Selges: Econowave Standard

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 114
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selges: Econowave Standard

Ok, da var planleggingen (nesten) ferdig og deler er bestilt, det som gjenstår er å få delene i hus og bygge kasser. Så i praksis er jo bare en brøkdel unnagjort, men veien er jo ofte målet

Planen er å bygge 3 stk identiske Econowave Standard, men som gulvstående kasser.

Jeg er usikker på tuning av kassa. De skal spille sammen med min (foreløpig) ene Rythmik sub som har jeg målt til å ha en frekvensrespons oppover som begynner å dale ved ca. 90 Hz, og som derfor bør deles en del lavere, f.eks. 60 Hz. Ergo bør frontene rekke et stykke under 60 Hz. Bass/mid-elementet i EW-ene er en Dayton B300-8.

Jeg har brukt WinISD Pro og modellert litt, men er selvsagt ingen dreven modellør, så jeg kunne trenge litt bistand. WinISD foreslår selv tuning-frekvenser, og med bassrefleks og portet-alternativene foreslår den en lukket kasse på 77 liter som gir 45 Hz tuning. Portet forslag er på 160 liter og 25 Hz tuning. Størrelsen er for så vidt ikke noe problem, selv om 160 liter kanskje er i største laget, men har det noen hensikt og tune såpass lavt?

Selges: Econowave Standard-sim1-jpg

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skader vel ikke å prøve lukket først for å se om det blir suksess? Blir enklere å bygge ut til en eventuell surround da hvor alt har samme tuning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er du endelig i gang ja! Moro
    Det første som slår meg er at kurvene ser litt rare ut? Hvorfor faller responsen av så raskt etter 200hz feks? Har du dobbeltsjekket parameterene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, endelig i gang, en forsinket julepresang

Synes du de faller raskt? Den portede (rosa) faller ikke noe særlig før 30 Hz?

Andsor: Jeg tror nok ikke det er aktuelt med slike til surround Man skal aldri si aldri, riktig nok.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dersom du har planer om å benytte suben under 60 har det jo lite å si om du bruker lukket eller portet så lenge den klarer seg ned mot delepunkt? Lukket er vel et par hakk lettere i tillegg? Det kommer vel an på hvilke muligheter du ønsker å kunne trekke frem dersom det blir nødvendig? Jeg tenker på om du plutselig skal kjøre de fullrange feks.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal bli gøy å følge, kompis! Gratulerer!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Andsor: I følge simuleringene ser responsen ganske lik ut fra sånn 50 Hz og oppover, både på amplituderespond, faserespons og membranutslag. Jeg har lest en tommelfingerregel at xo bør være min 10 Hz over rolloff for frontene, og da er jeg jo innenfor for så vidt. Skulle man bruke de i fullrange så ønsker man jo litt mer i bunn, men da vil membranutslag fort gå over xmax under 20 Hz.

Hva mener du med at lukket er lettere? Å bygge? Pft, vi har jo god tid

Noe annet jeg har grublet litt på: er det forskjell på hvordan integrasjon mellom front og sub blir optimal når kassene har forskjellig prinsipp? Altså blir integrasjonen mer optimal dersom både sub og fronter er portet, eller har ikke dette noen praktisk betydning?

EDIT: Takker alkar, blir moro å frese litt tre igjen

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=tols1]@Andsor: I følge simuleringene ser responsen ganske lik ut fra sånn 50 Hz og oppover, både på amplituderespond, faserespons og membranutslag. Jeg har lest en tommelfingerregel at xo bør være min 10 Hz over rolloff for frontene, og da er jeg jo innenfor for så vidt. Skulle man bruke de i fullrange så ønsker man jo litt mer i bunn, men da vil membranutslag fort gå over xmax under 20 Hz.

Hva mener du med at lukket er lettere? Å bygge? Pft, vi har jo god tid

Lettere i den forstand om at de er mindre Betviler ikke dine kunnskap et sekund!

Det vil ikke bli like hissige lydtrykk som fullrange, men kanskje enklere å få til å spille rent ved et moderat lydtrykk. Dersom du skal kombinere sub og front et stykke for superhissige lydtrykk må man jo også være obs på faseresponsen på front og sub, at de beveger seg likt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Og størrelsen er jo en del mer håndterlig med lukket kasse. -3 db ved 45 Hz er jo sikkert dypt nok til vanlig bruk....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, endelig i gang, en forsinket julepresang

Synes du de faller raskt? Den portede (rosa) faller ikke noe særlig før 30 Hz?
    Jeg tenkte mer på oppover i frekvens. Det er mulig det er programmet som setter frekvensen slik? Hvor deles bassen?
    Skal du velge lukket kasse bør du kanskje se på hvor mye SPL den gir i delingsområdet, men kan ikke tenke meg det skal være noe problem. En portet gir deg mer SPL.
    En lukket kasse gir 90 graders fasedreining ved resonansfrekvensen, mens en portet gir 180 grader. Uansett vil det nede ved 30hz være vanskelig å høre dette fenomenet, så tror ikke du skal være altfor redd for fasen så lavt.
    Mange mener det uansett er lettere å integrere en lukket kasse, og andre igjen mener det blir bedre transietrespons av lukket, men mange får jo til portet meget bra også.
    -3db@45Hz holder trolig i massevis. Du har roomgain også, så den vil nok spille enda litt lavere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg ikke kjenner WinISD inngående, så det er godt mulig programmet fungerer slik, men jeg skal sjekke parametrene på nytt for sikkerhets skyld. Filteret ser slik ut, altså deling rett rundt 1,5-2k.:

Siden delingen mot sub skjer rundt 60 Hz, så er ikke fasen ved 25 Hz noe problem. Jeg mener også å huske at groupdelay er en del jevnere med lukket, men det var ikke veldig stor forskjell i området fra 50 Hz og oppover, men dette skal sjekkes nærmere.

Ok, da er det følgende pros for lukket:
    - bedre transientrespons
    - mindre og enklere kasse
    - bedre kontroll på membranutsving ved bruk som fullrange
    - jevnere groupdelay(?))

cons:
    - går ikke like dypt
    - noe lavere SPL ved xo på ~60 Hz

Hmm, noe jeg har oversett eller ikke har tenkt på?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger du med WinISD fila så kan jeg leke litt....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jeg så gjerne, skal ta i kveld når jeg kommer hjem

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du la med det nye bildet ser det mer edruelig ut. Er det et 4.ordens filter (24db)? På grafen får du en dip på rundt 1,5kHz, ser ut som filteret ikke summerer skikkelig? Er ikke såå god på filter og usikker på om det vil være hørbart da. Regner med at det er et utprøvd filter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La inn parametrene manuelt, så jeg vet ikke om min modell stemmer 100% med din.

Hva slags SPL-krav/ønsker har du på denne? De forslagene du har kommet med vil være veldig like ned til 35 Hz, hvor porten begynner å gjøre seg gjeldende. Hvis du begrenser SPL til rett over 100dB vil du kunne få den portede til å spille flatt til ca 30Hz. Den lukkede vil rulle av tidligere og ha -3dB på ca 45Hz. Forskjellen i group delay er neglisjerbar i arbeidsområdet ned til 35Hz. Det samme er lufthastighet i port osv. På 35Hz har du ca 8dB mer guffe med porten, praktisk talt 'gratis'.

Med deling på 60Hz er alt dette irrelevant, da er portet og lukket likeverdige, og man går da for den enkle, og mindre, lukkede kassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det følgende pros for lukket:
    - bedre transientrespons Nei, de er like ned til 45Hz
    - mindre og enklere kasse Stemmer
    - bedre kontroll på membranutsving ved bruk som fullrange, Nei, portet er bedre ned til 20Hz
    - jevnere groupdelay(?)) Likt til 50Hz, så er lukket bedre

cons:
    - går ikke like dypt stemmer
    - noe lavere SPL ved xo på ~60 Hz Hårfint. Den lukkede er ned 1,5dB på 60Hz og -3db på 45Hz

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Sannax:
    jeg har null peiling på filter, så alle innspill tas i mot med åpne armer, men jeg sitter med et inntrykk at de gutta som har konstruert filteret kan sine saker. EW@Audiokarma

@atledreier:
    Ingen spesielle SPL-krav egentlig, bortsett fra at jeg ønsker mer trøkk enn jeg har nå. Begynner å bli lei av å måtte kaste meg over fjernkontrollen når det skjer noe dramatisk på skjermen... Rapportene fra andre som har bygget er at de spiller "høyt nok"

Men er det andre tuning-frekvenser som gir noen fordel fremfor det som er nevnt? Dette er jo egentlig kun WinISD-sitt forslag, ikke mitt ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns begge forslagene virker fornuftige ut fra elementparametre. Andre forslag vil være mellomting. Man kan nok kanskje gå for mindre lukket kasse og ofre litt avrulling for å få høyere SPL.

40Liters lukket kasse vil kunne spille høyere enn begge ned til 50Hz, og holder følge med portet ned til 50Hz og sammenfaller med stor lukket på ca 35Hz. Da ofrer du bittelitt groupdelay, følsomhet og utsving.

Men i det store og hele vil du ikke klare å tyne så mye mer ut av dette elementet uansett, og i det effektive arbeidsområdet (over 50-60Hz)er det omtrent hipp som happ hva du velger.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk så mye for innspill, gutter.

Da tror jeg det blir lukket kasse på 70-80 liter. Det blir enklere å plassere også pga. grunnere kasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra det. Med 60Hz høypass vil du kunne pøse på 80W, og forvente rundt 105-108dB ned til 60Hz, og ingen mulighet for overekskursjon under det. 150W vil ta deg akkurat såvidt ut av lineært område på rundt 65Hz, men da snakker vi om lydtrykk på over 110dB. Det er vel definisjonen på 'høyt nok'. 8)

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •