disse havner forholdsvis langt ned på to-do listen. Vi DIY-gutta har jo også en tendens til å ha litt for mange prosjekt på gang. Jeg har allerede rukket å planlegge noe nytt med disse elementene. Om det blir aner jeg ikke. Planen var noe alla denne:

[YOUTUBE]bNBie3w1PNI[/YOUTUBE]

Large iPhone Speaker Dock with Tangband W5-1611 and Hifimediy T2 | techaffine

Macassar er bare helt nydelig. Tenkte å bruke de to W4-ene og en 1139 underhengt, men det er forsterkerbiten som gjør at det ikke har blitt noe av. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal løse det. Har lest mye og så lenge man forstår elektronikk så klarer man det fint. Det gjelder altså ikke meg. Så lenge det er lodding og skjemaer involvert så kan jeg glemme det.

Ja, det er alltid litt mye som skal gjøres på litt for kort tid med litt for smal lommebok! Rart det der.. :???:

Jeg også beveger meg litt utpå elektronikkfronten. Har ikke peiling på hva jeg holder på med, men det skal da bli gøy fordi om! Et sted må man jo begynne.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med der i den forstand at jeg leser, men forstår ingenting. Ser nå ut som om du har grei oversikt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •