Nye kasser til Njord

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer dragehest sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye kasser til Njord

Heisann, nå skal du høre. Jeg har et par høytalere jeg lagde ca år 2000 da jeg var 16 år, og som bærer noe preg av en 16 årings håndtverk og budsjett. Nå lurer på om jeg skal lage noen nye penere kasser. Jeg vet absolutt ingenting om lyd derfor poster jeg min historie her i håp om noe hjelp.

Det jeg husker/vet om elementene er at de er av typen Seas Njord, med en 8" bass. (sikkert noen her som vet noe mer om dette) Som jeg fikk kjøpt billig fra fabrikken i moss fordi det var noen skjønnhetsfeil med elementene.

En teging over hvordan de er satt sammen og et bilde:

Kassene er laget på mål jeg fikk av seas og stemmer på en prikk. Materialer er limte bjørkeplater fra OBS stormarked, padding av gipsplater og glava. Jeg ville ha minst mulig synlige skruer på mine kasser og gjorde mye rart inni som resulterte i at ingen av kassene er noe særlig tette, det fiser og peser i de fleste skjøter. De står heller ikke særlig rett.

Forsterkeren jeg bruker er en gammel Yamaha AX-396 kjøpt inn samtidig med elementene.

Sånn, nå kommer spørsmålene: Om jeg hadde laget en kasse som var supertett av dødt mdf vil jeg merke noe positiv forskjell i lyd ved vanlig bruk?
    De nåværende kassene er laget etter tegninger fra seas, hvor mye kan jeg avvike fra disse målene? er det samme hvordan kassa ser ut så lenge den har samme volum?

Her er en skisse av hva jeg ser for meg

Jeg er hypp på et slankere og høyere kabinett og helst med ett eller annet som bryter med kasseformen og har landet på avrundede hjørner. Er ganske set på å bruke mdf på disse kassene og kle de i etterkant. Har lest noen tråder har på forumet der slike hjørner er blitt kjempet med og jeg lurer på om noen har løst dette problemet med å bruke skikkelig tykkelse på treverket utenpå isteden?

vil dette by på andre negative sider enn at det blir dyrere?

-takk for at du leste hilsen Anders

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, du kan helt sikkert opprettholde volumet i kassen fra seas, og du bør kanskje også beholde bredden mtp baffle step. Da gjenstår bare høyden og dybden!
    Du kan jo også benytte mdf for så å finere. Behandler du kassene med en smule respekt når de skal flyttes på og slikt trenger du ikke være bekymret for at det blir stygt.
    Sikaflex i alle skjøter på innsiden setter en effektiv stopper for sus og dus.
    Går helt sikkert fint å benytte heltre til finish også, men jeg har erfart at dette kan ha en lei tendens til å sprekke opp og bevege seg mer.
    Er det du som har tegnet btw? Rimelig snedent arbeid der

Newcomer dragehest sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke på at heltre vil tørke inn og krype mye mer enn mdf. Ser nå ut til at jeg må fikle med litt finer. Takk for heads up.

Ja det er jeg som har lagd illustrasjonene, tenkte at siden nesten ingen av trådene her blir startet med bilder i første post ville dette være en effektiv metode å få litt oppmerksomhet

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dragehest
    Tenkte ikke på at heltre vil tørke inn og krype mye mer enn mdf. Ser nå ut til at jeg må fikle med litt finer. Takk for heads up.

Ja det er jeg som har lagd illustrasjonene, tenkte at siden nesten ingen av trådene her blir startet med bilder i første post ville dette være en effektiv metode å få litt oppmerksomhet
    Hehe, jeg snakker nok av erfaring at heltre kan gi problemer etterhvert.

Når det kommer til konstruksjonen ellers har jeg aldri sett noen legge gips på innsiden. Rockwool eller dempematter fra biltema for eksempel er nok veien å gå. I tillegg kan det være lurt å legge inn en horisontal avstiver like under bassen.

Nå vet jeg ikke hvilke verktøyer og slikt du har tilgang til, men det er som regel enklere å gjøre rette kutt istedet for 45graders. Når du til slutt skal legge på topplaten skal det lite til før det blir en liten glipe eller komplikasjoner. Mer komplisert liming. Et par mm overmål på de fleste plater og så flushtrimme med overfres gir et plettfritt resultat!

Edit: Med finèr kan det være litt vanskelig å få avrundede hjørner. Tynn finer har en lei tendens til å sprekke om du skal legge den rundt hjørnet. Hjørnene trekker også mer lim enn overflatene. Bør legge på et lag lim og pusse ned på forhånd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •